Gå til innhold

Hvorfor går ikke alle samtaler over "Wifi-tale"?


Anbefalte innlegg

Hva er det som avgjør om talen går over Wifi, eller ikke?

  • Må begge være kunde i samme mobilnettverk? (Telenor til Telia fungerer ikke?)
  • Må begge være tilkoblet på Wifi, eller holder det at kun én er det?

Jeg opplever at det er helt tilfeldig hvorvidt samtaler jeg mottar er på Wifi-tale eller ikke. Det kan være samme person som ringer, fra samme sted (tilkoblet Wifi), og likevel kan den noen ganger gå på wifi, mens andre ganger ikke.

Jeg opplever at samtalekvaliteten er vesentlig bedre på Wifi-Tale, enn vanlig mobilnett og ønsker derfor alltid at samtalene skal gå over Wifi-tale.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra brukers ståsted er det ingen forskjell mellom WiFi-Tale og "vanlig". Du ringer som normalt. Forskjellen er at med Wi-Fi-tale, så er telefonen koblet til operatørs sentral på en annen måte, via "Internett". Wi-Fi tale er genialt på steder der det ikke finnes mobildekning fra operatør.

Lenke til kommentar

Med iphone er det noe vilkårlig at wifi tale blir brukt, om man går for alt på full auto av instillinger. Med android (samsung) opplever jeg at jeg kan be telefonen prioritere tale via wifi fremfor mobilnett i instillingene. Samtidig har jeg i det siste begynt å oppleve at jeg mister tilgang til mobildata når jeg snakker i telefonen via mobilnettet på iphone. Har Ice. Litt usikker på om telefonen hopper over til telias nett og brått til 2G.. Bor i en kjeller med variert dekning.

WIFI tale virker iallfall godt her i huset da veggene er minst 40 cm tykke mellom alle rom.

Lenke til kommentar

Grunnen til du har opplevd bedre kvalitet i utlandet er nok fordi mobilnettet du har ringt fra er GSM/2G. Med 4G eller 5G nett er det ingen grunn til å ha funksjonen skrudd på, og dette vil du jo ha de aller, aller fleste steder i Norge. Har opplevd at samtaler kutter med funksjonen skrudd på, antagelig fordi den veksler mellom wifi og mobilnett.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
John-B skrev (På 29.1.2024 den 1:18 PM):

Noen som vet hvordan Wifi-tale fungerer rent teknisk?

Telefonsamtaler går allerede over internett når du har 4G eller bedre dekning(dette ble vel markedsført som 4G tale når det var nytt). Derfor kan du egentlig se på det om å ringe via Skype/WhatsApp(og all annen internettsurfing), altså bare et spørsmål om trafikken går over WiFi-nettet eller mobilnettet.

Lenke til kommentar
  • John-B endret tittelen til Hvorfor går ikke alle samtaler over "Wifi-tale"?
39 minutes ago, Komplett ubrukelig said:

Hva er det du ikke har fått svar på i min post som var første svar? 

De to punktene jeg spurte om? 

"avhengig av hva telefonen synes er best"

Det er vel disse kriteriene jeg etterlyser info om, hva som avgjør om at telefonen velger å bruke wifi tale eller ikke. 

Operatøren min (Ice) påstår på sine nettsider at det ikke fungerer i utlandet, som faktisk er helt feil, det fungerer glimrende. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
John-B skrev (På 29.1.2024 den 1:18 PM):
  • Må begge være kunde i samme mobilnettverk? (Telenor til Telia fungerer ikke?)
  • Må begge være tilkoblet på Wifi, eller holder det at kun én er det?

Telenor til Telia skal fungere, også Ice.

Begge må ikke være tilkoblet WiFi, men begge må enten være på WiFi eller 4G Tale. Hvis motparten din er på 2G tale så kan han ikke motta din ekstra gode lyd og kan heller ikke sende deg ekstra god lyd. Så vidt meg bekjent er ikke WiFi Tale bedre enn 4G Tale (VoLTE).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Telenor til Telia skal fungere, også Ice.

Begge må ikke være tilkoblet WiFi, men begge må enten være på WiFi eller 4G Tale. Hvis motparten din er på 2G tale så kan han ikke motta din ekstra gode lyd og kan heller ikke sende deg ekstra god lyd. Så vidt meg bekjent er ikke WiFi Tale bedre enn 4G Tale (VoLTE).

