Gå til innhold

Anbefalinger til nytt mobilabonnement med "Fri Bruk"?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå over til en ny tilværelse som «førtidspensjonist» ved å slutte i dag-jobben på nyåret og heller fokusere mer på bedriftene vi har drevet på deltid og tilværelsen som vordende småbarnsfar. I den anledning må jeg finne nytt mobilabonnement og er interessert i råd og tips etter å ikke ha hatt privat mobilabbonement på flere år. 🙂

Har i det siste vært bortskjemt med Telenor-abonnement med ekte fri data uten hastighetsbegrensning via arbeidsgiver (200 GB per måned med rollover og uendelig fri data-reload).

Mine kriterier er:

Telenor eller Telia-dekning, Ice er ikke aktuelt

«Fri bruk» med minimum 100 mbits hastighet

To datasim

Jeg leser at flere av «billig-operatørene» har gått over til Erates sin MVNO-plattform som gjør at man kan få en dårligere opplevelse enn om man er fullverdig med i Telenor sitt mobilnett, som gjør at Talkmore og Telenor virker mer interessante enn Happybytes og co. 

Jeg har også sett flere skrive i ymse kommentarfelt at noen av operatørene som har fri data-abonnement faktisk ikke struper hastigheten til 3 mbits når man går over 100 GB, men ingen skriver hvem dette gjelder så usikker på om det er hold i det. Om noen kjenner til en operatør som ikke struper er det bare å sende meg en privat melding om dette ikke er informasjon man vil spre i det offentlige rom. 😉

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
  • Hedonism endret tittelen til Anbefalinger til nytt mobilabonnement med "Fri Bruk"?
Videoannonse
Annonse

Enig. Snevert med behov for 2 datasim. 

Chili (telia) 516 kr

Plussmobil (telenor) 557 kr

Ville ikke tatt sorgene på forskudd angående Erate. 

Om det virkelig er noen som ikke struper må det være en feil som rettes etter kor tid, for det er et enormt tapsprosjekt. Mulig du har misforstått, Happybytes struper etter 108 GB. 

 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Krokan skrev (10 minutter siden):

Svidde vel av rundt 700GB i sommer før Plussmobil slo på bremsen. Har ikke gått over 100GB etter det så vet ikke om praksisen fremdeles gjelder.

Da kan det ha vært Plussmobil, det var en av de nyere operatørene slik jeg leste i kommentarfeltet på en nettavis om en operatør som ikke slo på bremsen, eller eventuelt var treg med det.

Hadde faktisk ikke sett på Plussmobil, som flere av dere forslår. De så jo interessante nok ut prismessig og med noen fordeler jeg kanskje ikke vil ha stor nytte av men man får jo noe ekstra for pengene sammenlignet med andre operatører i samme prisklasse. Telenor-dekning er jeg jo fornøyd med også og 29 kr måneden for datasim var bra sammenlignet med flere av de andre. Telia er eneste som har fått 5G-dekning ved gården vår men Telenor kommer vel etter i løpet av neste år så jeg lar ikke det være avgjørende for valget mitt.

ChiliMobil husker jeg at jeg var kunde hos da de var helt nyoppstartede, kjekt å se at de lever fortsatt mens mange av konkurrentene deres har lagt ned eller blitt kjøpt opp. 🙂

 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

Fjordkraft er også et alternativ.

Ja, mine foreldre har vært kunder hos dem i flere år og de virker fornøyd selv etter litt knot med bytte av simkort tidligere i år når de gikk over til Telia.

De ser ut til å være et bra alternativ til Chilimobil som tar 59 kr måneden for datasim vs 29 kroner hos Fjordkraft, men kan ikke se om Fjordkraft tilbyr to data-simkort eller om det kun er ett per abonnement.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
minim skrev (32 minutter siden):

Jeg leker litt med tanken på å prøve ice pga 1000gb på deres "fridata", men så er det kun i deres nett og begrenset hastighet 😕 Følger tråden for å se hvilken forslag som kommer inn. Har i dag chili "fri data" med 100gb og de struper ihvertfall etter 100. 

