Gå til innhold

Sykemelde seg for å søke jobber?


Gjest 30fe2...d8b

Anbefalte innlegg

Gjest 30fe2...d8b

Jeg jobber bare nattevakter og får ikke byttet på nåværende jobb. Nå søker jeg meg til andre jobber, men de har ofte bare intervjuer mellom to nattevakter, ligger et stykke unna og når de gir meg caser så skal de ofte løses over helger hvor jeg jobber 

Det er ofte jeg bare får sove annenhver natt og jeg har holdt på å feilmedisinere flere ganger. Hva gjør man i en sånn situasjon?

Anonymous poster hash: 30fe2...d8b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 30fe2...d8b

Ender jeg opp med å gjøre feil så får jeg også mye dårligere referanser som igjen vil føre til at jeg må søke enda mer og sove enda mindre

Anonymous poster hash: 30fe2...d8b

Lenke til kommentar

Helt sykt at man bare kan 'sykemelde' seg i dagens samfunn. Man skal være syk og det er legen som skal vurdere om sykemelding er rett.

Om du sliter med å sove er det mange ting en kan gjøre, inkludert medisiner men anbefaler å prøve andre råd først og ikke resept belagt medisin først om det ikke hjelper.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 30fe2...d8b
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Helt sykt at man bare kan 'sykemelde' seg i dagens samfunn. Man skal være syk og det er legen som skal vurdere om sykemelding er rett.

Om du sliter med å sove er det mange ting en kan gjøre, inkludert medisiner men anbefaler å prøve andre råd først og ikke resept belagt medisin først om det ikke hjelper.

Jeg har aldri vært sykemeldt i nåværende jobb. Tar jeg sovetablett i de få timene jeg har mulighet til å sove etter et intervju kommer jeg til å være enda sløvere på jobb. Da er det heller ikke forsvarlig at jeg kjører. På en dag med jobbintervju og jobb bruker jeg kanskje tre timer i bil. Det er et mareritt når man ikke har sovet på to døgn

Anonymous poster hash: 30fe2...d8b

Lenke til kommentar
Gjest 30fe2...d8b skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri vært sykemeldt i nåværende jobb. Tar jeg sovetablett i de få timene jeg har mulighet til å sove etter et intervju kommer jeg til å være enda sløvere på jobb. Da er det heller ikke forsvarlig at jeg kjører. På en dag med jobbintervju og jobb bruker jeg kanskje tre timer i bil. Det er et mareritt når man ikke har sovet på to døgn

Anonymous poster hash: 30fe2...d8b

Problemet er at du er ikke syk. Du kan ikke bare sykemelde deg. Eller jo, det finnes nok et hav av leger som gjør slikt. Men du vet selv at det er feil. 

Ta ferie.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

må bruke ferie dager på slike tilfeller da du velger selv og ikke sove for og gå på jobbintervju, det er kjipt men sånn er livet, det er ikke staten som skal betale for at du skal kunne gå på jobbintervju, om du hadde jobbet dagtid måtte du jo tatt deg fri på dagen for og gå, så ikke noe serlig utlikt her. 
 

alternativt kan du jo prøve og få de som skal intervjue deg til og ha de så tilig så mulig slik at du kan komme før du legger deg, det er jo ikke slik at man kan snakke med de du søker jobb hos og få tider som passer for begge, om de er så ufleksible at de de ikke klarer og legge opp til møter når det passer begge parter er det neppe god arbeidsgiver 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 30fe2...d8b skrev (På 6.1.2024 den 4:41 PM):

Jeg jobber bare nattevakter og får ikke byttet på nåværende jobb. Nå søker jeg meg til andre jobber, men de har ofte bare intervjuer mellom to nattevakter, ligger et stykke unna og når de gir meg caser så skal de ofte løses over helger hvor jeg jobber

Slik som eg forstår spørsmålet så er du mest ute etter gode råd, men sidan det også er ein del underspørsmål så skal eg gå litt systematisk gjennom. Fyrst det praktiske.

