Gå til innhold

M.2 NVMe - os og programmer på 2 fysiske partisjoner


Anbefalte innlegg

I gode gamle dager med spinnedisker kjørte jeg alltid os på egen fysisk disk, og programmer på en annen.
Har det noen hensikt lengre med SSD?
Jeg har et Asus X570-f hovedkort med OS på en Samsung 950 pro 512GB M.2 NVMe. Denne begynner nå å bli full, så jeg har kjøpt en Samsung 990 pro 2TB som skal erstatte eller supplere den. 
Jeg kommer uansett til å formatere og reinstallere Windows 10. Bør jeg beholde OS på den aldrende 950pro, og kjøre programmer på den andre? Eller omvendt? Hovedkortet har to M.2 spor som støtter PCI-e 4.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelsesmessig så har det ikke noe å si om du har OS og spill/programmer på samme disk.

Jeg ville ha laget en partisjon på den nye disken til OS, og enn annen til spill/programmer. Da slipper du å måtte installere alt på nytt om Windows skulle feile eller ha andre problemer. 

Lenke til kommentar

Hei. Å ha OS og Programmer på en annen enhet enn f. eks diverse filer, er ikke så dumt. Da får man skilt dem fra hverandre så hvis noe skulle skje med f. eks OS SSD`en så går det ikke utover det andre du har.

Partisjonering er heller ikke noe dumt, men dette må du gjøre Manuelt bortsett fra at det automatisk lages en EFI Paritsjon når du installerer Windows, men det er ikke noe problem. Du får da skilt OS og Programmer fra andre ting som du har, men det sikkrer deg ikke mot SSD krasj. Ryker SSD`en så misster du alt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...