Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke åpnet mapper på HDD.


Anbefalte innlegg

16 hours ago, Gjest MKII said:

Takk, men samme HDD hadde som sakt problemer på annen maskin med Win 10 før

Aha, det kom ikke særlig tydelig fram i ditt første innlegg, og det kan skyldes at disken har mange "marginale sektorer" som Windows ikke alltid klarer å lese (mens det kan funke andre ganger).

SpinRite ($89) kan kanskje hjelpe deg å få skikk på disken, men det er ikke billig, og det er vel ingen garanti for at det vil virke. (De sier at du kan få pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd, da.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, nebrewfoz said:

Aha, det kom ikke særlig tydelig fram i ditt første innlegg, og det kan skyldes at disken har mange "marginale sektorer" som Windows ikke alltid klarer å lese (mens det kan funke andre ganger).

SpinRite ($89) kan kanskje hjelpe deg å få skikk på disken, men det er ikke billig, og det er vel ingen garanti for at det vil virke. (De sier at du kan få pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd, da.)

Kunne sikkert presisert det bedre ja.

Takk. Skal kikke på det. $89,- er nok uaktuellt, men kan undersøke om det finnes tilsvarende alternativer.

Lenke til kommentar
17 hours ago, geir__hk said:

For meg så høres det ut som en defekt harddisk. For å prøve å bekrefte det må du finne ut av hva smart-verdiene (tilstandsdata) på disken er, ellers blir det nok bare med antakelsene - se første svaret mitt <link>

Skal kikke på det, men vanskelig når S.M.A.R.T.-verdiene ikke kan leses som jeg svarte på det første innlegget ditt...

Men skal kikke om jeg kan få opp verdiene i BIOS slik "sedsberg" foreslo, eller om jeg finner andre programmer/metoder for å få frem verdiene som kan fungere.

Lenke til kommentar

Det ser ut som harddisken har gått av med pensjon.
Jeg ser at du har forsøkt en rekke ting, men det er typisk sånn over tid at man forsøker med litt forskjellig målsetning på slutten enn på begynnelsen.

Derfor vil jeg anbefale deg å gjøre følgende:
* Gå en tur inn i BIOS. Forsikre deg om at harddisken er synlig og tilgjengelig der.
* Kjøre MiniTool på nytt og se om du får samme resultat.

Hvis resultatet er det samme:
* Bytte kabel en gang til. Du kan bytte molex-kabelen (fra strømforsyning til harddisk) også mens du er i gang. Koble gjerne kabelen til en annen kanal på hovedkortet.
* Kjøre MiniTool på nytt og se om du får samme resultat.

Hvis resultatet er det samme:
* Ikke invester mer tid i det.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, nebrewfoz said:

SpinRite ($89) kan kanskje hjelpe deg å få skikk på disken, men det er ikke billig, og det er vel ingen garanti for at det vil virke. (De sier at du kan få pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd, da.)

Spinrite er purt bullshit. Det fikser ingenting, og dd_rescue e.l. er i praksis bedre, ettersom det forsøker å kopiere data.

Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Spinrite er purt bullshit. Det fikser ingenting

Vi har ulike erfaringer med SpinRite, ser jeg.
Noen ganger har en problematisk disk blitt fikset i løpet av en halvtime, en annen gang tok det flere døgn.

(Det største problemet med SpinRite 6.0 - som kom ut i 2004 - er at det ikke støtter disker >2.2 TB, men den begrensningen forsvinner i SpinRite 6.1.)

Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

Vi har ulike erfaringer med SpinRite, ser jeg.

Alt spinrite gjer er å lese frå disken. Ved feil vil disken forsøke å remappe sektorer. Er disken på veg i grava vil det gjere at den kjem nærare grava ofte.

Om du vil lese heile disken kan dd gjere det gratis for deg.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (På 27.2.2024 den 2:53 PM):

"MiniTool Data Recovery Software Free" finner HDD'en som "Unidentified", men finner ingen filer. Kommer opp boks med teksten "Failed to find any file system information from  the specified device".

Ta et image med DDRescue og jobb videre med det.

Jeg gjentar forslaget om TestDisk.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Hårek said:

Det stemmer vel ikke. Spinrite er basert på å reparere disken ved å skrive til den.