Grunnen til at Ice er uaktuell er at det ikke er Ice+-dekning på gården vår eller i områdene rundt den, ellers ville jeg lett vurderte 30 GB-abonnementet deres med FriData og ett ekstra simkort. Og ikke minst så vil det erfaringsmessig trekke ekstra batteri å måtte roame mellom to mobilnett til enhver tid. Om Ice får bygget ut nettet sitt i større grad så kan de selvfølgelig bli mer aktuelle men per nå blir det enten Telenor eller Telia.

Jeg ser at flere av operatørene tilbyr datareload på fridata-abonnementet sine med full hastighet opptil 100 Gb til for 299-349 kr, som kan være nyttig for de få gangene jeg kommer til å bikke full datamengde og full fart er nyttig i noen dager til. Om Plussmobil er trege å sette med å sette ned farten så kan de være aktuelle bruke, ihvertfall inntil de får bedre kontroll på systemene sine. 🙂 

Litt kjipt å være godt vant med ekte fri bruk via arbeidsgiver sin mobilavtale når ikke noe slik finnes i privatmarkedet til en rimelig penge. Jeg har i dag satt opp ett ekstra data-simkort på ene hytten så vi slipper å aktivere hytte-abonnementet (fiber) like ofte som før når man bare er der noen dager i løpet av en måned, og ett annet data-simkort som tar seg av alle AppleTV´ene på gården så de ikke blir påvirket av kapasiteten på bredbåndslinjen når eksempelvis PS5´en begynner å laste ned oppdateringer og fort stjeler 90% av båndbredden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (50 minutter siden):

Jeg leker litt med tanken på å prøve ice pga 1000gb på deres "fridata", men så er det kun i deres nett og begrenset hastighet 😕 Følger tråden for å se hvilken forslag som kommer inn. Har i dag chili "fri data" med 100gb og de struper ihvertfall etter 100. 

Ville gitt det en sjanse med mindre du vet du trenger høyere enn 25 mbit/s. I praksis merker man ikke forskjell til vanlig bruk. Ice er såpass bra utbygd nå at du sjelden går over på Telia, og da har du jo minst 20 GB hos Telia pga rollover. 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (1 minutt siden):

Ville gitt det en sjanse med mindre du vet du trenger høyere enn 25 mbit/s. I praksis merker man ikke forskjell til vanlig bruk. Ice er såpass bra utbygd nå at du sjelden går over på Telia. Og da har du jo minst 20 GB hos Telia de få gangene pga rollover. 

Det blir sikkert å prøve det. Venter på å bli nedgradert til bankid app og når det skjer så kan jeg bytte mobil abo for å teste. 

Lenke til kommentar

 

Slik jeg leser det på Plussmobil og Happybytes sine nettsider så støtter de ikke Wifi Tale med den nye tjenesteplattformen sin og ifølge tråden om det samme her på forumet.

Så da er de uaktuelle, jeg kan ikke gå tilbake til en verden uten Wifi tale etter alle disse årene med tjenesten. Mye å ta hensyn til her, og ikke minst ting jeg tar for gitt at alle mobiloperatørene har som en del av "basis-tjenestene" sine.

Lenke til kommentar

 

Kom over Saga Mobil, 399 kr måneden for "fri bruk" (100 GB, opptil 150 mbits) med Telenor-dekning og datasim til 25 kroner måneden med støtte for to ekstra simkort. Ser ikke ut som om de er gått over til samme tjenesteplattform som Happybytes og Plussmobil slik at man får Wifi Tale i det minste.

Godt mulig de øker prisen på nyåret slik Happybytes har måtte gjøre nylig, siden det kan virke å henge sammen med prisøkning fra Telenor sin side.

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (1 time siden):

 

Slik jeg leser det på Plussmobil og Happybytes sine nettsider så støtter de ikke Wifi Tale med den nye tjenesteplattformen sin og ifølge tråden om det samme her på forumet.

Så da er de uaktuelle, jeg kan ikke gå tilbake til en verden uten Wifi tale etter alle disse årene med tjenesten. Mye å ta hensyn til her, og ikke minst ting jeg tar for gitt at alle mobiloperatørene har som en del av "basis-tjenestene" sine.

Wifi tale skal fungere med iphone og Android 14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (15 timer siden):

Okay, de nevner ikke tjenesten i det hele tatt på nettsidene sine om den nye plattformen men veldig bra om det faktisk fungerer hos dem. 

Har aldri hatt bruk for wifi-tale og jeg lurer veldig på hvorfor du trenger dette om det faktisk er mobildekning der du er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...