Gå til innhold

Pinlig feil i strømmarkedet ga rekordlav pris


Anbefalte innlegg

Vi får stadig høre at kraftbørsen NordPool kun er fordelaktig.
Nå viser det seg at en tilbudstabbe gir rekordlave priser i Finland: (!)

https://e24.no/energi-og-klima/i/Llzgyp/heftig-minuspris-paa-finsk-stroem-etter-tabbe-en-ekstrem-feil?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no


Hvem betaler for fadesen ? Er det du og jeg eller tilbyderen ?
Hvor er kvaliteten og sikkerhetsbarriærene ?

Hvis det er så lett å manipulere kraftmarkedet, mister jeg hele tilliten til kraftbørsen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
likferd skrev (9 timer siden):

Prislappen er det spekulanten som står for i dette tilfellet. De har i praksis ringt bjella og spandert en runde på hele Finland, av egen lomme. Nå må de skaffe til veie strømmen de skylder gjennom å kjøpe den på markedet.

Hvis så er tilfelle, kan jo firmaet gå konkurs pga en enkel feil i kampens hete.

For et absurd og opphypet sirkus….

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uavhengig av strømprisen og politikken rundt det, så forundrer det meg når vi hører om denne typen saker og liknende hvor menneskelige feil (pølsefingre kalles det i aksjemarkedet) medfører en rekke uheldige konsekvenser. Har selskapene virkelig så dårlig internkontroll at det ikke er sikringstiltak utover at folk aldri må gjøre en feil? Ikke akkurat betryggende, og spørs om ikke tilsynsmyndighetene burde ettergå disse selskapene litt nøyere iom. at det kan få store konsekvenser med feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 23.11.2023 den 10:49 PM):

Vi får stadig høre at kraftbørsen NordPool kun er fordelaktig.
Nå viser det seg at en tilbudstabbe gir rekordlave priser i Finland: (!)

https://e24.no/energi-og-klima/i/Llzgyp/heftig-minuspris-paa-finsk-stroem-etter-tabbe-en-ekstrem-feil?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no


Hvem betaler for fadesen ? Er det du og jeg eller tilbyderen ?
Hvor er kvaliteten og sikkerhetsbarriærene ?

Hvis det er så lett å manipulere kraftmarkedet, mister jeg hele tilliten til kraftbørsen.

Om private kraftprofittører taper millioner er det noe jeg tillater meg å være skadefro over. De fortjener å bli snytt for hvert et øre de suger ut av forbrukerne.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (33 minutter siden):

Om private kraftprofittører taper millioner er det noe jeg tillater meg å være skadefro over. De fortjener å bli snytt for hvert et øre de suger ut av forbrukerne.

 

 

For min del er det skilnad på om tapet kjem av ein tastefeil eller om det kjem på grunn av vill spekulasjon. Det er mange som er "rike", men ein unner dei likevel ikkje å taste inn eit par siffer for mykje i nettbanken når dei skal betale.

For tre-fire år sidan var det vel ein som gjekk personleg konkurs og måtte selje unna hus og heim etter vill spekulasjon om at norske kraftprisar ville nærme seg tyske. Men vêret "vedda" imot.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klippet ut fra Finsk avis:

Sitat

 

DA strømprisen på børsen gikk i minus fredag ettermiddag, begynte sikringene å gå i rekordfart på territoriet til Savon Voimas nettselskap. Normalt mottar nettselskapet maksimalt tre alarmer per dag om sikringer som har gått. Fredag var det tre alarmer i minuttet.

– Hvis strømmåleren indikerer at sikringen har gått, får vi en alarm. Vi informerer vanligvis kunden om du vil sjekke dine egne hovedsikringer og kunden vil sjekke dem. Hvis alt er bra der, vet vi at feilen ligger på nettsiden, sier Savon Voimas servicesjef Mikko Vähäsaari .

– Noen kunder sprengte flere sikringer på rad. Hver gang en sikring gikk, byttet de ut en ny og testet hvor mye strøm de kunne forbruke. Vi fikk flere alarmer fra de samme husene, beskriver servicerepresentanten. Vähäsaari tror masseeksplosjonen av sikringer skyldes at strømkunder har slått på alle elektriske apparater samtidig: oppvarming av badstuen, satt en boks med makaroni i ovnen og lading av elbilen. Da strømprisen var i minus, tjente børsstrømkunden på en måte mer jo mer strøm han forbrukte. De skrudde på alle de elektriske apparatene i leiligheten. Sikringene tåler ikke belastningen hvis alle elektriske apparater er på samtidig, men i den situasjonen vil de overbelaste og brenne, i så fall må sikringen skiftes.

 

^^

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...