Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke åpnet mapper på HDD.


Anbefalte innlegg

Har en harddisk (spinndisk) som kom frem på en maskin med Windows 10, og som nå vises i Windows 11, men som jeg ikke får åpnet mapper på. Mappene i roten på HDD'en vises når jeg går inn på HDD'en, men når jeg forsøker å gå videre får jeg opp melding om "Drive letter\Mappenavn is not accessible" - "A device which does not exist was specified."

- Har forsøkt å bytte "Drive letter" uten at det hjalp.

- Har forsøkt å kjøre "System32>sfc/scannow" i CMD uten at det hjalp.

- Har forsøkt å kjøre gjennopretting via "Recuva", men får bare feilmelding.

- Har forsøk å kjøre "Error checking" under "Properties" -> "Tools" uten at det hjalp.

- Har forsøkt å bytte om SATA-kablene uten at det hjalp.

- Har tenkt på, men ikke gjennomført å bytte om på kablen fra PSU. Kan det hjelpe selv om jeg får opp HDD'en og mappene i roten på HDD'en?

Noen forslag for ytteligere feilsøkning/programer som kan hjelpe til å diagnostisere og helst løse problemet?

Tilføyninger:

- Har forsøkt å høyreklikke på "This PC" -> "Properties" -> "Security Tab" -> "Edit" og huke av på "Full Control" som ikke var huket av, uten at det hjalp. Fikk igjen feilmeldingen "A device which does not exist was specified." Denne gangen for hver eneste mappe individuellt, og så ennå en gang helt til slutt for hele disk'en.

- Har forsøkt å bytte "Volume Label", men fikk feilmelding med feilkode 0x80004005. Kjappt nettsøk virker til å vise at den feilkoden kan bety "allt mulig".

- I filutforsker, hvis jeg utvider filstrukturen ved å trykk på ">" kommer navnene på mappene i roten på HDD'en frem under "Drive letter", men det er ingen ytterligere ">" for å utvide ytterligere og få frem mapper som er i mappene i roten på HDD'en.

- Høyreklikker jeg på HDD'en og velger "Properties" får jeg opp størrelsen på HDD'en i form av brukt og ledig lagrings-plass/-kapasitet. Venstre- og så høyre-klikker jeg på mappene i roten og velger "Properties" kommer alle mappene opp med "0" i størrelse.

- Filer i roten har en størrelse, men kan ikke åpnes (de to av tre som i utgangspunktet kan åpnes).

Oppdatert 29.02.2024:

- I programmet "Speccy" under "Storage", kommer HDD'en med problemer opp med "S.M.A.R.T not supported", men S.M.A.R.T.-informasjonen vises for en annen lik HDD uten problemer...

- Bytte av kable fra PSU hjalp ikke.

- Finner ikke avlesning av S.M.A.R.T. i Bios.

- Ser ut til at HDD'en blir funnet i BIOS, men får fortsatt samme feilmelding i OS'et om at enheten ikke finnes, og nå kommer heller ikke HDD'en opp i filutforsker. Kommer opp i "Disk Management", men får ikke initialisert den.

- SeaTools 5 finner ikke HDD'en. Testet før restart, mens HDD'en fortsatt kom opp i OS'et, og jeg fikk sett mapper og filer i roten på HDD'en.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst - har du uerstattelige filer liggende på denne disken?

Dernest - finn S.M.A.R.T. status på disken - du kan f.ex. bruke crystaldiskinfo <link> - kjør programmet, kopier teksten (du kan trykke Ctrl+C inne i programmet for å kopiere i tekstformat) og lim inn og tagg som kode. I programmet endre gjerne fra hex til dec da det er enklere å forholde seg til vanlige tall mhp. antall hendelser, brukstimer etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, geir__hk said:

Først og fremst - har du uerstattelige filer liggende på denne disken?

Dernest - finn S.M.A.R.T. status på disken - du kan f.ex. bruke crystaldiskinfo <link> - kjør programmet, kopier teksten (du kan trykke Ctrl+C inne i programmet for å kopiere i tekstformat) og lim inn og tagg som kode. I programmet endre gjerne fra hex til dec da det er enklere å forholde seg til vanlige tall mhp. antall hendelser, brukstimer etc.

Nja: Tror ikke jeg hadde uerstattlige filer i den forstand. Ikke aktuellt å sende den til IBAS for å si det slik...

