Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den nye legevakta i Oslo 1/10 elendig.


Gjest 2b93a...ea8

Anbefalte innlegg

Gjest 2b93a...ea8

Dette er ikke kritikk av helsepersonell. De er jeg takknemlig for. Jeg har bare kjærlighet og takknemlighet for leger og sykepleiere.

 

Etter å ha prøvet ut den nye legevakta i natt må jeg si at jeg ikke skjønner hva man har tenkt på, og hvem som har tegnet legevakta. Glem beliggenheten, det er underordnet. Jeg er rett og slett imponert over hvor lite brukervennlig den er, og sjokkert over arealløsningen. Med tanke på at dette er et nybygg så synes jeg det er alvorlig hvor dårlig den nye legevakta er. At plantegningene har blitt godkjent er uforståelig for meg som jobber med nettopp slik tematikk. 

Den første ventesonen: Stolrader midt i rommet, med vektere som spaserer frem og tilbake på kort avstand og som prater og snakker i walkie talkie. Det er med andre ord unødvendig trafikk der syke folk og folk med store smerter sitter og venter. Syke folk trenger ro. Å plassere en gruppe mennesker midt i rommet, for så tvinge all trafikk til å gå rundt denne gruppen er ren idioti. Oslo har en befolkning på over 600.000, og legevakta har kun tre mottakssykepleiere som tar i mot henvendelser på egne kontorer. Det tok unødvendig lang tid å få sortert og kategorisert de ankomne. Dette er tydeligvis designet av noen uten erfaring eller forståelse for personbehandling. Null effektivitet. I tillegg var det en egen stasjon for småbarn/babyer plassert midt på gulvet. Noe som så veldig provisorisk og rotete ut. Man får en følelse av å sitte på utstilling, i motsetning til den gamle legevakt hvor man satt litt unna trafikken som gikk inn og ut.

Andre ventesone: For å komme til andre ventesone, må du gå inn i en korridor med flere 90 raders svinger, og ventesonen er en liten trang sone hvor toaletter er plassert på flere kanter slik at de som skal på toalettet på den ene siden må gå tett innpå og forbi ventende på to sider. Igjen, unødvendig trafikk. Det er heller ikke opptatt-symbol på dørene, noe som gjør at folk trekker unødvendig i dørene og skaper unødvendig trafikk og støy. De fleste som møtte stengt dør trakk i dørhåndtaket flere ganger før de skjønte at det var fordi det var opptatt. De forskjellige rommene med leger som tar i mot, skjuler seg bak flere ganger med flere 90 graders svinger. Det er med andre ord veldig uoversiktlig for folk som er syke og med smerter. Og poenget er, at når du er redusert så er et uoversiktlig areal det siste du som pasient trenger. 

Ventetid:  Det tok 1.5 time å få komme inn til sykepleier for sortering og dette var ikke i helgerushet. Dette var sent på en ukedag. Det vil alltids være en liten andel som egentlig ikke skulle ha vært på legevakta. Og at man skal bruke 90 minutter på å få separert disse fra de som faktisk trenger det er en tragedie. Når man omsider var sortert og henvist til riktig ventesone så var det en ventetid på over fire timer. Man sitter fire timer tett oppå hverandre, alle i klynge, null hensyn til smitterisiko, null hensyn til andre behov slik som hvis man har fysiske smerter. Jeg så flere ventende som måtte nærmest holdes oppe av ektefelle da de var i elendig forfatning, og siden ventesonen er designet slik at alle sitter oppå hverandre overhørte jeg både folk som gråt, folk med sterke smerter som hadde ventet i over fire stimer, og folk som rett og slet så helt jævlige ut. Og disse burde ha hatt tilgang på bedre venterom. Alle var overasket over hvor dårlig utformet den nye legevakta var. Som en med skjelettplager, kan jeg si at de fire timene på en ventebenk var en morsom opplevelse. Heldigvis har jeg morfinpreparater på resept. Takk gud. 

På den gamle legevakta hadde man grønn, oransje og rød ventesone. Dette finnes tydeligvis ikke på den nye legevakta. Her sitter alle oppå hverandre. Alle på utstilling, midt i en sterkt opplyst rom. 

Konklusjon: den nye legevakta er åpenbart ikke utformet med pasientens beste i tankene. Den er mindre og trangere enn den gamle. Den gamle legevakta ble bygget 1959, i 1959 bodde det 200.000 færre mennesker i Oslo enn det gjør nå, også lager man en mindre og trangere legevakt? Ikke bare er den trangere, men hvis det skulle komme ne pandemi eller det skulle være en stor ulykke med mange skadde eller lignende, kommer den nye legevakta til å bli proppfull. Hva slags inkompetente mennesker har tegnet dette? Og hva slags inkompetente mennesker har godkjent det? 

