Gå til innhold

Tap av inntekt med egen virksomhet når e-verket foretar planlagt vedlikehold i timesvis. Erstatningsmuligheter?


infoerbra

Anbefalte innlegg

På en måned nå har everket hatt planlagt vedlikehold av nett på dagtid fra 09:00 - 14:00 i to omganger. Med andre ord har jeg da ikke fått arbeidet med min online virkeomhet deriblant som konsulent i hele 10 timer på en måned. 09-14:00 er jo da "prime time" i nærningslivet for mange virksomheter.
Tidligere så foretok E-verket vedlikehold om natta fra 03:00 til 07:00 og det var ikke noe problem. De tar også tilkoblingen til fibernettet jeg er avhengig av.

Hva er rimelig å evt. å forlange pr. time som erstatning for tapt inntekt? Hvordan går en frem på best måte?

De har varslet om vedlikehold via epost noen dager i forveien......

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
infoerbra skrev (11 minutter siden):

De har varslet om vedlikehold via epost noen dager i forveien......

De kan si at de har gitt deg sjansen til å sitte på en internettkafe eller et bibliotek og arbeide. Men det kan selvsagt være belastende hvis det er mange digitale møter og samtaler. Både å få utført disse samtalene i et hjørne av biblioteket, og å ikke få for mange oppfordringer om å være stille. En kan også være avhengig av permer og bøker i hjemmet.

Lurer selv på om det er mulig å sitte i en bil utenfor kjøpesenteret, og bruke deres wifi. Har ikke forsøkt dette ennå. Det blir i tilfelle 30-40 minutter inntil dippedutten må lades opp igjen. Et hotellrom er kanskje bedre.

Lenke til kommentar

Antar det ligger ne i vilkårene til nettleier som begrenser deres ansvar når det gjelder planlagt vedlikeholdsarbeid.

Tilsvarende vil det jo kunne være for internettleverandør. Er det planlagt arbeid eller selv korte brudd pga feil, er det vel lite grunnlag for å få noe erstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
infoerbra skrev (44 minutter siden):

På en måned nå har everket hatt planlagt vedlikehold av nett på dagtid fra 09:00 - 14:00 i to omganger. Med andre ord har jeg da ikke fått arbeidet med min online virkeomhet deriblant som konsulent i hele 10 timer på en måned. 09-14:00 er jo da "prime time" i nærningslivet for mange virksomheter.
Tidligere så foretok E-verket vedlikehold om natta fra 03:00 til 07:00 og det var ikke noe problem. De tar også tilkoblingen til fibernettet jeg er avhengig av.

Hva er rimelig å evt. å forlange pr. time som erstatning for tapt inntekt? Hvordan går en frem på best måte?

De har varslet om vedlikehold via epost noen dager i forveien......

Bare for å danne meg et bilde av dine forventninger

Hva mener du selv er rimelig at du kan forlange pr time for "tapt inntekt" og hvor mye mener du den tapte inntekten i de 10 timene det på forhånd varslede vedlikeholdet tok sted var?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som første svar til TS var; har du ikke laptop som går noen timer på batteri?  Og ditto mobil ?

Og at strømmen er nede betyr ikke at mobilnettet er nede, så da er det bare å sette opp mobilen som en personlig Wifi-sone.

Varierer hva det heter.  På Samsung Wi-Fi Direct i innstillinger og "Mobil Wi-Fi Sone" på hurtigvalget (*).  På andre kan det være "personlig trådløs sone" osv. På mobil pass på at mobildata er på.  Innstillinger > søk > bestem et nettverksnavn og passord for nettverket.  På laptop'en velg dette WiFi-nettverket og logg på => Surf i vei på internett.

*) De fleste mobiler har hurtigvalg for aktivering/deaktivering av dette ved å dra ned to ganger fra høyre hjørne og velge ikonet for det.

 

Endret av Rune_says
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, wampster said:



Hva mener du selv er rimelig at du kan forlange pr time for "tapt inntekt" og hvor mye mener du den tapte inntekten i de 10 timene det på forhånd varslede vedlikeholdet tok sted var?

Hei. Jeg vet ikke. Kanskje 700 kr for hver dag a 5 timer? 140 kr timen med andre ord? Spekulerer ikke i dette ang. grådighet.

Lenke til kommentar

Det regnes nok med at folk klarer å kle på seg om morgenen, skrape frontruta og lignende. Klarer de ikke dette, er det sannsynlig at de har en uføretrygd eller pensjon? Men er enig også, det er en plagsom beskjed å få at strømmen stenges. Og i tillegg to ganger etter hverandre. Det er en mulighet for å sjekke om det kjennes stråling fra den automatiske strømmåleren. Merkes det når den slås av, og når den slås på igjen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk til alle bidrag, selv de litt freidige. Jeg burdte nevnt at jeg bor veldig landlelig til her er det ikke særlig god mobildekning og derfor er jeg avhengig av fibernettet. Så det å sette opp lokalt nettverk via mobilen funker ikke. Jeg har telefon via fibernett her og sentralbordløsning via datamaskin.

Lite praktisk å foreta kurs og konsulentvirksomhet via biblioteket da en må være stille der + reise 20 min. hver vei.

Lenke til kommentar
infoerbra skrev (På 24.11.2023 den 3:08 PM):

... Jeg burdte nevnt at jeg bor veldig landlelig til her er det ikke særlig god mobildekning og derfor er jeg avhengig av fibernettet. ...

Ja, OK, nesten høre med fiberselskapet om de kan sette inn UPS eller generatorer som kan produsere strøm på aktuell(e) sentral(er) da hvis strømmen er nede så ofte.

Ellers tenkte jeg på Starlink som nå iflg denne artikkelen skal dekke hele Norge: https://www.seilmagasinet.no/hakon-ingvaldsen-internett-om-bord-satellittkommunikasjon/starlink-i-norge/792364  (men ikke akkurat billig)

Lenke til kommentar

Vil nok sjekke avtalevilkårene hos nettleverandør. Sannsynligvis har de standard tekst om at utkoblinger for vedlikehold må aksepteres.

Selv ved uforutsette strømbrudd har man ikke krav på refusjon før etter 12 timer. Heller ikke noe å bli rik på med fattige 500kr for de første 12 timene og så 40kr per påfølgende.

To dager med utkobling er kjipt, men noe man må kunne forvente en gang i blandt. Her må man nok bare være kreativ å finne seg ett alternativt arbeidssted når det skjer. (Venner, familie, bibliotek, hotell osv.)

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/nett/stroembrudd-rettigheter-og-regler/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...