Gå til innhold

Flodbølge av skjermkortlekkasjar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trist egentlig. Husker jeg bygde min første data med Pentium 166 Mhz (OC til 240Mhz) og hele 8MB EDO ram og for å ikke glemme Voodoo 2!

Vært moro og regelrett kost meg med å bygge ny data ca hvert andre år etter det. Nå de siste årene med full custom vannkjølling etc.

Men siden 2xxx serien... de vannvittige prisene på 3xxx serien... Og for ikke å snakke om de fullstending på trynet prisene det er på 4xxx serien... Også har jo det meste også fulgt etter... hovedkort som ligger et lite stykke over midt på treet er jo en neve med tusenlapper også... Cpu er greit nok... Fortsatt gjort ett lite hopp prismessig med dog innenfor bare det ikke fortsetter med å hoppe oppover. PC vifter er jo til å le av når det gjelder pris om dagen.

Går man tilbake til Core2Duo E6850 tiden med f.eks 16GB DDR3 og et GTX295 kort og prisen du måtte ut med da kontra idag (ja jeg vet om inflasjon etc) men ikke kom å si at et topp spec på den tiden kostet rundt 25 000 også må du ut med hva da? 60 000 pluss / minus idag? Faktisk usikker på om det ikke hadde kostet mer enn det også hvis man regner med en topp spec CPU, GPU, HK og dra med 32 eller 64 GB DDR5, ta med et premium kabinett idag også (10k til 15k en plass) osv osv..... Nei jeg synes det rett og slett er trist å se på prisutviklingen og er litt redd for om ikke industrien biter sin egen hale for til slutt er det ikke andre en de med en jævli feit lommebok som har råd til å kjøpe en meget bra PC. Spill industrien vil jo til slutt slite også for den flotte grafikken de viser har jo kun de med feit lommebok råd til å se. De flere andre (se på steam sin hardware liste på brukere) er jo ikke i nærheten til å kunne kjøre AAA spill på alt skrudd til high / ultra i 1440p eller 4k... Men å håpe på at industien tar til "fornuft" er som å håpe på førstepremien i Eurojackpot...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En vanlig gamermaskin kostet ca 10 tusen for 20 år siden. Da hadde man en grei maskin i 2-3 år, deretter var det meste skrap. Nå i dag får man en helt grei maskin for ca 15 tusen, og vil trolig være helt grei i 5-6 år. Jeg syns ikke det er så ille, mye er jo ekstremt kjappere, og utviklingen går ikke så raskt lengre så  ting varer lengre. En moderne GPU har hinsides stor prosesseringskraft og dette kan brukes på mange ulike måter, ikke kun spilling. Prisingen blir nok ganske mye påvirket av dette.

Lenke til kommentar

Å bare se på inflasjon er litt misvisende. Kost per ytelse er også en vesentlig faktor om man skal sammenligne med skjermkort bak i tid. Det er ikke bare halvlederindustrien sin feil at vi forventer 4K gaming med 120 FPS, raytracing og 1000x høyere polygontetthet.

Selv i moderne historie så blir eldre skjermkort danket ut av de nye. Dagens grafikkort kan løpe runder rundt et Voodoo2 til 3600kr (inflasjonsjustert) fra 1998.

https://www.videocardbenchmark.net/gpu_value.html#all-time-value

Du kan takke Moores lov for dette, men det er også mye takket være en enorm R&D som er lagt inn i denne utviklingen, som ikke er gratis. At forventningene våre overgår Moores lov kan vi bare takke oss selv for.

Poenget er ikke å ta bort faktumet at barrieren for å spille på PC har blitt høyere, men for å sette det litt i perspektiv når vi sammenligner prisen av et esel med prisen av en Ferrari fordi vi forventer setevarme og Apple Carplay.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Krig og fred said:

Forby krypto og prisene synker betraktelig. Føkkings cryptobro's. 

