Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det noe å uroe seg over en evt ny smittesesong?


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Det er INGEN restriksjoner! SLUTT å oppfør dere som det er 2020. Jeg vet dere ønsker at regjeringen skal få innfridd ønsket sitt om totalitæritet når det kommer til smittevernloven. Gjem dere hvis dere vil men ikke påtving alle andre deres fobier.

Sitat

Regjeringen og Høyre ønsker å endre smittevernloven for å gi fremtidige regjeringer mulighet til å innføre isolasjon og karantene uten godkjenning fra Stortinget.

 

Er man for syk til å dra på jobb så blir man hjemme. En test gir deg ikke grunnlag for å bli hjemme, man må være syk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (31 minutter siden):

funker gamle test-kit på nye/siste covid-varianten?

tror jeg har et par hurtigtester liggene fra "forrige gang" det stod på som værst.

Sjekk best før-datoen. Mulig det fungerer likevel, men man vet jo ikke sikkert.

 

  

Kenhten skrev (3 minutter siden):

Det er INGEN restriksjoner! SLUTT å oppfør dere som det er 2020. Jeg vet dere ønsker at regjeringen skal få innfridd ønsket sitt om totalitæritet når det kommer til smittevernloven. Gjem dere hvis dere vil men ikke påtving alle andre deres fobier.

Ro deg ned.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (4 minutter siden):

Det er INGEN restriksjoner! SLUTT å oppfør dere som det er 2020. Jeg vet dere ønsker at regjeringen skal få innfridd ønsket sitt om totalitæritet når det kommer til smittevernloven. Gjem dere hvis dere vil men ikke påtving alle andre deres fobier.

 

Er man for syk til å dra på jobb så blir man hjemme. En test gir deg ikke grunnlag for å bli hjemme, man må være syk.

Nå er det ikke det politiske som er fokuset og spørsmålet mitt i førstepost. Men kun det helsemessige og min bekymring. Og ikke kun snakk om covid.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (19 minutter siden):

Det er INGEN restriksjoner! SLUTT å oppfør dere som det er 2020. Jeg vet dere ønsker at regjeringen skal få innfridd ønsket sitt om totalitæritet når det kommer til smittevernloven. Gjem dere hvis dere vil men ikke påtving alle andre deres fobier.

INGEN restriksjoner er ikke det samme som INGEN OMTANKE med folk i risikogruppene. Man er kanskje i risikogruppe selv, og bør teste seg fordi man trenger å komme igang med antiviral behandling kjapt. Eller man er pårørende til noen i risikogruppe - som man ikke bør besøke hvis man er smittsom. Er vel ingen (håper jeg) som påtvinger andre til å oppføre seg på samme måte som en selv når det gjelder smittevern. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):

Det ryktes at det er antibiotikaresistent lungebetennelse i Kina, og det er ikke å se bort ifra at det kan spre seg.

Det er all grunn til fortsatt å være forsiktig og litt skeptisk.

Jeg tok influensavaksine i dag. Skal snart ut og reise. Ser det foreløpig ikke nødvendig å oppfriske Covid-vaksine.

Jeg tok influensevaksine i Januar, men har ikke blitt anbefalt å ta ny ("fylle på") covid vaksine enda. :)

Jeg har en "unnskylding" til å være mye inne: isete, glatt og kaldt.

Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (3 timer siden):

Hvis jeg f.eks blir forkjølet eller lignende burde jeg holde meg mest inne da? Eller greit å gå ut og evt i butikker og sånt?

Gjør hva du vil. Ellers dette:

Gavekort skrev (2 timer siden):

Det spørs hvordan allmenntilstanden din er. Om den er kraftig redusert så bør du holde deg hjemme uansett hva det er.

 

Kakeshoma skrev (2 timer siden):

Slutt å spre sykdom bevisst for hælvette.

Oi så sint. Les denne: Link

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (6 minutter siden):

Oi så sint. Les denne: Link

Selv om vi ikke dauer, så er det mange av oss som setter pris på å slippe forkjølelse/influensa/spysjuka/whatever.

Har man åpenbare symptomer på noe smittsomt syns jeg det er folkeskikk å holde seg hjemme.

Jeg vet mange er uenige med meg i det, men de tar feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Skandinav said:

Oi så sint. Les denne: Link

Ja, veldig sint. Hva er linken relevant for? Foretrekker fortsatt å ikke bli smittet av folk som går rundt men hva det måtte være av forkjølesler, covid, influensa, rsv, m.pnemoniae når de ikke føler seg friske.

Har du fått med deg hvor mange som var friske, sunne og godt trente som har fått livene ødelagt av ettervirkninger av covid i flere år etterpå? Jeg har hvert fall ikke fått med meg at tidligere sykdommer som svine/fugleinflusensa gjorde dette i så stor skala..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydeligvis mye innavl i Norge i forhold til Sverige, totalt unødvendig å stenge ned samfunnet for 100 personer som er i faresonen. Men sånn er det, vi har høye alkoholavgifter p.g.a ca 2000 alkoholikere ikke klarer å holde seg på beina. La naturen gå sin gang ellers blir vi bare svakere og svakere i sinn og kropp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (22 minutter siden):

Ja, veldig sint. Hva er linken relevant for? Foretrekker fortsatt å ikke bli smittet av folk som går rundt men hva det måtte være av forkjølesler, covid, influensa, rsv, m.pnemoniae når de ikke føler seg friske.

