Gå til innhold

Ny Ubuntubasert Windows klone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Kenhten said:

Så lenge det er Ubuntu bak så ser jeg ikke poenget med dette. Windows 11 desktop er ikke akkurat noe bedre enn de gamle gode... KDE, Plasma, Gnome, MATE, Lxfce osv

Ville heller sjekket ut ZorinOS.

Støtte for installasjonsfiler vil være et stort pluss i mine øyne: Har forsøkt flere ganger på å teste og like Mint og andre linuxdistribusjoner som skal ligne på Windows. Gir opp hver gang på grunn av plunder med repositories og det jeg oppfatter som uoversiktlig system for installasjoner og oppdateringer. Dessuten er filbehandlingen allt for forskjellig fra det jeg er vannt med og liker med Windows Explorer selv om den er alt for simpel.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (8 minutter siden):

Støtte for installasjonsfiler vil være et stort pluss i mine øyne: Har forsøkt flere ganger på å teste og like Mint og andre linuxdistribusjoner som skal ligne på Windows. Gir opp hver gang på grunn av plunder med repositories og det jeg oppfatter som uoversiktlig system for installasjoner og oppdateringer. Dessuten er filbehandlingen allt for forskjellig fra det jeg er vannt med og liker med Windows Explorer selv om den er alt for simpel.

ZorinOS har noe støtte for exe filer etter det jeg kan huske.

Når Linux distroer skal "ligne" på Windows så er det kun i utseende og utførelse. Det er fortsatt GNU/Linux og heldigvis for det.

Pga Raspberry Pi'en jeg kjøpte i 2015 så ble jeg vant til apt-get og senere apt. Har derfor for det meste holdt meg til Debian/Ubuntu baserte distroer men har også brukt Manjaro og Garuda. Har Nobara på en Proxmox VM men har ikke fått testet så mye ennå. Skal være meget bra til spill, slo Windows 11 på ytelse.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Kenhten said:

ZorinOS har noe støtte for exe filer etter det jeg kan huske.

Når Linux distroer skal "ligne" på Windows så er det kun i utseende og utførelse. Det er fortsatt GNU/Linux og heldigvis for det.

Pga Raspberry Pi'en jeg kjøpte i 2015 så ble jeg vant til apt-get og senere apt. Har derfor for det meste holdt meg til Debian/Ubuntu baserte distroer men har også brukt Manjaro og Garuda. Har Nobara på en Proxmox VM men har ikke fått testet så mye ennå. Skal være meget bra til spill, slo Windows 11 på ytelse.

"noe støtte" slår ikke full støtte i mine øyne 😉 Men takk for tips 🙂 For folk som ikke har tilbøyligheter til programering og å taste inn kommandoer er og blir GUI uslålig.

Å slå Window 11 på ytelse er jeg ikke sikker på om sier så mye: Har vært en del skriverier om bugs som ikke blir rettet (før etter en god stund) og som gjør særlig spilling tregt på Windows 11 det jeg har fått med meg. Selv har jeg holdt meg til Windows 10. Har ikke lest noe som tilsier at det er noen fordeler med Windows 11 utover noe bedre filutforsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 timer siden):

Ser det har kommet en Linux distro som heter Wubundu og som skal se ut som og oppføre seg som Windows 11.

Wubuntu - The Windows Ubuntu Operating System

Er vel litt skepisk og lurer på om dete er en "scam". Finner den ikke på distrowatch

DistroWatch.com: Put the fun back into computing. Use Linux, BSD.

Er det noen som kjenner til eller som har testet denne distroen? 

Dette blir som å kjøre windows programmer på macos med windows ikoner.  Det funker bare ikke.  Styr unna!   Kjør heller windows, eller finn en linux distro som du liker.   Men for all del, om du har en reservepc, og liker å eksperimentere, så bare kjør på.

Ikke at jeg eller mikkrosåft bryr seg nevneverdig (tror jeg), men denne distroen benytter seg ulovlig av mikkes intellektuelle eiendom.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

"noe støtte" slår ikke full støtte i mine øyne 😉 Men takk for tips 🙂 For folk som ikke har tilbøyligheter til programering og å taste inn kommandoer er og blir GUI uslålig.

Å slå Window 11 på ytelse er jeg ikke sikker på om sier så mye: Har vært en del skriverier om bugs som ikke blir rettet (før etter en god stund) og som gjør særlig spilling tregt på Windows 11 det jeg har fått med meg. Selv har jeg holdt meg til Windows 10. Har ikke lest noe som tilsier at det er noen fordeler med Windows 11 utover noe bedre filutforsker.

Kan du litt CLI så er det kjappere enn GUI. Jeg bruker det for det meste når jeg skal inn på serveren men klarer aldri å huske så jeg har jukselister. Trenger ikke å kunne programmere for å bruke CLI. Bruker CLI når jeg bruker Windows. Jeg ser ingen forskjell mellom Windows og f.eks. Ubuntu. Alt fungerer nogenlunde likt, men for meg er Ubuntu mye mindre irriterrende.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til denne. Kubuntu og ZorinOS er vel to anerkjente varianter som ligger nært nok Windows til at det er lett å bruke. Jeg bruker vekselsvis Windows og Kubuntu og ser egentlig ikke noe grunn til å prøve noe annet. Det virker som det ikke er så stor forskjell på de forskjellige Ubuntu variantene og Linux Mint.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
arne22 skrev (10 minutter siden):

Hvorfor?

Kan ikke si for sikkert, men jeg tror det har med hvilken retning de ønsker å ta Canonical i.   Det er mye mot enterprise, cloud, IoT, containers etc.  Med Snaps så har de også mye mer kontroll over økosystemet sitt, ala Apple/Google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...