Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Føler har kommet til dette livet for å straffes/lide.


Gjest faff1...30c

Anbefalte innlegg

opensky skrev (12 timer siden):

Beklager, men å ta dette innover seg eller å bruke det som sammenligning går bare ikke altså. Overalt i verden er det slik som dette du beskriver, det skal faen ikke angå trådstarter som har det kjipt.

Voks opp og hjelp din neste. Bitre dust.

Selvfølgelig skal det angå trådstarter. Det skal anngå oss alle. Det kalles perspektiv, og perspektiv er noe stadig flere av oss mister og som gjør oss dårligere i stand til å håndtere motgang. Vi blir så fokusert på våre egne min minimale problemer og blåser dem ut av proposjoner, fordi vi ikke har noe perspektiv å sette det i.

De fleste av oss er ikke vant til å ha det fælt, og dermed opplever vi små problemer som mye større og viktigere enn de egentlig er.

Unge sliter stadig mer psykisk, og dette er grunnen. De små problemene i livet som våre foreldre (som hadde større perspektiv å sette det inn i) ikke lot seg påvirke av, blir nå ødeleggende for ungdom. Men nå skal man ikke korrigere, man skal forstå og bekrefte fordi alle følelser er like mye verdt (noe som er tull).

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
majer skrev (28 minutter siden):

Norge er et drittland. Det som skiller Norge fra diktaturer er at her er det flere som har makt. Etter andre verdenskrig fikk mange store verdier i form av bolig, lettvinte jobber osv. Disse utgjør i dag middelklassen, og flertallet av befolkningen. De stemmer for å fortsette med dagens situasjon og dermed undertrykking av resten

Jeg tror heller du er en utakknemlig bortskjemt drittunge.

Jeg utfordrer deg til å fortelle hvilken som helst asylsøker som kommer fra et land utenom europa dette. Da kommer du til å få svar på tiltale, og beskjed om at du er en bortskjemt kladd som har levd hele livet ditt i bobbleplast uten noe begrep om hva som faktisk er "dritt" her i verden.

Jeg brukte å være som deg. Og tenke det du skriver her. Men jeg var så (u)heldig at jeg fortalte de tankene til en venn, som ikke har vokst opp her. Og han satte skapet mitt grundig på plass og i perspektiv. Jeg har skjelden skammet meg så mye, men det var en lærdom og rettningsendring jeg er ekstremt taknemlig for.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest faff1...30c skrev (13 timer siden):

Den andelen er ikke nok til å kjøpe en ny leilighet og jeg vil ikke leie mer. Eie er eneste alternativ.
Vil komme meg avgårde men det er hindringer som gjør en ikke bare kan pakke og dra. 

Anonymous poster hash: faff1...30c

Da vil jeg bare påpeke at den eneste hindringen er at du ikke vil leie en leilighet. Du vil heller være ulykkelig enn å leie.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (32 minutter siden):

Jeg tror heller du er en utakknemlig bortskjemt drittunge.

Jeg utfordrer deg til å fortelle hvilken som helst asylsøker som kommer fra et land utenom europa dette. Da kommer du til å få svar på tiltale, og beskjed om at du er en bortskjemt kladd som har levd hele livet ditt i bobbleplast uten noe begrep om hva som faktisk er "dritt" her i verden.

Jeg brukte å være som deg. Og tenke det du skriver her. Men jeg var så (u)heldig at jeg fortalte de tankene til en venn, som ikke har vokst opp her. Og han satte skapet mitt grundig på plass og i perspektiv. Jeg har skjelden skammet meg så mye, men det var en lærdom og rettningsendring jeg er ekstremt taknemlig for.

