Gå til innhold

Bygge pc som skal vare noen år.. Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Woff said:

Nå er ikke spill pri en nå da... 🙂

Nvidia skjermkort er ikke bare en spill gpu.

10 000 hovedkort er unødvendig uansett bruk. Da er det bedre å investere pengene i de områder som vil gi deg mer ytelse, enten det er heavy redigering eller gaming du gjør.

Endret av hocanee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, hocanee said:

Nvidia skjermkort er ikke bare en spill gpu.

10 000 hovedkort er unødvendig uansett bruk. Da er det bedre å investere pengene i de områder som vil gi deg mer ytelse, enten det er heavy redigering eller gaming du gjør.

Flere som har irritert seg over denne prisutviklingen, verdt en kikk om man gikk glipp av denne

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (52 minutter siden):

har irritert seg over denne prisutviklingen

Det er en av grunnene til at det er lenge siden siste oppdatering her ja.
Men må man så.... 😒
Vil du vite hvor lenge siden det er at jeg skiftet så sjekk cpuen her; i9-9900X.
Den var ganske ny da jeg kjøpte den 'back in the days'...  😲

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Det er en av grunnene til at det er lenge siden siste oppdatering her ja.
Men må man så.... 😒
Vil du vite hvor lenge siden det er at jeg skiftet så sjekk cpuen her; i9-9900X.
Den var ganske ny da jeg kjøpte den 'back in the days'...  😲

CPU fra 2018 er ikke så ille :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Woff said:

Det er en av grunnene til at det er lenge siden siste oppdatering her ja.
Men må man så.... 😒

Her har notert meg at jeg aldri bruker hovedkort mer enn en generasjon så jeg slo til på en ASUS PRIME Z790-P til rundt 3000 sist. Teoretisk nærmere skrot men har hatt 0 problemer så langt selv med overklokking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hocanee: Så du VET faktisk at ingen kjøper Noctua CPU Kjølere mer? Spennende. Det ser selvfølgelig bare tull. Noctua D14 og D15 er knallgode CPU Kjølere og det vet du nok selv også.

Jeg har selv to PC`er med Noctua D14 CPU Kjølere og de fungerer kjempe bra begge to. Står på så og si hele tiden. Begge kjølerne begynner og dra på årene, men det er ikke noe problem. Kjøler bra og ganske stillengående.

Trådstarter: CPU`en i min nåværende Hovedmaskin er gamlere enn CPU`ene dine. Der står det nemmelig en Intel i5 2500k som snart blir 13 år gammel. Åja. Den fungerer flott. Når nye PC`er blir bygget, så skal 2500k`en få leve videre til den dør av seg selv. Min 2500k er ikke overklokket.

Endret av wil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
wil skrev (7 minutter siden):

Min 2500k er ikke overklokket

INGEN av mine cpu'er er overklokket. DET prøvde jeg et par ganger tidligere men fant ut at jeg heller kjøper BEDRE utstyr enn å slite med ustabile bygg!
Nå begynte jeg med pc-bygg i 1980 så det har rent MANGE CPU'er ut i havet siden dengang her.. 🙂

Lenke til kommentar
1 hour ago, Woff said:

Hadde håpet på noen innspill på kasse da.. 🙂

Du må jo bare finne noe du liker til en pris som er innafor? Du har vel sagt absolutt null om hva du foretrekker, så da gidder ikke noen bruke tid på forslag.

Du kan gå til PCPartsPicker og velge den RMx Shift strømforsyningen din, så får du opp 670 kompatible kabinett når du går til cases. Da er det bare å velge og vrake. 

Om du vil være skikkelig fremtidssikker så kan du sette RTX 4090 Founders Edition som GPU også, så får du et kabinett som har plass til evt. fremtidige oppgraderinger.

https://uk.pcpartpicker.com/list/8H6NDZ

Her er noen av delene fra mitt forslag. Velg "Edit This Part List" og så velg Case for å se forslag til kompatible kabinett.

Endret av Phantom Software
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, wil said:

hocanee: Så du VET faktisk at ingen kjøper Noctua CPU Kjølere mer? Spennende. Det ser selvfølgelig bare tull. Noctua D14 og D15 er knallgode CPU Kjølere og det vet du nok selv også.

Jeg har selv to PC`er med Noctua D14 CPU Kjølere og de fungerer kjempe bra begge to. Står på så og si hele tiden. Begge kjølerne begynner og dra på årene, men det er ikke noe problem. Kjøler bra og ganske stillengående.

Trådstarter: CPU`en i min nåværende Hovedmaskin er gamlere enn CPU`ene dine. Der står det nemmelig en Intel i5 2500k som snart blir 13 år gammel. Åja. Den fungerer flott. Når nye PC`er blir bygget, så skal 2500k`en få leve videre til den dør av seg selv. Min 2500k er ikke overklokket.

