Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vinterdekk på våt vei = økt forbruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
likferd skrev (6 timer siden):

Setter du bilen i fri i nedoverbakker, *øker* du forbruket. En bil med elektronisk innsprøyting som triller uten gasspådrag vil stanse drivstoff tilførselen, og la hjulene drive motoren. Om du setter den i fri, må motoren bruke drivstoff for å ikke stanse.

For ikke snakke om at bremsene dine vil bli varme og slitte.

Her er det tydeligvis noe jeg ikke vet. Hvordan kan en bil bruke mer drivstoff ved å rulle i fri, og med føttene av alle pedalene, hvis drivstofftilførselen stopper? Ja, bilen går i praksis på tomgang, men betyr ikke lavere turtall mindre forbruk?

Og hvordan slites bremsene når hjulene ruller fritt? Jeg bruker ikke bremsene for å holde jevn fart, det er en del av poenget - jeg lar gjerne bilen rulle nedover i 110 i en 80-sone (dette er såklart gitt at det ikke er noen hindringer eller potensielle hindringer) for å la bilen komme lengst mulig uten handling fra meg.

Jeg pleide å bare trykke inn clutchen i nedoverbakkene, frem til jeg nylig leste at dette medfører unødig slitasje på clutchfjæringen som da presses inn. Men jeg er ingen mekaniker på noen måte, så å bare sette bilen i fri tenkte jeg da ville være bedre.

EDIT:
Jeg gjorde litt kjapp googling (og fant masse motstridende informasjon), men du forteller meg altså at ved å ha bilen i gir i nedoverbakker, og å holde jevnt turtall, så bruker motoren momentet istedet for drivstoff for å holde seg i gang? Jeg forstår konseptet, og det gir mening...og isåfall er en bil smartere enn jeg trodde.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Nye automat lastebiler setter bilen i fri ned bakker, helt til du trykker på bremsen. 
På min manuell lastebil så må jeg som regel trykke inn gassen i nedoverbakker fordi motoren bremser. 

Motstridende informasjon kan være så mangt. 
Mesteparten er nok bare bedrevitere.
Jeg har selv satt egen bil i fri for å spare drivstoff, bare for å finne ut at jeg brukte mer drivstoff. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, PaladinNO said:

Her er det tydeligvis noe jeg ikke vet. Hvordan kan en bil bruke mer drivstoff ved å rulle i fri, og med føttene av alle pedalene, hvis drivstofftilførselen stopper? Ja, bilen går i praksis på tomgang, men betyr ikke lavere turtall mindre forbruk?

Turtallet spiller ingen rolle når du renner på giret. Hvordan skal du bruke drivstoff når dysene ikke gir drivstoff? Det eneste bilen da bruker er luft. Som er gratis.

Drivstofftilførselen stopper ikke når du renner i fri eller med clutchen inne.

Lenke til kommentar
2 hours ago, PaladinNO said:

EDIT:

Jeg gjorde litt kjapp googling (og fant masse motstridende informasjon), men du forteller meg altså at ved å ha bilen i gir i nedoverbakker, og å holde jevnt turtall, så bruker motoren momentet istedet for drivstoff for å holde seg i gang? Jeg forstår konseptet, og det gir mening...og isåfall er en bil smartere enn jeg trodde.

Dette har vært tilfelle siden slutten av 90-tallet.

ECU har en mapping mellom posisjon på gasspedal/spjeld og ønsket turtall, blant mye annet. Er turtallet høyere enn gasspedalen ber om, så skjer det det ingen insprøytning. Har man en bil som viser forbruk i sanntid i dashboardet ser man det også, den viser faktisk 0 når man henger på gir.

Det betyr også at for mest mulig økonomisk kjøring så bør man forlenge bremsesonene sine, og henge på gir så langt som mulig i stedetfor å bruke bremsene. Kan fort kjøre et par hundre meter gratis frem mot et kryss og rundkjøringer om man er bevisst på det. Ikke anbefalt om man har trafikk bak seg da...

