Gå til innhold

"Rimelig" elbil med mulighet for å trekke henger?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (2 timer siden):

Henger reglene er super håpløse.
For man kan regne aktuell vekt så lenge vogntogvekt regnet etter tillatt totalvekt på henger er under 3500kg.
Men er den over 3500kg, så må ma ha B96 for å få lov til å regne aktuell vekt.

Screenshot 2023-11-08 at 13.21.20.png

Fasit er at hvis man har behov for å kjøre med tilhenger så BØR man oppgradere sertifikatet. Enten til B96, men helst til BE. Da lærer man mye om lastsikring også, og det ser man jo er et stort behov...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Snubla akkurat over en post i en fb gruppe som viser hvor kort en 540WLTP bil går med småkjøring og forvarming.

Jeg tror det er mange som ikke har lader hjemme, og som tenker at det går fint, helt til de kommer til vinteren.

IMG_1346.jpeg

Jepp må regne med å miste minst 20-30% rekkevidde om vinteren. Rekkevidden går forholdsvis kjapt ned selv med småturer når gradestokken viser minusgrader. Prøver alltid å huske på å koble til bilen om kvelden så den ikke bruker noe strøm fra batteriet til forvarming. Mister nok rekkevidde fra før av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8.11.2023 at 7:58 PM, bzzlink said:

Snubla akkurat over en post i en fb gruppe som viser hvor kort en 540WLTP bil går med småkjøring og forvarming.

Jeg tror det er mange som ikke har lader hjemme, og som tenker at det går fint, helt til de kommer til vinteren.

IMG_1346.jpeg

Sentry tar også noen prosenter.

Lenke til kommentar
On 8.11.2023 at 10:22 AM, bzzlink said:

Du har 3 modeller å velge imellom her i mitt hode, for å få taklast og henger. Innenfor budsjettet ditt.

ID4/Enyaq bakhjulstrekk 1000kg
Du må se på de med det største batteriet for å klare rekkeviddekravet ditt. De heter id4 Pro. Og enyaq IV80 tror jeg (blir litt forvirret av de forskjellige modellene)

ID4/Enyaq 4x4 1200kg
Her begynner km stand å bli høy og du må være god til å prute for å komme innenfor budsjett ditt.

Model 3 4x4 1000kg
Ta 2021 modeller og nyere, de har varmepumpe.  OBS! hengerfeste kan ikke ettermonteres!

Har selv kjørt Model 3 (2019 modell) i 4 år og 70000km. Det var et særdeles hyggelig bilhold. Hvis du ikke trenger SUV formen, så ville den vært mitt 1. valg. Stort utvalg biler, og det er utrolig deilig å kjøre en skikkelig sterk bil, med godt 4 hjulstrekksystem.

Laget et finn søk til deg her, tar med biler opp til 390' for tenker det går an å få de helt ned til eller under ditt budsjett, værtfall for VAG bilene, hvor det ligger veldig mange tilsalgs ift. hvor mange som er solgt.

https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&driving_range_from=450&fuel=4&model=1.8078.2000555&model=1.8078.2000501&model=1.817.8392&model=1.817.2000553&model=1.808.8395&price_from=15000&price_to=390000&sort=PRICE_ASC&year_from=2021

 

 

Noen spesiell grunn til at du ikke tok med Polestar?  :)

Lenke til kommentar
2 hours ago, CT-cons said:

Noen spesiell grunn til at du ikke tok med Polestar?  :)

Rekkevidde. Jeg satt WLTP på 500km i søket for å komfortabelt klare 300km på vinteren. Så var vel derfor de ikke kom opp tipper jeg.

er vel 440km eller noe på Polestar i de som er innenfor budsjett her. Men finner man en  med varmepumpe klarer vel kanskje 300 km komfortabelt?

Det ligger en video hvor TeslaBjørn kjører til polarsirkelen med Polestar. Er en stund der hvor kan kjører i 2 timer, for så å måtte lade i 1 time. Som han blir rimelig lei. 
 

Men det har vel kommet forvarming av batteri og raskere ladere siden den gang kanskje

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (44 minutter siden):

Rekkevidde. Jeg satt WLTP på 500km i søket for å komfortabelt klare 300km på vinteren. Så var vel derfor de ikke kom opp tipper jeg.

er vel 440km eller noe på Polestar i de som er innenfor budsjett her. Men finner man en  med varmepumpe klarer vel kanskje 300 km komfortabelt?

Vet du hvor mye/lite 2021 modell 3 SR+ klarer om vinteren ift LR versjonen? Lurer på om det kun er rundt 250 km ish. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...