Gå til innhold

Seagate exos x18 18TB støynivå??


Anbefalte innlegg

Har i dag en 8tb som jeg får  advarsel på i diverse disk info programmer pga to many realocated sectors. I den forbindelse tenkte jeg å gå for noe betraktelig større. Og i pris pr TB ser seagate exos x18 18tb ut til å være mye lagring for pengene. Har lest litt på nett at den kan støye litt. Er det noen her som har erfaringer med disken?  Den vil erstatte 2 stk seagate baracuda disker, og skal brukes til lagring  ...mest lesing fra disk..

Disken skal stå montert i et bequiet 802 kabinett, om d har noe å si for støy.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
  • dopus endret tittelen til Seagate exos x18 18TB støynivå??
Videoannonse
Annonse

Har både exos 20TB og 18TB og de støyer betydelig mer enn alt annet jeg har hatt under 12TB. Ellers gode disker, en av de begynner å nærme seg 44 000 power on hours, så jeg håper nesten den dør før 5 år bursdag så jeg får brukt reklamasjonsretten på den som mange andre disker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel en sånn 16TB ekstern sak for å ta automatisk backup til par netter i uken.

Støyer noe vanvittig når den spinner opp, men når den har fått fart på seg så er det ikke så ille. En del mere enn andre disker men levbart.

Skal man opp i så stor datatetthet må de vel fylles med helium eller noe som gir den økte lyden om jeg husker rett.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, ali q said:

Har både exos 20TB og 18TB og de støyer betydelig mer enn alt annet jeg har hatt under 12TB. Ellers gode disker, en av de begynner å nærme seg 44 000 power on hours, så jeg håper nesten den dør før 5 år bursdag så jeg får brukt reklamasjonsretten på den som mange andre disker..

Den 8tb disken med sektor feil er den nyeste av mine disker, og den har bare 6000 timer tror jeg. PCen står jo på hele tiden, men disken går vel i dvale når den ikke er i bruk....derav timenantallet. For selve disken har stått i pcen et par år. Den ble plukket ut av en sånn esktern disk, om jeg hukser rett, så er vel ikke noe å hente på garantien, antar jeg 

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Kan ikke gå galt med en Seagate Exos disk. Har selv fylt serveren min med slike (detaljer i profilen), alt ifra 8 TB til 20 TB, og den eneste jeg har fått en feil på var da strømmen gikk under en filoverføring.

Jeg har både 16, 18 og 20 TB varianten, og jeg er enig i det som allerede er blitt sagt vedrørende støy: de durer skikkelig ved oppstart, men etter det kan jeg ikke si de lager noe speselt med lyd. Ikke noe særlig støy ved lesing / skriveaktivitet heller (i motsetning til WD Black).

Selv har jeg deaktivert dvalemodus på diskene ved inaktivitet - siden jeg har mine i en server, over et hjemmenettverk, vil jeg ha tilgang med en gang, uten å måtte vente på at disken skal spinne seg i gang. Men det er en personlig preferanse. Vil uansett være mindre ventetid ved lokal installasjon.

Jeg ville ikke engang vurdert en Seagate Barracuda grunnet alle problemene som har vært med de diskene, så du vil gjøre et bra kjøp uansett hvilken Exos disk du går for. Angående pris / TB, så synes 18 TB å være det beste kjøpet nå.

Kudos for Be Quiet 802! :thumbup:
Har samme kabinett selv til hovedmaskinen (Fractal Design R6 som serverkabinett).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, PaladinNO said:

Kan ikke gå galt med en Seagate Exos disk. Har selv fylt serveren min med slike (detaljer i profilen), alt ifra 8 TB til 20 TB, og den eneste jeg har fått en feil på var da strømmen gikk under en filoverføring.

Jeg har både 16, 18 og 20 TB varianten, og jeg er enig i det som allerede er blitt sagt vedrørende støy: de durer skikkelig ved oppstart, men etter det kan jeg ikke si de lager noe speselt med lyd. Ikke noe særlig støy ved lesing / skriveaktivitet heller (i motsetning til WD Black).

