Gå til innhold

Selge fond for å betale ned lån?


Anbefalte innlegg

Hei

Har fond per idag på rundt 820 000 NOK som har steget bra over flere over (58% avkastning)

Resterende lån idag er huslån er 920 000 NOK ( rundt 6500 kr per måned i avdrag

Billån  : 464 000 NOK ( rundt 8400 kr avdrag )

Spørsmålet er som følger, bør jeg selge fondet som går godt for å betale ned lån? Opprinnelig plan var å spare dette over enda lengre tid. Samtidig ser jeg at rentekostnader blir høye. Billånet har idag fks 9.09% rente, boligen ligger rundt 5%

Er også klar over skatt på fondet om dette taes ut, så har lagt med det i beregningen. Lurer på hva dere her inne tenker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt om man tar til grunn ish forventet prisstigning fond 5-6 % og sammenligner det med renter på lån vil det alltid være avgjørende hva lånets rente er på. Av det lille du skriver, så høres det ut som du vil tjene mer på å nedbetale lån, enn dette med å ha stort billån.

Dog generelt, så kopierer jeg et svar jeg hadde fra en annen post. Her var spørsmålet hva er det man tjener mest av å nedbetale boliglån ev. ha pengene i fond. Så du kan gjerne leke deg med et exelark jeg har laget for litt egne analyser jeg bruker på privaten.

 

Hva man skal gjøre avhenger veldig av noen elementer.

1) Hva er lånets størrelse.
2) Hva er lånets rente.
3) Hvor mye skal du enten investere, eller tilbakebetale.

Når renten til lånet blir x prosent vil det lønne seg med å nedbetale ekstra i mnd, fremfor å investere i aksjer/fond/crypto.

Har selv laget et analyseark med div forenklinger, men som i all hovedsak regner på dette. Gir deg tilgang til dette slik at du kan leke deg litt med alternativene.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/15JnGvqWLHv2kBbnr4Hj0yqdDUeUwr7EdVst_N2b0d5w/edit?usp=sharing

 

Hvis du legger inn div info, så kan du se lengre på linje 73-84 hva man sitter igjen med med ekstra nedbetaling lån, ev. investere i aksjer/fond.

 

"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det handler bare om hvor du tror du får best rente for pengene dine. Det er vel forventet 5-8% årlig avkastning for indeksfond, så på sikt vil det slå i hvert fall de fleste rimelige boliglån fortsatt. Billånet ditt burde du enten ta inn i boliglånet for bedre rente, eller betale ned. Resten får du regne litt på selv og hva som gir det mest verdi. Boliglånet ditt er jo lite, i hvert fall om verdien på boligen din er "normal" 3 mill++

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest d123e...3fd

Er alt du har stående i fond avkastning? Du betaler ikke skatt om du kun tar ut det du selv har kjøpt fond for.

Anonymous poster hash: d123e...3fd

Lenke til kommentar

Hvor langt unna er du å måtte betale formuesskatt?

Det lønner seg veldig å øke størrelsen på primærbolig og ha to utleieenheter, for å begrense skattetrykket. I hvert fall om du bor i et område med grei vekst i boligpriser

Lenke til kommentar
Vegard_R skrev (På 27.2.2024 den 9:27 AM):

Hei

Har fond per idag på rundt 820 000 NOK som har steget bra over flere over (58% avkastning)

Resterende lån idag er huslån er 920 000 NOK ( rundt 6500 kr per måned i avdrag

Billån  : 464 000 NOK ( rundt 8400 kr avdrag )

Spørsmålet er som følger, bør jeg selge fondet som går godt for å betale ned lån? Opprinnelig plan var å spare dette over enda lengre tid. Samtidig ser jeg at rentekostnader blir høye. Billånet har idag fks 9.09% rente, boligen ligger rundt 5%

Er også klar over skatt på fondet om dette taes ut, så har lagt med det i beregningen. Lurer på hva dere her inne tenker :)

Betal ned billånet, men ikke boliglånet. Eventuelt bak inn billånet i boliglånet. Eller behold begge lånene og skaff deg flere passive inntekter som eks utleie. 

Gjeld er ikke dumt å ha så lenge det ikke er gjeld med høy rente eller man ikke klarer å betjene det. Gjelden taper seg i verdi, gir skattefordeler og har generelt lavere rente enn fond. 

Lenke til kommentar
On 2.3.2024 at 12:07 PM, Guest d123e...3fd said:

Er alt du har stående i fond avkastning? Du betaler ikke skatt om du kun tar ut det du selv har kjøpt fond for.

Anonymous poster hash: d123e...3fd

Dette gjelder kun om fondet er kjøpt gjennom aksjesparekonto.

Lenke til kommentar

Eg ville betalt ned billånet, men latt resten stå i fond. Det er derimot mange forhold å vurdere, som inntektsnivå, tryggleik på inntekt, tidshorisont på fondet, risikovilligheit osv.

Vil du redusere lånet kan du ta ut det du har putta inn og ikkje løyse ut skatt, med den føresetnad at det står på ein aksjesparekonto. Gjer det ikkje det, bør du få det over der.

Lenke til kommentar
Gjest 89036...187

Se denne tabellen:

https://www.smartepenger.no/lan/299-realrente

Penger har vært gratis å låne. Da snakker jeg om boliglån, ikke billånet ditt. Hvordan fremtiden blir vet ingen, men både inflasjon og renter vil trolig som gjennomsnitt være lavere i 2024 enn 2023 og realrenten vil trolig være rundt null ett sted.

S&P500 ganske nylig begynte å få nye all time highs og da kan du tenke at dette var dyrt og at crashet kommer.

Men nye ATH kommer i bølger over flere sammenhengene år. Det lønner seg faktisk å investere mer når vi er i ATH enn på en hvilken som helst annen tilfeldig dag https://www.linkedin.com/pulse/should-you-invest-when-stock-market-all-time-high-monik-kotecha

Husk at med norske regler får du fradrag for gjeldsrentene som du kan påberope deg neste år. Utbyttebeskatningen på aksjer er ca 38%,men pga skjerming- og personfradrag blir den reelle beskatningen ca det samme som satsen på gjeldsfradraget.

Fordelen for deg som investor er at fradraget får du hvert år, mens Utbyttebeskatningen først kommer om mange år når du har tatt ut prinsipalen fra Aksjesparekontoen og bare sitter igjen med gevinst. I mellomtiden har du fått nytt godt av et gratis lån fra staten i form av utsatt beskatning.

Så spørsmålet blir som det alltid blir:

1.har du risikotoleranse til å gjøre dette uten å selge når det går dårlig?

2.har du nok likviditet til å klare deg under et aksjekrakk?

Cash is shit pga fractional reserve banking så tyngdeloven sier at det lønner seg over tid å ha boliglån for å investere i et diversifisert globalt, billig indeksfond.

Anonymous poster hash: 89036...187

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...