Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Tyskland er i resesjon pga sykefravær


Anbefalte innlegg


Gjennomsnittsarbeideren tok ut 20 sykedager i 2023, og det har ledet til resesjon. 

https://www.thegauntlet.news/p/germany-entered-a-recession-last?utm_campaign=post

 

https://www.n-tv.de/wirtschaft/Studie-Rekord-Krankenstand-fuehrte-zur-Rezession-article24690123.html

Og folk flest i Norge lever som om vi er tilbake i 2019, fordi det var så jævla hardt for folk å gå med munnbind. Charter Svein&co vant.

Vi er uansett på samme spor i Norge, leger har utrykt bekymring for økende antall pasienter med fatigue. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Krig og fred skrev (På 31.1.2024 den 12:33 AM):


Gjennomsnittsarbeideren tok ut 20 sykedager i 2023, og det har ledet til resesjon. 

https://www.thegauntlet.news/p/germany-entered-a-recession-last?utm_campaign=post

 

https://www.n-tv.de/wirtschaft/Studie-Rekord-Krankenstand-fuehrte-zur-Rezession-article24690123.html

Og folk flest i Norge lever som om vi er tilbake i 2019, fordi det var så jævla hardt for folk å gå med munnbind. Charter Svein&co vant.

Vi er uansett på samme spor i Norge, leger har utrykt bekymring for økende antall pasienter med fatigue. 

 

Fatigue har mange mulige årsaker.

En av dem er den pessimistiske vinklingen store deler av media og politkerne bombarderer oss med.
Det skjer mye positivt, men dette kommer helt i skyggen av all negativiteten.

Det er ikke farlig å jobbe mye hvis motivasjon, fremtidstro og arbeidsglede er til stede.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 minutter siden):

Fatigue har mange mulige årsaker.

En av dem er den pessimistiske vinklingen store deler av media og politkerne bombarderer oss med.
Det skjer mye positivt, men dette kommer helt i skyggen av all negativiteten.

Det er ikke farlig å jobbe mye hvis motivasjon, fremtidstro og arbeidsglede er til stede.

Utrolig forenklet forståelse av et komplisert tema. Hvordan ville du forklart de amerikanske depresjonen for flere tiår siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regnet med at personangrepene kom som vanlig istendefor å imøtegå hva jeg skrev. Bilde av menensker på mentalsykeshus for å dermed insisnuere at jeg er å betrakte som en mentalsykehuspasient. Gjelder det FHI, HDI og regjeringen også`Alle andre enn Gudnhild Nyborg, Eric Feigl Ding og den artikkelforfatteren du linker til er som mentalsykehuspasienter?

Hva med å imøtegå det jeg skriver fremfor illustrajsoner som kun er ment som sjikane og personangrep?

Har du noen argumenter imot de to artiklene jeg linket til så vil jeg gjerne se de. Jeg tar ikke deg seriøst om alt du kommer med er sjikane. Det sier heller litt om deg.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 31.1.2024 den 2:52 AM):

20 dager er vel ganske mye ja, trolig ca 8% Men har hørt om kommuner som har 30-40 % fravær også. 

Høyt sykefravær er alltid vanlig på vinterstid.

Inspector skrev (11 minutter siden):

Fatigue har mange mulige årsaker.

En av dem er den pessimistiske vinklingen store deler av media og politkerne bombarderer oss med.
Det skjer mye positivt, men dette kommer helt i skyggen av all negativiteten.

Det er ikke farlig å jobbe mye hvis motivasjon, fremtidstro og arbeidsglede er til stede.

Ja, det har vært en økning i "utmattelse" i flere år; lenge år før covid-19 selv om debattangter som Gudnhild Nyborg gir skylden på "long covid". Tror det har noe med at mennesker i vår moderne tid har en noe for stor forventning av hvordan livet skal være både med karriere og mål man setter seg i livet som ofte er vel ambisiøse. Generasjoner før oss som jobbet hardere men hadde mindre ambisjoner opplevde sjelden denne formen for "utmattelse" som ser ut til å være et nytt fenomen. som med den innbilte "tidsklemma"; folk har aldri hatt så mye fritid så nå så det har med at man setter seg for mange mål med for mange forventninger på for kort tid.

Boing_80 skrev (11 minutter siden):

Utrolig forenklet forståelse av et komplisert tema. Hvordan ville du forklart de amerikanske depresjonen for flere tiår siden?