Hadde Norge vært et bra land hadde ikke 600 mennesker tatt livet sitt hvert år. Asylsøkerne som kommer hit har det godt nok til at de fremdeles lever. Jeg sier ikke at de har det bra, og er delvis enig

Lenke til kommentar
majer skrev (1 minutt siden):

Hadde Norge vært et bra land hadde ikke 600 mennesker tatt livet sitt hvert år. Asylsøkerne som kommer hit har det godt nok til at de fremdeles lever. Jeg sier ikke at de har det bra, og er delvis enig

Selvmord er et luksusproblem. Det betyr at du lever lenge nok til at ingen andre har tatt livet av deg allerede.
Uansett er ikke norge spesielt dårlig på selvmord samenlignet med resten av verden. Spesielt ikke gitt at vi rapporterer det ganske saklig, noe som ikke er tilfelle i mange andre land der det er stigma knyttet til det.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (Akkurat nå):

Selvmord er et luksusproblem. Det betyr at du lever lenge nok til at ingen andre har tatt livet av deg allerede.
Uansett er ikke norge spesielt dårlig på selvmord samenlignet med resten av verden. Spesielt ikke gitt at vi rapporterer det ganske saklig, noe som ikke er tilfelle i mange andre land der det er stigma knyttet til det.

Jeg  tenkte det samme. Tross alt, lempe alle problemer over på styringen av landet er i beste fall trangsynt. Som om ikke folk klarer å skape store nok problemer for seg selv uten hjelp fra staten.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest faff1...30c
Mag ne skrev (54 minutter siden):

Legg lista lavt. Altså ønsk deg det som er oppnåelig.

Å få seg kjæreste er ikke oppnåelig ?

 

Jeg vet ikke når jeg har nok oppsparte midler/god nok inntekt til å kjøpe bolig helt selv på kun eget navn. Noe jeg virkelig ønsker. Det hadde jo vært rimeligere å kjøpe sammen med en partner men vet ikke når det evt skjer. Hadde vært kjekt å eie bolig før 50,før 45 men årene går fort. 

Anonymous poster hash: faff1...30c

Lenke til kommentar
Gjest faff1...30c skrev (5 minutter siden):

Å få seg kjæreste er ikke oppnåelig ?

 

Jeg vet ikke når jeg har nok oppsparte midler/god nok inntekt til å kjøpe bolig helt selv på kun eget navn. Noe jeg virkelig ønsker. Det hadde jo vært rimeligere å kjøpe sammen med en partner men vet ikke når det evt skjer. Hadde vært kjekt å eie bolig før 50,før 45 men årene går fort. 

Anonymous poster hash: faff1...30c

Det som menes er gjerne at man ikke skal ta større steg enn at man klarer hvert steg. Når man klarer de små kan man begynne å øve på de store stegene. Altså; Kan du ikke kjøpe egen bolig er sjansen liten for at du kommer til å klare det noen gang om du ikke tar noen mellomsteg for å komme dit. Ta noen flere små steg for å klare det endelige målet. Det kan være at du må skaffe deg bedre inntjening, eller senke kravene til boligen du skal ha i mellomtiden. Eller noe annet. Alt ettersom din situasjon.

Som at menn "hele tiden" får høre at det er ikke kvinner som har høye forventninger, det er menn som ikke klarer/vil forbedre seg. Altså blir man bedt om å ta en haug med små steg så man klarer det store målet om å få en partner. Det samme med slanking, til og med. Man blir ikke plutselig slank. Det er en lang, kjedelig og vanskelig prosess som krever en haug med små steg.
Dette er et vanlig problem for folk for de er vanligvis for utålmodige og/eller tror at dersom ting ikke er relativt enkelt så blir de nektet noe de fortjener som alle andre har eller får til. Sannheten er oftere at de andre har gjort alle de små stegene og fått det til gjennom det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest faff1...30c skrev (17 timer siden):

Ja det er grusomt og jeg har stor medfølelse for det. Det er brutalt og forferdelig. Skulle ønske jeg kunne hjulpet de. 
 