Den nye legevakta var en behagelig opplevelse uten sidestykke. Den gamle legevakta er totalt overlegen den nye. Som sagt, jeg priser meg lykkelig for at jeg har morfin på resept for dette var en særdeles ubehagelig opplevelse. Hadde jeg hatt økonomi til det hadde jeg valgt privat legevakt uten å nøle. Jeg hade gledelig betalt 5000 for en privat legevakt, og det er noe jeg hadde tatt meg råd til, men problemet er vel at det fort kan koste 10-15000 hvis man trenger bildediagnostikk etc så derfor er det uaktuelt. Legevakta nå er tydeligvis kun for de som er livstruende skadd. Da får du rask hjelp. Men sterke smerter? Glem det. Det var en gammel dame ca 70+ som nesten ikke klarte å sitte oppreist, og hun fikk tilbud om Paracet. Paracet! 

Den nye legevakta var helvetes venterom. Det var skjærsilden. Det var en sterkt ubehagelig opplevelse. Fy faan for en tid vi lever i. 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 2b93a...ea8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv vært hos den nye legevakten x 2 og har bare gode erfaringer. En akutt-time og en planlagt oppfølgingstime. Skal på ny oppfølgingstime på overgrepmottaket i neste uke.  Kom raskt gjennom på telefon, måtte ikke vente lenge selv om jeg kom i helg og på kveldstid, ble tatt på alvor. Opplevde bygget som stort, nytt, rent og oversiktelig, og mye mer universelt utformet. Mye hyggeligere enn den forrige legevakten. Jeg har vært på vanlig legevakt og overgrepsmottaket på det nye legevakten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 2b93a...ea8
1 hour ago, Gaea said:

Jeg har selv vært hos den nye legevakten x 2 og har bare gode erfaringer. En akutt-time og en planlagt oppfølgingstime. Skal på ny oppfølgingstime på overgrepmottaket i neste uke.  Kom raskt gjennom på telefon, måtte ikke vente lenge selv om jeg kom i helg og på kveldstid, ble tatt på alvor. Opplevde bygget som stort, nytt, rent og oversiktelig, og mye mer universelt utformet. Mye hyggeligere enn den forrige legevakten. Jeg har vært på vanlig legevakt og overgrepsmottaket på det nye legevakten.

Overgrepsmottaket har en egen kø. På samme måte som skademottaket. Det er ekstremt lite trafikk på overgrepsmottaket. Kan ikke sammenlignes. 

Anonymous poster hash: 2b93a...ea8

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7vnJA0D1

Privat lege/legevakt koster litt mer, men fordelen er at du kommer raskere til lege enn i det offentlige.  Jeg har benyttet meg av privatlege, når jeg trenger å få sjekket opp noe raskt. Ofte har fastlegen min lang ventetid (1 mnd), og det er ikke alle ting som jeg er komfortabel å ta med turnuskandidaten.  For å slippe å bekymre meg i lang, da tar jeg en time privat. 
  

Lenke til kommentar

Jeg var syk for en tid tilbake, og tok kontakt med fastlegen for en time. "Ingen kapasitet denne uka, kontakt legevakta i ettermiddag eller bruk privat legetjeneste" sa de. 

Relativt nylig så jeg et avisoppslag om at legevakta har for mye å gjøre, ref. lang ventetid, og ber folk om å heller benytte fastlegen. 

Det er bekymringsfullt at kapasiteten i Oslo tydeligvis er fullstendig overbelastet. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest 2b93a...ea8
3 minutes ago, :utakt said:

Jeg var syk for en tid tilbake, og tok kontakt med fastlegen for en time. "Ingen kapasitet denne uka, kontakt legevakta i ettermiddag eller bruk privat legetjeneste" sa de. 

Relativt nylig så jeg et avisoppslag om at legevakta har for mye å gjøre, ref. lang ventetid, og ber folk om å heller benytte fastlegen. 

Det er bekymringsfullt at kapasiteten i Oslo tydeligvis er fullstendig overbelastet. 

De har malt seg inn i et hjørne. Og det er et resultat av at man har hatt et voldsomt fokus på kutt i offentlig sektor og innsparinger. Helsevesenet er nå uthulet. 

Anonymous poster hash: 2b93a...ea8

Lenke til kommentar

Flyten til den nye storbylegevakten var planlagt rundt et nytt digitalt logistikksystem som ikke var ferdig i tide til åpningen. Mye av utformingen rundt byggmassen var egentlig ment å komplimentere denne løsningen, men når de valgte å ikke gå på så er det jo ganske... kjipt...

Helt enig med masse av det som står her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2b93a...ea8
On 1.12.2023 at 11:30 PM, WallieOP said:

Flyten til den nye storbylegevakten var planlagt rundt et nytt digitalt logistikksystem som ikke var ferdig i tide til åpningen. Mye av utformingen rundt byggmassen var egentlig ment å komplimentere denne løsningen, men når de valgte å ikke gå på så er det jo ganske... kjipt...

Helt enig med masse av det som står her.

Hvordan ville det ha fungert med det digitale systemet? 

Anonymous poster hash: 2b93a...ea8

Lenke til kommentar
Gjest 2b93a...ea8 skrev (5 timer siden):

Hvordan ville det ha fungert med det digitale systemet? 