  • Punkt 1 er å snakke med din potensielle arbeidsgivar for å finne eit tidspunkt for intervju som passar dykk begge. Intervjua vil vanlegvis foregå på dagtid sidan den som tilsetter har dagarbeidstid, men ved å legge intervjuet til starten eller slutten av dagen blir det ofte litt enklare å få til. Det kan til og med hende at ein er villig til å ha ein litt lengre arbeidsdag for å gjennomføre intervjuet med deg.
    • PS. Husk at ved å forklare at du jobbar nattevakter og har behov for eit meir passande tidspunkt så demonstrerer du også at du er ein pliktoppfyllande arbeidstakar. Du må ikkje finne på å la den potensielle arbeidsgivaren tru at du er villig til å skulke jobb for å gjere private ting.
    • Dette svaret gjeld også i forhold til løysing av caser, legg du fram kva tid du har tilgjengeleg for å jobbe med caset så brukar det å være ganske kurrant å avtalt ein fornuftig tidsfrist som passar din arbeidsplan.
  • Punkt 2 er å snakke med dagens arbeidsgivar dersom du må ha fri. Det er ikkje rett at du sjukemelder deg eller brukar eigenmelding, slik misbruk vil i beste fall føre til at du mister retten til å bruke eienmeldingar og i verste fall kan det være grunnlag for både lønnstrekk og oppseiing.
    Skal du gjere dette etter boka så må du avtale med arbeidsgivar at du får bruke ferie eller avspassering for å få fri. Om det ikkje passar at du får ta ut ferie så er neste steg å søke permisjon. Å få lønna permisjon kan du ikkje rekne med å få, men du kan søke om ulønna permisjon. Har du tariffavtale så vil retten til slik permisjon ofte følge av tariffavtalen, alternativt utifrå lokal personalhandbok. Har du ikkje nokon slike avtalar om permisjon så må du nesten berre forsøke å søke permisjon likevel, og grunngje dette med arbeidsgivar plikt etter arbeidsmiljølova å ivareta dei tilsette sin fysiske og psykiske helse, samt vurdere velferdsbehov. Normalt sett må bedrifta sine behov være ganske sterke for å kunne nekte deg ulønna permisjon. I dette tilfellet er nok arbeidsgivaren din alt på litt tynn is alt sidan denne nattejobben openbart påverkar helsa di negativt.
  • Blir det veldig vanskeleg å finne eit tidspunkt for intervju så er det sjølvsagt alltids eit alternativ å finne alternative måtar å gjennomføre intervjuet på. I fyrste omgang kan det være snakk om å ta intervjuet på telefon/video, fordelen med dette er at også du får danne deg eit fyrsteinntrykk for å vurdere om du er villig til å eventuelt bruke ferien din på å prøve å få denne nye jobben. Men det er heller ikkje heilt utenkeleg at intervjuaren kan kome til deg, eller at dykk kan møtast på halvvegen. Eit jobbintervju treng ikkje å foregå på eit møterom, det kan også ein prat på ein café.

 

Så litt råd vidare på vegen.

Som @Gaea skriv så kan søvnproblem være sjukemeldingsgrunnlag, særleg når det er sannsynleg at dette kan relaterast til jobben din som nattevakt.
Du er heller ikkje eit godt teikn at det kan gå meir enn eit døgn utan søvn, og at du treng å bruke sovemedisin for å klare å sove når det passar deg best.
Hadde eg vært deg så ville eg absolutt ha vurdert å seie opp nattevaktsjobben du har, ingen jobb er verdt å øydelegge helsa di for. Og dersom det er så ille som du seier så kan det å prøve å holde ut i denne jobben nokre månadar til være det som skal til for at du ender opp som heilt arbeidsufør.
Det er alltid litt skummelt å seie opp jobben utan å ha ny jobb å gå til, men i forhold til dagpengar frå NAV så kan du få hjelp av legen din til å dokumentere at oppseiinga er helserelatert og dermed ikkje sjølvforskuldt slik at du skal ha karantenetid på dagpengane frå NAV.

Eit anna alternativ som kan hjelpe deg fram til du finn deg ein jobb på dagtid som passar deg betre er å kreve å gå ned i stillingsprosent slik at du ikkje jobbar like mykje nattarbeid. Etter arbeidsmiljølova så kan du kreve dette når det er f.eks. helsemessige grunnar for det, og der dette kan gjennomførast utan vesentleg ulempe for drifta. Kravet for vesentleg ulempe ligg ganske høgt, og litt avhengig av kor stor del av stillinga du vil seie frå deg så brukar det ikkje å være spesielt vanskeleg å tilby ei deltidsstilling som nattevakt til nokon andre.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Salvesen. skrev (På 6.1.2024 den 16.51):

Helt sykt at man bare kan 'sykemelde' seg i dagens samfunn. Man skal være syk og det er legen som skal vurdere om sykemelding er rett.

Om du sliter med å sove er det mange ting en kan gjøre, inkludert medisiner men anbefaler å prøve andre råd først og ikke resept belagt medisin først om det ikke hjelper.

Det er ganske vanlig det tror jeg. På arbeidsplassen min bruker  flere sykemeldinger som en slags streik også. Hver gang lønnsforhandlingene går dårlig, og arbeidsgiver er ræva med noen som helst lønn så ser jeg at sykemeldingene bare triller inn de fortløpene dagene/ukene. 

Lenke til kommentar
Gjest 30fe2...d8b skrev (På 6.1.2024 den 4:41 PM):

Jeg jobber bare nattevakter og får ikke byttet på nåværende jobb. Nå søker jeg meg til andre jobber, men de har ofte bare intervjuer mellom to nattevakter, ligger et stykke unna og når de gir meg caser så skal de ofte løses over helger hvor jeg jobber 

Det er ofte jeg bare får sove annenhver natt og jeg har holdt på å feilmedisinere flere ganger. Hva gjør man i en sånn situasjon?

Anonymous poster hash: 30fe2...d8b

Hva med en medarbeidersamtale hvor du ærlig informerer om at du ønsker noe annet enn bare nattevakter og at alternativet er å søke på noe annet.
Seriøse arbeidsgivere setter pris på arbeidstagere med initiativ. Kanskje han tilbyr deg dagarbeid i stedet ?

Det høres merkelig ut at du jobber så mye natt uten å ha fri innimellom og at jobbintervjuer ikke kan planlegges deretter.
 

Lenke til kommentar
joandreas skrev (1 time siden):

man prioriterer

1. deg selv

2. familie

3. venner

4. jobben

å prioritere annerledes gjør bare at man blir utnyttet. (er åpenlyse grunne gjøre om på listen)

Men dette handler jo mye om å prioritere seg selv da en er ca 50% av døgnet på jobb i ukedager(for de fleste). Det er altså en stor del av ditt personlige liv. forøvrig er listen min ikke lik din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...