 

Jeg har prøvd å få meg kjæreste i årevis men lykkes aldri. Ser bare «alle» andre oppleve det igjen og igjen. Jeg kommer ikke i nærheten av det en gang. Har prøvd absolutt alt og det gir ingen resultat. Mange år uten uten nærhet fra det motsatte kjønn. Det er så fortvilt å se mange andre få det og aldri få det selv. Folk som overlapper forhold eller har nye med en gang de kommer ut av et forhold. Er ikke stygg heller men i 20-årene mine sa jeg alltid at jeg følte det sto «ikke kjæresteemne» i panna mi for jeg sleit den gang også å få til kjæresteforhold. 
Og tenkte det er noe galt med meg. Det sto ikke på bailere og folk som viste interesse men å få til langvarig forhold var/er veldig vanskelig. Lurer på hva jeg mangler så jeg kan fikse det? Dette har jeg sagt i mange år. 
Hvorfor er det så vanskelig for meg? 
 

 

Også bor jeg og er medeier(foreldre eier også en del,dessverre)i en kjøpt leilighet på en plass jeg ikke trives eller har lyst å bo,men har ingen muligheter til å flytte da jeg ikke har nok midler til å kjøpe på kun mitt navn. Har kjempe lyst å flytte til en litt større by i området og få miljøskifte og «starte litt på nytt». Men det går ikke når jeg ikke har råd på årevis å kjøpe selv.  Da blir jeg stuck noe foreldrene mine sikkert koser seg med. Så det er dritt og jeg føler jeg bare står å spinner og ikke kommer noen vei. Ikke blir man yngre med årene heller. Bare så bittert å ikke få noen goder i livet bare overleve. 🥺

Anonymous poster hash: faff1...30c

Du berører viktige problemstillinger som mange, særlig unge sliter med og som er årsak til ensomhet, enslighet, lave fødselstall, mistrivsel o.l. For noen gir dette utslag i egoistisk aggresjon, for andre i psykososiale utfordringer.

Samfunnets skyhøye krav til utseende, perfekt kjæreste, god utdannelse, godt betalt jobb, bolig osv osv kan få noen og enhver til å føle seg lite vellykket. Særlig gjelder dette unge med skjør ballast innen tilhørighet, miljø og kultur.

De som takler dette best er de som lever under trygge, harmoniske rammer og som tør å vise fingeren til og le av falskheten og overfladiskheten som altfor mange andre bygger selvtilliten sin på.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (55 minutter siden):

Hadde Norge vært et bra land hadde ikke 600 mennesker tatt livet sitt hvert år. Asylsøkerne som kommer hit har det godt nok til at de fremdeles lever. Jeg sier ikke at de har det bra, og er delvis enig

Selvmordsstatistikker representerer ikke hvor godt eller dårlig et land er. Det reflekterer hvor funksjonell individer er. Stor forskjell. Og det blir en viktig forskjell, for det fins mennesker som tror at hvis de bare fikk alt det de ønsker seg, så ville de bli glad. Sånn er det ikke. Folk som ikke har det bra (eksempelvis på grunn av dårlig kognitive strategier) vil slite selv om de fikk alt det de pekte på. Folk trenger utfordringer, og folk opplever glede og mestring når de klarer å løse problemer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zepticon said:

Selvmord er et luksusproblem. Det betyr at du lever lenge nok til at ingen andre har tatt livet av deg allerede.
Uansett er ikke norge spesielt dårlig på selvmord samenlignet med resten av verden. Spesielt ikke gitt at vi rapporterer det ganske saklig, noe som ikke er tilfelle i mange andre land der det er stigma knyttet til det.

Det finnes nok av selvmord i India. Det er faktisk mye publisert forskning på selvmord i India. Og selvmord er på ingen måte et luksusproblem. Du har en veldig vridd oppfatning i denne tråden. 

Endret av Krig og fred
leif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (15 minutter siden):

Så kan man undre seg hvordan det går an og hva som er sammenhengen?

