Gå til innhold

Etter Happybytes, Plussmobil bytter systemet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ætå skrev (På 2.10.2023 den 6:15 PM):

Fra Happybytes byttet jeg til Plussmobil fordi VoLTE and WoWiFi fungerer ikke på Motorola med nytt SIM kort. Også venninna mi gjorde det flere dagen siden og hun fikk nytt SIM kort. Internet fungerte ikke så jeg ringte kundeservice. De ga meg linken https://www.plussmobil.no/plattform:angry: Så no er det samme dritt som med Happybytes. Ny APN og VoLTE/WoWiFi fungerer ikke. Jeg husker at Happybytes sa at det er problem med Motorola. "De are sakte med oppdatering".

Nå er de ikke alternativer med god pris og Telenor dekning (og VoLTE på Motorola). :(

Begge Happybytes og Plussmobil blokkerer Telenor APN på SIM kort. Jeg prøvde å taste in APN, men er den slettet.

Vet du om det kun er Motorola som er plaget med dette?

Jeg mener å ha lest at enkelte (eller alle) Samsung også har problemer med dette hos Happybytes, og da trolig kun på de nye sim-kortene. Vi har et gammelt sim-kort hos Happybytes og får VoLTE på Motorola. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (4 timer siden):

Vet du om det kun er Motorola som er plaget med dette?

Jeg er ikke sikker. Jeg har få mobiltelefoner, men de er alle Motorola og ikke kan prøve.

Gamle kortene med Telenor APN fungerte bra på Motorola. Nye kort fungerte ikke på begge Happybytes og Plussmobil.

Lenke til kommentar
On 25.11.2023 at 4:30 PM, Trulss said:

Vet du om det kun er Motorola som er plaget med dette?

Jeg mener å ha lest at enkelte (eller alle) Samsung også har problemer med dette hos Happybytes, og da trolig kun på de nye sim-kortene. Vi har et gammelt sim-kort hos Happybytes og får VoLTE på Motorola. 

Vet all pixel telefoner er plaget over dette. happybytes (sikkert alle som er godt over til ERATE) sier det er google som er treg med og pushe ut oppdateringer. noe jeg syns er rart.

har sterk vurdert og bytte tilbake til telenor eller  talkmore, siden talkmore er heleid av telenor så di blir vell ikke og bytte til en annen bakend levrandør en telenor LINX vill jeg tru.  har prøvd og spurt talkmore kundeservice om dette men di har ikke gitt et fulstendig svar.

Talkmore skrev dette til meg

"Forskjellen mellom oss og andre selskaper som bruker Telenor nettet er at vi er eid av Telenor. Andre aktører som for eksempel "Erate" leier nettet og det er da ingen garranti at de ikke går over til en billigere deknings løsning på et senere tidspungt. Men vi som er eid av Telenor vil alltid ha denne dekningen og det er Telenor selv som styrer oss. "
 
Noe som får meg til å lure da di bere skrev om Dekning. alle er jo fortsatt oss telenor men med reva bakend levrandører.
 
 

 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 25.11.2023 den 4:30 PM):

Jeg mener å ha lest at enkelte (eller alle) Samsung også har problemer med dette hos Happybytes, og da trolig kun på de nye sim-kortene. Vi har et gammelt sim-kort hos Happybytes og får VoLTE på Motorola. 

Hva mener du med plaget? Tror ikke at Samsung er i samme båt som Motorola, de har garantert 4G-tale med Erate. Mulig at wifi-anrop ikke er tilgjengelig ennå hos noen produsenter.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
1 minute ago, mandela said:

Hva mener du med plaget? Tror ikke at Samsung er i samme båt som Motorola, de har garantert 4G-tale med Erate.

Happybytes har sagt i eposter til meg  at apple og samsung har hadd ERATE på plass lenge før di gikk over til ny tjenesteplatform  når jeg klager på hvor lang tid det tar for happybytes og støtte pixel telefoner.

så  trur ikke samsung har vert plaget av dette. vertfall ikke samsung topmodeller. Vill tru det er ganske trygt og gå til en erate levrandør om man vill om man har en samsung topmodell

Lenke til kommentar
mandela skrev (12 timer siden):

Hva mener du med plaget? Tror ikke at Samsung er i samme båt som Motorola, de har garantert 4G-tale med Erate. Mulig at wifi-anrop ikke er tilgjengelig ennå hos noen produsenter.

 Med plaget så mener jeg mangel på VoLTE og WiFi-tale, samt at man må legge inn APN selv.

