Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke åpnet mapper på HDD.


Anbefalte innlegg

On 2/29/2024 at 10:10 AM, sedsberg said:

Spinrite var vel teh shit på gamle MFM/RLL og tidlige IDE-disker?

Folk bruker det på (moderne) SSD'er og opplever forbedringer.

Der HDD'er kan slite med at den magnetisk lagrede informasjonen etter hvert blir vanskeligere å lese (=marginale sektorer), kan SSD'er slite med at den elektrisk lagrede informasjonen etter hvert blir vanskeligere å lese (=marginale sektorer), og SpinRite kan ved å 'rewrite' en sektor friske opp den lagrede informasjonen. Hvis HDD'en eller SSD'en inneholder sektorer som er for ødelagt til å kunne 'rewrites', så vil SpinRite kunne provosere diskkontrolleren til å foreta en remapping, slik at disse sektorene fremstår som friske igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, nebrewfoz said:

Å lage en liste over disker SpinRite fungerer med, er et evighetsprosjekt der de alltid ville ligge på etterskudd, og det er vel derfor ingen andre disk utilities tilbyr det heller.

Om Spinrite baserer seg på firmwarespesifikke ikkje-standardiserte kommandoar for å skru av sektor remapping så er svaret at det ikkje er standardfunksjonalitet, og derfor vendor-specific. Det er ingenting som tyder på at funksjonaliteten Hårek antyda finst. Hadde slik funksjonalitet eksistert måtte det eksistert ei liste over støtta disker.

Så kva feilaktig påstand er det eg har komt med?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, nebrewfoz said:

Der HDD'er kan slite med at den magnetisk lagrede informasjonen etter hvert blir vanskeligere å lese (=marginale sektorer), kan SSD'er slite med at den elektrisk lagrede informasjonen etter hvert blir vanskeligere å lese (=marginale sektorer), og SpinRite kan ved å 'rewrite' en sektor friske opp den lagrede informasjonen. Hvis HDD'en eller SSD'en inneholder sektorer som er for ødelagt til å kunne 'rewrites', så vil SpinRite kunne provosere diskkontrolleren til å foreta en remapping, slik at disse sektorene fremstår som friske igjen.

For det første funker ikkje SSDer med sektorer. Dei er blokkorienterte. Dvs. du kan ikkje skrive til mindre enn ei blokk, og det er grunnen til at du har TRIM-kommandoen. Ved skriving til mindre enn ei blokk blir heile blokka lest, og skreve til ledig blokk, med nye data - og gammal blokk blir markert som ledig.

Det er lekkasje i minnecellene ja. Men det takler firmware i disken heilt fint! Du treng ikkje spinrite. Har du nokon sinne opplevd at SSDer mister data på den måten du snakker om? Eg har ikkje - og eg har titalls terabyte lagra på SSDer. Det er heller ingen i IT-miljø som bruker spinrite, til tross for enorme datamengder på ulike lagringsmedier.

Når det kjem til å provosere diskkontrolleren til å remappe - det vil du gjere med t.d dd_rescue også. Får du sjekksumfeil ved lesing vil kontrolleren remappe. 

Viare så er det at mange liker et produkt irrelevant argumentasjon. Kan du vise til uavhengige tester som viser effekt? Hugs at det er mange som påstår at homeopati funker også.

Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

For det første funker ikkje SSDer med sektorer. Dei er blokkorienterte.

Det er også nye HDD'er, men for enkelthets skyld snakker man fortsatt om 'sektorer' både for HDD'er og SSD'er.

Der SpinRite 6.0 snakket med disken via BIOS, har nå SpinRite 6.1 fått direkte AHCI-support, og det er i den forbindelsen - har jeg hørt - at de har oppdaget at ikke alle diskprodusentene tolker AHCI-standarden likt, og at det er innført tilpasninger for å få fullt utbytte av alle diskkontrollere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Har du nokon sinne opplevd at SSDer mister data på den måten du snakker om? Eg har ikkje - og eg har titalls terabyte lagra på SSDer. Det er heller ingen i IT-miljø som bruker spinrite, til tross for enorme datamengder på ulike lagringsmedier.

Jeg har dessverre bare anekdotiske bevis (- andres opplevelser -) for at SpinRite har 'reddet' SSD'er som tilsynelatende har feilet. Benchmarking før og etter kjøring viste - angivelig - markant ytelsesforbedring, men jeg har ingen forskning å vise til. Jeg har kjøpt og brukt SpinRite for å fikse HDD'er, og jeg utelukker ikke at jeg kan komme til å bruke det dersom en SSD skulle begynne å oppføre seg merkelig.

At "ingen i IT-miljø" bruker SpinRite har vel mer å gjøre med at
1) de har solide backup-/redundans-oppsett, og
2) tidsforbruket for å kjøre SpinRite kan koste mye regnet om i arbeidstimer, sammenlignet med en ny HDD.

For en privatperson kan dette være annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/1/2024 at 2:46 PM, nebrewfoz said:

2) tidsforbruket for å kjøre SpinRite kan koste mye regnet om i arbeidstimer, sammenlignet med en ny HDD.

For å illustrere dette, jeg kjørte nye SpinRite 6.1 på to 3TB WD Red-disker som hadde feilet i en server for mange år siden, og observerte følgende tidsforbruk:

Level 2 (lesing av alle sektorer): 7 timer

Level 3 (lesing med umiddelbar tilbakeskriving av alle sektorer): 17 timer

Begge diskene hadde bare noen få "sektorer" som var "uleselige", så SpinRite brukte ikke så mye tid på "error recovery"; det meste av tiden gikk med tid regulær lesing (og skriving) fra (til) disk. SMART-data indikerte ingen feil/degradasjoner på noen av diskene. Disk activity-LED'en lyste konstant mens SpinRite var aktivt, men disktemperaturene gikk aldri over 38 grader C (100F).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...