Sitat

In much of the world, suicide is stigmatized and condemned for religious or cultural reasons. In some countries, suicidal behavior is a criminal offence punishable by law. Suicide is therefore often a secretive act surrounded by taboo, and may be unrecognized, misclassified or deliberately hidden in official records of death.[6]

— World Health Organization (2002)

De landene som er grønne er i hovedsak katolske og muslimske.

Endret av Zepticon
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (6 minutter siden):

De landene som er grønne er i hovedsak katolske og muslimske.

Jo, men det er funnet flere sammenhenger i hvordan religion kan forebygge selvmord. De yrkene som tar minst selvmord i norge er prester og lærere (med leger som høyest representert på den andre siden).

En fellesnevner for prester og lærere er omgang med andre mennesker, på godt og vondt. Leger er jo også i nærhet med mennesker, men kanskje i hovedsak i en negativ sammenheng?

Endret av Neffi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zepticon said:

Selvfølgelig skal det angå trådstarter. Det skal anngå oss alle. Det kalles perspektiv, og perspektiv er noe stadig flere av oss mister og som gjør oss dårligere i stand til å håndtere motgang. Vi blir så fokusert på våre egne min minimale problemer og blåser dem ut av proposjoner, fordi vi ikke har noe perspektiv å sette det i.

De fleste av oss er ikke vant til å ha det fælt, og dermed opplever vi små problemer som mye større og viktigere enn de egentlig er.

Unge sliter stadig mer psykisk, og dette er grunnen. De små problemene i livet som våre foreldre (som hadde større perspektiv å sette det inn i) ikke lot seg påvirke av, blir nå ødeleggende for ungdom. Men nå skal man ikke korrigere, man skal forstå og bekrefte fordi alle følelser er like mye verdt (noe som er tull).

 

Uenig, sette ting i perspektiv i forhold til resten av verden hjelper absolutt ingenting på å finne løsninger på hva man man kan gjøre for å forbrede seg selv, om noe så gjør det ting bare verre. Verdens perspektiv er viktig for politikken, og stemme frem veien videre der, ikke på individ nivå. 

Aldri skjønt slik tankegang. At noen har det værre en meg, gjør jo ikke at mine problemer bare magisk forsvinner? Hva er egentlig poenget med å på påpeke slikt om det ikke er noe løsninger der. 

2 hours ago, Zepticon said:

bortskjemt kladd som har levd hele livet ditt i bobbleplast uten noe begrep om hva som faktisk er "dritt" her i verden.

Hva som er "dritt" er relativt. Vi har ikke samme problemer som andre land, hvor det er krig og elendighet. Men det betyr jo ikke at vi kan bare ignorerer alle "små" problemene, mens man venter på resten av verden skal fikse det verste dritten. 

 

Norge har blitt et asosialt land, hvor de som ikke passer inn i A4 boksen blir fryst ut. Det føles umulig å finne kjærlighet (eller venner) når man ikke får til å være med på de veldig selektivt aktivitetene hvor det er "lov" å snakke ut om ting. 

Dating har også blitt veldig spesielt. Jeg sliter veldig med sosial angst og dårlig selvtillit, så vil alltid skape et dårlig første inntrykk, det hele blir over bare på noen minutter, og man får aldri sjansen igjen. 

Jeg trenger veldig lang tid på å kjent med folk. Det funka når man gikk på skolen, der vi var stuck med de andre elevene i flere år. Aner ikke hvordan det skal være mulig dag, med mindre man har flaks med kollegaer på arbeidsplassen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men over på TS

TS har en gjennomført offermentalitet. Det ser man i eksempelvis påstander som; "Det er så fortvilt å se mange andre få det og aldri få det selv. Folk som overlapper forhold eller har nye med en gang de kommer ut av et forhold."