Nå kikket jeg for noen få dager på innstillingene på en Motorola med nytt sim-kort fra Happybytes og der mener jeg faktisk VoLTE var aktivert, men mulig jeg husker feil. Eier slet med APN-innstillingene så måtte gi en hjelpende hånd.

Skal sies at nå som Happybytes øker prisene og ligger på nivå med andre så er få grunner til å velge dem, særlig om de ikke får orden på probematikken flere her har nevnt. Når det er sagt synes jeg ikke noen få tikroner skal avgjøre abonnementet og man får tenke gjennom den nyskapningen de tilfører/har tilført. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (18 minutter siden):

... mangel på VoLTE og WiFi-tale, samt at man må legge inn APN selv.

Jeg har skiftet fra gammelt til nytt Plussmobil-SIM på 2 iPhones (ulike modeller), begge fikk VoLTE og VoWiFi umiddelbart. Måtte heller ikke legge inn APN, fikk mobildata umiddelbart. Hvorfor er dette med APN forskjellig på Android og iOS?

Lenke til kommentar

Jeg er ofte på steder hvor det ikke er mobildekning inne og derfor er det greit med VoWIFI om noen skulle ringe.

Dette utelukker jo de mest aktuelle operatørene på telenor sitt nett. Jeg har en helt vanlig google pixel 7 pro, som jeg ikke anser for å være fra en spesielt ukjent produsent, og heller ikke ny på markedet, derfor om en operatør ikke har på plass slik støtte blir det automatisk dårlig tilbakemelding, om dette er noe produsent må legge inn så er det tydelig at samarbeid mellom produsent og operatør ikke er godt nok. Og her er det tydelig at det er fullt mulig å ha støtte for VoLTE/VoWIFI om de hadde brukt telenor direkte i stedet for en underleverandør, antar de bruker en dårligere underleverandør fordi dette er rimeligere enn telenor direkte.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (2 timer siden):

Jeg har en helt vanlig google pixel 7 pro, som jeg ikke anser for å være fra en spesielt ukjent produsent, og heller ikke ny på markedet

Google er new kid on the block i Norge og Europa, så de er både nye i markedet og ukjente (å jobbe med for operatører).

Du er inne på noe når det gjelder samarbeid mellom operatør og produsent, det avhenger av flere ting, inkludert hva produsenter krever av operatør (Apple er versting) og hvilke systemer som benyttes for å pushe ut operatørinnstillinger til de ulike produsenters enheter.

Det stemmer ikke at underleverandører er dårligere, de er derimot ganske nye og trenger derfor litt tid før støtten er på plass hos mobilprodusentene, det er de som er sinkene i denne prosessen.

Erate benytter seg av working group two blant annet: https://www.dn.no/nyskapere/918470638/

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke forstår er hvorfor mobilprodusenter må legge inn støtte for operatører, høres så ufattelig tungvint ut, med antall operatører på verdensbasis.

Burde være produsentene som sier noe ala: "Her er protokollene for våre telefoner, disse må dere støtte for at våre telefoner skal virke i nettet med funksjon x, y og z støttet." Slik at det var opp til operatørene å støtte telefonene etter protokoller oppgitt av produsentene. Det er jo langt flere operatører enn mobil produsenter.

eRate kan være så bra det bare vil, men om det mangler viktige funksjoner vil det alltid være en annenrangs tjenesteleverandør sammenlignet mot telenor. De enste som tjener på dette er grådige telenor, og alle som taper er de som prøver å konkurrere på pris (og bruker disse underleverandørene) samt deres kunder.

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Jeg har skiftet fra gammelt til nytt Plussmobil-SIM på 2 iPhones (ulike modeller), begge fikk VoLTE og VoWiFi umiddelbart. Måtte heller ikke legge inn APN, fikk mobildata umiddelbart. Hvorfor er dette med APN forskjellig på Android og iOS?

En kompis fikk nytt Plussmobil-SIM på iPhone for en god stund siden. Da SMS/MMS ikke fungerte måtte han ringe kundeservice og fikk hjelp til å legge inn APN.
Mulig de bare hadde dårlige rutiner i starten. Antar de tar det alfabetisk på etternavn, han har B mens jeg på P har ikke hørt et pip enda.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
1 hour ago, Delvis said:

Så noe om at Happybytes "er gått over til Erate". Aldri hørt om "Erate" før nå. Hva vil det si? Prøvde  å søke på det, men der var ikke mye å bli klok på.

