Gå til innhold

"Rimelig" elbil med mulighet for å trekke henger?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Ser ut til at bilen min blir pensjonert etter en påkjørsel. Jeg trenger da en ny bil, og tenker det er på tide å gå for elbil denne gangen.

Jeg har ikke så mange krav i grunn. Vil gjerne ha minst 300 km rekkevidde vinterstid. Mer er selvsagt bedre, men med 300 km så klarer jeg meg med en ladning i uken, jeg kommer meg tur/retur hytten i helgene + jeg har mulighet til å gjøre unna diverse småturer samtidig.

Bilen vil bli brukt i jobbsammenheng, og dermed trenger jeg hengerfeste med mulighet for å trekke henger. Mulighet for litt plank på taket er også en stor fordel.

Trenger ikke all verden med plass inni. 90% av turene så er det 2 stk i bilen. Plass til litt arbeidsklær og noen kasser med verktøy i bagasjen er fint.

Så er det da mulig å finne en ok elbil til rundt 350 000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du være grei å begrunne forslaget? Jeg har null interesse for bil, og vet dermed ikke noe om noen modeller og hva de står for med tanke på kvalitet, utgifter, feil og mangler osv.

Brukt eller ny? Ser det finnes masse valg som øker prisen. Hva må en ha ekstra, og hva er lurt å ha ekstra? Om en velger brukt, hva må en passe på da? Maks alder? Maks km?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (20 minutter siden):

Kan du være grei å begrunne forslaget? Jeg har null interesse for bil, og vet dermed ikke noe om noen modeller og hva de står for med tanke på kvalitet, utgifter, feil og mangler osv.

Brukt eller ny? Ser det finnes masse valg som øker prisen. Hva må en ha ekstra, og hva er lurt å ha ekstra? Om en velger brukt, hva må en passe på da? Maks alder? Maks km?

Om du har 0 interesse for bil er Model 3 perfekt. Enkelt å sette seg inn i, svær og god skjerm, god rekkevidde og kjempekjekk å reise utover de 300km i. 

De har hatt endel problemer med kvaliteten på visse punkter, så henvend deg på Tesla delen av forumet så får du kjøpstips som kan hjelpe deg å unngå de verste fellene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla Model 3 med firehjulsdrift går langt og har hengerfeste. Det er en sedan med liten bagasjeromsluke. Fra og og med 2021 får du første facelift. Long range utgaven fra 2021 fra forhandler ligger på rundt 350.000,- nå. Sikkert mulig å gjøre gode kjøp. Eksempel: https://www.finn.no/325471183

En kan omtrent få en Skoda Enyaq med firehjulsdrift for 350.000,- nå. En stor bil med praktisk bagasjerom. Disse kommer også med bakhjulsdrift med samme batteripakke til lavere pris. Sikkert mulig å finne fine VW ID.4 til 350.000,- med hengerfeste. Eksempel: https://www.finn.no/326795031

 

Et søk på finn på elektriske biler, solgt fra forhandler med rekkevidde minimum 325km og hengerfeste med minimum 800kg gir VW ID.4, Audi E-Tron, Tesla Model 3, Tesla Model X, Skoda Enyaq stort sett. En del av disse er fra 2019 og har gått et stykke. Med andre ord, fabrikkgarantien er på vei ut. Jeg vet at Audi E-Tron ikke har den mest energigjerrige drivlinjen (den bruker mye strøm) men den lader fort. Det er også en ting å tenke på. Hvor langt du kommer på full tank kontra hvor lang tid det tar å hurtiglade. Mye hurtiglading kan slite på batteriet men det som er verst for batteriene er å stå helt fulladet eller nær tom over lengre tid.

