Gå til innhold

WiFi 6E aksesspunkt tips


Nimrad

Anbefalte innlegg

Begynner å få så mange WiFi 6/6E enheter i hus at jeg vurderer å oppgradere WiFi 5 aksesspunktene jeg har i dag. Per i dag har jeg en EdgeRouter X som jeg er fornøyd med, men jeg er ikke så fornøyd med Ubiquiti aksesspunktene. De funker bra på ytelse og stabilitet, var mer at de er tungvint å sette opp siden de ikke kjører egen software jeg bare kan logge inn på via nettleseren. Jeg har kabel til alle steder aksesspunkt skal være, trenger WiFi på 2-3 punkter. Det jeg ser etter er:

  • WiFi 6E støtte
  • Sømløst WiFi-nettverk, altså kun ett WiFi-nettverk på tvers av etasjer/AP og på tvers av bånd (vil unngå eget separat 6GHz/5GHz-nettverk)
  • Aksesspunktfunksjonalitet, trenger ikke trådløs Mesh-nettverk
  • Trenger i utgangspunktet ikke ny hovedrouter, men kan vurderes.
  • Pris er viktig. Det er ikke verdt tusenvis av kroner for meg, da dropper jeg hele opplegget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoTrace skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker Unifi aksesspunkter (Wifi 6, ikke 6E) og er veldig fornøyd med dem. Har vel alt du etterspør, men de har ikke kommet med LITE versjon enda, og ENTERPRISE versjonen er noe dyr. 

Access Point U6 Enterprise - Ubiquiti Store United States

Nesten 4000 kroner stykket, og i tillegg Ubiquiti hvor jeg er misfornøyd med softwaren. TP-Link XE75 3-pakning WiFi 6E aksesspunkt koster 3150 pt. Klarer ikke se at spesifikasjonene er  overlegne på U6-en...

Lenke til kommentar
11 minutes ago, NoTrace said:

Tipper det kommer en oppdatert LITE versjon til ~1500 kr stykket. De har Wifi6 på AP LITE nå til $129.

Unifi programvaren er noe av det bedre jeg har vært borti. Eneste hassle er at man trenger en cloud key eller en maskin å kjøre softwaren på...

https://www.proshop.no/Tilgangspunkt/Ubiquiti-UniFi-U6-Access-Point-U6-Plus/3193266

https://www.proshop.no/Tilgangspunkt/Ubiquiti-UniFi-6-Lite/2914956

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Pris er viktig. Det er ikke verdt tusenvis av kroner for meg, da dropper jeg hele opplegget

6 GHz er fortsatt såpass kostbart at du passerer den terskelen :D

 

1 hour ago, Nimrad said:

(vil unngå eget separat 6GHz/5GHz-nettverk)

Det vil du ikke klare å oppnå om du har legacy enheter som ikke tåler WPA3.
 

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (25 minutter siden):

Eneste hassle er at man trenger en cloud key eller en maskin å kjøre softwaren på...

Det er en STOR hassle og derfor jeg vil bort.

Janvik skrev (5 minutter siden):

6 GHz er fortsatt såpass kostbart at du passerer den terskelen :D

3150 som XE75 koster er godt innafor. Men 4000 x 3 for Ubiquiti blir utenfor budsjett.

Janvik skrev (6 minutter siden):

Det vil du ikke klare å oppnå om du har legacy enheter som ikke tåler WPA3.

Kan du utdype litt? I dag har jeg det som i praksis er ett nettverk som er både 2.4 og 5 GHz og samtidig på 2 AP-er. Funker helt topp det. Vil jeg måtte ha et eget 6GHz-nettverk med eget navn sier du? Du sier det er pga WPA3, men kan jeg eventuelt bruke WPA2 på alle frekvensene eller kreves det WPA3 på 6GHz?

Lenke til kommentar

XE75 er blitt uaktuell ser jeg(https://www.tek.no/test/i/15Mv0l/tp-link-deco-xe75😞

image.png.dee6a08179d5b5562bcea2cde9d31cc3.png

Jeg nekter noe abonnementsløsning i utgangspunktet og tiden med separate nettverk er forbi. Jeg kan godt ha et "legacy"-nettverk separat for eldre IoT-dingser(jeg har i planene å gjøre det uansett av sikkerhetsmessige årsaker), men jeg må ha sømløs overgang mellom 5 og 6 GHz-nettverk ellers er poenget borte.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Janvik skrev (2 timer siden):

Det er såvidt jeg vet krav om WPA3 på 6 GHz ja.
Dette resulterer enten i egen 6 GHz SSID eller kast av alt wifi IoT og annet legacy ræl som ikke støtter dette.

Ja, er slik løsning vi har valgt. Men sikkert noe enklere løsning da vi ellers har valgt å droppe 2.4Ghz totalt utenom til akkurat dette.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

Jeg kan godt kjøre eldre ting på en egen, men WiFi 5 og 6E nettene vil jeg ha på samme.

Nå er det vel egentlig ikke så vanlig å ha enheter i bruk lengre som kjører f.eks. 802.11n på 5GHz. Fordelen ellers blir jo at på lang avstand, så kan 2,4GHz være bedre - i hvert fall så lenge det ikke er veldig mye støy på 2,4GHz fra andre nettverk eller annet som bruker 2,4GHz-nettet.

Jeg kjører med alt samlet - 2,4, 5 og 6GHz. Ser i praksis ut til å fungere veldig greit. Har en Mac, en Pc og en mobil som støtter 6GHz, og de er i praksis som regel der. Kan jo være at de først kobler til på 5GHz, men så er de i løpet av ganske kort tiden enten flyttet over til 6GHz av løsningen eller at de selv velger å gå over til 6GHz.

