Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Drivstoff-tilsetning: Har det noe for seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste bilprodusenter tilsetter det som trengs når du har bilen på service. Å bruke noe mer enn det som ellers allerede er tilsatt drivstoffet tjener nok produsent og selger mer på enn bilen din.

Selv ser jeg denne som skal rense/beskytte injektorene på bensinbil blir brukt ved service.

TUNAP 974 SERVICEKONSENTRAT BENSIN+ 200ML
https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/tunap/tilsetningsstoffer/tunap-974-servicekonsentrat-bensin-200ml

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret er enkelt: Ja, det har mye for seg.
Jeg har brukt Alron, TriPak, og diverse annet, men mest QMI. QMI mest fordi det gjør samme jobben som de beste, men er voldsomt mye rimeligere.
Når jeg fyller QMI på dieselbilen koster det meg ca 13 øre/l ekstra. Dette får jeg igjen minst dobbelt i form av lavere forbruk etter mine målinger, som jeg har holdt på med siden jeg startet med å prøve ut tilsetninger, over 25 år siden.
Det som for min del er mye viktigere, er at det er mye mer fullstendig forbrenning, derav mye mindre sot, derved null problemer med EGR, DPF og sensorer som måler feil. Rettedal Bilkontroll er ett av flere verksted som har foretatt statistikk på før/etter bruk av QMI, og de registrerer gjennomsnittlig reduksjon av røykgasser på 66%.
Et pluss i margen er og at det er mindre støy, spesielt på kald motor, fra dysene.
Det er flere fordeler (og ingen bakdeler, SVJV), men dette med forbruk/ytelse samt redusert røykgasser, er det som er viktig for min del.
Dette er for diesel selvsagt. For bensin er det noe annerledes, men der og har jeg kun gode erfaringer, veldig gode erfaringer der og. Der glimrer TriPak sin Bensinbooster veldig, mens det er mer variabelt med andre merker. QMI sin for bensin fungerer meget bra ift rengjøring og smøring, men øker ikke oktan like mye som TriPak sin gjør.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (5 minutter siden):

Svaret er enkelt: Ja, det har mye for seg.
Jeg har brukt Alron, TriPak, og diverse annet, men mest QMI. QMI mest fordi det gjør samme jobben som de beste, men er voldsomt mye rimeligere.
Når jeg fyller QMI på dieselbilen koster det meg ca 13 øre/l ekstra. Dette får jeg igjen minst dobbelt i form av lavere forbruk etter mine målinger, som jeg har holdt på med siden jeg startet med å prøve ut tilsetninger, over 25 år siden.
Det som for min del er mye viktigere, er at det er mye mer fullstendig forbrenning, derav mye mindre sot, derved null problemer med EGR, DPF og sensorer som måler feil. Rettedal Bilkontroll er ett av flere verksted som har foretatt statistikk på før/etter bruk av QMI, og de registrerer gjennomsnittlig reduksjon av røykgasser på 66%.
Et pluss i margen er og at det er mindre støy, spesielt på kald motor, fra dysene.
Det er flere fordeler (og ingen bakdeler, SVJV), men dette med forbruk/ytelse samt redusert røykgasser, er det som er viktig for min del.
Dette er for diesel selvsagt. For bensin er det noe annerledes, men der og har jeg kun gode erfaringer, veldig gode erfaringer der og. Der glimrer TriPak sin Bensinbooster veldig, mens det er mer variabelt med andre merker. QMI sin for bensin fungerer meget bra ift rengjøring og smøring, men øker ikke oktan like mye som TriPak sin gjør.
 

Det må du gjerne tro, men mye tyder på at du kaster penger ut av vinduet. Tviler meget sterkt på at det har skjedd noen revolusjon på dette området siden denne artikkelen ble skrevet.

Konklusjon

Samtlige av kildene vi har snakket med, mener altså at bruk av ettermarkedsadditiver er helt unødvendig her i landet - og at kjøp av slike stoffer dermed er bortkastede penger. To av kildene hevder i tillegg at du løper en risiko ved å bruke slike tilsetningsstoffer.

https://dinside.dagbladet.no/motor/drivstoff-tilsetninger-bortkastede-penger/61735392

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (4 minutter siden):

Takk for responsen! 
 

Er det noen riktig eller gal brukemåte? Er skal det tilsettes på full tank? Før/etter fylling eller spiller det ingen rolle?

Gal måte er vel ikke å bruke det, hehe. QMI dieselforbedrer (eller drivstofforbedrer, om det er for bensin) fylles på før man tanker, for å få det blandet best og raskest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (17 minutter siden):

Det må du gjerne tro, men mye tyder på at du kaster penger ut av vinduet. Tviler meget sterkt på at det har skjedd noen revolusjon på dette området siden denne artikkelen ble skrevet.

