Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeil.


Anbefalte innlegg

I kveld gikk strømmen i garasjen her. Sikring slo ikke ut. 
Målte spenning på første kontakt i kursen, fikk 133 på fase-jord, 0 på fase-fase. 
Kobla ut sikringa, kobla inn igjen og målt på nytt, fikk hhv 125 og 116 på fase-jord, 0 fase-fase.
Har slått av sikringen igjen og skal feilsøke i morra. Tenker å koble vekk alt elektrisk før jeg slår inn kursen, så koble til et og et apparat (bl.a varmepumpe og ovn). 
Dette bør få meg i mål? 

Endret av Marmaduke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å få fikset jordfeil så rask som mulig. Folk flest vet ikke om hvor farlig en jordfeil kan være da den godt kan ta liv. Du trenger nødvendigvis ikke være klar over slike ting heller fordi det kan skje i nabolaget ditt.

Hvis du ikke rimelig raskt klarer å identifisere hva som generer jordfeilen bør du ta ut sikringen og la en elektriker få diagnostisere dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har automatsikringer. Har stengt av den kursen som dekker der strømmen gikk. 
Hvis jeg ikke blir kvitt feilen i dag med å koble vekk alle elektriske apparater, stenger jeg ned kursen og ringer elektriker i morra tidlig.
Bor sånn til at jeg bare har fire nabobygninger innafor en km, to av dem mine, så venter litt med den tanken. 

Dessuten, hvis feilen ligger hos en nabo, bør jeg ikke få jordfeil over hele huset? 

 

Lenke til kommentar
Marmaduke skrev (9 timer siden):

I kveld gikk strømmen i garasjen her. Sikring slo ikke ut. 

Ref emnetittel "Jordfeil", du beskriver et strømbrudd, målingene indikerer ikke jordfeil.

 

kremt skrev (2 timer siden):

I spesielle tilfeller kan man få halv spenning da man kan bli seriekoblet med et annet hus. Utrolig men sant.

Ja, har opplevd det. Varmgang og brudd i koblingsboks i stolpen hvor flere hus er tilkoblet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Marmaduke said:

I kveld gikk strømmen i garasjen her. Sikring slo ikke ut. 
Målte spenning på første kontakt i kursen, fikk 133 på fase-jord, 0 på fase-fase. 
Kobla ut sikringa, kobla inn igjen og målt på nytt, fikk hhv 125 og 116 på fase-jord, 0 fase-fase.
Har slått av sikringen igjen og skal feilsøke i morra. Tenker å koble vekk alt elektrisk før jeg slår inn kursen, så koble til et og et apparat (bl.a varmepumpe og ovn). 
Dette bør få meg i mål? 

Er det jordfeil skulle du målt høyere spenning fase-jord. Spenning på feilbefengt fase går ned og de to andre får økning

Lenke til kommentar
Marmaduke skrev (5 timer siden):

Har hatt elektriker her. Viste seg å være en hovedsikring som hadde løst ut så jeg manglet en fase. Mulig det er til hjelp for neste med samme problem. 

Gjerne overbelastning eller lynnedslag som fører til sånt. Er anlegget underdimensjonert så kan sikringen typisk ryke på vinteren pga. straumforbruk til oppvarming og matlaging samtidig. Eit familiemedlem kjøtpe eit hus som hadde 25A skrusikringar som inntakssikringar. Dei rauk sjølvsagt på julafta. No er det oppgradert til 63A.

I eldre anlegg med dårleg selektivitet kan det kanskje inntreffe ved feil ute i anlegget som kurssikringen burde tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...