Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montering av solceller


Anbefalte innlegg

2 hours ago, barfoo said:

Det kan vi vere heilt sikre på at det ikkje var. Overfører du elektrisitet via eit magnetfelt får du eit galvanisk skilje. Du får ikkje støt av å ta i ei panne på induksjonskomfyren.

Ser den, jeg var upresis, man induserer en strøm, ikke en spenning.

Men har alltid fått imprentet at metallchassis etc skal jordes hvis ikke apparatet er dobbeltisolert. I dette tilfellet lå hele jordlederen flytende, og jeg målte en varierende spenning mellom rammen og jord i en korrekt jordet stikkontakt rett ved siden av. Koketoppen var ny fra fabrikken. 

Etter at jordlederen ble koblet til riktig i sikringsskapet har jeg aldri hatt noen mer problemer, jordspenningsvernet har aldri slått ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (På 15.2.2024 den 7:57 PM):

Finnes vel en del wannabe-Narvestader i div tilsyn rundt omkring. Han her snakket jo veldig varmt om "fagfolk" med 2 år på videregående. Har selv fersket elektriker i å ikke koble jord i komfyrstøpsel ordentlig slik at jeg fikk støt når jeg tok på metallrammen til koketoppen, og han virket himmelfallen over at jeg fant det ut ved å måle spenning med multimeter, han hadde bare målt isolasjonsavstand og det var det. 

 

Kalle Klo skrev (30 minutter siden):

Ser den, jeg var upresis, man induserer en strøm, ikke en spenning.

Men har alltid fått imprentet at metallchassis etc skal jordes hvis ikke apparatet er dobbeltisolert. I dette tilfellet lå hele jordlederen flytende, og jeg målte en varierende spenning mellom rammen og jord i en korrekt jordet stikkontakt rett ved siden av. Koketoppen var ny fra fabrikken. 

Etter at jordlederen ble koblet til riktig i sikringsskapet har jeg aldri hatt noen mer problemer, jordspenningsvernet har aldri slått ut. 

Då kan vel umogeleg jordfeilbrytaren/jordfeilautomaten fungere.

Lenke til kommentar
Just now, Larzen_91 said:

All strøm du har i huset er overført via et magnetfelt, enhver trafo er et galvanisk skille. Men går likefullt å få strøm "etter" en trafo.

Det går fordi sekundærsida på trafoen er tilkopla jord. Kappar du jord på trafoen vil du ikkje ha straum ved jordfeil... Slå opp isolasjonstrafo og galvanisk skilje om du tviler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Fortsetter utbygginga av solcelleanlegg på same måte i tida framover så er det spådd at vi kjem til å få omtrent 300 brannar i året som skuldast solcelleanlegg om 10 år, og at det per i dag er ca 10 brannar i året som skuldast solcelleanlegg. https://www.nrk.no/sorlandet/eltilsynet-finner-feil-pa-nesten-tre-av-fire-solcelleanlegg-1.16668797

Er det mulig? Hvilke feil er det mulig å gjøre ved montering av greiene?

Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Det går fordi sekundærsida på trafoen er tilkopla jord. Kappar du jord på trafoen vil du ikkje ha straum ved jordfeil... Slå opp isolasjonstrafo og galvanisk skilje om du tviler.

Dobbeltisolerte apparat har ikke jordtilkobling i det hele tatt, tror ikke det du sier her kan stemme helt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kalle Klo said:

Dobbeltisolerte apparat har ikke jordtilkobling i det hele tatt, tror ikke det du sier her kan stemme helt. 

Dobbeltisolert har ingenting med isolasjonstrafo å gjere. Dobbeltisolert vil sei at det er to barrierer mot at brukaren kan bli utsett for spenning ved feil - dvs. det må oppstå to samtidige feil.

Isolasjonstrafo baserer seg på galvanisk skilje, slik at det ikkje kan gå ein jordstraum - det er ingen elektrisk forbindelse frå apparatet til jord.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, barfoo said:

Dobbeltisolert har ingenting med isolasjonstrafo å gjere. Dobbeltisolert vil sei at det er to barrierer mot at brukaren kan bli utsett for spenning ved feil - dvs. det må oppstå to samtidige feil.

Isolasjonstrafo baserer seg på galvanisk skilje, slik at det ikkje kan gå ein jordstraum - det er ingen elektrisk forbindelse frå apparatet til jord.

Poenget mitt var at et dobbeltisolert apparat med trafo inni nettopp ikke har noe elektrisk forbindelse mot jord, men man får fortsatt strøm ut av trafoen, slik @Larzen_91 påpekte. 

Jeg tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Kalle Klo said:

Poenget mitt var at et dobbeltisolert apparat med trafo inni nettopp ikke har noe elektrisk forbindelse mot jord, men man får fortsatt strøm ut av trafoen, slik @Larzen_91 påpekte. 

Du vil ikkje få straum til jord etter ein trafo, med mindre nullpunktet i trafoen er jorda, uavhengig av om trafoen er i eit dobbeltisolert apparat eller ikkje.