Konklusjon

Samtlige av kildene vi har snakket med, mener altså at bruk av ettermarkedsadditiver er helt unødvendig her i landet - og at kjøp av slike stoffer dermed er bortkastede penger. To av kildene hevder i tillegg at du løper en risiko ved å bruke slike tilsetningsstoffer.

https://dinside.dagbladet.no/motor/drivstoff-tilsetninger-bortkastede-penger/61735392

 

 

Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg vet og veldig godt hvem som lagde denne artikkelen. En nissegjeng som nekter å forholde seg til fakta. Slike trangsynte mennesker finnes overalt. For min del er jeg ferdig med å diskutere hvorvidt dette fungerer eller ikke, rett og slett fordi jeg har fått dette bevist over mange år.
Jeg har sittet i samtaler med denne artikkelforfatteren, og det kom jo fram at han ikke aner hva han holder på med, men i stedet for å forholde seg til fakta fra fagfolk (for eksempel Sintef) så velger han å ignorere, for å kunne lage en kul artikkel som fanger interessen til alle de som ikke kan nok om dette.
Artikkelforfatteren brukte heller energi på å regelrett mobbe meg (ja, jeg har epost-kommunikasjon som bekrefter dette), fremdeles med å ignorere fakta.

Du må gjerne tro at både Sintef, flere seriøse og anerkjente bilverksteder her i Norge samt nærmest hvert eneste merkeverksted i Norge tar feil og at du har rett, men ikke plag oss her med det er du snill.
Skal du kunne betvile noe som helst ift dette må du komme med noe langt mer saklig enn en artikkel skrevet av mennesker som foretrekker løgn fremfor sannhet.

Jeg ser jo også hvordan du skriver, med dårlig tilgjort hersketeknikk (du må gjerne tro, tviler meget sterkt, med mer).
Jeg har annet å gjøre enn å bedrive pissekonkurranse på diskusjon ;)

Men for de som gidder å lese hva jeg faktisk skriver, og som har saklige argumenter, så deltar jeg gjerne i diskusjoner 🙂

Endret av Habla Møberg
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (1 time siden):

Hei! 
 

Jeg har lurt litt på dette med drivstoff-tilsetninger. Har det egentlig noe som helst for seg, eller er set bare lureri? 
 

Og er det i såfall merker som er å foretrekke foran andre? 
 

//

Av personlig erfaring så må jeg si at de tilsetninger som lover å tette oljelekkasjer ved å utvide pakninger er bare humbug, men tilsetninger som skal redusere forbruk og sot kan ha noe for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Av personlig erfaring så må jeg si at de tilsetninger som lover å tette oljelekkasjer ved å utvide pakninger er bare humbug, men tilsetninger som skal redusere forbruk og sot kan ha noe for seg.

Der finnes iallefall 2 tilsetninger laget for å tette lekkasjer som faktisk fungerer, men ja, det er mye humbug. Dessverre er bilrekvisitabutikker ikke rette stedet å spørre heller, min erfaring er at de som står i slike butikker ikke har mye annet å forholde seg til enn hva som står på flaskene.

Dette gjelder forsåvidt ikke spesielt pakningsmykere men og drivstofftilsetninger, kjølevæsker, oljer, etc etc. Mye synsing, lite fagkunnskap / erfaring fra forsøk. Derfor "må" alle bilimportører o.l. fraråde sine kunder å bruke noe av slike stoffer, på samme måte som mange også fraråder å antirustbehandle bilene. I frykt for å måtte erstatte noe når det har blitt benytte dårlig kvalitet på tilsetninger, feil metode på antirustbehandlinger, med mer.
Det er ikke det samme som at det er smart å ikke antirustbehandle bilen sin, eller å tilsette pakningsmyker når motoren svetter litt mye, eller når man ikke ønsker å få driftsproblemer med dieselbilen sin. Man må bare få tak i varer som faktisk fungerer, og bruke de med sunn fornuft.

Når det gjelder pakningsmykere så er det noe som tilsettes i endel oljeprodukter som standard (men da i små mengder). Derfor kan man oppleve at en motor/gir/etc som får ofte oljebytte holder ut lengre før den svetter/lekker.

Som eksempel har Omega (917) og QMI (LekkVekk) har pakningsmykere som virkelig utgjør en forskjell, spesielt på (høytrykks) hydraulikksystemer. Begge er produkter som har vært på markedet i flere 10-år, og som benyttes av både merkeverksteder, uavhengige verksteder og private. 

Som eksempel har Citroën med hydropneumatikk høyt arbeidstrykk og kan fort lekke etter noen år. Pakningene er som regel ikke fysisk utslitt/opprevet (slik slitasje kan i så fall kun utbedres med utbytting), men er blitt litt slappere etter noen hundre tusen KM. I omtrent alle tilfeller kan svetting eller mindre lekkasjer på disse systemene stanses med pakningsmyker. Og det varer, flere år.
I landbruk, hvor hydraulikk er flittig brukt, er slike produkter nærmest standard hyllevare, om de ikke alt benytter oljer som har tilstrekkelig med pakningsmyker i seg.

