Gå til innhold

Hvor f.. får jeg tak i ordentlig CHILI i dette bondelandet?


Anbefalte innlegg

Er avhengig av god/sterk chili til en matrett jeg stadig lager. Der trenger jeg chilien blandet med hvitvin, litt sitron og olivenolje. Til stekingingen av hovedingrediensen Pancetta eller Guanciale.(ganske likt bacon/flesk.) Retten er Pasta Amatriciana.

Lagde den igår, For en skuff med den (norske?) chilien.. Kompisen min som renset og kappet den gned seg i øynene etterpå og ble ikke nevnverdig preget. Sier litt.

Så hvor faen...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (4 minutter siden):

Tror ikke det finnes så mye norsk chili. 

Kanskje finne en butikk med større utvalg type innenfor den type vareslag. 

Kjøpte chili senest i forgårs som er meget sterke. 

Javel? Hvor da?

Lenke til kommentar

Sikker på at du har rett type Chili?

Chili dyrket i dette landet trives ikke så veldig, den er egentlig ikke egnet for dyrking her heller.

Det finnes søte chili som er litt sterke, helt opp til Chili som kan regelrett sende deg på sykehuset 🤭

Tror det blir litt vanskelig å finne den type Chili du trenger her i landet. Meget sterkt chilipulver fra innvandrerbutikker, langt mer mulig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

kommer ann på hva du mener med "ordentlig chili", habanero en jeg jeg ofte ser de har inne på Meny i det minste, som er en chili som oftest er sterkere enn det de fleste nordmenn tåler i noen betydelig mengde. Rawit eller Thai chili er og noe jeg ser de ofte har som og har en ganske heftig punch. Selv er mine pysete nordiske ganer ikke så glad i ting som er sterkere enn jalapenos

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (8 minutter siden):

Hvis du ikke kødder da.. Men kan man potte de, må de være ute? Skaffer jeg frø eller hva? osv... 

Nope, no kidding! Jord, potter, frø. Dyrk i vinduskarmen, evt med lys og full pakke. Om du får kjøpt en chili som er sterk, bare ta noen av frøene og putt de i en eller flere potter med jord. Frøene kan du tørke og ha til senere også, legg de på litt kjøkkenpapir og når de er tørre oppbevares de i noe lufttett. Du kan også dyrke paprika på denne måren. Tar noen mnd/ halvt år før du har chilli, men om det blir en hobby går du aldri tom for chili 😎

Edit:om sommeren kan du sette de ut i varmen. De visner ned etter å ha båret frukt, dvs de er ettårige, så du må så nye frø. Husk å vanne og kanskje gi litt gjødsel. De er lette å dyrke og spirer fort.

Endret av Trippelure
Tillegg
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (9 timer siden):

De visner ned etter å ha båret frukt, dvs de er ettårige, så du må så nye frø.

Jeg tror ikke de er ettårige, eller hvertfall ikke alle, eller jeg vet det er mange som ikke er ettårige, for jeg har selv overvintret dem mange ganger, får som regel en langt bedre innhøsting også.

https://chilli-willy.com/a-guide-to-overwintering-your-chilli-plants/

Jeg søkte litt og svaret jeg fikk var at alle chili er flerårige. 

Forøvrig en jævla tragedie at det knapt er mulig å få tak i god jalapeno her til lands i løsvekt, trenger man en kilo så blir det 500 spenn, syke kroner for en stakkar som bare prøver å få i seg 5 om dagen. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (47 minutter siden):

Jeg tror ikke de er ettårige, eller hvertfall ikke alle, eller jeg vet det er mange som ikke er ettårige, for jeg har selv overvintret dem mange ganger, får som regel en langt bedre innhøsting også.

https://chilli-willy.com/a-guide-to-overwintering-your-chilli-plants/

Jeg søkte litt og svaret jeg fikk var at alle chili er flerårige. 

Forøvrig en jævla tragedie at det knapt er mulig å få tak i god jalapeno her til lands i løsvekt, trenger man en kilo så blir det 500 spenn, syke kroner for en stakkar som bare prøver å få i seg 5 om dagen. 

Takk for informasjonen! Jeg burde egentlig visst det, men ting går litt i surr i hodet mitt når klokka blir så sent. Jeg pleier bare å la de visne ute på høsten, for jeg sår nye uansett. Men skal prøve å ta de inn i stedet for å la de stå ute og visne 😃🌶🌶🌶

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norske matbutikker selger storsett "folkesterkt" krydder. Selv tusler jeg av og til rundt, hovedsakelig i nærmeste by (tettsted), og ser etter hva det på folkemunne heter innvandrerbutikker. Slå av en prat og de kan hjelpe deg. Min erfaring med pris er også mer heldig enn en norsk matbutikk. Og som noen gjør, dyrke selv, er en spennende hobby.

Håper du

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Fordelen er jo den trenger bare "våkne" så får du en større, tidligere å lengre innhøsting, siden man allerede har et solid rotsystem går jo alt fortere. 

Ja det er jo en selvfølge 😂 Jeg spiser ikke så veldig mye chili selv, så det er ikke det jeg dyrker mest akkurat. Pleier å dyrke de litt opp og så gir jeg de bort og beholder et par selv. Går mest i pottiter, spinat, sukkererter, tomater, gulrøtter, blomster og div urter osv hos meg 😁 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (2 timer siden):

Det er også helt bingo med vanlig rød cayenne man får på matbutikken. Noen ganger smaker de som paprika, andre ganger er det sterke som cayenne skal være. Dessverre umulig å vite før man kjøper dem.

Nettopp. De jeg har fått tak i på min nær-Meny smaker ikke nevnverdig mer enn paprika. Før hadde de rød chili som ferskvare og jeg fikk en gang en innføring fra en afrikaner i tretti-årene. Jeg skulle se på overflaten, tyde alder/modenhet. De som var overmoden var sterkest. Stolte på han, og det stemmer bra.

Stole på hadde jeg nok ikke gjort fra en norsk blonde teen babe, med fillers og tatoveringer. Der hadde jeg helt sikkert fått et overbevisende foredrag om chiliens egenskaper mens det pekes mot bananene..🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...