Gå til innhold

Jens Stoltenberg nominert til Nobels Fredspris - seriøst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor mye fredssamtaler han har hatt med de ulike landene, men jeg er noenlunde sikker på at det jobbes iherdig med å få en slutt på krigen.

Jeg ser det på en måte å dekke sin egen ræv når og hvis fredssamtalene ikke fører fram, som har vedvart siden starten av krigen, at en skal ha mulighet til å forsvare seg selv når "nestemann" står for tur.

 

Lenke til kommentar

Jeg nominerer Stefan Molyneux til fredsprisen for å ha jobbet hardt i minst 20 år med å hjelpe millionvis av foreldre eller vordende foreldre over hele verden med å ikke misbruke barna sine. Og alt det andre han har snakket om for å gjøre verden mindre umoralsk, som tilslutt skaper en mer fredelig verden.

Hvis noen virkelig fortjener den, så er det han. Og det under ett salig propaganda press for å sverte ham, og kansellering, gjennom hele denne tiden.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fredsprisen bør gå til folk og organisasjoner som faktisk jobber for fred, i tråd med det som er kriteriene for å motta fredsprisen. De seinere åra har fredsprisen gått til endel mottakere som jeg ikke syns oppfyller de kravene. Og at vi burde belønne faktiske fredsprestasjoner, og ikke forhåpningene vi har om at det skal bli fred.

Deretter syns jeg Stoltenberg er en særdeles lite verdig mottaker av fredsprisen, all den tid han var statsminister under bombingen av Libya. Han burde aldri blitt nominert.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (Akkurat nå):

Deretter syns jeg Stoltenberg er en særdeles lite verdig mottaker av fredsprisen, all den tid han var statsminister under bombingen av Libya. Han burde aldri blitt nominert.

Enig.

Jens Stoltenberg har alltid vært en lakei for USA og beordret norske jagerfly å bombe Libya

https://www.nrk.no/nordland/f16-pilotene-matte-plukke-ut-bombemal-pa-egen-hand_-og-slapp-bomber-i-tettbygde-bystrok-1.14203271

det hjelper ikke at han liksom er på "den gode siden mot de onde" synes jeg, fordi den rollen han har/har hatt, står man i møkk opptil knærne, og burde ikke være naturlig kandidat for fredspris.

er vel kanskje liten "risiko" for at han får den(?) håpe det dukker opp mer valgbare kandidater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, er jo en fantastisk fin måte å få oppmerksomhet hos de "høye herrer" da.. 
Blir litt sånn at Stoltenberg ikke kan unngå å legge litt "ekstra merke til" den som nominerer han.. 
Enda bedre hvis han faktisk vinner, da kan det jo hende at "noen" kan inkassere litt tjenester på et senere tidspunkt. :)

Blir litt som når Obama vant fredsprisen. 
Joda, sikkert en fredelig type han, men blir helt feil i mitt hode når fredsprisen går til øverstkommanderende for det største militærapparatet i verden som den gang var aktive i både Irak, Afghanistan og samtidig drifter steder som Guantanamo bay. 

Litt samme tendenser ser vi nå med Stoltenberg.
Nå skal det sies at folk sannsynligvis kan nominere hvem som helst, men dersom Stoltenberg vinner denne så blir det jo helt bakvendt. Nok av andre utmerkelser han heller kunne fått som hadde vært mer passende. 

 

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke se så langt tilbake i tid. Han er jo generalsekretær for NATO, en militær allianse, og har vel hovedsaklig jobbet med å utvide alliansen og få inn Sverige og Finland, samt motivere medlemmene av alliansen til å ruste opp militærmakten sin og støtte Ukraina mer.

Jeg synes alt han har gjort er veldig viktig, og tror han har gjort en meget god jobb, men at det blir helt malplassert å koble dette til fred. I beste fall så har han hovedsaklig jobbet for å samle og trygge Europa om forsvar.

Selv om man kan unngå krig ved å ruste opp nok til at man er et uønsket mål for angrep så er det jo ikke akkurat fredsarbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et veldig godt poeng du har der. 

Men som sagt, min mistanke er at det alltid er litt rift om å være den første som nominerer noen du gjerne vil holde deg "innafor" med. 

Det har jo vært noen interessante nominasjoner opp gjennom, og mye av dette tror jeg er for at enkeltpersoner vil vise at "hei, se hvor mye pr du får på grunn av meg nå! ikke glem meg den dagen jeg trenger en tjeneste eller litt hjelp"

Er jo tross alt litt vanskelig å være sinna på noen som har nominert deg til fredsprisen. :)

 

Edit: ville bare slenge ut litt svar her også:

  MrL skrev (7 minutter siden):

Å bekjempe Russland med alle midler er en den eneste løsningen for langvarig fred hvis de ikke ønsker en fredsavtale.

Det er meget mulig, men jeg ville ikke gitt fredsprisen til noen av styrkesjefene vår i Afghanistan heller, selv om de sannsynligvis jobbet for fred alle sammen. (Og samtidig gjorde en utrolig god jobb for våre soldater)  

Militærmaktene rundt om kring eksisterer jo generelt sett for å utøve makt når nødvendig eller ønskelig alt ettersom hvilket land de tilhører, og da blir det feil å gi fredsprisen til de som holder på der.
(Uansett hvor god jobb de gjør, og hvor rett de har) 

Om man skulle gitt fredsprisen til noen som er involvert i Ukraina burde det jo vært noen av de som gjør en formidabel jobb med å hjelpe sivilbefolkning eller lignende. Personlig nominerer jeg NORDOG som hjelper alt av dyr der borte.(Både foran og bak frontlinjene) Beste frivillige organisasjonen jeg noen gang har sett. :)

Endret av Cyrio
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stoltenberg fremstår som en sympatisk person. Siden føljetongen som skal forestille Sveriges NATO-inntreden startet, har du sett noen av ham på TV, og la oss si at han skiller seg ut på sin måte. Mens verdensledere går inn på toppmøte med rak rygg og et dystert blikk, ser han litt forvirret ut. Han vrir og vende på hodet og ser stort sett fornøyd ut over å være med. Dessuten bli jeg alltid glad for å høre ham prate engelsk.