Relekta, som er de som selger blant annet Omega, Orion og andre velkjente merker innen tilsetning, smøring og rensing, , sitter på mengder med dokumentasjon på sine produkter. Handler man fra slike distributører så er man trygge på å få god vare etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg vet og veldig godt hvem som lagde denne artikkelen. En nissegjeng som nekter å forholde seg til fakta. Slike trangsynte mennesker finnes overalt. For min del er jeg ferdig med å diskutere hvorvidt dette fungerer eller ikke, rett og slett fordi jeg har fått dette bevist over mange år.
Jeg har sittet i samtaler med denne artikkelforfatteren, og det kom jo fram at han ikke aner hva han holder på med, men i stedet for å forholde seg til fakta fra fagfolk (for eksempel Sintef) så velger han å ignorere, for å kunne lage en kul artikkel som fanger interessen til alle de som ikke kan nok om dette.
Artikkelforfatteren brukte heller energi på å regelrett mobbe meg (ja, jeg har epost-kommunikasjon som bekrefter dette), fremdeles med å ignorere fakta.

Du må gjerne tro at både Sintef, flere seriøse og anerkjente bilverksteder her i Norge samt nærmest hvert eneste merkeverksted i Norge tar feil og at du har rett, men ikke plag oss her med det er du snill.
Skal du kunne betvile noe som helst ift dette må du komme med noe langt mer saklig enn en artikkel skrevet av mennesker som foretrekker løgn fremfor sannhet.

Jeg ser jo også hvordan du skriver, med dårlig tilgjort hersketeknikk (du må gjerne tro, tviler meget sterkt, med mer).
Jeg har annet å gjøre enn å bedrive pissekonkurranse på diskusjon ;)

Men for de som gidder å lese hva jeg faktisk skriver, og som har saklige argumenter, så deltar jeg gjerne i diskusjoner 🙂

Tja, hva skal man si. Ditt nivå for hva som er "hersketeknikk" lar vi ligge.

Du skriver at Sintef støtter dine påstander om dette, og da er det fint om du kommer med linker som bekrefter dette.

Jeg har da aldeles ikke skrevet at merkeverksteder tar feil, for jeg skriver da faktisk at de bruker tilsetningsstoffer i forbindelse med service. Men det er tilsetningsstoffer som har en spesiell oppgave.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (10 minutter siden):

Der finnes iallefall 2 tilsetninger laget for å tette lekkasjer som faktisk fungerer, men ja, det er mye humbug. Dessverre er bilrekvisitabutikker ikke rette stedet å spørre heller, min erfaring er at de som står i slike butikker ikke har mye annet å forholde seg til enn hva som står på flaskene.

Dette gjelder forsåvidt ikke spesielt pakningsmykere men og drivstofftilsetninger, kjølevæsker, oljer, etc etc. Mye synsing, lite fagkunnskap / erfaring fra forsøk. Derfor "må" alle bilimportører o.l. fraråde sine kunder å bruke noe av slike stoffer, på samme måte som mange også fraråder å antirustbehandle bilene. I frykt for å måtte erstatte noe når det har blitt benytte dårlig kvalitet på tilsetninger, feil metode på antirustbehandlinger, med mer.
Det er ikke det samme som at det er smart å ikke antirustbehandle bilen sin, eller å tilsette pakningsmyker når motoren svetter litt mye, eller når man ikke ønsker å få driftsproblemer med dieselbilen sin. Man må bare få tak i varer som faktisk fungerer, og bruke de med sunn fornuft.

Når det gjelder pakningsmykere så er det noe som tilsettes i endel oljeprodukter som standard (men da i små mengder). Derfor kan man oppleve at en motor/gir/etc som får ofte oljebytte holder ut lengre før den svetter/lekker.

Som eksempel har Omega (917) og QMI (LekkVekk) har pakningsmykere som virkelig utgjør en forskjell, spesielt på (høytrykks) hydraulikksystemer. Begge er produkter som har vært på markedet i flere 10-år, og som benyttes av både merkeverksteder, uavhengige verksteder og private. 

Som eksempel har Citroën med hydropneumatikk høyt arbeidstrykk og kan fort lekke etter noen år. Pakningene er som regel ikke fysisk utslitt/opprevet (slik slitasje kan i så fall kun utbedres med utbytting), men er blitt litt slappere etter noen hundre tusen KM. I omtrent alle tilfeller kan svetting eller mindre lekkasjer på disse systemene stanses med pakningsmyker. Og det varer, flere år.
I landbruk, hvor hydraulikk er flittig brukt, er slike produkter nærmest standard hyllevare, om de ikke alt benytter oljer som har tilstrekkelig med pakningsmyker i seg.