Neppe. Hvis det hadde vært slik, ville det ha stått på operatørenes hjemmesider.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Nimrad said:

Telenor til Telia skal fungere, også Ice.

Begge må ikke være tilkoblet WiFi, men begge må enten være på WiFi eller 4G Tale. Hvis motparten din er på 2G tale så kan han ikke motta din ekstra gode lyd og kan heller ikke sende deg ekstra god lyd. Så vidt meg bekjent er ikke WiFi Tale bedre enn 4G Tale (VoLTE).

Det var da en ganske interessant problemstilling.

2G og 3G er er jo analoge teknologier med analog overføring av tale. 4G er en digital teknologi med digital overføring av tale og det samme er Wifi Tale.

Men selv om man har en gammel analog 2G telefon, så digitaliseres jo datastrømmen ved sender/mottaker mobiltårnet, slik at når to analoge 2G telefoner snakker med hverandre, så digitaliseres datastrømmen ved overføringen mellom mobilmastene. Rent logisk så skulle man jo tro at den ene telefonen skulle kunne "ligge inne" med en gammel 2G tilkobling, mens den andre er koblet opp mot masten vha 4G/5G og mottar datastrøm, eventuelt routing av trafikk via Wifi.

Så finned det jo egentlig også en 3'dje variant, og det er hvis man bruker en SIP klient eller en annen IP telefoni klient som så sender trafikken over mobiltelefonselskapet sin nettverksforbindelse.  Viber Out og andre tilsvarende tjenester er ven en variant av dette prinsippet? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

2G (edge) og 3G (UMTS/HSDPA) er digital teknologi det og. Vi må tilbake til NMT for å komme tilbake til den tiden man brukte analog teknologi for å ringe. Man gikk dog fra linjesvitsjet løsning til pakkesvitsjet da vi fikk GPRS tidlig rundt årtusenskiftet. Ergo har det ingenting å si om en med VoLTE eller wifi tale ikke kan eller kan snakke med en som henger på 2G (edge). Vi har derimot forskjellige løsninger på lydkomprimering som er med i spillet. Derfor oppleves det variabelt av samtalekvalitet når man ringer forskjellige personer med abonnementer hos de forskjellige operatørene.

Samtidig har det vært en forbedring de siste årene der selv samtaler via 2G oppleves som "bedre", uten at jeg har teknisk innsikt nok til å kunne gjengi hvorfor og hvordan.

WIFI tale hos ICE virker selv på kielferga (WIFI via satelitt) for min del, og samtalene oppleves som gode.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, arne22 said:

Rent logisk så skulle man jo tro at den ene telefonen skulle kunne "ligge inne" med en gammel 2G tilkobling, mens den andre er koblet opp mot masten vha 4G/5G og mottar datastrøm, eventuelt routing av trafikk via Wifi.

Kan det, så lenge GSM-core (MSC) og LTE-core (MME) er kobla så er det ikke noe problem

Alle operatørene i Norge som er 2G og 4G har disse kobla sammen. 

CSFB diagram

edit:

2G har dårlig lydkvalitet pga kodek og båndbredde. I tillegg vil det også ha noe å si om man er på half-rate eller full-rate kodek/forbidenlse

Endret av big_glasses
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (5 minutter siden):

Samtidig har det vært en forbedring de siste årene der selv samtaler via 2G oppleves som "bedre", uten at jeg har teknisk innsikt nok til å kunne gjengi hvorfor og hvordan.

Har ingen referanse på dette, men jeg mener å ha hørt at Telia har HD-voice (eller hva det heter) på 2G.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig vært to turer i utlandet, Amsterdam og Riga. Begge steder har 4G men samtalekvaliteten er grusomt dårlig når jeg ringer til Norge. Ullen/utydelig tale fra begge land. Jeg benyttet da Talkmore/Telenor. Hva er hinderet for å få bedre lyd her?

Jeg har en samsung telefon som støtter VoLTE og lyden er krystalklar i Norge. Jeg ringer også noen som oppholder seg i Sverige og da er også lyden svært bra (de er på Telia).

Måtte til slutt gå over til å ringe via messenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...