 

Endret av Terrassebord
Feilaktig informasjon om Skoda Enyaq rettet opp i. Bakhjulsdrift, ikke forhjulsdrift.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Terrassebord skrev (9 minutter siden):

Tesla Model 3 med firehjulsdrift går langt og har hengerfeste. Det er en sedan med liten bagasjeromsluke. Fra og pg med 2021 får du første facelift. Long range utgaven fra 2021 fra forhandler ligger på rundt 350.000,- nå. Sikkert mulig å gjøre gode kjøp. Eksempel: https://www.finn.no/325471183

En kan omtrent få en Skoda Enyaq med firehjulsdrift for 350.000,- nå. En stor bil med praktisk bagasjerom. Disse kommer også med forhjulsdrift med samme batteripakke til lavere pris. Sikkert mulig å finne fine VW ID.4 til 350.000,- med hengerfeste. Eksempel: https://www.finn.no/326795031

 

Et søk på finn på elektriske biler, solgt fra forhandler med rekkevidde minimum 325km og hengerfeste med minimum 800kg gir VW ID.4, Audi E-Tron, Tesla Model 3, Tesla Model X, Skoda Enyaq stort sett. En del av disse er fra 2019 og har gått et stykke. Med andre ord, fabrikkgarantien er på vei ut. Jeg vet at Audi E-Tron ikke har den mest energigjerrige drivlinjen (den bruker mye strøm) men den lader fort. Det er også en ting å tenke på. Hvor langt du kommer på full tank kontra hvor lang tid det tar å hurtiglade. Mye hurtiglading kan slite på batteriet men det som er verst for batteriene er å stå helt fulladet eller nær tom over lengre tid.

 

Husk å sjekke hvor mye vekt du kan laste både i bil og på henger. Dette er veldig begrenset på en del elbiler i forhold til det man er vant med.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Opsat500 said:

Husk å sjekke hvor mye vekt du kan laste både i bil og på henger. Dette er veldig begrenset på en del elbiler i forhold til det man er vant med.

Ja. Noen har en helt merkelig patent med at hengerfestet kun er for sykkelstativ og slikt. Med en tapp på toppen av kula for å hindre at en vanlig tilhenger kobles på. Hyundai Kona og Kia Soul utgår dermed...

Lenke til kommentar

Det er kjøpers marked på bil nå. ID4, Enyaq eller tesla 3 er sikkert ganske gode valg. Fra folk i bransjen hører jeg at priser på fort 50 tusen under deres prisantydning ofte er det bilene selges for. Det er hvertfall omtrent der budene kommer inn. Så er det mange biler som blir stående leeeenge, mange selgere har fortsatt latterlige forhåpninger om pris. De har kanskje ikke råd til å beholde bilen, men samtidig har de heller ikke råd til å selge med stort tap da de vil sitte igjen med restlån som er dyrt. Så da sliter man litt. 

Tror det er en stor fordel om du kan være litt tålmodig før du slår til på noe, minst et par uker. Ville nok ringt rundt på en haug av biler og hørt hvilken pris du kan få på de ulike. Realistisk pris, ikke "prisantydning". Skambud er lov. For biler i litt høyere prisklasse vet jeg at det ofte kommer inn (seriøse) bud på 100-150 tusen under deres håpefulle pris, og det er ingen som blir fornærmet av det. 

Lenke til kommentar
Terrassebord skrev (19 minutter siden):

Ja. Noen har en helt merkelig patent med at hengerfestet kun er for sykkelstativ og slikt. Med en tapp på toppen av kula for å hindre at en vanlig tilhenger kobles på. Hyundai Kona og Kia Soul utgår dermed...

Og Jaguar I-Pace har kun lov å dra henger på 750kg. Når hengeren i seg selv veier en del så blir det ikke mye lastekapasitet. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Opsat500 said:

Og Jaguar I-Pace har kun lov å dra henger på 750kg. Når hengeren i seg selv veier en del så blir det ikke mye lastekapasitet. 

Bemerk at det er alltid er hengerens registrerte tillate totalvekt som setter grense. Om en henger er registert for 1000 kilo totalvekt, veier 300 kilo og du laster den med 300 kilo, er den ikke lov å bruke på en bil som kan trekke 750 kilo.

Lenke til kommentar
2 hours ago, NULL said:

Bemerk at det er alltid er hengerens registrerte tillate totalvekt som setter grense. Om en henger er registert for 1000 kilo totalvekt, veier 300 kilo og du laster den med 300 kilo, er den ikke lov å bruke på en bil som kan trekke 750 kilo.

