Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Så hva er alternativet ditt? At mannen skal være med å bestemme at en kvinne ikke skal få ta abort?

Det er i så fall helt sinnsykt.

Det blir egentlig like sinnsykt begge veier. At en mann skal bestemme at en kvinne skal ta abort, eller bestemme at hun ikke skal få ta abort. 

Menn som har slike tanker har nok lettere for å se på kvinnen som en eiendel enn som et selvstendig uavhengig individ. Kanskje derfor de verdsetter livet til en celleklump mer enn livet til kvinnen. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Jovisst. Selvsagt bør hun juridisk pålegges å informere mannen og høre hans mening, før hun tar valget som kan velte om på begge parters framtid.

Hvis en kvinne tar abort, og far ikke vet om graviditeten, hvordan i alle dager kan det velte om fars liv? Fortsetter ikke hans liv helt uberørt, hvis han ikke vet om at det var en befruktelse der? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (39 minutter siden):

Her så tar du utgangspunkt i at vi har med å gjøre med 2 potensielle gode omsorgspersoner. Menn presser og truer kvinner til å ta abort, noen går så langt at de dreper den gravide kvinnen. Det er ikke alle situasjoner hvor det er så smart å si fra til barnefar at man er gravid. 

Jeg er enig i at barnefar skal tas med på råd, men ikke at det skal være en obligatorisk greie. Folk er såpass forskjellige at et slikt forslag ikke vil fungere i alle situasjoner. 

Du generaliserer over helt ekstreme scenario og bruker det som grunnlag for hva som bør være normalt. La oss heller stadfeste at ekstreme scenario kan være et grunnlag for unntak fra normalen, som bør være opplysningsplikt i tide og at mannen skal høres.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Du generaliserer over helt ekstreme scenario og bruker det som grunnlag for hva som bør være normalt. La oss heller stadfeste at ekstreme scenario kan være et grunnlag for unntak fra normalen, som bør være opplysningsplikt i tide og at mannen skal høres.

I relasjoner som er såpass friske at et barn er diskuterbart, skjer jo selvfølgelig dette allerede. Normalen er jo ikke abort. Det i seg selv er ekstremtilfellene. Selvfølgelig må man da nevne disse ekstremtilfellene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Neffi skrev (53 minutter siden):

Hvis en kvinne tar abort, og far ikke vet om graviditeten, hvordan i alle dager kan det velte om fars liv? Fortsetter ikke hans liv helt uberørt, hvis han ikke vet om at det var en befruktelse der? 

.. og hva hvis hun velger å ikke ta abort? Det er dette VALGET jeg mener mannen bør være informert om og kunne si sin mening om.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (12 minutter siden):

I relasjoner som er såpass friske at et barn er diskuterbart, skjer jo selvfølgelig dette allerede. Normalen er jo ikke abort. Det i seg selv er ekstremtilfellene. Selvfølgelig må man da nevne disse ekstremtilfellene!

Mener du at hvis kvinnen velger å ikke informere mannen om graviditeten så må mannen være så unormal at hun unntas plikt for å informere mannen? Dette er jo en logisk selvmotsigelse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

og hva hvis hun velger å ikke ta abort? Det er dette VALGET jeg mener mannen bør være informert om og kunne si sin mening om.

Tja mannen kan si hva faen han vil, kan fremdeles ikke tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil, menn bør kanskje ha retten til frasi seg foreldreansvar for et uønsket barn, det er kanskje for det beste uansett.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

.. og hva hvis hun velger å ikke ta abort? Det er dette VALGET jeg mener mannen bør være informert om og kunne si sin mening om.

Et forhold er jo vanligvis fullstendig avhengig av at de som utgjør forholdet kommuniserer, snakker sammen, finner løsninger sammen, det sier vel seg selv.
Poenget er vel bare at dersom de ikke kommer til enighet rundt graviditet, så har ikke egentlig mannen noen bestemmelsesrett over kvinnens kropp eller gravditet, jeg tror ingen er uenige at mannen bør ha en stemme og bli hørt, men det er litt på siden av poenget, da det er kvinnens kropp og valg, når alt kommer til alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (19 minutter siden):

Tja mannen kan si hva faen han vil, kan fremdeles ikke tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil, menn bør kanskje ha retten til frasi seg foreldreansvar for et uønsket barn, det er kanskje for det beste uansett.  

