Gå til innhold

62.000 personer i Sverige er knyttet til kriminelle nettverk


Anbefalte innlegg

Nye tall har dukket opp angående kriminaliteten vi ser i Sverige. Man antok vel at omkring 30.000 personer i landet kunne knyttes til kriminalitet (hørte dette på NRK radio istad) Nå kan altså 62.000 personer knyttes. Svensk politi antar at dette er et nedre anslag, så sannsynligheten er stor for at tallet er høyere.

https://www.nettavisen.no/nyheter/svensk-politi-62-000-personer-i-sverige-er-knyttet-til-kriminelle-nettverk/s/5-95-1662238#am-comments

https://polisen.se/siteassets/dokument/regeringsuppdrag/lagesbild-over-aktiva-gangkriminella-i-sverige-.pdf/download/?v=a75b921c416fa67b3742250270360a67

Sitat

– Vi snakker om en systemtruende kriminalitet med en stor mengde vold, der vitner bankes til taushet, sosialarbeidere trues, myndigheter og politiske partier infiltreres, det drives med narkotika, og eldre og velferdssystemer bedras, sier han.

En varslet katastrofe ser vi nå utfolde seg, og man kan jo bare anta at kriminaliten vil spre seg også hit til Norge, noe vi allerede har sett tendenser til.

Endret av _R2D2_
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev (8 minutter siden):

Selv om det er oppløftende at det virker som svenskene har begynt å innse at politikken som har ført frem til dette har vært fullstendig feilslått er det også fortvilende at det har tatt så lang tid å ta dette innover seg, til tross for at det sett utenfra har virket så åpenbart. Å avhjelpe problemene blir antagelig enda mer tidkrevende og vanskeligere enn det var å skape dem, og det er vanskelig å se noen rask løsning. 

Vi bør ikke glemme at det ikke er så lenge siden en fnyste av "svenske tilstander" og anså det som talepunkter fra ytre høyre eller lignende. Ei heller bør vi glemme at vi kunne vært betraktelig nærmere situasjonen i Sverige om vi lyttet mer til de som gjennom perioden beskrev Sverige som "et lys i Europa". Dette illustrerer hvor fort ting endrer seg, både "på bakken" og i politikken, og hvor farlig det er å gjennomføre enorme samfunnsendringer uten en plan eller konsekvensutredninger. Dette er særlig viktig å huske om pendelen svinger for langt i andre retningen, og en begynner å innføre kompenserende tiltak som er like hodeløs, ideologiske og lite konsekvensutredede som politikken som skapte problemene. 

 

Jeg er faktisk mer bekymret for det som skjer i Drammen om dagen og Sylvi's Mustang.

De i FrP har ikke skjønt all verden for å si det mildt, hvilket de bekrefter hver eneste gang noen av de åpner munnen?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (10 timer siden):

Jeg er faktisk mer bekymret for det som skjer i Drammen om dagen og Sylvi's Mustang.

De i FrP har ikke skjønt all verden for å si det mildt, hvilket de bekrefter hver eneste gang noen av de åpner munnen?

Hva skjer i drammen som er så skummelt? Ikke fått med meg.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Har folk faktisk ment det? 

Tilsynelatende:

 

Sitat

 

Lysbakken: Sverige har vært et lys i Europa

Det er ikke et uttrykk for feilslått politikk at Sverige nå har endret kurs i asylpolitikken, mener SV-leder Audun Lysbakken.

https://www.finansavisen.no/nyheter/politikk/2015/11/lysbakken-sverige-har-vaert-et-lys-i-europa?zephr_sso_ott=JsNTYB

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, herzeleid said:

Ja?

Jeg annerkjenner at dette ble pedantisk, for jeg forstår at du mener, at dersom man hadde lyttet til noen som mente vi skulle ta i mot like mange som Sverige (på samme tidspunkt), så kunne det medført lignende problemer (samtidig som integreringspolitikken (og andre omstedigheter) ikke er identiske).
Å beskrive Sverige som et lys i mørket er vel bare en malerisk måte å si at de ga håp til mange i det proverbielle mørket som lette etter et lyspunkt.
Som et fyrtårn.
Det fremstod som om du mente at dersom man beskrev Sverige som et lys i mørket mente man at det ikke finnes problemer i Sverige, men nå mente du altså ikke det, men det fremstod i utgangspunktet slik.
 