Selv har jeg deaktivert dvalemodus på diskene ved inaktivitet - siden jeg har mine i en server, over et hjemmenettverk, vil jeg ha tilgang med en gang, uten å måtte vente på at disken skal spinne seg i gang. Men det er en personlig preferanse. Vil uansett være mindre ventetid ved lokal installasjon.

Jeg ville ikke engang vurdert en Seagate Barracuda grunnet alle problemene som har vært med de diskene, så du vil gjøre et bra kjøp uansett hvilken Exos disk du går for. Angående pris / TB, så synes 18 TB å være det beste kjøpet nå.

Kudos for Be Quiet 802! :thumbup:
Har samme kabinett selv til hovedmaskinen (Fractal Design R6 som serverkabinett).

Hadde define xl v1 i over 10 år før overgang til bequiet. Synes faktisk define xl var bedre på å dempe diskstøy. Mulig det var pga tyngre dempeplater i selve kabinettet..

Lenke til kommentar
8 hours ago, ali q said:

Har både exos 20TB og 18TB og de støyer betydelig mer enn alt annet jeg har hatt under 12TB. Ellers gode disker, en av de begynner å nærme seg 44 000 power on hours, så jeg håper nesten den dør før 5 år bursdag så jeg får brukt reklamasjonsretten på den som mange andre disker..

Er det vanlig med så dårlig levetid på Seagate? Flere av mine WD-disker har passert 80.000 med et par på over 90.000. Og i følge Smart-parameterne skal de minst klare rundt 80.000 timer et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dopus skrev (36 minutter siden):

Synes faktisk define xl var bedre på å dempe diskstøy. Mulig det var pga tyngre dempeplater i selve kabinettet..

Jeg er heller ikke fornøyd med monteringsløsningen i Be Quiet 802, spesielt hvis man skal ha mer enn 1 harddisk. Med bare en går det fint å bruke det medfølgende buret i bunnen.

Synes også det er for trangt mellom harddisken og døren på baksiden med rette SATA-kabler, og det var ikke plass i det hele tatt mellom diskene i buret med vinklede SATA-kabler.

Skal man ha flere enn 2 harddisker, må man bruke den ekstra harddiskholderen som går inn i den synlige delen. Det estetiske er ikke pent i det hele tatt, man får bare med en slik holder (flere holdere må kjøpes som ekstrautstyr), disse holderene vibrerer grunnet monteringsløsningen, og man har effektivt kun plass til 2 holdere til tross for de 5 plassene i kabinettet hvis man har et stort skjermkort.

Jeg har pr. nå 3 harddisker i mitt 802, og jeg er ikke fornøyd med hvordan det ser ut med den 3. disken.
https://www.diskusjon.no/topic/276303-deres-kabinetter-her/?do=findComment&comment=26266653
https://www.diskusjon.no/topic/276303-deres-kabinetter-her/?do=findComment&comment=26399846

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, PaladinNO said:

Jeg er heller ikke fornøyd med monteringsløsningen i Be Quiet 802, spesielt hvis man skal ha mer enn 1 harddisk. Med bare en går det fint å bruke det medfølgende buret i bunnen.

Synes også det er for trangt mellom harddisken og døren på baksiden med rette SATA-kabler, og det var ikke plass i det hele tatt mellom diskene i buret med vinklede SATA-kabler.

Skal man ha flere enn 2 harddisker, må man bruke den ekstra harddiskholderen som går inn i den synlige delen. Det estetiske er ikke pent i det hele tatt, man får bare med en slik holder (flere holdere må kjøpes som ekstrautstyr), disse holderene vibrerer grunnet monteringsløsningen, og man har effektivt kun plass til 2 holdere til tross for de 5 plassene i kabinettet hvis man har et stort skjermkort.

