Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Medlåner i leasingavtale på bil


Asculf

Anbefalte innlegg

Hei,

På grunn av tidsnød og en spesiell situasjon før jul signerte jeg som medlåner i en bil- leasingavtale for en bror. Men er leasing en form for lån, slik at jeg kan få krav om betaling om han ikke klarer å betale?

Jeg forstår det slik at han alene er ansvarlig for leasingavtalen, og medlåner gjelder hvis noe av bilen ble finansiert med lån ved siden av leasing.

Og har jeg angrerett siden jeg signerte dok. hjemme og ikke fikk tid til å sette meg inn i avtalen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert ikke et veldig solid juridisk råd, men hva med å lage en kontrakt med din bror? Alle kostnader og ulemper ved mislighold tilfaller han? 

Det KAN selvfølgelig gå skeis, men dersom det skulle gå galt vil han gå på et kontraksbrudd, og hvis han da i tillegg ikke vil gjøre opp for seg så ryker vel forholdet deres. Bilen blir bare tilbakelevert til forhandler med noe kjedelige kostnader, det er oftest i størrelsesorden 30-100 000. Siden han har vært bruker og hovedlånetaker vil vel han få hele kravet. Dersom han ikke klarer å fremforhandle en løsning, vil resten falle på deg. 

Reellt sett er sjansen for dette ganske lav, dersom dere ikke har inngått en veldig dårlig avtale, eller han er veldig langt fra å kunne betjene noe som helst.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har laget kontrakt om at han står ansvarlig med egne midler for alle krav vedrørende leasingen. Ikke mere enn rett og rimelig siden dette også var et løfte over tlf. da jeg signerte.Han har jobb, men nok å betale på fra før om det ikke skal komme en splitter ny luksusbil på toppen. Forhåpentligvis går det bra da. Men det koster å være kar...

Endret av Asculf
Lenke til kommentar

Leasing er mer som et leieforhold enn en låneavtale. Bilen er registrert på banken, og så leier man den fra dem.

Som medleietaker er du like ansvarlig for at leien blir betalt som din bror er. Misligholder dere avtalen mister dere disposisjonsretten til bilen, og kan blir ansvarlig for bankens kostnader ved tidlig avbrudd av avtalen i tillegg til leien man skylder.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Loko said:

Tipper han har en leasingavtale og i tillegg har tatt opp billån for å dekke startleien.  Sikkert der du er medlånetaker.

Det er umulig. Med billån forstås normalt lån med pant i bilen som sikkerhet. Når man leaser en bil, eier man ikke bilen selv, og man kan ikke stille noe man ikke eier som sikkerhet.

Lenke til kommentar

Ok, ja. Baksiden av kontrakten får jeg ikke tak i. Men ser at fremsiden er ei kjøpekontrakt og dette med leasing er notert i et tomt felt med 3år og x antall kilometer samt pris. 

Så jeg tror dette har startet med lånefiniansert kjøp der jeg har blitt ført opp som medlåner, og så har det endt med en ren leasingavtale like før stengetid.  Kanskje det var det enkleste. Så da er det mulig dette ble en unødvendig storm i et vannglass.

Lenke til kommentar

Ja, vi har diskutert nå og kommet til at det må ha vært slik. Oversikt har han tydeligvis ikke hatt nei. Jeg har brukt mange timer av julen på dette og det er en skremmende følelse å ha signert på noe så uklart. Får forsøke med et gratis romjulskurs i privat økonomi :).

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Asculf said:

Ja, vi har diskutert nå og kommet til at det må ha vært slik. Oversikt har han tydeligvis ikke hatt nei. Jeg har brukt mange timer av julen på dette og det er en skremmende følelse å ha signert på noe så uklart. Får forsøke med et gratis romjulskurs i privat økonomi :).

Det er jo vel så oppsiktsvekkande at han ikkje veit kva avtale han har gått med på, og heller ikkje har oversikt over kostnader...

Lenke til kommentar
Asculf skrev (38 minutter siden):

Ja, vi har diskutert nå og kommet til at det må ha vært slik. Oversikt har han tydeligvis ikke hatt nei. Jeg har brukt mange timer av julen på dette og det er en skremmende følelse å ha signert på noe så uklart. Får forsøke med et gratis romjulskurs i privat økonomi :).

Nå gjelder nedenstående boliglån da, men prinsippet er det samme. 

En medlåntaker er en person hovedlåntaker tar opp lånet sammen med. Dette betyr at begge har et solidarisk likt ansvar for at lånet skal betjenes. https://www.lendo.no/boliglan/medlantaker/

 

Lenke til kommentar

Hva du er kommer an på hva du har signert på. Om avtalen kaller deg "medlåntaker" eller "medleietaker" er ikke veldig interessant, spørsmålet er hva du har forpliktet deg til. For å finne ut av det må man lese avtalen. 

Når det gjelder angrerett så er angreretten en rett til å gå fra avtalen. Der det er flere som er kunder må angreretten brukes for hele avtalen. Man kan ikke bare angre sin egen signatur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å se kontrakten er det ganske vanskelig å si hva du har signert på. Men leasingavtale er for praktiske formål en låneavtale maskert som noe annet, og det er stort sett finansieringsselskap som er "utleier" av leasingbiler. Det er derfor ikke overraskende om de (noe misvisende) kaller solidarskyldner for medlåntaker. Jeg ville derfor lagt til grunn at du er ansvarlig for alle kostnader i leasingperioden, inntil det motsatte er dokumentert. 

Jeg er ikke sikker på om det er angrerett på leasingavtale, men jeg vil tro det, forutsatt at øvrige vilkår er oppfylt (særlig: at avtalen er inngått ved fjernsalg eller utenom faste forretningslokaler). Loven gjelder i utgangspunktet alle varer og tjenester, med særlig angitte unntak. Jeg vil tro utleie av bil er en tjeneste, og ingen unntak kommer til anvendelse (det er ikke en finansiell tjeneste etter finansavtaleloven). 

Spørsmålet om angrerett er i så fall om avtalen er inngått "ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler". Dersom du kun har fått avtalen av din bror så vil jeg tro det er tilfelle. 

Merk at bruk av angreretten for deg kan sette din bror i en litt krevende situasjon, særlig om ikke han har angrerett. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...