Bruke 1000+ kroner på en luftkjøler er galskap.

Du kan få en thermalright phantom spirit for halvparten av pengene som gjør en like god jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hocanee said:

Bruke 1000+ kroner på en luftkjøler er galskap.

Trenger ikke være så stor avstand fra galskap til glede 😅 Fra det jeg har sett av kommentarene dine så har jeg tydeligvis mye galskap hjemme, og det gleder jeg meg mye med! 

Andre har bil til 800.000 - vil si det finnes verre enn å spandere en brøkdel av det på hobbyen sin i stedet.

Endret av Phantom Software
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Phantom Software said:

Trenger ikke være så stor avstand fra galskap til glede 😅 Fra det jeg har sett av kommentarene dine så har jeg tydeligvis mye galskap hjemme, og det gleder jeg meg mye med! 

Andre har bil til 800.000 - vil si det finnes verre enn å spandere en brøkdel av det på hobbyen sin i stedet.

Noctua er stygg estetisk og er overpriset.

Greit nok hvis folk har lyst til å overbetale for noctua men jeg vil aldri anbefale det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal få bruke så mye du vil på hobbyen din. Jeg vil kanskje bemerke at du nok bruker mye mer enn du rimelig sett får igjen sett mot krone per ytelse. Diminishing returns og sånt. Skulle JEG bygget nytt i dag ville det trolig vært AM5 B650, 64GB RAM, 7600X(men når budsjett er åpent, 7800X3D), Samsung disk, en Corsair PSU av god kvalitet(RM750x trolig), og et passende skjermkort i forhold til bruk. Et av de nye Super-kortene fra nvidia. Tommelfingerregelen er at det bør koste minst 70% av de andre delene. Så om resten er 15 000, er det et kort rundt 10. 4070 TI Super? Det er vel en maskin til rundt 25 000 da, og da føler jeg at det begynner å bli få FPS per krone etter det. Du kan selvsagt putte mer i GPU, hvis du tror du får behov for den ekstra ytelsen NÅ, men hvis ikke kan du heller bytte litt oftere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, hocanee said:

Noctua er stygg estetisk og er overpriset.

Greit nok hvis folk har lyst til å overbetale for noctua men jeg vil aldri anbefale det.

Diskusjoner rundt helt subjektive ting som farger er meningsløst her. Om du ikke liker lysebrun sammen med mørkebrun, ditt valg. Noen liker dem sikkert. Dessuten er også Noctua kommet med flere svarte produkt nå. De har dessuten vært i toppsjiktet i mange år og selv om det nå er kommet flere produkter som måler like bra og samtidig er rimeligere, er det ikke sagt at varigheten er lik. Men kanskje du har noe ny kunnskap innen termodynamikk du vil dele med oss?

Med noen enkle søk finner jeg Noctua på topp5 lister over det meste, godt å se at å flytte luft ikke er blitt et fullt paradigmeskifte. Man finner Noctua-vifter til halv pris innimellom, selv om det ikke er veldig ofte.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

er det et kort rundt 10. 4070 TI Super?

7900 xt eller 7800 xt har mer vram eller ytelse for pengene. spørs om spandere 2000 ekstra er verdt det. 4070 eller 4070 super med 12 gb blir tynt på den prisklassen. andre alternativ på komplett til den prisen hadde jeg droppet.

er og bakeovnen som kalles 6950 xt

Endret av joandreas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Woff said:

Ingen flere tips til det jeg spør om? 
Hadde håpet på noen innspill på kasse da.. 🙂

tja, noen tanker:
personlig ville jeg satt en vannkjøler på en i9-14900K, men Noctua har veldig gode kjølere og skulle jeg kjørt luft så hadde det blitt en Noctua. Med luft kjøling er kansje en i7-13600K et bedre valg, og definitift bedre økonomisk. 
Dette da du antagelig vill få mer trotling med 14900k en på 13600k, så i praksis lite faktisk forsjell på ytelse. I alle fall noe du bør sjekke nærmere. Og ang Intel vs Amd på strømforbruk/efiktivitet så er det mer enn bare maks forbruk. Denne gir noe å tenke på:  https://www.youtube.com/watch?v=JHWxAdKK4Xg