Som forklart i svaret til Insepctor over: folk var mer "herdede" den tiden; tok ikke velstand og lykke for gitt og hadde nok mer realisitiske forventninger til livet.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

Det har vært mange sykdomsbølger etter nedstengninger og pga. covid og andre ting. 20 dager er jo ikke all verden. Og mennesker er ikke roboter. At et land skulle gå inn i resesjon utelukkende pga. sykefravær virker i det minste på overflaten lite troverdig.

Det er cherry-picking for at det skal passe inn i et narrativ for de skribentene som mange nå kaller covid doomere bruker. Som i den andre linken jeg kom med:

With that being said, I will define covid doomer content as misinformation that makes selective or misleading use of statistics, medical studies, or extrapolations from trends in order to stoke fear and anxiety around covid. Individuals may post it cynically, simply to gain online clout, or they may pass it along in all sincerity.

Virker det kjent? Samme argumentasjon for de som argumenterer for at alle skal dø av vaksinen og gir vaksinen skylden for alle helseproblemer sett etter 2022. Vaksinedoomerne er alltid overbevist når en kjent person dør at de har død av vaksinen og covid-doomerne skylder gjerne på long covid. Det var faktisk de som mente at 96 år gamle dronning Elisabeth hadde død av long covid og ikke av alderdom.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Brother Ursus said:

Det har vært mange sykdomsbølger etter nedstengninger og pga. covid og andre ting. 20 dager er jo ikke all verden. Og mennesker er ikke roboter. At et land skulle gå inn i resesjon utelukkende pga. sykefravær virker i det minste på overflaten lite troverdig.

20 dager i snitt. Når snittet er 20 så er det nok ikke en ubetydelig mengde som har mer. Og påstanden kommer fra tysk forskning, og det må vel være troverdig? 

Det er viktig å huske på at Covid er ikke influensa. Gjentatte infeksjoner øker sjansen for senskader, som igjen påvirker arbeidslivet. Long Covid er ingen spøk, og når man ikke har smittevernstiltak så vil antall med Long Covid bare øke. 

 

1/10 gravide utvikler Long Covid

https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/research-shows-1-10-infected-pregnant-women-develop-long-covid

 

 

Edit: her kan du høre hva en som forsker på Covid sier foran den amerikanske senatet. Lytt nøye til hva han sier. 

 

 

Endret av Krig og fred
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (9 minutter siden):

20 dager i snitt. Når snittet er 20 så er det nok ikke en ubetydelig mengde som har mer. Og påstanden kommer fra tysk forskning, og det må vel være troverdig? 

Det er viktig å huske på at Covid er ikke influensa. Gjentatte infeksjoner øker sjansen for senskader, som igjen påvirker arbeidslivet. Long Covid er ingen spøk, og når man ikke har smittevernstiltak så vil antall med Long Covid bare øke. 

 

1/10 gravide utvikler Long Covid

https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/research-shows-1-10-infected-pregnant-women-develop-long-covid

 

 

Vel, men nå spør jeg deg ærlig: og jeg venter et svar som ikke innnheolder memer og personangrep: hva mener du vi skal gjøre da?`Skal vi stenge ned samfunnet igjen? Jeg vet ikke hva du mener derfor spør jeg.  Skal samfunnet vårt igjen tilpasses covid-19 slik det var i nærmere 2 år.

Nå har vel jeg sagt hva jeg mener om hvordan noen cherrypicker som i den artikkelen fra et minoritetssynspunkt om at alt skyldes long-copvid så jeg tar ikke den diskusjonen(kjenner ingen som har ling covid forøvirg). Så hva mener du vi skal gjøre da som ikke ble forsøkt eller gjort i to år?

Og jeg spør, for jeg VET IKKE om du tror det samme som de du linker til: tror du at covid-19 lar seg utrydde?

Disclamier: jeg står for det jeg mener om de du linker til: at de er dommedagsekstremister og konspirasjonsteoretikere; men jeg beskylder ikke deg for å være en av dem. Selv om jeg mener det ikke har så mye for seg å lese dem.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

 

Nå har vel jeg sagt hva jeg mener 

Du lenket til to blogger. Filosofiske, ingen av de medisinske, etter at du hadde liret av deg en lang tirade uten betydning. Tom retorikk. 

Quote

hva mener du vi skal gjøre da?`Skal vi stenge ned samfunnet igjen? Jeg vet ikke hva du mener derfor spør jeg.  Skal samfunnet vårt igjen tilpasses covid-19 slik det var i nærmere 2 år.