Jeh, når du får lesefeil så vil disken forsøke å remappe sektoren. Det er ingenting magisk med det, disken vil gjere det samme om du kjører dd_rescue. Fordelen med dd_rescue er at du da lager kopi av data...

Har du sektorfeil er disken i ferd med å krepere. Du kan ikkje reparere det.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (8 timer siden):

... disken vil gjere det samme om du kjører dd_rescue.

Igjen, du feilinformerer. Spinrite skriver til en sektor med lesefeil, og den slår av diskens egen remapping mens den gjør det.
Det er bla.a. beskrevet på Wikipedia.
Ddrescue og Spinrite er veldig forskjellige verktøy, det er ikke så mye å sammenligne. 
Men dette er off-topic, har lite med trådens tema å gjøre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hårek said:

Igjen, du feilinformerer. Spinrite skriver til en sektor med lesefeil, og den slår av diskens egen remapping mens den gjør det.

Og det er den delen av det som er komplett woo. Du kan ikkje skru av remapping. På moderne disker har du heller ingen kontroll over fysiske sektorer - disken presenterer et logisk interface, som har lite eller ingenting med intern datastruktur å gjere.

Har du f.eks. disk med SMR kan du heller ikkje overskrive ein enkelt sektor, du må overskrive omkringliggande data også. Det ser ikkje du via diskinterfacet; firmware på disken handterer det.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (5 timer siden):

Du kan ikkje skru av remapping.

AHCI er en protokoll for å kommunisere med diskens mikrokontroller. Det er helt utenkelig at den ikke inneholder muligheter for å slå av automatiske funksjoner som sektor remapping. Det er essensiellt for utviklere av chipset og disk software å kunne jobbe på et lavere nivå.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Hårek said:

AHCI er en protokoll for å kommunisere med diskens mikrokontroller. Det er helt utenkelig at den ikke inneholder muligheter for å slå av automatiske funksjoner som sektor remapping. Det er essensiellt for utviklere av chipset og disk software å kunne jobbe på et lavere nivå.

Det er i så fall vendor spesifikt, og ikkje generisk. Spinrite påstår dei støtter alle disker. Kombinert med mangelen på liste over disker dei funker med, og det faktum at Gibson har lang historie med å komme med påstander som gjer det åpenbart at han ikkje forstår ting gjer at eg ikkje trur på han lenger.

Lenke til kommentar

- Bytte av kabel fra PSU hjalp ikke.

- Finner ikke avlesning av S.M.A.R.T. i Bios.

- Ser ut til at HDD'en blir funnet i BIOS, men får fortsatt samme feilmelding i OS'et om at enheten ikke finnes, og nå kommer heller ikke HDD'en opp i filutforsker. Kommer opp i "Disk Management", men får ikke initialisert den.

- SeaTools 5 finner ikke HDD'en. Testet før restart, mens HDD'en fortsatt kom opp i OS'et, og jeg fikk sett mapper og filer i roten på HDD'en.

Lenke til kommentar
19 hours ago, barfoo said:

Kombinert med mangelen på liste over disker dei funker med, og det faktum at Gibson har lang historie med å komme med påstander som gjer det åpenbart at han ikkje forstår ting gjer at eg ikkje trur på han lenger.

Det er en ærlig sak at du ikke tror på Steve Gibson, og jeg kan være enig i at ikke alt han sier holder vann, men du trenger vel ikke slenge ut unøyaktige eller feil påstander om SpinRite for det?

$89 er en stiv pris og det finnes ingen demo-utgave, men du får pengene tilbake dersom du ikke får programmet til å virke. (Noen opplever at spinrite.exe slettes av aggressive anti-virus.) Å lage en liste over disker SpinRite fungerer med, er et evighetsprosjekt der de alltid ville ligge på etterskudd, og det er vel derfor ingen andre disk utilities tilbyr det heller.

(Jeg kjøpte SpinRite 6.0 for 15 års tid siden og har brukt det til å fikse flere disker som led av ulike symptomer. Jeg har noen 3GB disker liggende som er for store for SpinRite 6.0, men med gratis oppgradering til SpinRite 6.1 som er i ferd med å bli utgitt, ser jeg fram til å bringe disse diskene tilbake til operativ tilstand.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...