Dersom man har klasse BE kan man bruke henger med tillatt totalvekt over bilens tillatte hengervekt så lenge de aktuelle vektene ikke overstiger hva bilen kan trekke.

Da har man lov å trekke en henger med egenvekt på 1000kg og tillatt totalvekt på 3500kg med en bil som har hengervekt på 1500kg. Man får dog bare laste 500kg på da bilens tekniske begrensing er absolutt.

Endret av Terrassebord
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (3 timer siden):

Bemerk at det er alltid er hengerens registrerte tillate totalvekt som setter grense. Om en henger er registert for 1000 kilo totalvekt, veier 300 kilo og du laster den med 300 kilo, er den ikke lov å bruke på en bil som kan trekke 750 kilo.

 

Terrassebord skrev (38 minutter siden):

Dersom man har klasse BE kan man bruke henger med tillatt totalvekt over bilens tillatte hengervekt så lenge de aktuelle vektene ikke overstiger hva bilen kan trekke.

En bil som kan ha 300 kg tilhenger kan lovlig trekke en 1000 kg tilhenger med klasse B, når aktuell totalvekt på tilhengeren er maks 300 kg. Se her, en Kona som kan slepe 300 kg og en 1000 kg tilhenger som veier 240 kg tom:

300kg.thumb.jpg.03ba5ee2035721ff0b351e44b089629d.jpg

Bil og henger er funnet tilfeldig på finn. Tilhengerkalkulator | Statens vegvesen

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Du har 3 modeller å velge imellom her i mitt hode, for å få taklast og henger. Innenfor budsjettet ditt.

ID4/Enyaq bakhjulstrekk 1000kg
Du må se på de med det største batteriet for å klare rekkeviddekravet ditt. De heter id4 Pro. Og enyaq IV80 tror jeg (blir litt forvirret av de forskjellige modellene)

ID4/Enyaq 4x4 1200kg
Her begynner km stand å bli høy og du må være god til å prute for å komme innenfor budsjett ditt.

Model 3 4x4 1000kg
Ta 2021 modeller og nyere, de har varmepumpe.  OBS! hengerfeste kan ikke ettermonteres!

Har selv kjørt Model 3 (2019 modell) i 4 år og 70000km. Det var et særdeles hyggelig bilhold. Hvis du ikke trenger SUV formen, så ville den vært mitt 1. valg. Stort utvalg biler, og det er utrolig deilig å kjøre en skikkelig sterk bil, med godt 4 hjulstrekksystem.

Laget et finn søk til deg her, tar med biler opp til 390' for tenker det går an å få de helt ned til eller under ditt budsjett, værtfall for VAG bilene, hvor det ligger veldig mange tilsalgs ift. hvor mange som er solgt.

https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&driving_range_from=450&fuel=4&model=1.8078.2000555&model=1.8078.2000501&model=1.817.8392&model=1.817.2000553&model=1.808.8395&price_from=15000&price_to=390000&sort=PRICE_ASC&year_from=2021

 

 

Endret av bzzlink
la til finn søk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, ProphetSe7en said:

Vil gjerne ha minst 300 km rekkevidde vinterstid. Mer er selvsagt bedre, men med 300 km så klarer jeg meg med en ladning i uken, jeg kommer meg tur/retur hytten i helgene + jeg har mulighet til å gjøre unna diverse småturer samtidig.

Med dette utsagnet så høres det litt ut som du ikke har lading der du parkerer til vanlig? Da ville jeg ikke kjøpt elbil.

Bilene som går 300km vinterstid, gjør det på 1 tur. De gjør absolutt ikke det ved småkjøring og 3 turer i løpet av en dag og parkeres ute i kulde, slik at kupe og batteri hele tiden må varmes opp. Regn med MER ENN halvering av WLTP under slike forhold.

