Gå til innhold

Hvorfor er det så få som reagerer på at staten stjeler masse penger fra vanlige folk?


Anbefalte innlegg

Staten har mekanismer som gjør så vanlige folk må betale dyrt mens andre slipper

Eksempler på hvordan staten stjeler fra vanlige folk:

La arv gjøre så vanlige folk må betale mer for å kjøpe et sted å bo

Krever en tredjedel i skatt av hardtarbeidende inntekt hvert eneste år mens andre former for gevinst slipper unna

Eksempler på hvordan staten gir til eliten:

Gir de en haug av penger for at de skal drive barnhager før de lar dem ta med seg pengene til Sveits 

Lar de drive oppdrettsanlegg, lar de bygge gruver og ta opp fisk fra havet samtidig som vanlige folk ikke får den samme friheten

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
majer skrev (28 minutter siden):

 

Eksempler på hvordan staten gir til eliten:

Gir de en haug av penger for at de skal drive barnhager før de lar dem ta med seg pengene til Sveits 

Lar de drive oppdrettsanlegg, lar de bygge gruver og ta opp fisk fra havet samtidig som vanlige folk ikke får den samme friheten

For ikke å snakke om alle milliardene som blir spyttet inn i "grønne" investeringer, slik som Nysnø:

"For et år siden var Nysnø Klimainvesteringer sine aksjer i solcelleselskapet Otovo verd 215 millioner kroner. I dag er verdien redusert med 161 millioner kroner, til 54 millioner."

Nysnø sin første suksess har kollapset på børsen (aftenbladet.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (35 minutter siden):

Staten har mekanismer som gjør så vanlige folk må betale dyrt mens andre slipper

Eksempler på hvordan staten stjeler fra vanlige folk:

La arv gjøre så vanlige folk må betale mer for å kjøpe et sted å bo

Krever en tredjedel i skatt av hardtarbeidende inntekt hvert eneste år mens andre former for gevinst slipper unna

Eksempler på hvordan staten gir til eliten:

Gir de en haug av penger for at de skal drive barnhager før de lar dem ta med seg pengene til Sveits 

Lar de drive oppdrettsanlegg, lar de bygge gruver og ta opp fisk fra havet samtidig som vanlige folk ikke får den samme friheten

Hvordan skal et samfunn fungere, om staten ikke kan omfordele midler til felles beste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (15 minutter siden):

Nei, det er helt feil! Omfordeling skjer i svært stor grad.

Helsetjenesten, gratis utdanning, NAV, kommunale tilbud, politi, rettssystem, infrastruktur, osv hadde alt kollapset om vi ikke hadde omfordeling av midler. Er faktisk ikke veldig vanskelig å argumentere svært godt for at vi er bland de i verden som har det aller best, nettopp pga vår omfordeling.

Mange som må vente i ett år for å få helsehjelp. Andre får ikke det engang og må betale 100% for behandling av egen lomme. Norge er i ferd med å tape seg kraftig. Omfordelingen fungerte mye bedre før

Lenke til kommentar

Synes omfordeling er bra - men jeg synes det kanskje har gått for langt. Jeg bor i en enkel bolig på landet - er blitt gjeldfri og har de siste årene hatt skattekort på 46% eller 47% og ender hvert år  med å betale restskatt. Skattebyrden synes jeg er  høy. Jeg tjener godt, men er ikke den som bruker så mye penger og da ender det jo opp med at staten tar omtrent halvparten av alt det jeg tjener. Jeg kunne gjort som mine arbeidskolleger og kjøpte dyre boliger,biler eller hytter, men jeg har ingen interesse den veien og det ender da opp med at jeg, slik jeg ser det, straffes fordi jeg ikke forbruker mer av mine midler eller investerer dem på en måte som gir lavere skattebyrde. Dette skatteregimet har gjort at jeg har mistet lysten på å bidra noe ekstra på arbeidsplassen fordi enhver ekstra innsats som løfter min lønn vil stort sett ende i skatt. Det er altså slik at for meg er skattesystemet blitt demotiverende.  Men min arbeidsevne er høy, svært høy, slik at mine ekstra bidrag ville kunne vært med på å løfte velferden i Norge i større grad enn svært mange andre. Jeg er klar over at dette selvfølgelig er et luksusproblem og at jeg er veldig annerledes enn majoriteten av andre  i min posisjon da jeg ikke jager etter status,gods eller gull. Men jeg opplever altså skattesystemet som demotiverende og følgelig har jeg begynt å vurdere fritid som et gode jeg heller vil jage etter enn å bidra mer til felleskapet gjennom å stå på litt ekstra.  Det føles egentlig feil at det skal være slik.Jeg ser jo at personer som er i en helt annen liga enn meg selv mhp inntekter og forume også rømmer landet. Først synes jeg de var noen store egoister som rømte landet med formuen sin, men etterhvert så har det gått opp for meg at de trolig følte litt som meg selv, at nok var nok nå - at man nesten havnet i en evig sirkel av sisyfosarbeid hvor statens skatteregime var så inngripende at man på en måte aldri kom noe videre.   Hvor denne grensen er for hver enkelt vil selvfølgelig variere  - og de færreste tjener jo så mye at de føler på denne grensen. Og langt de fleste som tjener godt vet jo sikkert å forbruke mye og plassere midler slik at de ikke skal skattes ihjel også - men for noen som beveger seg litt utenfor boksen, slik jeg opplever jeg selv gjør, så oppleves skatteregimet som demotiverende. 

