Gå til innhold

Beste nettsted å laste opp for å ha backup av bilder?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har brukt litt forskjellige tjenester på nett for å lagre bildene mine på gjennom de siste 10 år+ jeg har fotografert. Men har aldri betalt ekstra for å kunne lagre mer da. Jeg har brukt blant annet flickr, dropbox og google foto. Men nå som jeg har begynt å fotografere mer har jeg innsett at jeg nok må begynne å betale for tjenester for å ha muligheten til å få lagret alt det jeg ønsker å lagre. Hva ville du anbefalt? Jeg har en ekstern harddisk jeg bruker, men tenkte det ville være lurest å lagre de på nett i tillegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Callais skrev (1 minutt siden):

Hva ville du anbefalt?

JEG ville anbefalt at du brukte pengene på å kjøpe tre-fire store (nok) harddisker som du kopierer alt til. Og grunnen til flere disker: en feil (virus?) kan jo fort avlive en disk før du rekker å gjøre noe. Har du flere er du rimelig trygg. Og har bildene noe verdi for deg så lagrer du gjerne diskene på forskjellige steder (forskjellige bygninger) i tilfelle brann eller tyveri. 
Sikkerhetskopier disse så ofte du mener selv er tryggest. 
Her i huset lagrer jeg harddisker for svigersønn og selvsagt for meg selv, lagrer også et sett i garasjen.. 🙂

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Veldig godt spørsmål som jeg selv har lurt på! Man får jo lagringstjenester knyttet til både telefon og abonnement, men dette kan være litt vrient å få oversikten over.

For min del, siden jeg må ha Office og abbonerer på 365 ble Microsoft løsningen, men man skal virkelige holde tungen i rette munnen for å få styrt bildene og annen info til rett sted 😉

Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

JEG ville anbefalt at du brukte pengene på å kjøpe tre-fire store (nok) harddisker som du kopierer alt til. Og grunnen til flere disker: en feil (virus?) kan jo fort avlive en disk før du rekker å gjøre noe. Har du flere er du rimelig trygg. Og har bildene noe verdi for deg så lagrer du gjerne diskene på forskjellige steder (forskjellige bygninger) i tilfelle brann eller tyveri. 
Sikkerhetskopier disse så ofte du mener selv er tryggest. 
Her i huset lagrer jeg harddisker for svigersønn og selvsagt for meg selv, lagrer også et sett i garasjen.. 🙂

Dette er også viktig! Man skjønner etter en dårlige erfaringer at "synkronisering" og "sikkerhetskopier" er 2 forskjellige ting! 😉

Sikkerhetskopier bør man videre ha i flere "generasjoner". Gjerne daglige, ukentlige og månedlige.

SynckBack er et herlig program, selv i gratisversjonen, hvor man kan sette opp faste automatiske back-up rutiner!

Detailed backup software comparison - SyncBackPro, SyncBackSE and SyncBackFree (2brightsparks.com)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Jeg har en server jeg kjører backup til jevnlig. Men den står jo bare noen meter unna hovedmaskinen min, så hvis det brenner eller noe, så hjelper jo ikke det. Server-backupen er liksom kun for harddisk-feil på hovedmaskinen.

Men så bruker jeg Jottacloud også, sånn at jeg har det lagret et eksternt sted. Jeg bruker abboet med ubegrenset lagring til rundt 1000-lappen i året. Hastighetene opp og ned blir lavere man passerer 5TB lagring der. Men har man maskinen stående på noen timer om dagen, har det lite å si.

Endret av Ratleto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en ideell verden så lagrer man data etter 3-2-1 regelen.

Lagre data 3 steder, på 2 forskjellige typer medier (harddisk, cloud, ekstern harddisk), og 1 backup skal du oppbevare en annen plass enn de andre som utenfor huset eks. i tilfelle brann og slikt.

-----------------

Jeg hadde vurdert en NAS. Dette er en dedikert datamaskin der primærjobben er å lagre data. Andre funksjoner er å fungere som forskjellige servere/tjenester (spillservere, nedlaster, streaming). Du kan kjøpe en ferdig boks som Synology, Qnap eller Western Digital. Første og sistnevnte vet jeg har apper som lar deg få tilgang til bildene på telefon over nettet. Eller du kan bygge en egen server med Unraid eller Freenas. Sistnevnte krever mer PC-kunnskaper, og en viss forståelse av Linux (men ikke mye).