Lenke til kommentar

De anser vel også det sånn at alle som bruker illegale rusmidler er en del av dette nettverket? Eller tar jeg feil? I såfall vil det være mange i parkene rundt om i Oslo som tilhører samme kategori. Samme gjelder en del på Oslo vest

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg annerkjenner at dette ble pedantisk, for jeg forstår at du mener, at dersom man hadde lyttet til noen som mente vi skulle ta i mot like mange som Sverige (på samme tidspunkt), så kunne det medført lignende problemer (samtidig som integreringspolitikken (og andre omstedigheter) ikke er identiske).
Å beskrive Sverige som et lys i mørket er vel bare en malerisk måte å si at de ga håp til mange i det proverbielle mørket som lette etter et lyspunkt.
Som et fyrtårn.
Det fremstod som om du mente at dersom man beskrev Sverige som et lys i mørket mente man at det ikke finnes problemer i Sverige, men nå mente du altså ikke det, men det fremstod i utgangspunktet slik.
 

Hvis det tolkes som at det ikke finnes problemer i Sverige har jeg sikkert formulert meg klønete. Tolkningen din om at det handler om potensielle konsekvenser av politikken til de som betraktet Sverige som foregangsland stemmer med det jeg forsøkte å få frem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (På 24.2.2024 den 3:35 PM):

De anser vel også det sånn at alle som bruker illegale rusmidler er en del av dette nettverket? Eller tar jeg feil? I såfall vil det være mange i parkene rundt om i Oslo som tilhører samme kategori. Samme gjelder en del på Oslo vest

Tror ikke du skjønner hva det er som foregår i Sverige. Det samme gjelder forøvrig andre venstre ekstreme her inne på forumet som red frostraven, spykake med flere.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
On 24.2.2024 at 12:30 AM, trn100 said:

Jeg er faktisk mer bekymret for det som skjer i Drammen om dagen og Sylvi's Mustang.

De i FrP har ikke skjønt all verden for å si det mildt, hvilket de bekrefter hver eneste gang noen av de åpner munnen?

Nå vet jeg ikke hva FrP har sagt, men jeg kan tenke meg at det er noen god dag, mann, økseskaft kommentarer. Men Drammen er en kommune hvis største bekymring er at den systemtruende kriminaliteten som finnes i Sverige skal vokse og bli en del av hverdagen deres? Er det riktig å klandre dem for denne uro?

Jeg tror at det for mange er lettere å kritisere politikere for dårlige formuleringer enn å ville ta opp saker knyttet til kriminelle klaner/gjenger. Organisert kriminalitet er vanskelig for mange å få med seg, nettopp fordi den ligger så fjernt fra ens egen hverdag. Det du ikke forstår kan lett ignoreres, for det berører ikke engang det følelsesmessige nivået på samme måte som en FrP-kommentar gjør.

 

At en prosent av den svenske mannlige befolkningen er kartlagt som kriminelt involvert, er skuffende lesning. Man kan sikkert anta at dette er toppen av et isfjell, det er nok mange som ikke har navn i politiregisteret. Når det gjelder personer som anses knyttet til kriminelle nettverk, kan de for eksempel være mistenkt for forbrytelser sammen med kriminelle eller opptre i etterretning om virksomhet sammen med kriminelle. De kan også ha skaffet bolig til oppbevaring av narkotika, håndtert penger eller andre ting.

«Politimyndigheten har under arbeidet med situasjonsbildet foretatt en klassifisering av ulike roller som forekommer innenfor kriminelle nettverk, som er beskrevet som følger:

  • Strategisk: Sammensatt av personene som kontrollerer og leder den kriminelle aktiviteten og som kan beskrives som strategiske aktører.
  • Eksekutører på høyere nivå: Personer som er eksekutører på høyere nivå og kan sammenlignes med anleggsledere som både utfører deler av den kriminelle virksomheten og som sørger for at den blir utført.
  • Eksekutør i nedre sjikt: Står for å utføre kriminelle handlinger på vegne av øvre sjikt.
  • Aktivere og spesialister: Består av personer som utfører en form for muliggjørende aktivitet, for eksempel hvitvaskere eller regnskapsførere.