Covid er ikke influensa. Covid gir senskader. Senskader koster. Og kostanden vil bare vokse etter hvert som folk blir utsatt for gjentatt smitte. Hva mener du vi skal gjøre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så de kommer med statistik på sykefravær som jag får anta stämmer och fortsätter sen om att orsaken är covid, covid och covid. Har de någon forskning som visar att orsaken faktiskt är covid? Finns det liknande tal och ökningar för Norge eller andra länder? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, fredrik2 said:

Har de någon forskning som visar att orsaken faktiskt är covid? Finns det liknande tal och ökningar för Norge eller andra länder? 

Det er bevist at covid gir senskader, og at det fører til en generell fysisk svekkelse. Så hvis du har vært igjennom 3x covid infeksjoner og blir mer sårbar, er det da covid son feks forårsaker kronisk sykdom? 
 

Ta dette eksempelet:

Quote


Italian hospitals collapse: Over 1,100 patients waiting to be admitted in Rome

What is behind the hospital collapse?

The rise in hospital admissions, which has put pressure on the Italian health system, is due to an increase in "respiratory diseases, especially among the elderly".


https://www.euronews.com/health/2024/01/03/italian-hospitals-collapse-over-1100-patients-waiting-to-be-admitted-in-rome

Når det kommer til Norge holder jeg ikke pusten når det kommer til forskning. Stortinget og FHI ser på Covid som en vanlig sesonginfluensa og mener åpenbart at alt er normalt som før. Hvis du ser på hvordan Norge håndterer sikkerhet og beredskap er dette noe som burde skape bekymring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror vel mest att man skulle merka om sykefraværet går upp markant också i Norge. Är inget som jag har märkt i alla fall. 

20 dagar i snitt per år tycker jag låter väldigt mycket och jag skulle tycka att det var en bra ide om de faktiskt analyserade vad det berodde på istället för att bara dra en slutsats som jag tycker de verkar ha gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (5 timer siden):

 

Det er viktig å huske på at Covid er ikke influensa. Gjentatte infeksjoner øker sjansen for senskader, som igjen påvirker arbeidslivet.

Hvorfor har ikke det skjedd noen jeg kjenner som har hatt covid mer enn en gang? Hovr utbredt fenomen er dette, hvor mange mennesker prosentvis er det snakk om her? Har du noen fagfellesvurdert artikkel som kan bekrefte dette?

Krig og fred skrev (5 timer siden):

 

 

 

Edit: her kan du høre hva en som forsker på Covid sier foran den amerikanske senatet. Lytt nøye til hva han sier. 

 

 

Vel, skremslene hvor han sammenligner det med kreft til side(som jeg ikke klarer å ta alvorlig)så sier han strengt talt ikke at løsningen er tilbakevending til lockdown og munnbindtvang; men utvikling av vaksiner med steril immunitet og bedre ventilering. Vel; ja; bedre ventilasjon overalt er bare bra; det er jeg helt for så det er det bare å sette i gang med spør du meg. Men vaksine med steril immunitet; det er ikke sikkert de noensinne kommer til å lykkes med å utvikle, så om de ikke gjør det....? Da er det ingen andre alternativer enn faktisk å bare å fortsette å leve med covid som en del av virkeligheten da det ikke er noe man kan gjemme seg for i den virkelige verden med mindre man bor alene i en hule.

Krig og fred skrev (4 timer siden):

Du lenket til to blogger. Filosofiske, ingen av de medisinske, 

 

Du linket da vitterlig til en blogg du også, heller ikke fra en medisiner, men en PR-konsulent som er sint for at verden ikke lenger befinner seg i en permanent nedstenging.

Krig og fred skrev (4 timer siden):

 

Covid er ikke influensa. Covid gir senskader. Senskader koster. Og kostanden vil bare vokse etter hvert som folk blir utsatt for gjentatt smitte. Hva mener du vi skal gjøre?

Nei, covid er ikke influensa. Og løver er ikke tigre, like lite som drukning og dehyrdrering ikke er det samme. Poenget? Influensa gjør senskader det og. Nekter ikke for at covid er uifarlig for alle - og det er heller ikke influensa(en av mine besteforeldre døde av influensa forøvrig). Men hva er poenget?

