Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilselger har gitt ut min kontaktinfo uten samtykke


Gjest 20608...b07

Anbefalte innlegg

Gjest 20608...b07

Kort forklart.

Jeg kjøpte en bil tidligere i år fra forhandler.

Nå får jeg meldinger / oppringinger fra forrige eier som krever penger for en avtale på bilen han har glemt å si opp. Men grunnen er egentlig ikke viktig her.. Jeg er ute etter det forhandler holder på med.

Men har forhandler lov til å dele ut slik kontaktinfo?  

Jeg står ikke som eier av bilen osv..Så det er umulig for forrige eier å få info om meg. Han har også sagt på telefon at forhandler ga han kontaktinfoen.

 

Anonymous poster hash: 20608...b07

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Guest 20608...b07 said:

Nå får jeg meldinger / oppringinger fra forrige eier som krever penger for en avtale på bilen han har glemt å si opp.

Ok. Har forrige eier fremlagt dokumentasjon (er vel liste over bompengepasseringer det er snakk om her) ?

 

10 minutes ago, Guest 20608...b07 said:

Men grunnen er egentlig ikke viktig her.

Hvis du nå har passert en hel masse bommer til et betydelig pengebeløp der forrige eier får regningene for, så vil jeg si at det er en ganske god grunn.

 

11 minutes ago, Guest 20608...b07 said:

Jeg er ute etter det forhandler holder på med.

Eh, ja. Det kan virke som at forhandler kanskje ikke har gjort en god nok jobb (veldig subjektiv vurdering) som profesjonell forhandler hvis han ikke har rutiner som hindrer at private selgere går i bompengebrikkefella (det holder som kjent ikke bare å ta brikken ut av kjøretøyet før salg).

Man når det er sagt, så er det strengt tatt forrige eier som har ansvaret for avbestilling (fjerne tilknyttet kjøretøy) av bompengebrikken.

 

17 minutes ago, Guest 20608...b07 said:

Jeg står ikke som eier av bilen osv..Så det er umulig for forrige eier å få info om meg. Han har også sagt på telefon at forhandler ga han kontaktinfoen.

Ser ikke problemet. Hvis forrige eier kan dokumentere at kjøretøyet har passert bompenger etter at han solgte det, og etter videresalg (til deg?) så er det jo bare rett og rimelig at du eller den som nå kjøretøyet måtte stå registrert på betaler for disse passeringene til forrige eier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Første tanke er at dette ikke har noe med deg å gjøre. Forrige eier må forholde seg til forhandleren så kan forhandler ta det videre med deg om de mener de har krav på noe fra deg og ditt bilkjøp.

Står det noe i kontrakten du skrev med forhandler relevant til dette?

Øvrig så tror jeg ikke avtaler følger bilen med mindre det er beskrevet. Kanskje dårlig eksempel men kjøper du en tesla via forhandler som fortsatt er linket til forrige eiers debetkort så kan jeg aldri forestille meg at du kan lade bilen på forrige eiers regning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Guest 20608...b07 said:

Kort forklart.

Jeg står ikke som eier av bilen osv..Så det er umulig for forrige eier å få info om meg. Han har også sagt på telefon at forhandler ga han kontaktinfoen.

Anonymous poster hash: 20608...b07

Man finner historiske eierforhold på kjøretøy ved å logge inn på vegvesenet nettside.
Det er offentlig tilgjengelig informasjon. 

Endret av Marzo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 20608...b07
xClaymanx skrev (9 minutter siden):

Er du sikker på at bilselger har gjort dette?

Det kan jo være at tidligere eier har hentet ut eierinfo via de forskjellige bilregsidene, eller kanskje også via politiet?

Hvordan kan man få kontaktinfo til andre via politiet ? 

Anonymous poster hash: 20608...b07

Lenke til kommentar
Gjest 20608...b07 skrev (2 timer siden):

Nå får jeg meldinger / oppringinger fra forrige eier som krever penger for en avtale på bilen han har glemt å si opp.

Regner med dette er bompenger. Dette må selger betale. Før han avslutter sin avtale på ditt kjøretøy, er det ikke mulig for deg å opprette ny avtale.

Kan det være at selger har fått din info fra den som bilen er registrert på?

Lenke til kommentar
krikkert skrev (51 minutter siden):

Et typisk eksempel her er at man har fått bompengeregninger for ny eiers kjøring. Dette utløser et regresskrav mot ny eier.

Gjør det virkelig? Ny eier får ikke registrert bompengeabonnement på kjøretøyet før gammel eier har avsluttet sitt abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Gjør det virkelig? Ny eier får ikke registrert bompengeabonnement på kjøretøyet før gammel eier har avsluttet sitt abonnement.

Regressprinsippet går ut på at den som har dekket en annens utgift har krav på regress hos den som skulle båret utgiften med mindre noe annet følger av avtale eller av helt spesielle forhold ved situasjonen. 

Inntekter og kostnader som følger av bruk av gjenstanden bæres av selgeren frem til leveringstiden, og av kjøperen etter dette (se for inntekter kjøpsloven §§ 79 til 81 og for kostnader kjøpsloven § 11) - i tråd med prinsippet om at det er eieren av gjenstanden som er ansvarlig for kostnader ved bruken av den. 

Kjøper blir ikke stilt verre av å måtte betale selgers regresskrav sammenlignet med å måtte betale bompengeregningen selv til utstederselskapet (med få unntak). 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...