Dersom du ikk har lading der du parkerer regelmessig, så ville jeg tenkt meg om 3 ganger før jeg hadde giddet å ha elbil. Hadde selv lading i en nabovei i borettslaget, som jeg måtte kjøre og parkere over natta når jeg skulle lade (var alltid ledig plass der) men bare det var nok hassle til at man skal ha store besparelser på drivstoff / bomring for å gidde.

Når man har lading på parkeringsplassen sin er elbil knall, og bedre enn fossibil i 99% av min brukstid av bil

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Skal se nærmere på modellene som er foreslått.

Jeg har lader i garasje og på parkeringsplassen tilhørende min bolig, men det er abonnement løsninger daben ekstern tilbyder har bygget ut alt av ladere i borettslaget.

Jeg skal etter hvert få montert lader på tunet utenfor huset, men venter svar fra kommunen i forbindelse med å senke fortauskanten så jeg kan kjøre bil over fortauet og inn på tunet.

Jeg har en del arbeid rundt om, alt fra 10 km kjøring til 100 km kjøring hver vei som jeg må klare uten å lade underveis. Hytten er 70 km hver vei, men så blir det gjerne kjøring til butikken også, rundt 10 km på en helg eller kanskje 30 på en uke. Så en uke på hytten blir totalt 170 km fordelt på si 5 kjøreturer 

Lenke til kommentar
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Takker for alle svar. Skal se nærmere på modellene som er foreslått.

Jeg har lader i garasje og på parkeringsplassen tilhørende min bolig, men det er abonnement løsninger daben ekstern tilbyder har bygget ut alt av ladere i borettslaget.

Jeg skal etter hvert få montert lader på tunet utenfor huset, men venter svar fra kommunen i forbindelse med å senke fortauskanten så jeg kan kjøre bil over fortauet og inn på tunet.

Jeg har en del arbeid rundt om, alt fra 10 km kjøring til 100 km kjøring hver vei som jeg må klare uten å lade underveis. Hytten er 70 km hver vei, men så blir det gjerne kjøring til butikken også, rundt 10 km på en helg eller kanskje 30 på en uke. Så en uke på hytten blir totalt 170 km fordelt på si 5 kjøreturer 

Jeg har ikke ført noen statistikk på min, men merker stor forskjell når gradene faller under 10C, slik at bilen må begynne å bruke energi på å holde batteriet i lunk. Jeg har masse småkjøring, og bruker forvarming og behold klima på, om jeg skal ut av bilen i 20 min. osv. komfort er alt :)

Ikke gå for en bil uten varmepumpe i hvert fall. Id4 og enyaq har dette som standard hvis de er solgt nye i Norge. Tesla har som standard på 2021 modeller og nyere.

De 170km på 5 kjøreturer bør være mulig, men spørs litt på om det er mye kjøring på motorvei og med henger. Fart, og spesielt over 80km/t har veldig mye å si på rekkevidde. Det samme har kulden der du bor. Hvis snitttemp er -15 eller + 5 løpet av en uke har mye å si.

Oppsummert prøver jeg vel egentlig å si at slik din situasjon høres ut, så trenger du WLTP på 500+ for ikke å irritere deg over å kjøre elbil.

Jeg ville gjort som jeg selv gjorde når jeg skulle bytte. Leide en av de aktuelle bilene i 4 dager på nabobil (Getaround) for å skjønne hvordan det var å ha elbil
 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Mag ne said:

 

En bil som kan ha 300 kg tilhenger kan lovlig trekke en 1000 kg tilhenger med klasse B, når aktuell totalvekt på tilhengeren er maks 300 kg. Se her, en Kona som kan slepe 300 kg og en 1000 kg tilhenger som veier 240 kg tom:

300kg.thumb.jpg.03ba5ee2035721ff0b351e44b089629d.jpg

Bil og henger er funnet tilfeldig på finn. Tilhengerkalkulator | Statens vegvesen

Henger reglene er super håpløse.
For man kan regne aktuell vekt så lenge vogntogvekt regnet etter tillatt totalvekt på henger er under 3500kg.
Men er den over 3500kg, så må ma ha B96 for å få lov til å regne aktuell vekt.

Screenshot 2023-11-08 at 13.21.20.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...