Og jeg reagerer også på måten skattepengene blir brukt på i Norge.  Jeg synes generelt mange sløser noe voldsomt og at regjeringen også sløser bort skattepengene på masse unyttig fjas. Her har en skribent skrevet litt om noe av det staten sløser :

Investinor, Statlig investeringsfond | Staten bør ikke drive mange venturefond (nettavisen.no)

I lokalpolitikken er det også en del midler som dyttes ut på helt meningsløse prosjekter uten at jeg skal gå inn på dette da jeg tror leserene selv har sett slike i sin kommune også. Omfordeling er bra  - men det må ikke gjøres på en slik måte at det ødelegger motivasjonen til å bidra, for de som virkelig kan bidra, gjennom et hardt skatteregime fulgt opp av sløsing med offentlige midler. Og jeg føler Norge sakte, men sikkert har beveget seg den veien de siste 20 årene.  Bakgrunnen tror jeg er de lave rentene og de enorme beholdning av oljepenger. 

Jeg ser nok ikke verden fra samme ståsted som  trådstarter, men jeg opplever også frustrasjon over regjeringens pollitikk

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (5 timer siden):

Jeg er enig i at Norge har noen utfordringer og kan gjøre ting annerledes/bedre...
Men nå har du laget 10+ tråder og temaet i alle er:

  • Norge er ræva
  • Norge er urettferdig
  • X ting i Norge fungerer dårlig/er urettferdig for Y personer

Du viser aldri til statistikk
Du tar ofte utgangspunkt i eget liv/egna opplevelser
Du kommer aldri med konkrete løsninger

Så da er mitt spørsmål, når flytter du og til hvor?

https://www.nrk.no/trondelag/forskning-viser-at-ungdom-har-blitt-mindre-lykkelige-pa-ti-ar-1.15731367

Det er ikke bare-bare å flytte fra alt og alle. Kanskje en krig hadde skapt mer samhold, billigere boligpriser osv. Det skjedde ette  andre verdenskrig. Nå er Europa mer utrygt enn før. Hvem vet hva fremtiden bringer

Endret av majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (20 minutter siden):

https://www.nrk.no/trondelag/forskning-viser-at-ungdom-har-blitt-mindre-lykkelige-pa-ti-ar-1.15731367

Det er ikke bare-bare å flytte fra alt og alle. Kanskje en krig hadde skapt mer samhold, billigere boligpriser osv. Det skjedde ette  andre verdenskrig. Nå er Europa mer utrygt enn før. Hvem vet hva fremtiden bringer

Dette er da ikke unikt med Norge..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (7 timer siden):

Kanskje en krig hadde skapt mer samhold, billigere boligpriser osv.

Men da har du jo tittelen til din neste tråd så å si ferdig:

Hvorfor kan vi ikke ha en krig slik at det blir bedre samhold og billigere boliger?

Sett i gang! Hva venter du på?

🙄

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (8 timer siden):

Du får tenke på at neste generasjon vil bli langt meir lykkelige av at du no blir ulykkeleg av å betale skatt. Blir det krig i Europa så må neste generasjon både betale skatt og lide under ein krig, så då er det nok lettare å gledes over dei små tinga. 

 

Lenke til kommentar

Folk flest mottar mer i skatt enn det de betaler. De som taper mest på skattesystemet, er privatpersoner med høy personinntekt, altså de som ville kunne ha kjøpt alt de trenger av tjenester, forsikringer og ytelser, og fortsatt sittet igjen med et solid pluss. Av "vanlige folk" vil jeg si at de som får minst ut av skattesystemet er de største taperne. Jeg tipper single friske personer med over middels inntekt og bidragsplikt (typisk menn) og som leier bolig taper mest på systemet slik det er. Man kan selvsagt regne tilbakeføringer til deres barn gjennom utdanning og helsetjenester som noe de får igjen, men de betaler bidrag av ferdigskattede penger, og det samme med husleie. De tar ut lite i form av helsekostnader og sosiale ytelser, og er trolig netto bidragsytere i skattekassen alle eller nesten alle år de er i arbeid. Hvis de forblir single, er de gjerne i risikosjiktet for en for tidlig død, og koster dermed pensjonssystemet mindre i tillegg.

Skattesystemet er fordelaktig, målt i netto største utgifter, for kronisk syke, kriminelle og for barnefamilier, framfor alt aleneforeldre. Indirekte er skattesystemet gunstig for førstegenerasjons innvandrere og deres barn.

Man kan gjerne være kritisk til skattesystemet. Hvorfor skal det for eksempel være skattebetaleres plikt å brødfø kultur og landbruk? Kanskje kunne vi betalt mindre i skatt og hatt noe mer rom for privat sponsing av formål som man selv synes er verdig støtte? Alt i alt mener jeg likevel man får mye igjen for skattepengene. Å unngå sløsing er en av politikernes viktigste oppgave i framtiden. Når Rødt mener at det er statens ansvar å betale strømregninger på et par tusenlapper i årets kaldeste måned, er det viktig å adressere hvem som skal betale for dette. Spørsmålet bør heller være hvorfor ikke strømstøtten er avviklet for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...