Intel CPU med iGPU er godt valg når en har mye video encoding, og med riktig GPU burde det kunne ta over video encoding’en di. men en informativ video: https://www.youtube.com/watch?v=MbnDt7qeqzo
Har du vurdert et Intel arc kort ? eks arc a770 ?. og om du kan da dra nytte av Intel sin deep link og hyper encoding etc. eks et arc kort fra Asrock. Generelt er 4070 ti kraftigere og bør kunne ta unna video encodinga di, men i video applikasjoner som kan dra fult nytte av arc a770 og Intel deep link etc er det ikke så mye forskjell på  4070 vs a770. og Intel kortet har langt bedre pris. eks: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/intel-arc-a770-and-a750-content-creation-review-sept-2023-update/
Merk i endel av youtube benchmarkene som er der ute så er det endel som ikke har på intel igpu etc.
Eventuelt en annen ide kan kansje være et RTX 4070 Ti til gaming etc og eks et arc a380/a580 og la Intel kortet ta all video encoding ?.  NB du må sjekke litt mer selv her om det vil virke for deg i forhold til hva du trenger og om softwaren din støtter det etc. bare en ide...... En interessant a580+iGPU video https://www.youtube.com/watch?v=XK6oVrm7Zg0

kasse: trenger du 5.25" brønner, så er det fremdeles flere muligheter.
eks https://www.proshop.no/Kabinett/Chieftec-Mesh-Series-Kabinett-Tower-Svart/2876989
Kjøpte denne nylig selv og har en Be Quiet Silent Loop 2 280mm radiator i topp. har Blue-Ray brenner og en 5,25 Dokking for backup disker. (prøver å minimere ekstra usb dingser på skrivebordet)
Har 5 stykk 3,5" store sata disker internt i denne + en 8tb sata ssd + 4 m.2 disker. Dog er vibrasjons demping på harddisker litt dårlig her. 280mm radiator begrenser øverste 5.25 slot, men har bare noen ektra usb c porter der og en minnekort leser. Har en kompakt/kort 1000w PSU for å kunne få plass til vifte i bunn.  

HK ? hvor mange sata harddisker trenger å kjøre ? er det nokk sata porter. noen z790 hk har 8.
Softwaren til Asus har fått mye ekstra "funksjoner" de siste årene, mange prosesser som kjører i bakgrunn. (bloatware?)
(Hadde nylig et Asus Z790 ProArt hk hvor thunderbolt kontrolleren feila).
byttet til et Z790 asrok hk, og måtte bruke litt tid på å bli kvitt alt asus hadde installert.
Har du kablet nettverk og NAS etc bør du tenke på nettverks kortet, da minimum 2,5 gig eller kanskje 10 gig ?

NB! linkene her er kun eksempler og annbefaler å eventulet å undersøke lett mer selv.

 

 



 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan temmelig sikkert forsikre deg om at du ikke trenger 96 GB RAM.

Sitter selv på 64 GB, og etter 1 måneds oppetid og 200+ Firefox-faner er jeg oppe i 32 GB brukt RAM. Etter mange Youtube-faner og uten en restart av nettleseren så er RAM-bruken oppe i ca. 45 GB.

Jeg har vurdert 128 GB RAM bare fordi hovedkortet mitt støtter det, og "just because I can", men når jeg ser på den faktiske bruken...nei, da ville jeg anbefalt å holde på 64 GB RAM og så legge de ekstra pengene i et RTX 4080 Super istedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, Woff said:

Ingen flere tips til det jeg spør om? 
Hadde håpet på noen innspill på kasse da.. 🙂

Kasse er jo en rimelig subjektiv komponent. Om du er litt som meg, ferdig med bling og kulhetsfaktor på utseendet, er det gjerne bedre å fokusere på god luftflyt og stillhet, fremfor blinkende, fargeskiftende vifter og annet med rgb. Har bygget i mange ulike kabinettmerker, alt fra Aopen på 90-tallet, Thermaltake, Antec, Corsair og nå til slutt Fractal Design. Sistnevnte har vært overlegent best på løsninger, uten at jeg tror det er bedre enn andre av dagens modeller. Ser de fleste merker har modeller med mye av det samme, som generelt er milevis videre fra kabinettene på 90-tallet. Støy er ekstremt bra i denne modellen, Design R5. Mens temp lider selvsagt litt av at alle sider er kledd med isolasjon. Derfor 2x140mm til inntak og 2x120mm ut, på lave hastigheter.

Til datteren ble det samme merke men modellen Meshify som er langt luftigere, men litt mer lyd fra. Med glassdør blir det også vifter med lys på alle kanter + rene rgb-strips. Begge modeller er supre å bygge i, kabler gjemmes enkelt og med modulær psu installerer du alt med kun strømkablene du trenger. Jeg tror du blir fornøyd du uansett med en ny modell, om det er fra Fractal Design, Phantek, NZXT, Corsair eller noen av de andre kjente. Lian Li har også bra kabinetter, men opplever dem som noe dyrere, uten en klar grunn.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...