Gå til innhold

Bygge pc som skal vare noen år.. Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg slår også et slag for Fractal Design. Define 7 for noe stille og stilrent. Meshify 2 med mesh frontpanel gir bedre luftgjennomstrømning som Define 7 er dårligere på.

 

Jeg har selv forgjengeren til Define 7, og med Noctua vifter i hue og ræva så strømmer det ganske godt gjennom 😃

Endret av Sydvest
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Fractal R4 og Mini C og de er gode på støydemping, men luftflyt er de ikke fullt så gode på. Gikk for Lian Li O11 Evo nå sist og føler den treffer på alle punkter. Var redd for at støy skulle bli et problem siden den har glass på siden og foran, men til min forundring så var den minst like stille om ikke stillere enn Mini C som jeg hadde sist, og luftflyt er den mye bedre på. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (14 minutter siden):

AMD minne på en Intel prosessor?

 

Ellers ser jeg ikke helt poenget med å gå for en luftkjølt 14900k, spesielt ikke om målet er å være framtidsrettet...

Er ikke noe som heter AMD eller Intel minne. Det at det står EXPO er bare at RAM er testet og fungerer på AMD med EXPO aktivert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (14 minutter siden):

Er ikke noe som heter AMD eller Intel minne. Det at det står EXPO er bare at RAM er testet og fungerer på AMD med EXPO aktivert.

Anbefalt minne, altså c30 6000MHz, er generelt når det gjelder AMD, samt får du nøyaktig samme minne i "Intel" utgave.

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-Trident-Z5-DDR5-6000-BK-C30-DC-64GB/3102540

 

Neo og flare er g.skill sine "AMD" utgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iki: Du må gjerne forklare hvorfor du ikke ser poenget i å ha Luftkjølt CPU hvis man skal ha en fremtidsrettet PC.

Jeg husker ikke hvor mange CPU Kjølere min 2500k har hatt, men det er iallefall tre den har hatt igjennom sine år og som jeg skrev tidligere så har jeg den enda og er i bruk. Jeg husker at jeg faktisk prøvde sånn AIO på den en stund. Jeg tror det var Corsair H60 eller H80 eller noe. Jeg husker ikke, men uannsett så ble den kasta. Den bråka synes jeg, så den ble byttet ut med den som den har i dag. Altså Noctua D14.

Endret av wil
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
wil skrev (5 minutter siden):

Iki: Du må gjerne forklare hvorfor du ikke ser poenget i å ha Luftkjølt CPU hvis man skal ha en fremtidsrettet PC.

Nå tenker jeg spesifikt å gå for Intel sin platform som er på tur ut (lga1700)

Samt at en nh-d15 ikke klarer å kjøle en 14900k uten begrensninger.

Det blir mye støy om viftene skal kjøre på 100% hele tiden.

 

2500k har tdp på 95w.

14900k på 253w.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Slår et slag til for Noctua. Har brukt dem i ~15 år, har fortsatt til gode å måtte bytte ut en eneste en (både kabinettvifter og CPU-kjølere). For de store kjølerene er de også flinke å komme med nye deler slik at man kan re-bruke gamle kjølere på nye bygg.

Ut ifra skrekkhistorier jeg har hørt om AIO som begynner å lekke eller bråke etter noen år, så er det et ganske annet kapittel. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Woff said:

Hei
Merk:
Chieftec kabinettet har ikke dybde nokk for skjermkortet uten å fjerne en HD ramme.
og det tar heller ikke større hk en atx. så vær obs på det.

Et alternativ kan kanskje være et nanoxia kabinett ? www.nanoxia-world.com  eller fra bequiet ?
uansett sjekk lengde på skjermkort opp mot kabinett uansett type.

Du vill antagelig også få problemer med valgt PSU i Chieftec kabinettet.
I mitt kabinett har jeg en kompakt 150x150 PSU for å ikke sperre for montering av bunn vifte.
Har en FSP Hydro Ti PRO ATX 3.0 100w. (tester online har vist at det kutter ut ved ca 1275 watt. så mer enn nok). Men Corsair har meget bra PSU'r og ofte er de lagd av Seasonic. FSP også en OEM produsent for flere merker.

 

 

Endret av 50z
  • Liker 1
Lenke til kommentar
wil skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke noe problem og fjerne Harddiskbrønnene siden at det uannsett skal brukes M.2 SSD hvis jeg forstår det riktig.

Det skal det, men regner med å flytte de største 3,5" jeg har også da... Har 2 stk på 20 TB , to på 18 TB og to på 12 TB .. 🙂 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...