Kan godt hende det hadde vært til det beste for barnet, og personlig er jeg ikke imot at stat burde kunne ta den bidragsbyrden. Disse uønskede barna som ville blitt avskrevet, vokser opp med isfront fra far i alle fall, slik det er nå. Eventuelt veldig ambivilente fedre som med sitt nærvær kanskje heller gjør mer skade enn å tilføye noe.

Endret av Neffi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 22.1.2024 at 8:53 AM, DenKonservativeKvinnen said:

Savner du argumenter så har jeg tonnevis. Hva med deg? Si meg, når blir barnet i magen et verdig menneske I dine øyne? Når går det over fra null verdt til å et fullverdig liv for deg? 

 

Gi meg det eksakte tidspunktet i graviditeten, takk.

Det er ikke noe eksakt tidspunkt.

På den andre siden, mener du at en zygote har fullverdig menneskeverdi? Isåfall - hvorfor? En zygote har ikke noe bankende hjerte.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Mener du at hvis kvinnen velger å ikke informere mannen om graviditeten så må mannen være så unormal at hun unntas plikt for å informere mannen? Dette er jo en logisk selvmotsigelse.

Siden det er abort som diskuteres i tråden, går jo jeg ut i fra at vi her diskuterer tilfellene og behovet for abort.

Ikke de som velger å få barn. Det er en annen diskusjon, som ikke har noe med abort å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

.. og hva hvis hun velger å ikke ta abort? Det er dette VALGET jeg mener mannen bør være informert om og kunne si sin mening om.

Og her er vi enig.

Abort er kvinnens sak, relativt alene.

Å bære frem barnet er dog også fars sak -- da han forventes å betale opp til 25% av inntekt før skatt i barnebidrag i 18 år.
500 000 i gjennomsnittsinntekt for nordmenn før skatt og la oss anta 20% årlig gir en totalkostnad over 18 år på 1 800 000.
Om han deltar i oppdragelsen blir det enda dyrere, totalt sett.
https://www.nettavisen.no/nyheter/jeg-ma-betale-for-min-ukjente-datters-hybel/s/12-95-3666887

Ingen forventer at en jente skal kjøpe en Lamborghini til den hun har sex med om han får klamydia av henne, så det er totalt absurd at en mann som ikke ønsker barn skal måtte betale 1,8 millioner for et barn han ikke samtykker til.

---

Så juridisk abort er et krav.

Jeg forstår politikken og grunnen til at politikere ikke ønsker å velte om, på grunn av de samfunnsmessige konsekvensene;
Samfunnet er avhengig av at folk får barn, og det er jo svært beleilig å straffe menn som har hatt sex og tvinge dem til å 'ta ansvar', fordi dette har en viss støtte i mange miljøer som er lite reflektert rundt moral og etikk.

Men det må jo være mulig å endre kurs fra et totalt sirkus som er åpenbart umoralsk, til å sørge for at samfunnet klarer å sørge for at unge som kan få friske barn får flere barn, gjennom incentiver og gulerøtter som sørger for at unge har både tid og mulighet til å velge å få barn tidlig, heller enn pisk og 'har du vært med på leken så får du betale millioner av kroner -- om hun du lekte med velger det'for deg', som slår helt tilfeldig ut for både barn og foreldre, og samfunnet:

Svært mange fedre burde ikke vært ansvarlige for barna, og mødrene burde tenkt seg om tre og fire ganger før de bærer frem disse mennene sine barn mot mannens vilje.

...

Selv ville jeg ikke valgt bort noen av mine barn, selv om de ikke var planlagt.
Det føles likevel som en form for sosial, mental, voldtekt at jeg ikke hadde noe annet valg, utenom selvmord.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (19 minutter siden):

menn bør kanskje ha retten til frasi seg foreldreansvar for et uønsket barn, det er kanskje for det beste uansett.  

Kanskje. På den andre siden "lider" barn av enslige forsørgere ofte av mangelen på to foreldre. Så jeg tror ikke det er noe sort hvitt bilde her. Det er nok mange nyanser fra tilfelle til tilfelle. Hvor sterkt uønsket barnet var i utgangspunktet, hvorvidt det endres over tid, hvordan mor er som enslig forsørger, osv osv.