Jeg har pr. nå 3 harddisker i mitt 802, og jeg er ikke fornøyd med hvordan det ser ut med den 3. disken.
https://www.diskusjon.no/topic/276303-deres-kabinetter-her/?do=findComment&comment=26266653
https://www.diskusjon.no/topic/276303-deres-kabinetter-her/?do=findComment&comment=26399846

 

Har 3 snurredisker (Baracuda disker) og 2 m2 disker. Bruker 2 disker i bunn (med vinklede strøm og sata kontakter.og disk nr 3 står i den "synlige" delen av kabinettet (liker ikke monteringen her, vibrerer for mye) tenkte å kutte den som henger ut i hovedkabinettet og bare bruke dem 2 plassene i bunn av kabinettet. Har ikke vinduer i mitt kabinett, men to støydempede dører.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
5 hours ago, Thor. said:

Jeg har en 16tb Exos i min server. Den er parity disken i Unraid. Jeg synes støyen fra denne er helt grei under normal drift. Serveren står inni tv benken på stua.

Seagate Exos X16 ST16000NM001

Min pc står under pulten i gaming/media pcen. Dette  er i nærheten av hjemmekinoen, og pr dags dato så plager ikke støyen fra 3 baracudaer meg.men ingen av diskene klikker og buzzer, heldigvis. Er bare litt skeptisk til støynivået på exos og andre enterprisr disker. Susing går fint, men klikking og brumming kan være irriterende.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
28 minutes ago, dopus said:

Min pc står under pulten i gaming/media pcen. Dette  er i nærheten av hjemmekinoen, og pr dags dato så plager ikke støyen fra 3 baracudaer meg.men ingen av diskene klikker og buzzer, heldigvis. Er bare litt skeptisk til støynivået på exos og andre enterprisr disker. Susing går fint, men klikking og brumming kan være irriterende.

Det er mere "spraking" enn klikking. Jeg synes disken lager mindre lyd, men oftere. Det er knapt hørbart da viftestøyen i fra kabinettet overdøver. Jeg vil anse viftestøyen som ikke høyere enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Ser jeg bommet litt på antall timer. Sjekket i Crystal disk info. Disken med problemer var oppgitt til 21000 timer, ikke 6000 som jeg av en eller annen grunn hadde fått for meg i hodet mitt :)

Dem 2 andre snurrediskene har 28000 timer og 42000 timer. Så det er den nyeste disken som må skiftes

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 12.2.2024 den 9:33 AM):

Er det vanlig med så dårlig levetid på Seagate? Flere av mine WD-disker har passert 80.000 med et par på over 90.000. Og i følge Smart-parameterne skal de minst klare rundt 80.000 timer et sted.

Har kun RMA'et en Seagate IronWolf Pro hittil, den var 27k POH, men de 6 før det var alle under 22k (4 WD og 2 Hitachi). Det blir uansett anekdotisk å bruke egne erfaringer, ei heller bryr det meg spesielt mye siden de uansett blir bytta ut så fort de maser om bad sectors eller andre defekter. Sånn sett ønsker jeg heller at de dør før 5 års reklamasjonsretten ryker så jeg enten får ny disk eller pengene igjen, og ingenting er surere enn å se en disk ryke rett etter 5 års fristen..

Lenke til kommentar
dopus skrev (18 minutter siden):

Endte opp med en Ultrastar HC550 18TB disk.

Skriv gjerne hvordan denne er i bruk etter at du har fått testet den. Drev å kikket selv på både den og WD Gold da jeg tidligere var på jakt etter en 18 TB HDD.

Og er du fornøyd med HC550, så endre gjerne emnetittelen her med "[Løst]" i første innlegg. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, PaladinNO said:

Skriv gjerne hvordan denne er i bruk etter at du har fått testet den. Drev å kikket selv på både den og WD Gold da jeg tidligere var på jakt etter en 18 TB HDD.

Og er du fornøyd med HC550, så endre gjerne emnetittelen her med "[Løst]" i første innlegg. :thumbup:

Bestilte i dag. Har lest mye bra om denne angående støynivå. Skal gi en tilbakemelding når disken er montert og testet .👍

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...