Situasjonen viser at eldre individer hersker over yngre i de kriminelle nettverkene.''

Totalt 62 000 bedöms aktiva eller ha koppling till kriminella nätverk | Polismyndigheten (polisen.se)

 

5.400 er under 18 år, hvorav 1.700 er aktive kriminelle. Rekrutteringen av barn og unge går i et rasende tempo. Det letteste rekrutteringsgrunnlaget kommer fra barn som har vokst opp i utsatte områder. Oftest har de en alenemor, mange søsken og en fraværende far. At det også er sterke patriarkalske strukturer i den konteksten de vokser opp i, skaper et skikkelig heksebrygg.

En øyeåpner for denne verden er boken ''Ett ord för blod'' skrevet av Faysa Idles. Broren hennes var en ledende skikkelse i Shottaz før han ble myrdet av den rivaliserende gjengen Dödspatrullen. Du får et godt innblikk i hvordan det er å være kvinne og pårørende i disse miljøene.

Prisen for å få respekt i den kriminelle verden er å myrde rivaler. Ungjentene som bor ved siden av eller i miljøene er strengt kontrollert av de mannlige gjengmedlemmene. Hun blir stadig fortalt hvordan oppførselen hennes påvirker den kriminelle brorens status. Hvis hun drakk alkohol eller snakket med gutter, ville broren hennes bli rasende, straffe henne og påstå at det var haram, forbudt i religionen. Men da hun stjal noe, ble han stolt.

Etter drapet på broren hennes kommer gjengmedlemmer på besøk med løfter om hevn. Familien føler seg tvunget til å være takknemlig. Tross alt er det viktigste å være lojal.

''Hele den lokale kulturen er basert på dette fellesskapet. I bunn og grunn handler det om at alle ser alt og at ingen sier noe. Ikke i en drapssak. Ikke engang om du mister et søsken. Hvis du sier et enkelt ord, vil du bli utstøtt. Ikke bare truet eller misbrukt. Du blir fortrengt. Og det er skummelt å bli utelatt. Så alle går med strømmen. En går til moskeen - alle går til moskeen. En rapper – plutselig er alle rappere. Det er uskrevne regler. Som om vi lever etter en bok som ingen egentlig vet hvem som har skrevet den.''

Ett ord för blod - Faysa Idle - ebok (9789180530996) | Adlibris Bokhandel

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (23 timer siden):

Tror ikke du skjønner hva det er som foregår i Sverige. Det samme gjelder forøvrig andre venstre ekstreme her inne på forumet som red frostraven, spykake med flere.

Jeg forstår hva som foregår i Sverige, men jeg må få stille spørsmål ved metoden. For dersom man regner med alle hasjrøykere og vil tallet være høyt her hjemme i Norge. Da er spørsmålet om man skal gjøre noe med disse røykerne eller ikke 

Lenke til kommentar
6 hours ago, majer said:

Jeg forstår hva som foregår i Sverige, men jeg må få stille spørsmål ved metoden. For dersom man regner med alle hasjrøykere og vil tallet være høyt her hjemme i Norge. Da er spørsmålet om man skal gjøre noe med disse røykerne eller ikke 

En bør vel anstrenge seg mer med å prøve å komme med bidrag som gir fremgang i denne diskusjonen. En får ellers fort assosiasjoner med dagens Trump.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (På 24.2.2024 den 11:29 AM):

Hva skjer i drammen som er så skummelt? Ikke fått med meg.

Det er et vanlig problem for de som har Facebook og TikTok som eneste nyhetskilder. For å kunne delta i en samfunnsdebatt må man lese masse! 😞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (46 minutter siden):

Det er et vanlig problem for de som har Facebook og TikTok som eneste nyhetskilder. For å kunne delta i en samfunnsdebatt må man lese masse! 😞

Kan ikke fordra sosiale medier og alt fjaset der, og spesielt ikke tiktok. Så det var helbom om du mener jeg får "nyheter" derfra.

Når det ble nevnt i tråden så har jeg fått med meg saken i drammen, men jeg koblet det ikke.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...