Forøvrig var det JEG som spurte DEG først og det er rimelig at den som spør får svar før man selv stiller spørsmål. Jeg stiller deg et helt naturlig spørsmål hva DU mener samfunnet og myndoghetene skal gjøre for å stanse long covid. Jeg lover å svare deg når du har svart meg men ikke før. Slikt er helt fair og naturlig når noen spør først.

PS! Foretrekker svar uten memer og personangrep.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (4 timer siden):


 

Ta dette eksempelet:


https://www.euronews.com/health/2024/01/03/italian-hospitals-collapse-over-1100-patients-waiting-to-be-admitted-in-rome

Når det kommer til Norge holder jeg ikke pusten når det kommer til forskning. Stortinget og FHI ser på Covid som en vanlig sesonginfluensa og mener åpenbart at alt er normalt som før. Hvis du ser på hvordan Norge håndterer sikkerhet og beredskap er dette noe som burde skape bekymring. 

Nei, det er nok ikke det. Både Stortinget og FHI erkjenner at det eksisterer senvirkninger fra long covid, men de er også realistiske og vet at det ikke går an å utrydde coronaviruset og at den kampen er tapt for lengst. Den var nok allerede tapt da Kina ikke lyktes i å isolere det vinteren 2020. Men norske fagmiljøer samarbeider selvfølgelig internasjonalt og følger med på utviklingen mot behandling for dette fenomet som long covid er og - vel, noe annet kan de ikke gjøre. Kina, Australia og New Zealand forsøkte å utrydde viruset men mislyktes. Og da vil selvfølgelig ikke det norske storting følge opp med en slik utopi. Sjansen for at de lar seg utrydde er mindre enn sjansen for at jeg vinner førstepremien i Eurojackpot på fredag.

 

fredrik2 skrev (3 timer siden):

Tror vel mest att man skulle merka om sykefraværet går upp markant också i Norge. Är inget som jag har märkt i alla fall. 

20 dagar i snitt per år tycker jag låter väldigt mycket och jag skulle tycka att det var en bra ide om de faktiskt analyserade vad det berodde på istället för att bara dra en slutsats som jag tycker de verkar ha gjort.

Har ikke jeg merket heller nei. Det merkes kanskje bedre i de miljøene(nyborg & co)som er mer enn gjennomsnittelig opptatt av long covid og zero covid).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 31.1.2024 at 12:33 AM, Krig og fred said:


Gjennomsnittsarbeideren tok ut 20 sykedager i 2023, og det har ledet til resesjon. 

https://www.thegauntlet.news/p/germany-entered-a-recession-last?utm_campaign=post

 

https://www.n-tv.de/wirtschaft/Studie-Rekord-Krankenstand-fuehrte-zur-Rezession-article24690123.html

Og folk flest i Norge lever som om vi er tilbake i 2019, fordi det var så jævla hardt for folk å gå med munnbind. Charter Svein&co vant.

Vi er uansett på samme spor i Norge, leger har utrykt bekymring for økende antall pasienter med fatigue. 

 

Argumentet de bruker er feil. Resesjon betyr lavere BNP enn året før. Men sykefraværet falt fra 2022 til 2023, noe som betyr at det var en positiv bidragsfaktor til BNP.

Det er mulig at det gjemmer seg noen sesongvariasjoner bak tallene, men argumentet blir søkt all den tid sykefraværet falt fra 5,5 til 5,2%

Det er også greit å få med seg hvem det er som står bak undersøkelsen.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (13 timer siden):

Utrolig forenklet forståelse av et komplisert tema. Hvordan ville du forklart de amerikanske depresjonen for flere tiår siden?

Krakket på Wall street var en dominoeffekt av flere sammenfallende hendelser og mangelfull regulering.

Det er mer interessant å se på hvordan man kom ut av situasjonen.
Der tok amerikanske myndigheter flere modige valg som skapte jobber, optimisme og fremtidstro.

Lenke til kommentar
15 hours ago, fredrik2 said:

Tror vel mest att man skulle merka om sykefraværet går upp markant också i Norge. Är inget som jag har märkt i alla fall. 

20 dagar i snitt per år tycker jag låter väldigt mycket och jag skulle tycka att det var en bra ide om de faktiskt analyserade vad det berodde på istället för att bara dra en slutsats som jag tycker de verkar ha gjort.

https://www.nrk.no/buskerud/rekordmange-til-lege-med-utmattelse.-fhi-forsker-slar-alarm-om-senfolger-av-covid-19.-1.16678355

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...