Hvorfor skal man forby dette? Jeg vil tro mining med skjermkort har ført til hundrevis av billions av dollars har strømmet inn til de som produserer og selger disse kortene. Og sannsynligvis pushet utviklingen av kort mye videre på kort tid. 
Men det er klart, fint å ha noen å skylde på. Alle elsker jo å hate krypto folk, hvertfall de som ikke vet noe om det. 

Lenke til kommentar
kremt skrev:
13 minutes ago, Krig og fred said:

Forby krypto og prisene synker betraktelig. Føkkings cryptobro's. 

Hvorfor skal man forby dette? Jeg vil tro mining med skjermkort har ført til hundrevis av billions av dollars har strømmet inn til de som produserer og selger disse kortene. Og sannsynligvis pushet utviklingen av kort mye videre på kort tid. 
Men det er klart, fint å ha noen å skylde på. Alle elsker jo å hate krypto folk, hvertfall de som ikke vet noe om det. 

Ja man kan i teorien skylde en god del på crypto (ikke nå lenger da AI har tatt over) Det er ikke komplisert å forstå. Jeg sa det den under 3xxx serien og crypto fly i taket. Når folk er villig til å kaste penger etter en gjenstad så vil prisen gå opp som en konsekvens. Etterspørsel x betalingsvilje = pris Sitter man som sjef for Nvidia og ser folk er villig til å betale mye mer så selvsagt skal de få lov til det. Aksjonærer blir jo veeeeldig glade for det. Så lenge folk bare gir faen i å betale idiotiske summer så ser man heller ikke idiotiske summer. Da MÅ de senke prisen eller sitte igjen med alle kortene ingen vil kjøpe = kursen faller som en stein = aksjonærer begynner å svette og kreve endring da de vil selvsagt ikke tape penger = prisen senkes på f.eks GPU for å stabilisere kurs fallet = prisen havner på et sted der hvor GPU blir solgt i et tilfredsstillende antall = satt pris pluss / minus noen kroner. 5090 f.eks vil koste ENDA mer en 4090 da det er jo det kortet som det blir solgt mest av... Men mennesker har jo en lei tendens til å ikke tenke lenger en det nesa rekker. De ser ikke helt konsekvensen av å kaste penger etter en gjenstand. Er lov å bruke hode. Vil jeg ha et 4090 kort? selvsagt. Har jeg råd til det? ja. Kjøpe det? Erru gal. En plass setter jeg ned beinet for den pris galoppen på GPU blir jeg ikke med på. Men du har helt rett i at det har strømmet inn mengder av dollars til de som lager disse kortene. Men taperen er deg og meg. KUN ene og alene fordi idioter kaster penger etter de. Kaster du penger etter meg så sier jeg ikke nei. Enkelt og greit.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gjerne forby crypto og AI til privat bruk i EU, så skal vi se at prisene synker enn del. Norge er jo det landet som innfører mye tull regler og lover fra EU. Om det hadde skjedd, hadde ikke akkurat kommet som en overaskelse.

Jeg støtter hverken mining eller AI research, føler det bare fører til negativ prisøkning for GPUer og har motsatt effekt rettet mot gaming.

Endret av Soles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, WigNut said:

Men taperen er deg og meg.

Ingen av oss har tapt noe som helst på dette. Om noe så har utviklingen gått vesentlig raskere og gitt oss kjappere kort enn vi ellers ville hatt muligheten til å kjøpe. Markedet for kort som 4090 til forbrukere er nok mye mindre enn du tror. Se f.eks på Steam survey hva folk flest har i maskinen sin. Datasentre kjøper store mengder kort og setter dem i arbeid med diverse oppgaver. Spør 100 folk på gaten og jeg tipper at 90 av disse ikke en gang vet hva et 4090 kort er. Det er ikke en hvermannsens ting, de fleste spiller noe dritt på mobilen sin eller aipad. 

