Gå til innhold

Seagate exos x18 18TB støynivå??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 20.2.2024 at 6:49 PM, dopus said:

Bestilte i dag. Har lest mye bra om denne angående støynivå. Skal gi en tilbakemelding når disken er montert og testet .👍

Ser at du har valgt en annen disk, så min kommentar her har vel ikke så mye verdi for deg lenger (men kanskje for andre som lurer):

Jeg har 4 stk 20 TB Exos disker kjørende i min Synology NAS. De kjører 24/7 så ingen støy ved oppspinning (dvalemodus er deaktivert: forsinkelser ved oppstart er uakseptabelt for meg). Synes heller ikke de støyer noe særlig mer under drift enn Iron Wolf diskene jeg hadde tidligere. Denne NAS'en står på et bakrom inn til stuen og lyden lekker uansett ikke ut fra rommet, bortsett fra de få gangene hvor NAS'en restartes (f.eks. DSM oppdateringer, osv.).

Jeg hadde lest at Exos diskene kunne støye litt, men valgte å kjøpe disse allikevel pga. andre kvaliteter, samt at jeg regnet med at jeg ikke ville høre støyen uansett. En viktig ting er å sikre kabinettet mot vibrasjonsstøy, det kan støye mer enn selve disken.

Er veldig fornøyd med Exos diskene og opplevde heller aldri noen problemer med Iron Wolf diskene (15K power-on timer, før de ble byttet ut).
 

Endret av Lolcat2016
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 20.2.2024 at 6:49 PM, dopus said:

Bestilte i dag. Har lest mye bra om denne angående støynivå. Skal gi en tilbakemelding når disken er montert og testet .👍

DC disker er jo generelt sett mer støyende under drift enn f.eks. NAS disker, så vil være interessant å høre :) (har ikke noen egen erfaring med disse, men har lest at HC550 kan lage noe høyfrekvent lyd). Med tanke på robusthet virker det som et bra kjøp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en del WD Ultrastar disker, 10TB, 12TB, 14TB, 16TB og 18TB og merker ikke noe støy fra de.

Toshiba diskene mine er også stille, et par 8TB NAS, og tre i MG serien tror jeg det er (10TB og to 14TB)

Den som bråker mest er 16TB Exos disken, men kun ved oppstart, klikker og durer fælt når den drar igang.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 22.2.2024 at 7:53 PM, dopus said:

Proshop klarte å levere 16 tb i stedet for 18tb. Har tatt kontakt med proshop, da det ser ut til å være feilmerket av lageret deres. Ordner seg nok 😀.

Da Har Proshop tatt i mot disk som jeg RMAet pga feil størrelse.

Den store spenningen er jo da når dem skal plukke ny disk til meg , om dem da plukker enda en 16 TB ( pga  at intern merkingen fra Proshop var for en 18tb, men lappen var klistret på en 16TB på den disken jeg returnerte.) hvis dem da ikke har fikset opp i det, og det er flere 16 TB disker som er feilmerket, så kan jeg jo risikere å få enda en feilmerket 16TB. Time will show :) 

Lenke til kommentar

Har nå endelig fåttnrett disk. Står nå og kopierer fra den gamle til den nye disken.

Støyer mer enn dem gamle, men det er helst "chirps' av og til, og litt mer under oppstart av pc, men alt i alt så er støynivå OK og "chirpene" til å leve med.

Lenke til kommentar

Den har ganske kraftige clunks, så må nok til med noe mer demping da hardisk holderen ikke holder disken godt nok fysisk fast,  den orginale gummi opphenget for diskene blir for løs for denne disken. Og clunkene forplanter seg i kabinettet.  Ordner seg nok til slutt 😀

 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått montert den skikkelig i kabinettet og få satt på sidedøren. Disken minner meg om disken fra en gammel 386 pc med mye lese skrive lyd, klunker og klikker. Hadde egentlig sett for meg mindre lyd enn dette, men det er ikke en disk det blir skrevet til eller lest fra hver dag, så det skal gå bra. Men hvis denne er blant dem som er "stille" så lurer jeg på hvordan exos og dem andre diskene i samme katogori er på lydnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...