Gå til innhold

Hvor smart er elbusser egentlig? Vinter-Norge.


Anbefalte innlegg

I noen byer har man byttet ut busser som gikk på biogass, samt dieselbusser til elbusser. 

Dette er typisk MDG politikk. 

Er ikke busser på biogass bra nok? 

Elbussene har rekkevidde på 25 mil om vinteren. Det må byttes busser ofte i løpet av dagen. Altså må man ha mange flere busser enn før når en buss er tom for strøm etter 2-3 timers kjøring. 

At man kan ødelegge batteriene på bussen høres villt og sprøtt ut

 

Nå i kulda er rekkevidden redusert til halvparten. Det betyr at vi må bytte busser en rekke ganger gjennom dagen, der vi før kunne kjøre hele ruten med samme buss, forklarer han.

Fra lokalavis 

– Det er kritisk viktig å ikke tappe batteriene for langt ned. Kommer de under fire prosent av kapasiteten kan hele batteripakken bli ødelagt. Og det koster hundretusener, sier han.

Har det skjedd?

– Det har nesten skjedd. Men vi overvåker batteriene fra sentralen hele tiden. Ved to tilfeller har vi fått parkert bussen og tauet den inn akkurat tidsnok, forklarer han

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (På 3.1.2024 den 10:22 PM):

Bussene har fungert fint mesteparten av året. Hvis de kan få på plass flere ladestasjoner blir vel ting bedre? 

Kan hende. Det er lokalbusser og de går jo hele tiden. Dvs 1-3 minutter på hver stopp. Så lading krever uansett et lengre opphold. 

Hvorfor er elbusser så mye bedre en biobusser på naturgass? 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (19 minutter siden):

Er ikke busser på biogass bra nok?

Nei.

De har også lokalt utslipp som dieselbusser - også 'støyutslipp'. I byene vil man ikke ha sånt. At drivstoffet ikke er fossil er bare halvparten av poenget.

Endret av trikola
  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Nei.

De har også lokalt utslipp som dieselbusser. I byene vil man ikke har sånt. At drivstoffet ikke er fossil er bare halvparten av poenget.

Kan ikke nok om dette. Naturgass er jo fra forbrenning av vårt søppel....

Man må jo ha større antall elbusser grunnet buss bytter hver dag når det skal lades.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
trikola skrev (11 minutter siden):

Men prosessen i motoren lager både avgasser og støy. Uansett brenseltype.

Ok. Er vant til biobusser i mange år og tenkt de var ganske greie. Støy har jeg ikke merket. Selvsagt ikke 100% rene. Særlig med tanke på opphavet til gassen. Da vi produserer gass av avfall og kloakk lokalt rundt om i Norge. 

Her fra lokalt renovasjonsanlegg:

Matavfallet mottar vi fra næringsmiddelindustrien og husholdninger, og slamfraksjonen får vi ved å rense avløpsvannet fra innbyggere. Matavfall flytendegjøres og renses for forurensninger som plast, metall, glass etc. før det pumpes sammen med avløpsslammet inn i tre store seriekoplede råtnetanker (2 x 2200 m3 + 3000 m3). I råtnetankene skjer magien! Gassproduserende bakterier bryter ned det organiske materialet, og i tillegg til å samle opp gassen blir den ferdig utråtnede slamresten til et jordforbedringsprodukt som er rikt på næringsstoffer (spesielt fosfor) som kan føres tilbake til landbruket for å produsere nye vekster. Tenk på det neste gang du kaster en epleskrott i matavfallsdunken din!

Her produserer vi i underkant av 4 millioner m3 rågass årlig, noe som gir ca. 2,5 millioner m3 oppgradert biogass av drivstoffkvalitet, eller biogen metan som det også kalles. Gassen omsettes via vår distributør, GASUM, som selger denne videre som drivstoff til busser, renovasjonsbiler og andre gasskjøretøy

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Spør beslutningstakerne hvorfor det ble slik. Ser en haug med alternativer:

  • større batterier
  • lading underveis
  • god varmeisolasjon av batteriene
  • og - for min del - gjerne oppvarming av batteriene og passasjerrommet med biogassen - er fortsatt enklere utslipp enn å brenne gassen i en motor og uten støy

Tror denne gassen produseres også av min restavfall (Follo Ren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (På 3.1.2024 den 10:52 PM):

Spør beslutningstakerne hvorfor det ble slik. Ser en haug med alternativer:

  • større batterier
  • lading underveis
  • god varmeisolasjon av batteriene
  • og - for min del - gjerne oppvarming av batteriene og passasjerrommet med biogassen - er fortsatt enklere utslipp enn å brenne gassen i en motor og uten støy

Tror denne gassen produseres også av min restavfall (Follo Ren)

Batteribuss er politikk. Busselskapet Nobina er store også i Norge. 