Lenke til kommentar
kremt skrev:
16 hours ago, WigNut said:

Men taperen er deg og meg.

Ingen av oss har tapt noe som helst på dette. Om noe så har utviklingen gått vesentlig raskere og gitt oss kjappere kort enn vi ellers ville hatt muligheten til å kjøpe. Markedet for kort som 4090 til forbrukere er nok mye mindre enn du tror. Se f.eks på Steam survey hva folk flest har i maskinen sin. Datasentre kjøper store mengder kort og setter dem i arbeid med diverse oppgaver. Spør 100 folk på gaten og jeg tipper at 90 av disse ikke en gang vet hva et 4090 kort er. Det er ikke en hvermannsens ting, de fleste spiller noe dritt på mobilen sin eller aipad. 

Jeg skrev "deg og meg" hva 100 andre på gaten mener er ikke relevant fordi jeg vet ikke om de 100 jeg spør spiller i det hele tatt. Samme som spør du meg om fotball så kan jeg niks dada om det. 4090 serien er det kortet i verden det er mest vanskelig å få tak i av 4xxx serien idag. Om det er deg, meg eller ett datasenter som kjøper de opp så er heller ikke det relevant fordi de BLIR KJØPT OPP til x pris som er forbanna høyt idag. Og når X vare blir kjøpt til X pris så vil prisen enten holde seg der fordi de kan eller så øker det i pris og evt neste kort i rekken (5090) vil da få en pris økning fordi... tada... de kan, for de vil da regne med at folk eller industrien der ute vil betale for det. Neste problem vil selvsagt da bli at du vil aldri ha et for stort gap prismessig ned til model under. Så jo. Du og jeg og alle vi andre som har dette som en hobby og synes det er moro å spille og evt bygge datamaskiner så blir vi automatisk taperene. Jada jeg kan gå å kjøpe et 1080 kort eller 2060. Men hadde JEG blitt fornøyd med det? langt her ifra og de kortene idag hadde ikke levert det jeg forventer av ytelse pr krone. Jeg synes jo personlig nå at 3080 12GB som jeg har på håret funker. Til cyberpunk? nei. Vet hva Steam survey sier og sånn er det nå i verden. Generelt så har ikke folk råd til high end bygg fordi det er for dyrt. Jeg er voksen nok til å kunne si at jeg var der når spill på TV ble funnet opp og var der når de lagde pong. Commandore64, nintendo 8bit - 16 bit, amiga, Pentium 66 Mhz fra 1993. Så sånn sett så vet jeg har egentlig så har pris pr fps blitt radikalt billigere med tiden. Men du kan si hva du vil men når et topp kort fra Nvidia (x80 eller xx80 serien har generelt ligget på pluss / minus $549 ) til hva det er idag som er over det dobbelte på en generasjon (untak 2080) så er det et soleklart så et market som er sykt. Og nei utviklingen har egentlig heller ikke gitt så vesentlige raskere kort. Ja vi har fått Frame Gen, DLSS etc. Men det er ikke rene FPS. Jeg personlig slår av DLSS på alt da uansett hva jeg har prøvd det på så lager det en forferdelig tydelig ghosting. Så når du plukker det helt ned å ser på f.eks 3080 vs 4080 i ser på rene FPS så er det ikke rare forskjellen. Skuffende faktisk. Men du og jeg har nok to vidt forkjellige syn på dette og rundt pris, deler, market, etc. men men. Det er lov :D
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 29.12.2023 den 4:17 PM):

Forby krypto og prisene synker betraktelig. Føkkings cryptobro's. 

Tviler på at mining har veldig stor innvirkning på prisene vi ser nå. Med et 4090 f,eks så er ROI på over 3 år og en daglig fortjeneste på ca 15kr. Tror ikke det er mange minere som kjøper et lass med 4090 når man får ASIC's med ROI på under 1 år og har en fortjeneste som er betydelig høyere. 