Hvor mye man per i dag får ut av 6GHz er jo litt avhengig om man f.eks. bor i et område der det er tett på andre nettverk (spesielt i blokk, rekkehus o.l.) eller om man har et veldig "krevende" bruk på egenhånd i sitt nettverk. Når man her ellers har kablede aksesspunkter, vil man jo ikke ha fordelen av å f.eks. ha mesh-backhaul på 6GHz.

Spørsmålet er jo videre om timingen. Hvis man ikke har spesielle utfordringer med løsningen man har, er det jo et spørsmål om når tri-band WiFi 7 vil være nede i prisområdet til WiFi 6E. Jeg tipper det tar tar omtrent ett år fra nå.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 timer siden):

XE75 er blitt uaktuell ser jeg(https://www.tek.no/test/i/15Mv0l/tp-link-deco-xe75😞

image.png.dee6a08179d5b5562bcea2cde9d31cc3.png

Jeg nekter noe abonnementsløsning i utgangspunktet og tiden med separate nettverk er forbi. Jeg kan godt ha et "legacy"-nettverk separat for eldre IoT-dingser(jeg har i planene å gjøre det uansett av sikkerhetsmessige årsaker), men jeg må ha sømløs overgang mellom 5 og 6 GHz-nettverk ellers er poenget borte.

Det har kommet en oppdatering til Deco XE75 etter testen og nå kan alle tre nettverket ha samme SSID. Har XE75 i ene boligen vår og der kobler iPhone 15 Pro Max og den nye MacBook Airen seg fint til 6ghz mens resten av enhetene kobler seg til 2,4ghz og 5ghz med samme SSID. XE75 støtter også å sette opp eget IOT-nettverk hvor man kan velge om det skal gå på 2,4 eller 5ghz om man har enheter som ikke støtter WPA3.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
16 hours ago, Nimrad said:

var mer at de er tungvint å sette opp siden de ikke kjører egen software jeg bare kan logge inn på via nettleseren.

Hvorfor kan du ikke det? Jeg kjører min egen unifi kontroller, alt du trenger en en pc å installere det på så kan du logge inn via nettleser. Jeg kan også telle på 1 hånd hvor mange ganger jeg har logget meg på kontrolleren for å gjøre noe. Eneste du skal gjøre der er å sette det opp, og evt oppgradere firmware. Sette opp akkess punktene gjør man vel bare 1 gang, trenger ikke rote med innstillinger hver andre uke, om du gjør det så gjør du noe feil. Dette er set it og forget it. Her logger jeg på kun ved oppgradering av firmware. Og kontrolleren trenger ikke kjøre for at AP skal funke. Så jeg klarer ikke å se problemet når du attpåtil sier det bra ytelse og stabilitet. 

Endret av strike_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som kjører Unifi 6 Enterprise her? 6ghz båndet er vel delvis godkjent for bruk i Norge, men om jeg setter location ti Norge så får jeg "not allowed in your country". Jeg sjekket og både AP og Network er på siste FW versjon.

 

Funker fint om jeg setter location til USA.

Endret av Corlan
Lenke til kommentar
7 hours ago, Corlan said:

Noen som kjører Unifi 6 Enterprise her? 6ghz båndet er vel delvis godkjent for bruk i Norge, men om jeg setter location ti Norge så får jeg "not allowed in your country". Jeg sjekket og både AP og Network er på siste FW versjon.

 

Funker fint om jeg setter location til USA.

Hm. Trodde reguleringene var slik at man ikke skulle kunne gjøre innstillinger som gjorde at løsninger ikke var i samsvar med det regulatoriske. Er dette varianter av utstyret kjøpt hos forhandler i Norge? I praksis er jo utstyret også ulovlig å bruke med en slik innstilling.

Går man 15 år tilbake, var det vanlig at det var slike innstillinger. Men jeg mener det kom regler under en rekke regulatoriske myndigheter verden rundt der dette ikke skulle være mulig....

Lenke til kommentar
Corlan skrev (7 timer siden):

Noen som kjører Unifi 6 Enterprise her? 6ghz båndet er vel delvis godkjent for bruk i Norge, men om jeg setter location ti Norge så får jeg "not allowed in your country". Jeg sjekket og både AP og Network er på siste FW versjon.

 

Funker fint om jeg setter location til USA.

Ja, har samme problem og valgte Tyskland som location. Dvs at valgte jeg Norge var ikke 6Ghz noe alternativ. Da fantes kun 2.4Ghz og 5Ghz.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
NULL skrev (41 minutter siden):

Hm. Trodde reguleringene var slik at man ikke skulle kunne gjøre innstillinger som gjorde at løsninger ikke var i samsvar med det regulatoriske. Er dette varianter av utstyret kjøpt hos forhandler i Norge? I praksis er jo utstyret også ulovlig å bruke med en slik innstilling.

Går man 15 år tilbake, var det vanlig at det var slike innstillinger. Men jeg mener det kom regler under en rekke regulatoriske myndigheter verden rundt der dette ikke skulle være mulig....

Det går fint å sette alternativ lokasjon og dermed bruke ulovlige frekvenser. Når det er sagt så tok jeg et skikkelig dypdykk i materien og fant en løsning for de av dere som møter samme problem:

1. Skru av automatiske oppdatering i Network av enheter

2. Meld deg inn i Early Access-programmet eller oppdater Enterprise APen manuelt

3. Jeg installerte da 6.6.55 og endret tilbake til Norge

4. Da endelig dukket 6ghz opp som valg, også med lokasjon Norway

5. 6ghz krever minst AP versjon 6.6.26 og Network 7.5.172

Endret av Corlan
Tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...