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (På 4.3.2024 den 11:39 AM):

Jo kaldere det er ute, desto mer må bilens klimaanlegg jobbe for å holde innetemperatur i kupeen. Det øker bilens strømforbruk (som i elbil går fra dens høyvoltbatteri og i en ICE-bil medfører at dynamoen blir tyngre for motoren å dra rundt og dermed øker diesel/bensinforbruket.

For å pirke litt. ICE-biler bruker nesten ikke ekstra drivstoff på å varme kupeen når det er kaldt, kun evt. til høyere hastighet på kupeviften noe som knapt krever merkbart mer energi.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, mobile999 said:

For å pirke litt. ICE-biler bruker nesten ikke ekstra drivstoff på å varme kupeen når det er kaldt, kun evt. til høyere hastighet på kupeviften noe som knapt krever merkbart mer energi.

Det kommer veldig an på. Mange moderne dieselbiler har ekstra dieselvarmer siden motorene har veldig lite overskuddsvarme. Spesielt i veldig lave temperaturer vil de aldri bli skikkelig varme uten dieselvarmeren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 timer siden):

Det kommer veldig an på. Mange moderne dieselbiler har ekstra dieselvarmer siden motorene har veldig lite overskuddsvarme. Spesielt i veldig lave temperaturer vil de aldri bli skikkelig varme uten dieselvarmeren.

Dieselvarmere bruker omtrent 0,3-0,6 liter i timen. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
sedsberg skrev (5 timer siden):

Litt morsomt at tiden for skifte til vinterdekk er satt ut i fra dato mens skifte til sommerdekk er satt ut i fra bibelen.

Regner med at tidspunktet er satt sånn at folk kan ha på vinterdekk til etter påskeferien.

Jeg bytter mest sansynlig på mandag, før påsken. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 timer siden):

Regner med at tidspunktet er satt sånn at folk kan ha på vinterdekk til etter påskeferien.

Ja det er det som er tenkt, folk skal kunne køyre til hytta på fjellet med piggdekk og så får ein til og med helga etter påska til å legge om dekk. Regelen er at frå og med fyrste mandagen etter 2 påskedag så kan ein ikkje køyre på piggdekk (med unntak av når køyreforholda gjer det nødvendig).

Det er likevel veldig merkeleg å ha ein regel der ein har fast dato på at ein ikkje får køyre med piggdekk før 1 november, men på andre sida baserer seg på bevegelege helligdagar. Andre påskedag kan være alt frå 24 mars til 27 april.
Grunnen til at ein har reglar om tidspunkt for piggdekk er jo at ein ikkje ynskjer at folk skal køyre rundt på piggdekk heile våren, men det hadde vell både vært enklare og gitt meir meining dersom ein berre bestemte at piggdekka skal av 1 april, og så kan dei som skal på påskefjellet uti april bruke unntaket om å sko seg etter føret? Dersom påska er sein og våren kjem tidleg så blir det fort eit par månadar der ein køyrer med piggdekk på snøfrie vegar før ein må ta av piggdekka.

Eg vil også tørre påstå at sjølv når ein skal opp på høgfjellet i påska så er det ikkje gitt at piggdekk er nødvendig så mykje som vegane blir salta i dag. Så lenge du ikkje du køyrer hovudvegane så er det vel ofte at du køyrer på svart og tørr asfalt heile vegen opp til alpintanlegget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 6.3.2024 den 12:20 AM):

Alle (svjv) moderne biler siden senest 90-tallet skrur av bensintilførselen fullstendig når du slipper gassen og bremser på motoren. Dvs. 0 forbruk. Trykker du inn clutchen og lar motoren gå på tomgang vil du i prinsippet få et uendelig høyere forbruk.

Løsningen har det flotte tyske ordet schubabshaltung, og har vært vanlig fra 80-tallet.

Endret av zanta
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...