Syntes 25 mil rekkevidde på vinter er lite. Men batterier til mer tungtransport har sine sider.

Det må litt diesel til på elbusser også. Uten vil elbusser være totalt ubrukelig om vinteren. 

Har ikke tenkt på biobusser som store klimautfordringer. 

Nå er det flest dieselbusser som er byttet ut mener jeg. Har vært skifte av busselskap til Nobina. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det også nevnt at Oslo også sliter med for få elbusser. 

Det virker som at man ikke har tatt nok hensyn til den ekstremt korte kjørelengden på vinteren. Dermed må man ha langt flere busser på de samme ruter. Grunnet langt hyppigere driftsstans (ladetid flere ganger i døgnet).

Lenke til kommentar

Det har ikke vært kaldere i Oslo siden 1942, så gitt at det er drøyt 80 år til neste ekstremkuldeperiode så vil jeg si at el-busser er ganske smart ja. Leddbusser med drift kun på bakhjula, stive helårsdekk, lav bakkeklaring og whatnot, ... ikke så smart. De havner jo i trøbbel ved første snøfall hvert år. Helt uavhengig av drivstoff.

Det er bare å betale mer, så får man kollektivtilbud også på kalde og snørike dager. Det er bare å ha en masse dieselbusser og ekstra brøytemaskiner stående klar og uvirksomme 99,9% av tiden, det. Easy peasy. Men noen må betale da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (På 3.1.2024 den 10:52 PM):

 

  • og - for min del - gjerne oppvarming av batteriene og passasjerrommet med biogassen - er fortsatt enklere utslipp enn å brenne gassen i en motor og uten støy

Tror denne gassen produseres også av min restavfall (Follo Ren)

Leste et sted at sjåførene fryser rævva av seg nå. Det er ikke akseptabelt. Fint at beslutningstagerne prøver å gjøre det billig for oss, men arbeidsmiljøet må gå foran.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 3.1.2024 den 11:33 PM):

 

Har ikke tenkt på biobusser som store klimautfordringer. 

 

Utfordringen er luftkvaliteten. Desto kaldere det er, desto mindre ønskelig er dieselbusser. Sånn sett er vel biobusser et godt alternativ. Men de slipper fortsatt ut C02 de 51 andre ukene i året da elbusser egentlig fungerer greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 3.1.2024 den 22.16):

I noen byer har man byttet ut busser som gikk på biogass, samt dieselbusser til elbusser. 

Dette er typisk MDG politikk. 

Nei, det er det ikke. I Oslo kommune ble overgangen til elbusser støttet av alle partiene i byrådet, til og med Frp.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor "smart" det er med el-busser beror på hva man forventer av kjørelende i værste scenario. Altså hva man budsjetterer med. Med magert budsjett kan det hende at noen går på en smell. Spesielt i de kalde årstidene. 

Det som derimot bekymrer meg mer med el-busser er brann. Velter en buss og batteripakken tar fyr er man fucked. Jeg er også bekymret over dne generelle sikkerheten i busser. Spesielt bybussene. Disse er bygget på laveste anbud og det er ikke lenge siden vi hadde en dødsulykke med to busser som fronkoliderte i 40km/t.

Grunnet dårlig sikkerhet og beskytelse av fører så døde han ene, mens den andre måtte amputere beinet. 

Hadde to biler frontet i 40km/t så tviler jeg på at det hadde blitt store skader på førerene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
quantum skrev (49 minutter siden):

Utfordringen er luftkvaliteten. Desto kaldere det er, desto mindre ønskelig er dieselbusser. Sånn sett er vel biobusser et godt alternativ. Men de slipper fortsatt ut C02 de 51 andre ukene i året da elbusser egentlig fungerer greit. 

Noen som vet om biobussene også måtte ha dieselvarmere, slik elbussene har?

Ikke at dieselvarmere gir mye utslipp, bare lurer.

Nå kan det vel også være, begrenset hvor mange tonn batterier man kan ha i en buss.

Rekkevidde på 25 mil er ikke så mye. Ser at bussene til i Oslo har 14 mil rekkevidde. Sa da er er jo 25 mil bra. Med kun 14 mil ser man jo behovet for kraftig økning i antall busser. 

Nå er 4 tonn batterier i buss ikke unormalt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Kan sannsynligvis løse problemene med bussene ved å ha kabler over veiene der bussene kjører mest, slik at dem kan lade mens dem kjører.

Tyskland har allerede testet dette på elektriske lastebiler.

 

Ellers er det som andre sier, budsjettet som hindrer bedre elektriske busser, ikke selve teknologien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (9 minutter siden):

Ellers er det som andre sier, budsjettet som hindrer bedre elektriske busser, ikke selve teknologien.

Tja. Er vel noen vekthensyn også. F. eks. 10 tonn batterier krever også økt vekt på resten av konstruksjonen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...