Har du fått med deg hvor mange som var friske, sunne og godt trente som har fått livene ødelagt av ettervirkninger av covid i flere år etterpå? Jeg har hvert fall ikke fått med meg at tidligere sykdommer som svine/fugleinflusensa gjorde dette i så stor skala..

Linken er relevant for å belyse at i sluttenden er resultatet det samme. Nedstenging eller ikke.

Hva du foretrekker er i et større perspektiv irrelevant for demokratiet. Ta en (sykdom eller vaksinasjon), for laget for f*n, så vi får opp flokkimmunitet.

Ja, jeg har fått med meg hva Covid totalt sett har årsaket av skader. Men som nevnt, er det ingen som slipper unna i det lange løp.

Husk god håndhygiene.

Lenke til kommentar
fwj__ skrev (32 minutter siden):

Tydeligvis mye innavl i Norge i forhold til Sverige, totalt unødvendig å stenge ned samfunnet for 100 personer som er i faresonen. Men sånn er det, vi har høye alkoholavgifter p.g.a ca 2000 alkoholikere ikke klarer å holde seg på beina. La naturen gå sin gang ellers blir vi bare svakere og svakere i sinn og kropp.

100 personer ja. https://www.ba.no/forskning-no-over-to-millioner-nordmenn-kan-vare-i-risikogruppen/s/5-8-1262929

Endret av leticia
tatt vekk setning
Lenke til kommentar
:utakt skrev (56 minutter siden):

Selv om vi ikke dauer, så er det mange av oss som setter pris på å slippe forkjølelse/influensa/spysjuka/whatever.

Har man åpenbare symptomer på noe smittsomt syns jeg det er folkeskikk å holde seg hjemme.

Jeg vet mange er uenige med meg i det, men de tar feil.

Selvsagt setter du pris på det. Men du vil uansett bli syk før eller seinere.

Hvis folk skal holde seg hjemme hver gang de bærer på noe smittsomt, da blir det uhorvelig dyrt for samfunnet. Det er jo ikke mulig å drive noen form for virksomhet; privat, statlig eller kommunal. Din påstand gjør det nærliggende å tro at du aldri har hatt noen form for driftsansvar.

For å kunne diskutere hvem som har rett eller feil, må du nok sette det i en kontekst. Du har rett i at det er din folkeskikk. Men du har ikke rett i at det er min folkeskikk.

Endret av Skandinav
trykkleif
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (11 minutter siden):

Hvis folk skal holde seg hjemme hver gang de bærer på noe smittsomt, da blir det uhorvelig dyrt for samfunnet. Det er jo ikke mulig å drive noen form for virksomhet; privat, statlig eller kommunal. Din påstand gjør det nærliggende å tro at du aldri har hatt noen form for driftsansvar.

Påstand: det ville blitt mindre sykefravær, totalt sett, hvis alle holdt seg hjemme en dag eller to når de var åpenlyst smittsomme med et eller annet drit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (2 minutter siden):

Med den logikken må vi være innestengt året rundt p.g.a at det eksisterer eldre folk som alltid er i risikosonen.

Jeg sier ikke noe sånt. Jeg sier at det er mange flere i risikogruppen enn de 100. Og hvis noen ønsker å ta litt ekstra hensyn til disse, så trenger vel ikke du å disse dem av den grunn. Det er vel ikke noen som har sagt at man skal stenges inne året rundt. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 timer siden):

Påstand: det ville blitt mindre sykefravær, totalt sett, hvis alle holdt seg hjemme en dag eller to når de var åpenlyst smittsomme med et eller annet drit. 

Takk for din påstand. Det har du definitivt rett i dersom de første 1-5 dagene hjemme var ubetalt.

Jeg er ikke uenig i at samfunnet ideelt sett ellers burde ha en type beredskap for konstant sykefravær grunnet snufs og småvondter. Imidlertid vil demokratiet protestere høylytt da vi hadde vært nødt til å radikalt skru opp skattesatsene med nåværende sykelønnsordninger.
 

Lenke til kommentar

Trådstarter: Gå i butikken om du må/bør og ikke har andre alternativer. Vurder å ha en "beredskapslager" av mat (gjerne noe digg og lett å spise hvis matlysten er drit), drikke, snytepapir og medisiner liggende i tilfelle du er syk, så slipper du å gå på butikken om du ikke føler deg helt i form neste gang.  Går du butikk, vurder å bruke munnbind, husk god håndhygiene og host inn i albuen om du må hoste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 12.12.2023 den 7:01 PM):

Mye som går rundt om dagen

Forrige vakten min på sykehuset så gikk jeg i fullt smitteutstyr til alle pasientene jeg gikk til, korona, lungebetennelse og influensa type A, så merker virkelig en bølge nå. Er egentlig bare noen få pasientrom nå hvor det ikke er dråpesmitte.  Glad for å være både vaksinert mot alle 3 sykdommer og ha god tilgang til beskyttelsesutstyr. 

Lenke til kommentar

var hos frisør i dag, der ble det brukt maske. var ikke noe "krav" om det, men jeg hadde med meg (siden jeg ante det var noe i emning nå, med mye sjuke folk. De som kom å ikke hadde maske, fikk tilbud å få en.

ikke sett maskebruk i butikkene ennå, men bare tidsspørsmål? Ingen er jo "interessert i" å bli sjuke nå helt inn i julefeiringen hvis man kan gjøre litt for å unngå det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...