Kanskje modellen med barnebidrag gradvis har gått ut på dato ettersom det har blitt stadig mindre vanlig med hjemmeværende husmor + arbeidende mann. De aller fleste foreldre er i jobb begge to, og når en av de ikke er det så er det som regel samfunnet via nav og støtteordninger som støtter opp under den forelderen som ikke er det. Da bør kanskje samfunnet via nav også støtte opp under barn av enslige forsørgere som ikke er i jobb, i stedet for at dette ansvaret legges over på forelderen som står utenfor, som om det er dennes skyld i hvilke helse- eller økonomiske problemer den andre forelderen er oppi.

Lenke til kommentar
Neffi skrev (51 minutter siden):

Kan godt hende det hadde vært til det beste for barnet, og personlig er jeg ikke imot at stat burde kunne ta den bidragsbyrden. Disse uønskede barna som ville blitt avskrevet, vokser opp med isfront fra far i alle fall, slik det er nå. Eventuelt veldig ambivilente fedre som med sitt nærvær kanskje heller gjør mer skade enn å tilføye noe.

Det var da en særdeles ensidig skyldfordeling.. Ignorerer du med vilje at en stor andel av slike isfronter skyldes kvinner som aktivt fryser faren ute fra barnas liv? De som tar en "snarvei" for å spare seg prislappen for å dra til Danmark og få en skikkelig medisinsk sjekket donor, eller kommer dårlig over ens med faren på et eller annet tidspunkt og skaper isfronten da.

Endret av Simen1
utheving
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (41 minutter siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

Mener du at hvis kvinnen velger å ikke informere mannen om graviditeten så må mannen være så unormal at hun unntas plikt for å informere mannen? Dette er jo en logisk selvmotsigelse.

Siden det er abort som diskuteres i tråden, går jo jeg ut i fra at vi her diskuterer tilfellene og behovet for abort.

Ikke de som velger å få barn. Det er en annen diskusjon, som ikke har noe med abort å gjøre.

Valget abort eller ikke abort har da vitterlig to grener av utfall. Du kan ikke bare forskuttere at den ene grenen er det eneste som gjelder, før valget er tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Det var da en særdeles ensidig skyldfordeling.. Ignorerer du med vilje at en stor andel av slike isfronter skyldes kvinner som aktivt fryser faren ute fra barnas liv? De som tar en "snarvei" for å spare seg prislappen for å dra til Danmark og få en skikkelig medisinsk sjekket donor, eller kommer dårlig over ens med faren på et eller annet tidspunkt og skaper isfronten da.

Hva behager? Et uønsket barn, som det ønskes å kunne være mulig å fraskrive seg. Det er de fedrene vi snakker om nå. Skjønner at du snakker om noen andre fedre. Utgangspunktet vi snakker om her, er muligheten for abort, og juridisk fraskrivelse av farskap.

Mener du fars rett til abort skal vare til barnet er juridisk voksen, i tilfelle mor viser seg å være ubehagelig for han å omgås med? Eller hvordan får du dette til å bli relevant?

Endret av Neffi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 16.12.2023 den 5:44 PM):

Så da mener du det bør være mulig med abort også etter uke 18?

Senabort er også mulig i dag, om enn med litt strengere kriterier og slik bør det også være.

https://www.helsedirektoratet.no/tema/abort/Informasjonsskriv til deg som skal søke om abort etter utgangen av 12. svangerskapsuke.pdf/_/attachment/inline/0eb88d5a-f6b1-43d6-a140-3f8cbaf8d438:4badcc1aa1deba628c2cd09dcd187e135a1550c4/informasjonsskriv til deg som skal søke om abort etter utgangen av 12. svangerskapsuke.pdf

Dette er fortsatt ingen god grunn til å endre dagens lovverk

Lenke til kommentar

Alltid artig med hvor betent, gifting og to-sidig abort-diskusjoner er. 

Ene siden roper kvinne-rettigheter og barbarer, og den andre roper sjeløse barnedrap

og begge liker å dra opp de mest ekstreme sakene som hovedpunkter. 

Er det noen politiske diskusjoner som er så to-sidige?

---

Uansett, så burde menn kunne ta jurdisk abort (skrive fra seg fars-rett). I og med at abort er rent bestemt av kvinnen.

(inb4 blir kalt en anti-aborter) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er åpenbart en balanse her. Om det er 12 uke eller 18 er umulig å vite da det ikke finnes noen fasitt. Likevel er ytterpunktene galt, enten det er abort fra første sekund (zygote) slik det er i kristendom eller 9. måned (forhåpentligvis ingen som mener det).

Abortmotstand er som kreasjonisme, helt og holdent forankret i religion.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...