Når det er sagt, er han neppe den rette for fredsprisen. En kandidat bør være en som gir personlige ofre og viser tegn på både styrke og mot. Stoltenberg gjør bare jobben sin. Altfor ofte føles det som om fredsprisen brukes til å ''kjøpe venner''.

Personlig skulle jeg gjerne sett at prisen gikk til en aktor eller journalist som jobber intensivt for å få slutt på ulike mafiakonstellasjoner i verden. Organisert kriminalitet kan være like ødeleggende for samfunnet som krig. Bare se på Mexico hvor 50 journalister har blitt myrdet de siste fem årene. Eller Ecuador, hvor aktor som etterforsket de væpnede menn som stormet en TV-studio i begynnelsen av året ble skutt til døde på vei hjem fra jobb. Prøv å finne og belønne fremtiden Giovanni Falcone, helst før de blir henrettet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bastu skrev (4 minutter siden):

Stoltenberg fremstår som en sympatisk person. Siden føljetongen som skal forestille Sveriges NATO-inntreden startet, har du sett noen av ham på TV, og la oss si at han skiller seg ut på sin måte. Mens verdensledere går inn på toppmøte med rak rygg og et dystert blikk, ser han litt forvirret ut. Han vrir og vende på hodet og ser stort sett fornøyd ut over å være med. Dessuten bli jeg alltid glad for å høre ham prate engelsk.

Når det er sagt, er han neppe den rette for fredsprisen. En kandidat bør være en som gir personlige ofre og viser tegn på både styrke og mot. Stoltenberg gjør bare jobben sin. Altfor ofte føles det som om fredsprisen brukes til å ''kjøpe venner''.

Personlig skulle jeg gjerne sett at prisen gikk til en aktor eller journalist som jobber intensivt for å få slutt på ulike mafiakonstellasjoner i verden. Organisert kriminalitet kan være like ødeleggende for samfunnet som krig. Bare se på Mexico hvor 50 journalister har blitt myrdet de siste fem årene. Eller Ecuador, hvor aktor som etterforsket de væpnede menn som stormet en TV-studio i begynnelsen av året ble skutt til døde på vei hjem fra jobb. Prøv å finne og belønne fremtiden Giovanni Falcone, helst før de blir henrettet.

Enig med deg.

Når det er sagt har langt verre folk enn Stoltenberg fått prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 1.2.2024 den 8.47):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3EvJqd/abid-raja-nominerer-jens-stoltenberg-til-nobels-fredspris

Sannheten er vel at han har "fartet rundt" for å samle inn våpenstøtte til Ukraina, mer enn fredssamtaler?

"fredsduen" Stoltenberg har også nylig signert avtale om å bestille artilleriammunisjon for 12,5 milliarder kroner

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/69bKRe/stoltenberg-nato-signerer-kontrakt-for-artilleriammunisjon-verdt-12-5-milliarder-kroner

 

jeg synes det blir litt malplassert å gi fredsprisen til Stoltenberg, når det han driver med indirekte tar livet av en haug mennesker.

jammen "Putin er verre"?  hjelper ikke, like umusikalsk for det synes jeg.

Å hjelpe Ukraina med våpenstøtte er det beste man kan gjøre for fred.

Jo mer våpen og militær støtte de får, jo raskere blir det slutt på krigen. Uten denne hjelpen ville Russland ha okkupert langt større områder og drept, torturert og kidnappet enda flere ukrainere enn de allerede har gjort.

Forhandlinger med Russland er bare å glemme.

Stoltenberg gjør en utmerket jobb med å lede arbeidet i NATO for å redde ukrainske liv, men etter min mening bør Zelensky få Nobels fredspris.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 3.2.2024 den 6:14 PM):

Å hjelpe Ukraina med våpenstøtte er det beste man kan gjøre for fred.

Jo mer våpen og militær støtte de får, jo raskere blir det slutt på krigen. Uten denne hjelpen ville Russland ha okkupert langt større områder og drept, torturert og kidnappet enda flere ukrainere enn de allerede har gjort.

Forhandlinger med Russland er bare å glemme.

Hehe...

"Jeg er forkjemper for fred, men det kan kun skje med militærmakt og det er bare å glemme forhandlinger" 
Litt som USA uttalte rett før de kastet seg ut i 1. verdenskrig når de sa "without victory there can be no peace". 

Det ble riktignok fred til slutt, men så måtte vi gjennom en verdenskrig først da.. (egentlig 2 stk da man kan diskutere litt om oppfølgeren hadde skjedd om det ikke var for den første..)

 Misforstå meg rett, jeg er ikke uenig med det du skriver, men det blir jo litt rart om man deler ut prisen til en av drivkraftene bak væpnede konflikter og krig. (Uavhengig av om man er helt overbevist om at man er "the good guys") 

 

nominer heller både Stoltenberg, NATO og andre som bidrar i Ukraina til priser som viser at de har vært til støtte her, men ikke vann ut en fredspris ytterligere ved å gi den til personer/organisasjoner som eksisterer for å utøve militærmakt. 

Ellers begynner vi å nærme oss en "war is peace" holdning som ikke er helt bra det heller. ;)

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...