Gå til innhold

Bygge pc som skal vare noen år.. Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Woff said:

Her er tips ABSOLUTT en fordel, fint at du satte sammen ei 'pakke' ja! 

Sorry, er ikke god på kabinett, har bare pressa det nye inn i et gammelt kabinett foreløpig. Venter på at Corsair kommer med oppdatert AX serie med ATX 3.1, så blir det nytt kabinett med plass til RTX 5090 da som min neste oppgradering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis PCen skal vare en stund, så kan det være et argument for AMD heller enn Intel. Intel bytter socket hele tiden, så skal du oppgradere, må du bytte både CPU og hovedkort. AMD har holdt seg på samme socket lenge, i forrige runde var det 4 eller 5 gen i en socket. Nå har de nettopp byttet, så kjøper du AMD nå er det veldig sannsynlig at du kan kjøpe ny CPU om 3-5 år hvis du vil det, uten å måtte bytte hovedkort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (6 minutter siden):

som skal passe til alt mulig - helt konkret hva prioriteter du da

En bra pc som jeg kan kose meg med noen år.. Altså ikke det letteste dette her, ikke rart jeg sliter og spør dere om tips!
Spill er ikke pri en akkurat nå, men hva driver jeg med om noen uker?? Det som er garantert er den jobben jeg nevnte som akkurat nå bruker 45% av min cpu, Nx Witness client med H265 dekoding av 12 kamera.. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Woff said:

En bra pc som jeg kan kose meg med noen år.. Altså ikke det letteste dette her, ikke rart jeg sliter og spør dere om tips!

Så hvorfor prioriterer du ikke et av de beste grafikkortene som du kan få til ditt budsjett?

Kan være verdt å tenke på at GPU ikke bare er til spilling, men ikke minst til AI. Kanskje du tenker at du ikke trenger det siden du ikke bruker ChatGPT eller Midjourney. Men om ett år eller to så vil mange innebygde funksjoner i programmer du bruker for bilde, video, programmering og kontorjobb være basert på AI og sannsynligvis kunne få hjelp av GPU. Her er det ingen som har fasit enda selvsagt.

Lenke til kommentar

Spar noen høvdinger da på skjermkort og kjøp RX 6950 XT eller RX 7800 XT.

Vet ikke hvor mye minne disse programmene tar opp. Men hvis de surrer i bakgrunnen 24/7 så tenker jeg 2x32GB ram sticks. Som nevnt tidligere i tråden er minnebrikker grei skuring å bytte ut i fremtiden 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Woff said:

En bra pc som jeg kan kose meg med noen år.. Altså ikke det letteste dette her, ikke rart jeg sliter og spør dere om tips!
Spill er ikke pri en akkurat nå, men hva driver jeg med om noen uker?? Det som er garantert er den jobben jeg nevnte som akkurat nå bruker 45% av min cpu, Nx Witness client med H265 dekoding av 12 kamera.. 

Hva med å beholde den gamle pcen til denne oppgaven? Ville ikke belastet den nye med slik kontinuerlig arbeid om du allerede har noe som fungerer? Da kan du også la en del av de gamle snurrediskene fortsette tjenesten der.

Hvis du trenger noen heftige oppgaver til den nye boksen kan jeg anbefale å ta en kikk på vr, en quest 3 starter under 7000 nå og da får du aldri nok krefter :D. Selv for ikke-gamere vil eks flight simulator by på tusenvis av timer underholdning / opplevelser. (jeg ville ikke gått under 4080s selv nå på noe som er ment å vare noen år, og definitivt holdt meg milevis fra amd på gpu siden).

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Woff said:

Som jeg aner hvorfor ja.. 🙂 Jeg TROR at det finnes grunner til at cpu krever nytt hk..

Mer $$$ til Intel som lager chipsets, ja. Men fortsatt greit å kunne bytte ut hver for seg, gir mer fleksibilitet. AMDs X3D CPUer har vært en solid drop-in oppgradering for spilling, feks. Jeg var på Intel før (Core 2 og i7 3770K), byttet til AMD for Ryzen3 i 2020, og har vært ekstremt fornøyd. Min hoved-PC nå brukes både til spilling og musikk (trenger mange kjerner), kjøpte Ryzen 9 5900X (12-kjerner) i 2021, og tror den skal vare i mange år til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Sydvest said:

Hvorfor

Viktigst er at jeg benytter applikasjoner som krever cuda støtte, sekundært er jeg glad i raytracing. Igjen om man skal kjøpe inn for årevis inn i fremtiden ser jeg på dette som det tryggeste valget.

Edit: glemte i farten at det å få med seg nvidia remix suiten av rtx remakes naturligvis er et stort  pluss.  https://www.nvidia.com/nb-no/geforce/rtx-remix/

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (28 minutter siden):

Viktigst er at jeg benytter applikasjoner som krever cuda støtte, sekundært er jeg glad i raytracing. Igjen om man skal kjøpe inn for årevis inn i fremtiden ser jeg på dette som det tryggeste valget.

Edit: glemte i farten at det å få med seg nvidia remix suiten av rtx remakes naturligvis er et stort  pluss.  https://www.nvidia.com/nb-no/geforce/rtx-remix/

Dvs må man ha bruk for spesifikke egenskaper før man skal holde seg milevis unna alternativet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sydvest said:

Dvs må man ha bruk for spesifikke egenskaper før man skal holde seg milevis unna alternativet.

Når jeg forteller hva jeg ville gjort er jo dette definitivt rimelig subjektivt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...