Resultatet fra "Crystaldiskinfo":

Forklaring:

Spoiler

Kommer ikke en gang opp i oversikten over disker... Mangler en annen HDD i oversikten også, men den kommer ikke opp i filutforskeren heller. Usikker på om det er fordi den også er deffekt, eller om det er problemer med kabinettet. Den andre disken er koblet via caddy?) i kabinettet. Selve problemdisken er koblet rett i PSU og HK.

Lenke til kommentar
14 hours ago, geir__hk said:

Er det andre ting med maskinen som ikke synes å fungere helt som de skal ?

Hvor gammel er maskinen ?

Bruker du et PCIe sata-kort eller har du harddisken koblet på hovedkortet? Hvilken modell av hovedkortet i såfall?

Har hatt tilsvarende problem på forrige PC med denne HDD'en. Eneste fellesnevneren er samme kabinett og PSU. Men HDD'en er koblet rett til HK og PSU, og ikke gjennom kabinett. Har trolig problemer med en minnebrikke også, men den ser ikke ut til å bli registrert av systemet.

PC'en er "ny": Kjøpt brukt oppgraderingskitt som er montert inn i kabinett med PSU jeg hadde fra før av. AMD Ryzen 9 5900x CPU med MSI B550 Tomahawk HK.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Gjest MKII said:

Har en harddisk (spinndisk) som kom frem på en maskin med Windows 10, og som nå vises i Windows 11, men som jeg ikke får åpnet mapper på.

Det kan være så enkelt som at du ikke har de nødvendige rettigheter til filer/mapper. (Din bruker på én maskin er ikke det samme som din bruker på en annen maskin.)

Hvis du har admin-rettigheter til den nye maskinen, så kan du følge denne bruksanvisningen:

https://www.techrepublic.com/article/how-to-control-files-windows/

Eller du kan installere en høyreklikksopsjon (Take Ownership) som forklart her:

https://www.elevenforum.com/t/add-take-ownership-to-context-menu-in-windows-11.1230/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, nebrewfoz said:

Det kan være så enkelt som at du ikke har de nødvendige rettigheter til filer/mapper. (Din bruker på én maskin er ikke det samme som din bruker på en annen maskin.)

Hvis du har admin-rettigheter til den nye maskinen, så kan du følge denne bruksanvisningen:

https://www.techrepublic.com/article/how-to-control-files-windows/

Eller du kan installere en høyreklikksopsjon (Take Ownership) som forklart her:

https://www.elevenforum.com/t/add-take-ownership-to-context-menu-in-windows-11.1230/

Takk, men har gjort noe lignende før som ikke hjalp. Dette virket til å være en bedre og mer detaljert beskrivelse, men innstillingene så for meg like ut som en lik/tilsvarende HDD som fungerer i PC'en.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (På 26.2.2024 den 6:28 PM):

Har en harddisk (spinndisk) som kom frem på en maskin med Windows 10, og som nå vises i Windows 11, men som jeg ikke får åpnet mapper på. Mappene i roten på HDD'en vises når jeg går inn på HDD'en, men når jeg forsøker å gå videre får jeg opp melding om "Drive letter\Mappenavn is not accessible" - "A device which does not exist was specified."

Enkleste løsning er vel å ta med disken til en venn som fortsatt har Win 10, og se om den funker der. Hvis det gjør, kopier data over til PC, og så til en annen HDD. Reformatter HDD på Win 11, og se om det funker etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

Det er ikke alltid at "noe som ligner" er godt nok.
Kan du ikke prøve fremgangsmåten på én fil eller mappe og se hva som skjer? Hvor lang tid kan det ta?

Med:

1 hour ago, Gjest MKII said:

... innstillingene så for meg like ut som en lik/tilsvarende HDD som fungerer i PC'en.

mente jeg at innstilllingene som er på HDD'en ser for meg like ut som det som er på en annen HDD i maskinen og som fungerer.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, zanta said:

Enkleste løsning er vel å ta med disken til en venn som fortsatt har Win 10, og se om den funker der. Hvis det gjør, kopier data over til PC, og så til en annen HDD. Reformatter HDD på Win 11, og se om det funker etterpå.

Takk, men samme HDD hadde som sakt problemer på annen maskin med Win 10 før, og Win 11 nå med kun kabinett og PSU fra PC'en med Win 10. Så i praksis to forskjellige maskiner. Eneste forskjellen er at HDD'en  tidligere vekslet mellom å komme og gå før den forsvant permanent på Win 10-PC'en, og vises på Win 11-PC'en, men uten tilgang på noe utover å vise mapper i roten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...