Disse boksene lar deg lagre data i forskjellige "RAID". Et RAID er en kombinasjon av flere disker, ofte konfigurert slik at data er lagret slik at hvis en eller til og med flere disker dør, så mister du ikke dataene permanent, men kan rekonstruere fra de andre diskene som fremdeles er intakt.

-----------------

En annen løsning er skylagring som Dropbox, Google Drive, iCloud eller den norske Jottacloud. Her legger du tilliten til at en nettjeneste ikke mister dataene eller deaktiverer kontoen din. Hvis 100GB er nok så er Google sin løsning ganske grei.

Hvis du velger å gå for en NAS så kan du bruke tjenester som Backblaze B2 for å langtids-lagre backuper. Dette kan konfigureres til å skje jevnlig om natta for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 minutt siden):

I en ideell verden så lagrer man data etter 3-2-1 regelen.

Lagre data 3 steder, på 2 forskjellige typer medier (harddisk, cloud, ekstern harddisk), og 1 backup skal du oppbevare en annen plass enn de andre som utenfor huset eks. i tilfelle brann og slikt.

-----------------

Jeg hadde vurdert en NAS. Dette er en dedikert datamaskin der primærjobben er å lagre data. Andre funksjoner er å fungere som forskjellige servere/tjenester (spillservere, nedlaster, streaming). Du kan kjøpe en ferdig boks som Synology, Qnap eller Western Digital. Første og sistnevnte vet jeg har apper som lar deg få tilgang til bildene på telefon over nettet. Eller du kan bygge en egen server med Unraid eller Freenas. Sistnevnte krever mer PC-kunnskaper, og en viss forståelse av Linux (men ikke mye).

Disse boksene lar deg lagre data i forskjellige "RAID". Et RAID er en kombinasjon av flere disker, ofte konfigurert slik at data er lagret slik at hvis en eller til og med flere disker dør, så mister du ikke dataene permanent, men kan rekonstruere fra de andre diskene som fremdeles er intakt.

-----------------

En annen løsning er skylagring som Dropbox, Google Drive, iCloud eller den norske Jottacloud. Her legger du tilliten til at en nettjeneste ikke mister dataene eller deaktiverer kontoen din. Hvis 100GB er nok så er Google sin løsning ganske grei.

Hvis du velger å gå for en NAS så kan du bruke tjenester som Backblaze B2 for å langtids-lagre backuper. Dette kan konfigureres til å skje jevnlig om natta for eksempel.

En NAS er ofte veldig dyr å vedlikeholde og når noe først ryker må man liksom gjøre noe straks.

En bedre løsning, etter min mening er å samle noen venner/familie som kan dele på kopiene. Da kan man dele litt på kostnadene samtidig som man holder kopiene utenfor eget hus 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, trn100 said:

En NAS er ofte veldig dyr å vedlikeholde og når noe først ryker må man liksom gjøre noe straks.

Hvordan er det dyrt å vedlikeholde? Den trenger ikke å smøres med olje akkurat.

Den har akkurat de samme kostnadene som en ordinær PC. Du trenger enten en ferdig løsning (som Synology) pluss disker, eller en selvbygget pc med disker. Kan også ribbe en gammel pc og sette inn noen disker.

 

 

Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det dyrt å vedlikeholde? Den trenger ikke å smøres med olje akkurat.

Den har akkurat de samme kostnadene som en ordinær PC. Du trenger enten en ferdig løsning (som Synology) pluss disker, eller en selvbygget pc med disker. Kan også ribbe en gammel pc og sette inn noen disker.

 

 

Joda, jeg har som sagt vært der, opptil flere ganger! Men problemet med at dataene kun finnes 1 sted gjenstår, samtidig som man ikke har noen å dele kostnadene med.

Og jeg har vært med en stund og bygget mange PCer. Min første "PC" ser du i avataren min 😉

Lenke til kommentar

Jeg tar automatisk backup til 2 forskjellige eksterne harddisker med jevne mellomrom. Den ene som en eksakt kopi, og den andre som også de gamle versjonene når det kommer endring. Bruker SecondCopy. I tillegg tar jeg kontinuerlig backup til skyen av alt. Bruker Jottacloud til dette, hvor man får ubegrenset lagring til en rimelig pris, og dette er i Norge. Alle 3 metodene fungerer smertefritt. I tillegg Har jeg gitt en link til familiens mest datakyndige, slik at om jeg plutselig dør og huset brenner ned så er ikke alle bildene og andre viktige data (som slektsinfo) borte. Har ikke mistet noen ting med dette systemet.

