Gå til innhold

Pris på vedfyring kontra oppvarming med strøm


Anbefalte innlegg

Woff skrev (På 13.12.2023 den 1:49 PM):

Til tross for 'hjelpen' under navnet strømstøtte (penger vi allerede har betalt inn..) så vil jeg absolutt si at regningene fra Vibb har skutt i været her.. Klart, når strømmen koster over kr 5,- pr kWh så blir det DYRT!

5 kr strømpris med strømstøtte betyr (for å forenkle litt) at første kronen betaler du selv og så er det bare 10 øre pr krone over det som tilsammen blir 1,40 pr KWh.

Vedfyring er DYRERE med ca 2 kr pr KWh - (gitt 90kr pr 60L sekk m/tørr bjørkeved. Dyrere med blandingsved, fuktig ved eller ikke-rentbrennende peisovn) og folk fyrer jo som bare det, så ikke inntrykk av at prisen skremmer...  For å matche det må strømprisen opp i ca 10,- pr KWh og slike priser har vi ikke sett.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cthores skrev (19 timer siden):

Er det så mange som fyrer annet en for kos med disse små sekkene med ved ? Litt utenfor byen er det vel vanligere å kjøpe en stor sekk/pall til en helt annen pris. Jeg betaler 1200 for en storsekk (1200L) med bøkeved. 

Utenfor by/tettbebygd er det sikkert mulig, men 2000,- for 1000 liter bjørk er det jeg har sett det annonseres for her (på et jorde v/Skaugum i høst), frakt kommer i tillegg antar jeg:

VGLNQcu.png 

1000L / 60L = 16,7 sekker som gir 2000/16,7= 119 kr pr 60L sekk

110 pr 60L sekk var Kiwi prisen i fjor, men har sett 90 kr pr sekk tidligere i høst.

Billigste jeg har sett er vel på Fb, med 55,- pr 60L sekk, men med notat om at veden er fuktig 🙄 - da kan du fort halvere varmeverdi KWh du får ut av veden.   Og det samme om du fyrer i åpen peis med 50% virkningsgrad (aka "fyre for kråka"). Tror nok det selges mye fuktig ved som ikke har tørket to sesonger = ekstra mye røyk også.

Og jada, folk kjøper slike småsekker og stabler 30-40 sekker langs siden i carport og annet.  Det er blitt mer og mer siste årene, og tildels problematisk i tettbygde strøk. Er ikke mye friskluft som kommer inn når "bålrøyken" trekkes inn aktivt fra uteluften.  60-talls hus uten balansert ventilasjon faktisk en fordel da.

Endret av Rune_says
korrektur, lagt til bilde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...