Dette er jo giftige mennesker som løper fra partner til partner, uten å ta lærdom av erfaringer. Ofte mangler de både omsorgsevner og emosjonelle trygge tilknytningsevner, og de har rekker og rader med offer på sin sti. Men i TS sine tanker er dette heldige folk. Først og fremst for at TS skal kunne se på seg selv som et offer. Når alt rundt en selv er noe som skjer mot en, da er man ute å kjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Curuion skrev (7 minutter siden):

Aldri skjønt slik tankegang. At noen har det værre en meg, gjør jo ikke at mine problemer bare magisk forsvinner? Hva er egentlig poenget med å på påpeke slikt om det ikke er noe løsninger der.

Jo, det gjør faktisk det.
Det gjør noe med hvordan du forholder deg til dine egne problemer mentalt, og dermed hvor mye du lar dem påvirke deg.

Som normann har man en slik skala:
Fælt -----------------Bra

Som syrisk båtflyktning har man denne skalaen:
Skikkelig fælt---------------------------------------------------------------------------------Norsk fælt --- Bra

Når man innser dette, og klarer å skru om hodet slik at i steden for å fokusere på de egentlige små problemene man har, og innse at man alt i alt har det _jævlig bra_ så blir det enklere å deale med det andre. For uansett hvor fælt man har det i norge, så er sjangsen stor for at man har det ganske greit sammenlignet med gjennomsnittsmennesket.

Det er forskjell på opplevd og faktisk alvorlighetsgrad på problemer.

Jeg har blitt oppsagt fra jobben pga nedbemanninger. Det var en ganske hard beskjed å få, spesielt med gravid samboer og nykjøpt hus. Men i stedet for å grave meg ned og synes synd på meg selv for at jobben hadde vært uretferdig med meg, så vet jeg hvor _jævlig_ heldig jeg er som bor i norge. Hadde jeg bodd i USA hadde vi vært fucked. Men i norge har jeg 3 måneders oppsigelsestid, jeg har NAV og dagpenger i ryggen, og jeg har fødselspermisjoner og barnetrygd.

Så min tanke ble da "Jaja, dette sugde, men det kunne sugd så SYKT mye mer. Ting går bra"
 

Sitat

Men det betyr jo ikke at vi kan bare ignorerer alle "små" problemene, mens man venter på resten av verden skal fikse det verste dritten. 

Jo, det kan man faktisk. Man kan innse at dette er ikke noe viktig, det er en tanke som jeg kan velge å legge fra meg, og som ikke nødvendigvis er noe jeg burde bruke tid og energi på, fordi det er en bagatell.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest faff1...30c skrev (2 timer siden):

Å få seg kjæreste er ikke oppnåelig ?

 

Jeg vet ikke når jeg har nok oppsparte midler/god nok inntekt til å kjøpe bolig helt selv på kun eget navn. Noe jeg virkelig ønsker. Det hadde jo vært rimeligere å kjøpe sammen med en partner men vet ikke når det evt skjer. Hadde vært kjekt å eie bolig før 50,før 45 men årene går fort. 

Anonymous poster hash: faff1...30c

Det var førsteposten jeg siterte og svarte på, det sto ikke noe om kjæreste. Men mitt råd står seg likevel. Hvis du kun ønsker deg samboer og bolig og oppnår null av dine mål, så fyll på med noen små mål som du lett kan nå. At verden er urettferdig er riktig, det er da en selvfølge. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Neffi said:

En krangel om hvilke land som tar minst og mest selvmord, blir litt flåsete, men ser man på verdenskartet vil man se at det hjelper å bo nært ekvator, og jo lengre nord man kommer, jo høyere risiko. Så kan man undre seg hvordan det går an og hva som er sammenhengen? Er det solen direkte eller det et uv-strålt kosthold?

List of countries by suicide rate - Wikipedia

Det er et problem med slike rangeringer, da det er mange land som har mangelfull eller liten rapportering. Ideen om at selvmord er et "luksusproblem" er absurd. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...