Gå til innhold

Ny Ubuntubasert Windows klone?


Anbefalte innlegg

Har sett at der er kritikk mot Snaps. F.eks Linux Mint har ikke Snaps av den grunn (men det kan legges til).

Jeg mener det ikke er noe i veien for å bruke Ubuntu. Det eneste er at Firefox er installert som Snaps, men det er ikke noe ulempe med det som jeg merker. Når en installerer andre programmer kan en bruke deb, Snaps, Flatpak eller andre måter slik en vil.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (2 timer siden):

Har sett at der er kritikk mot Snaps. F.eks Linux Mint har ikke Snaps av den grunn (men det kan legges til).

Jeg mener det ikke er noe i veien for å bruke Ubuntu. Det eneste er at Firefox er installert som Snaps, men det er ikke noe ulempe med det som jeg merker. Når en installerer andre programmer kan en bruke deb, Snaps, Flatpak eller andre måter slik en vil.

Problemet er hvor mye merarbeid de skaper for brukere som vil bruke deb/flatpak.   Deres versjon av GNOME Software vil ikke fungere med Flatpak f.eks.   Du må først fjerne den og så installere den vanlige versjonen av GNOME Software.

Blir også helt feil å skifte ut systemapplikasjoner  med SNAP-varianter.   Snaps er tregere enn alt annet siden de bruker squashfs.    Istedenfor å finne opp hjulet på nytt kunne de heller bidratt til å gjør Flatpak enda bedre.

For vanlige brukere er Ubuntu helt fint, men du VIL miste ytelse med snap over noe native som flatpak/deb/rpm

 

Edit: Jeg anerkjenner at for mange så er ikke dette noe de vil legge merke til eller bry seg om.   Jeg synes dog at slike trender kan vise til en uheldig utvikling innen Linux sitt økosystem.

Endret av Nado
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nado skrev (13 timer siden):

Problemet er hvor mye merarbeid de skaper for brukere som vil bruke deb/flatpak.   Deres versjon av GNOME Software vil ikke fungere med Flatpak f.eks.   Du må først fjerne den og så installere den vanlige versjonen av GNOME Software.

Blir også helt feil å skifte ut systemapplikasjoner  med SNAP-varianter.   Snaps er tregere enn alt annet siden de bruker squashfs.    Istedenfor å finne opp hjulet på nytt kunne de heller bidratt til å gjør Flatpak enda bedre.

For vanlige brukere er Ubuntu helt fint, men du VIL miste ytelse med snap over noe native som flatpak/deb/rpm

 

Edit: Jeg anerkjenner at for mange så er ikke dette noe de vil legge merke til eller bry seg om.   Jeg synes dog at slike trender kan vise til en uheldig utvikling innen Linux sitt økosystem.

Selv så har jeg brukt Ubuntu 22.04 tidligere.

Det fungerte bra på den bærbare maskinen min, men da jeg trengte et program som ikke fantes verken som deb eller Snap så måtte jeg installere det som flatpak.

Etter en stund ble jeg lei av å ha et system der jeg måtte oppdatere 3 forskjellige filformater, det var mer arbeidskrevende enn det trengte å være.

Bestemte meg da for å kutte ut Ubuntu og har siden vært innom Linux Mint, men har endt opp med å bruke Solus på min bærbare maskin og Debian 12 på en annen maskin jeg har. Kommer nok ikke til å bruke en distro som har Snap flere ganger. Det holder med Flatpak som jo er beregnet for vanlige brukere mens Snap er mer rettet mot bedrifts bruk og har av den grunn ikke like stort bibliotek med programmer for hjemmebruk som Flatpak har .

Endret av tflovik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tflovik skrev (11 timer siden):

Selv så har jeg brukt Ubuntu 22.04 tidligere.

Det fungerte bra på den bærbare maskinen min, men da jeg trengte et program som ikke fantes verken som deb eller Snap så måtte jeg installere det som flatpak.

Etter en stund ble jeg lei av å ha et system der jeg måtte oppdatere 3 forskjellige filformater, det var mer arbeidskrevende enn det trengte å være.

Bestemte meg da for å kutte ut Ubuntu og har siden vært innom Linux Mint, men har endt opp med å bruke Solus på min bærbare maskin og Debian 12 på en annen maskin jeg har. Kommer nok ikke til å bruke en distro som har Snap flere ganger. Det holder med Flatpak som jo er beregnet for vanlige brukere mens Snap er mer rettet mot bedrifts bruk og har av den grunn ikke like stort bibliotek med programmer for hjemmebruk som Flatpak har .

Solus er interessant, men de har en noe ustabil historie innen teamet bak.   Jeg blir nok på Debian og Fedora inntil videre.   Jeg prøver å bruke DEB eller RPM hvor det er mulig, så lenge det er en vedlikeholdt kilde.    For noen ting bruker jeg Flatpaks, f.eks LibreOffice.    Ingen av de "nye" formatene er uten sine feil, men de har forenklet innstallasjon av apps for brukeren sin del.

Lenke til kommentar
Nado skrev (På 13.12.2023 den 10:57 PM):

 Med Snaps så har de også mye mer kontroll over økosystemet sitt, ala Apple/Google.

eller mindre. snap, appimage, flatpak kan man smekke inn fra hvorsomhelst, ser ikke helt hvordan det gir økt kontroll. det handler vel mer om rasjonaliteten i at alle distroer skal sitte og vedlikeholde individuelle pakker for systemer som nesten alle bruker, for eksempel firefox, libre-office etc. 

edit: utover det så er det en fordel - etter mine preferanser - å ligge på en LTS-versjon av OS og likevel kunne installere ferske versjoner av programvare jeg bruker mye. Vs. å oppgradere hvert halvår.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Nado skrev (På 14.12.2023 den 7:09 PM):

Blir også helt feil å skifte ut systemapplikasjoner  med SNAP-varianter.   Snaps er tregere enn alt annet siden de bruker squashfs.    Istedenfor å finne opp hjulet på nytt kunne de heller bidratt til å gjør Flatpak enda bedre.

Bruker snap-versjoner av div. tunge utviklingsverktøy, uten at det plager meg nevneverdig. Men det er nok 90% CPU-intensivt. Er det et tema å skifte ut alle systemapplikasjoner med snaps? Enig i at det høres slitsomt ut, med mye redundans. Evt. kan man kanskje pakke hele "base-os" som en diger snap? Ser ikke helt den samme gevinsten som man kan ha på applikasjonsnivå, men sikkert mulig om noen vil ta det helt ut. Vet dog ikke helt om det er den veien Ubuntu tenker å gå.

Forøvrig tror jeg Snap bidrar til å gjøre Flatplak bedre, og omvendt. Konkurranse driver ting framover, så lenge alt ikke ender opp som et fragmentert kaos. Men vi er ikke der nå. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Svein M skrev (2 timer siden):

Jeg ser at Flatpak har kommet med et verifisering merke.

https://flathub.org/apps/collection/verified/1

Det er en ting jeg har vært litt usikker på, om pakken er laget og støttes av de som lager programmet. Eller i det minste kan regnes som relativ trygg. Snap har føltes litt tryggere på dette, det er nok derfor dette verifiserings merket kommer.

Man skal ikke ta for god fisk at alle Snap apper er like gode, det har for eksempel vært mye problemer med Steam sin Snap versjon og den har ikke blitt pakket av Valve som lager Steam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...