Prisene er høye fordi det er folk som er villige til å betale den høye prisen, og det har også gått rykter om at Nvidia har strupet produksjonen for å holde prisene kunstig høye, så skal man skylde på noen så får det bli på Nvidia od de som kjøper uansett pris.

Lenke til kommentar
16 hours ago, WigNut said:

4090 serien er det kortet i verden det er mest vanskelig å få tak i av 4xxx serien idag

Hvordan er dette vanskelig å få tak i, de fleste butikker har kortet på lager i ulike varianter........ 

Prisen kan man selvsagt mene mye om, den er nå det den er av forskjellige årsaker. Syns egentlig ikke det er så ille, starter på 23-24 ser jeg. Jeg ga selv over 26 for asus 3090 en gang i tiden. Verdt det, overhodet ikke, men jeg hadde muligheten, så hvorfor ikke. 

Lenke til kommentar

Tidligere var det spill som drev utviklingen. Nå er det krypto, AI og spill.

Tull å forby det som driver utviklingen, på sikt blir det mer datakraft og et og annet gjennombrudd som senker prisen for grei ytelse til gaming også.  

Pris drives ellers opp av flere kriger, dyrere transport og for norske forbrukere at valutaen vår har svekket seg i forhold til nesten alle andre land. F.eks var 100 NOK=100 DKK i 2012. Idag trengs det 150 norske for å kjøpe 100 danske kroner.

Lenke til kommentar
TheKims skrev:
Krig og fred skrev (På 29.12.2023 den 4:17 PM):

Forby krypto og prisene synker betraktelig. Føkkings cryptobro's. 

Tviler på at mining har veldig stor innvirkning på prisene vi ser nå. Med et 4090 f,eks så er ROI på over 3 år og en daglig fortjeneste på ca 15kr. Tror ikke det er mange minere som kjøper et lass med 4090 når man får ASIC's med ROI på under 1 år og har en fortjeneste som er betydelig høyere. 

Prisene er høye fordi det er folk som er villige til å betale den høye prisen, og det har også gått rykter om at Nvidia har strupet produksjonen for å holde prisene kunstig høye, så skal man skylde på noen så får det bli på Nvidia od de som kjøper uansett pris.

Meget korrekt. Enig i det du skriver der.
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 31.12.2023 den 1:33 PM):
WigNut skrev (På 30.12.2023 den 8:35 PM):

4090 serien er det kortet i verden det er mest vanskelig å få tak i av 4xxx serien idag

Hvordan er dette vanskelig å få tak i, de fleste butikker har kortet på lager i ulike varianter........ 

Prisen kan man selvsagt mene mye om, den er nå det den er av forskjellige årsaker. Syns egentlig ikke det er så ille, starter på 23-24 ser jeg. Jeg ga selv over 26 for asus 3090 en gang i tiden. Verdt det, overhodet ikke, men jeg hadde muligheten, så hvorfor ikke. 

Det finnes en verden der ute utenfor Norges grenser........ Er ikke bare norske butikker jeg snakker om. Og i verden så er det flere land hvor det er vanskelig å oppdrive et 4090 kort. Og du beviser bare et av mine poeng. At DU synes 23 - 24k for en GPU ikke er så ille er jo en av grunnene til at prisene er der de er. At du ga 26k for et 3090... jaja da er du bare en av de som ble med på galskap toget og er en av de som er grunnen til at prisene ble og er det de er idag. Er EKSTREMT enkelt og forstå. Hvis ALLE hadde gitt faen i å kjøpe kort over 10 000 kroner som et eksempel. Hva tror du prisen på kort hadde havnet på? 30k? eller 15k? eller under 10k? Men folk er gale :) Driver selv med det man kaller "tung HiFi" og jeg ser jo galskap da folk er villige til å betale 40 - 60k for noen holdere som holder signal kabler opp fra bakken for å hindre vibrasjoner :D Så jada. Galskapen lenge leve.

Endret av WigNut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...