Dessuten har jeg sluttet å ta minnekortet ut og sette i kortleser for overføring til data, etter at minnekortet nektet å gi fra seg bildene av et par tusen lysbilder og negativer. Kostet meg mange dager og en god del penger å få det tilbake. Så nå overfører jeg direkte fra kamera til PC via USB..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, trn100 said:

Og uansett er det en misforståelse om man anser en NAS med f.eks. et RAID5 med et minimum oppsett med 3 disker som backup.

Det sa jeg ingen ting om. Jeg anser det som 1 av 3, men jeg liker løsningen på grunn av sin redundans. Hvis du teller løsningene jeg ramset opp så er det: NAS og to forskjellige typer skylagring. Med godviljen til så er dette 3 forskjellige steder å lagre data.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at man ikke trenger RAID dersom man har sky-lagring i tillegg. Sjansen for at din egen harddisk blir ødelagt og at firmaet mister alle data/går konk samtidig, er ekstremt liten.

Jeg ville heller konsentrert meg om å gjøre alle dataene/bildene lett oversiktlig. Selv har jeg ALT av data jeg vil ta vare på, på EN harddisk. Sånn sett trenger jeg nesten bare å sette opp "kopier denne harddisken til serveren og til Jotta", og bare sette opp unntak (som previews-foldere i Lightroom).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har en NAS jeg manuelt overfører bilder til når det begynner å bli trangt på maskinen. Jeg har også en en ekstern disk koblet til maskinen som automatisk tar backup av det som er på maskinen.

I tillegg bruker jeg Jottacloud til automatisk backup av både NAS og maskin.

Føler bildene mine er ganske trygge, men det er et litt rotete oppsett.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 27.2.2024 den 3:41 PM):

Det sa jeg ingen ting om. Jeg anser det som 1 av 3, men jeg liker løsningen på grunn av sin redundans. Hvis du teller løsningene jeg ramset opp så er det: NAS og to forskjellige typer skylagring. Med godviljen til så er dette 3 forskjellige steder å lagre data.

Men det er fremdeles ikke "Backup" 😉

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (På 27.2.2024 den 4:15 PM):

Jeg tenker at man ikke trenger RAID dersom man har sky-lagring i tillegg. Sjansen for at din egen harddisk blir ødelagt og at firmaet mister alle data/går konk samtidig, er ekstremt liten.

Jeg ville heller konsentrert meg om å gjøre alle dataene/bildene lett oversiktlig. Selv har jeg ALT av data jeg vil ta vare på, på EN harddisk. Sånn sett trenger jeg nesten bare å sette opp "kopier denne harddisken til serveren og til Jotta", og bare sette opp unntak (som previews-foldere i Lightroom).

Viktig poeng, ikke minst hvordan man organiserer bildene sine.

Jeg kjenner folk som gjennom mange år og med mange forskjellige telefoner og kameraer, måter å lagre bildene på osv. har mistet fullstendig oversikten og gjerne har x antall kopier av samme bilde lagret x antall steder.

Her bør man absolutt ha tunga rett i rette munnen 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 26.2.2024 den 8:51 PM):

I en ideell verden så lagrer man data etter 3-2-1 regelen.

Lagre data 3 steder, på 2 forskjellige typer medier (harddisk, cloud, ekstern harddisk), og 1 backup skal du oppbevare en annen plass enn de andre som utenfor huset eks. i tilfelle brann og slikt.

For bilder gjør jeg det slik: Når bildene tas, lagres de på mobilen og i iCloud/Google (avhengig av hva bildene tas med). En gang (eller flere) i året laster jeg alle bilder derfra til PC. Filene lagres så på både PC, på en ekstern HDD, i Google Photo og som backup i en annen skytjeneste. Paranoid? Tja. Men har fortsatt ikke mistet et eneste bilde.

For data gjør jeg det slik: Bruker OneDrive for å synkronisere filer mellom PC, mobil og nettbrett. 4-6 ganger i året (eller ved viktige hendelser) tar jeg full backup (som for meg gir bedre oversikt enn inkrementell) av alle data til ekstern HDD, og lagrer backup i en skytjeneste. Både på ekstern HDD og i skytjenesten ligger backups for mange år tilbake. Paranoid? Tja. Men har fortsatt ikke mistet en eneste fil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...