Mobil opratører  har mange bakend systemer.. selv om man har telenor dekning kan du gå igjennom et av mange bakend systemer.  telenor/telia eier bere tårnene og forkvensene og kan leie disse ut til foreksempel happybytes.   så kan disse ingå kontrakter med en levrandør av backend.   du har flere ala  WG2,Telenor Linx, Link mobillity , Erate   etc.    

 

di fleste underlevrandørene av telenor  brukte og leie bakend kapasitet av Telenor Linx  (samme bakende som telenor)  men har nå byttet til ERATE  fordi di sikkert fikk en bedre avtale.   med dette så må nye simkort sendes ut  og på disse virker ikke VOLTE/WIFI tale  da  google/motorola etc ikke har lagt in oppratør konfigurasjoner  på denne bakende levrandøren.  og di er trege med og gjøre det.

 

Så du vill fortsatt ha telenor dekning.  men veien  din data/tale trafikk  går er over et helt annet system en Telenor Lynx, har ikke så mye og si for den vanlige forbruker nån opratør konfigurasjoner er på plass.  men noe og tenke over

 

Så om du vill ha billig abennoment fra telenor og fortsatt vere sikret og vere på telenor sin bakende er det bere talkmore igjenn.  da di er heleid av telenor blir di nokk ikke og flytte fra Lynx til noe annet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
EmLeX skrev (1 time siden):

med dette så må nye simkort sendes ut og på disse virker ikke VOLTE/WIFI tale  da  google/motorola etc ikke har lagt in oppratør konfigurasjoner  på denne bakende levrandøren.  og di er trege med og gjøre det.

Takk for forklaring. Har ikke fått nytt simkort, og de skrev ikke noe om at jeg skulle ha det. Har motorola, men har ikke merket noenting. Det de skrev, var at jeg måtte skifte fra Hundre til Flex etter nyttår, og det har jo skjedd. Men merker ikke noe annet.
Håper ikke jeg må ha nytt simkort, for da ryker vel BankID med mobil. Liker det best, og du får ha det så lenge det ikke byttes simkort.  

Sitat

Så om du vill ha billig abennoment fra telenor og fortsatt vere sikret og vere på telenor sin bakende er det bere talkmore igjenn.  da di er heleid av telenor blir di nokk ikke og flytte fra Lynx til noe annet.

Godt forslag. Blir det problemer her så bytter jeg til Talkmore. Har 3 andre mobiler med talkmore kontant på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er ute etter å spare penger på abonnement.
Jeg har hatt Talkmore i mange år nå og vurderte PlussMobil

Man får mye mer data hos PlussMobil for samme pris som hos Talkmore
Talkmore 6GB 299kr
PlussMobil 15GB 299kr
PlussMobil 8GB 239kr

Jeg har nylig nedgradert Talkmore 15GB til 6GB fordi jeg bruker veldig lite data. Betalte tidligere 379kr for 15GB.

Men etter å ha lest denne diskusjonen så tror jeg PlussMobil blir uaktuelt.

> mangel på VoLTE og WiFi-tale, samt at man må legge inn APN selv

Lenke til kommentar
ætå skrev (På 2.10.2023 den 6:15 PM):

De ga meg linken https://www.plussmobil.no/plattform:angry: Så no er det samme dritt som med Happybytes. Ny APN og VoLTE/WoWiFi fungerer ikke. Jeg husker at Happybytes sa at det er problem med Motorola. "De are sakte med oppdatering".

Er Happybytes og Plussmobil egentlig samme gjengen? Det er en Thomas (Sandaker?) som kommenterer vurderinger for begge på Bytt.no og det er mye de samme tingene de gjør samtidig og kunder klager på mye de samme problemene (simkort/dekning..) 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (51 minutter siden):

Er Happybytes og Plussmobil egentlig samme gjengen? Det er en Thomas (Sandaker?) som kommenterer vurderinger for begge på Bytt.no og det er mye de samme tingene de gjør samtidig og kunder klager på mye de samme problemene (simkort/dekning..) 

Det er nok Thomas fra kundeservicen til Plussmobil, som naturlig nok ikke bruker etternavnet sitt. Sandaker er ceo for happy bytes. 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (17 timer siden):

Men etter å ha lest denne diskusjonen så tror jeg PlussMobil blir uaktuelt.

> mangel på VoLTE og WiFi-tale, samt at man må legge inn APN selv

Hvilken telefon har du? Hvis du har iPhone får du APN lagt inn automatisk, og Voice over både  LTE og WiFi virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...