Anonymous poster hash: 2b93a...ea8

Det er basert rundt digital selvinnsjekk på mobil. Du registrerer ankomst på en nettside, får et referansenummer osv. Når legen er klar så får du beskjed om hvilket rom du skal gå til, og alt blir merket overalt så man skal finne frem.

Gir mye bedre anonymitet (blir ikke ropt opp med navn) og flyt. Men ja… Plutselig skulle de ikke ha det, så ble de litt stuck

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 2b93a...ea8
6 hours ago, WallieOP said:

Det er basert rundt digital selvinnsjekk på mobil. Du registrerer ankomst på en nettside, får et referansenummer osv. Når legen er klar så får du beskjed om hvilket rom du skal gå til, og alt blir merket overalt så man skal finne frem.

Gir mye bedre anonymitet (blir ikke ropt opp med navn) og flyt. Men ja… Plutselig skulle de ikke ha det, så ble de litt stuck

De har det systemet på andre sykehus. Helt utrolig at de da ikke har klart å få det i gang på legevakta. 

Anonymous poster hash: 2b93a...ea8

Lenke til kommentar
Gjest 2b93a...ea8 skrev (8 timer siden):

De har det systemet på andre sykehus. Helt utrolig at de da ikke har klart å få det i gang på legevakta. 

Anonymous poster hash: 2b93a...ea8

Ja, det spesifikke systemet finnes på andre sykehus, men det er også et regionalt prosjekt i Helse Sør-Øst for å få det innført som en standard på tvers… Kan ikke gå alt for mye inn på det, men det er MYE som skal klaffe til en frist. 😛

Lenke til kommentar

Penger spart, bevisst politikk. Trangt areal, et minimum av bemanning. Det er å be om at pasienter bare kan dra til hælvetet.

Kjerkhol har kanskje tegnet lokalet sjøl sammen med barnebarn og trolldeig.

Beskrivelsen til Ts ga meg et bilde på netthinnen av pasienter som blir innlosjert midt utpå Ullevål stadion, og helsearbeiderne har fått låne noen lokaler av El-kjøp på andre siden av gata..😂

Endret av Sovna
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det største problemet med legevakten i Oslo er at den er FULL. Full av innvandrere med småbarn. Som tilsynelatende ikke forstår at feber, host og snørr ikke nødvendigvis er en medisinsk krise, men noe som i verste fall skal tas opp med fastlegen. I en del andre kulturer drar man til legen så fort man blir syk, fordi sykdom er potensielt dødelig.

Var innom med pappa på forrige søndag, som antagelig har fått nyrestein. Ble prioritert bak masse skrikende snørrunger som så vidt jeg kunne se ble sendt hjem uten videre behandling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
WallieOP skrev (16 timer siden):

Det er basert rundt digital selvinnsjekk på mobil. Du registrerer ankomst på en nettside, får et referansenummer osv. Når legen er klar så får du beskjed om hvilket rom du skal gå til, og alt blir merket overalt så man skal finne frem.

Gir mye bedre anonymitet (blir ikke ropt opp med navn) og flyt. Men ja… Plutselig skulle de ikke ha det, så ble de litt stuck

App for legevakt også?

Lenke til kommentar
18 hours ago, Brother Ursus said:

Det største problemet med legevakten i Oslo er at den er FULL. Full av innvandrere med småbarn. Som tilsynelatende ikke forstår at feber, host og snørr ikke nødvendigvis er en medisinsk krise, men noe som i verste fall skal tas opp med fastlegen. I en del andre kulturer drar man til legen så fort man blir syk, fordi sykdom er potensielt dødelig.

Var innom med pappa på forrige søndag, som antagelig har fått nyrestein. Ble prioritert bak masse skrikende snørrunger som så vidt jeg kunne se ble sendt hjem uten videre behandling.

Så skrekkelig det må ha vært for deg og faren din at disse folka brukte legevakten på en måte du ikke kunne sanksjonere.
Huff & huff.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

90 000 oppholdstillatelser, 45 000 statsborgerskap i året. Den norske befolkningen øker i et eksplosjonsaktig tempo.

Ikke tro at de disse idiotene på tinget har kontroll på noe som helst, helsevesenet blir ikke dimensjonert for økningen.
Det er bare fakta

 

Nå har man også vektere på legevaktene, for 20 år siden så hadde man havnet i psykiatrien om man trodde at dette skulle bli fremtiden her.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (16 timer siden):

90 000 oppholdstillatelser, 45 000 statsborgerskap i året. Den norske befolkningen øker i et eksplosjonsaktig tempo.

Ikke tro at de disse idiotene på tinget har kontroll på noe som helst, helsevesenet blir ikke dimensjonert for økningen.
Det er bare fakta

 

Nå har man også vektere på legevaktene, for 20 år siden så hadde man havnet i psykiatrien om man trodde at dette skulle bli fremtiden her.

Men har vi ikke blitt fortalt at vi er for få her da? Helsevesenet underdimensjoneres, ja, men det er pga måten det bygges opp på og finansieres.

Det er 16 eller 17 år siden jeg var på en legevakt i en storby for første gang. Allerede da var det vektere der, så helt ferskt er det ikke akkurat.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...