Relekta, som er de som selger blant annet Omega, Orion og andre velkjente merker innen tilsetning, smøring og rensing, , sitter på mengder med dokumentasjon på sine produkter. Handler man fra slike distributører så er man trygge på å få god vare etter min mening.

Prøvde 3 forskjellige produkter på en passat jeg hadde for endel år tilbake, husker dessverre ikke navnet på produktene foruten at den ene flasken var mørkerød. Kan hende lekkasjens art var slik at den ikke lot seg bedre. Var hovedsaklig høyt oljeforbruk og svetting i topp og toppdeksel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Prøvde 3 forskjellige produkter på en passat jeg hadde for endel år tilbake, husker dessverre ikke navnet på produktene foruten at den ene flasken var mørkerød. Kan hende lekkasjens art var slik at den ikke lot seg bedre. Var hovedsaklig høyt oljeforbruk og svetting i topp og toppdeksel.

Foruten at det garantert er endel tøyseprodukter der ute, så er de som virker ikke noe annet enn mykgjørere som også lett kan svelle opp enkelte sorter pakninger. Men noe trylleformula er det ikke i noen av de. De kan bare virke i gitte tilfeller 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (9 minutter siden):

Tja, hva skal man si. Ditt nivå for hva som er "hersketeknikk" lar vi ligge.

Du skriver at Sintef støtter dine påstander om dette, og da er det fint om du kommer med linker som bekrefter dette.

Jeg har da aldeles ikke skrevet at merkeverksteder tar feil, for jeg skriver da faktisk at de bruker tilsetningsstoffer i forbindelse med service. Men det er tilsetningsstoffer som har en spesiell oppgave.

 

Du kan da heller selv prøve å finne info med å Google og ta kontakt med distributørene selv. Ta kontakt med QMI, Relekta og lignende. Min erfaring er at de mer enn gjerne sender deg testresultater de sitter på, også de resultatene og annen dokumentasjon som kommer fra feks Sintef og andre uavhengige institusjoner.

Rettedal Bilkontroll har og liggende ute statistikk fra eget bruk av QMI. De har og liggende mer omfattende statistikk enn den forenklede som ligger på nettsiden dems. 

Lykke til, dette klarer du! 👍

Ift de stoffene merkeverkstedene bruker så er det jo akkurat samme stoffene jeg snakker om. Man kan kjøpe de hos merkeverksteder... TriPak, Alron, Omega, Orion, med fler, dette er merker man finner hos merkeverksteder,samt uavhengige...

Man kan kjøpe disse stoffene der, også til eget bruk, eller man kan kjøpe de andre steder. Eller få verkstedet til å tilsette de for deg.

Det siste er kanskje det tryggeste for de som er utrygge på slike tilsetninger.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (28 minutter siden):

 

Du kan da heller selv prøve å finne info med å Google og ta kontakt med distributørene selv. Ta kontakt med QMI, Relekta og lignende. Min erfaring er at de mer enn gjerne sender deg testresultater de sitter på, også de resultatene og annen dokumentasjon som kommer fra feks Sintef og andre uavhengige institusjoner.

Rettedal Bilkontroll har og liggende ute statistikk fra eget bruk av QMI. De har og liggende mer omfattende statistikk enn den forenklede som ligger på nettsiden dems. 

Lykke til, dette klarer du! 👍

Ift de stoffene merkeverkstedene bruker så er det jo akkurat samme stoffene jeg snakker om. Man kan kjøpe de hos merkeverksteder... TriPak, Alron, Omega, Orion, med fler, dette er merker man finner hos merkeverksteder,samt uavhengige...

Man kan kjøpe disse stoffene der, også til eget bruk, eller man kan kjøpe de andre steder. Eller få verkstedet til å tilsette de for deg.

Det siste er kanskje det tryggeste for de som er utrygge på slike tilsetninger.

Når du refererer til Sintef to ganger, og så velger å vise til Google så legger vi ballen død.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (21 timer siden):

Når du refererer til Sintef to ganger, og så velger å vise til Google så legger vi ballen død.

Jeg har en A3 2005 mod som jeg synes bruker litt vel mye til å være en enkel 1.6L bensin (ligger på 0,8L pr mil uansett kjøring). Kan du anbefale meg en tilsetning som kan hjelpe veldig på forbruket?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Jeg finner variert informasjon om QMI, noen produkter fungerer, og like mange fungerer ikke.

Sintef har ingen artikler om QMI.

Ta kontakt med distributøren direkte. Det gjorde jeg, for 20 år siden eller noe slikt. Fikk godt med dokumentasjon sendt på epost. Også Sintef-rapport 👍

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...