Induksjonsovner er transformatorer for alle praktiske formål.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mange trafoer som forsyner hus i Norge som ikke er tilkoblet jord (IT nett). Og jeg har vitterlig klart å få strøm der. Riktignok er en jordfeilstrøm på et IT nett mye lavere enn TN (da TN blir som en kortslutning å regne), men den finnes. Så jeg ville hvertfall ikke satset veldig hardt på at man er helt trygg så lenge man har en trafo isolert fra jord foran seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 timer siden):

Er det mulig? Hvilke feil er det mulig å gjøre ved montering av greiene?

Det er ganske mykje som kan bli feil ved monteringa. Den største feilkjelda er nok kabelbrudd ved at ledninga blir bøyd for mykje eller den blir festa på ein slik måte at isolasjonen blir skada. I tillegg så er det nok den klassiske elektriske feilen ved at koblingar ikkje teita godt nok til ein stor feilkilde. Når ein koplar saman ledningar så er det viktig å sørge for at kopperledningane får god fysisk kontakt med kvarandre slik at det ikkje oppstår serielysbue når elektrona "hoppar" gjennom lufta frå ein leiar til ein anna.
Ein medvirkande årsak til slike serielysbuar er at mange solcelleanlegg er "plugg and play" for at monteringa skal være enkel, men alle typar koblingsklemmer gir ei potensiell svakheit som ufaglærte ikkje nødvendigvis oppdagar. Dette er eigentleg same problematikken som når ein i heimen mot faglege råd brukar ei skøyteledning til å forlenge ei anna skøytledning, berre at det på solcelleanlegg så er skøyteledninga utandørs og på eit solcelleanlegg som leverer høgare spenning enn 230V.

Andre typiske feil som kan skje om folk berre bestiller solcelleanlegg frå Kina og monterer sjølv er at anlegget ikkje er prosjektert slik at det ikkje blir overbelastning. Det burde være innlysande at dersom ein dekker heile taket med solceller så må ein ha ein omformar som er tilpassa den belastninga den blir utsatt for. Eller at det blir brukt for tynne kablar.

I tillegg så kan det skje mykje feil ved den fysiske monteringa, alt frå at solceller og komponenter som kan bli utsatt for fysiske skader ved montering til at solcellene ikkje er festa godt nok til å unngå at dei beveger seg av vind og vær, og at det over tid oppstår skader.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (8 timer siden):

Det er mange trafoer som forsyner hus i Norge som ikke er tilkoblet jord (IT nett). Og jeg har vitterlig klart å få strøm der. Riktignok er en jordfeilstrøm på et IT nett mye lavere enn TN (da TN blir som en kortslutning å regne), men den finnes. Så jeg ville hvertfall ikke satset veldig hardt på at man er helt trygg så lenge man har en trafo isolert fra jord foran seg.

Stemmer det du seier om transformatorar som ikkje er tilkopla jord?

Uansett vil det vel oppstå slike straumar av at det blir skapt eit jordpotensial via kapasitanseffektar som oppstår gjennom lange nett, og ikkje på grunn av eitt enkelt apparat i ein husstand.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Stemmer det du seier om transformatorar som ikkje er tilkopla jord?

Uansett vil det vel oppstå slike straumar av at det blir skapt eit jordpotensial via kapasitanseffektar som oppstår gjennom lange nett, og ikkje på grunn av eitt enkelt apparat i ein husstand.

Det er ganske vanlig i Norge å ha ujorda trafo ja, såkalt IT, der I-en står for isolert.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Larzen_91 said:

Det er ganske vanlig i Norge å ha ujorda trafo ja, såkalt IT, der I-en står for isolert.

I it-nett har du ein resistor mot jord i nullpunktet. Difor er jordstraumen liten, og du kan operere nettet med ein feil. Kutter du derimot den resistoren vil einaste straumen som går vere gitt av kapasitiv kopling, og i praksis vere svært liten, og avhengig av lengde på nettet.

Du får slå opp galvanisk skilje, eller lese om skilletrafo. F.eks. kan du bruke skiljetrafo når du skal måle på utstyr ettersom jord på oscilloskop er faktisk jord. Om du da kopler det du skal jobbe med via skilletrafo kan du jobbe fritt og koble jord på oscilloskopet mot fase på det du jobber på.

Skilletrafo kan og brukast for personsikkerhet; har du skilletrafo kan du ta på fase og jord uten straumgjennomgang, Det har eg prøvd mange ganger sjølv.

Endret av barfoo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trafoens nullpunkt er isolert fra jord ved normal spenning men er beskyttet med overspenningsvern (disneuter). Ved lynnedslag vil det opprettes forbindelse mot jord.

Det er ikke uvanlig at disse er ødelagt og lager jordfeil. Skjema under viser jordstrøm via kapasitiv kobling

image.png.f21e4c06a1af0ef815cba62b14975a22.png

 

Endret av fwrummel
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...