Gå til innhold

Helseplattformen - en IT-skandale

Anbefalte innlegg

• 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Største overraskelsen er vel eigentleg at Riksrevisjonen berre slår inn opne dører utan å vise til kva som konkret skulle vært gjort annaleis i arbeidet med å planlegge, organisere og innføre helseplattformen.

Det vises til at det har oppstått svakheiter i arbeidet, men beviset for at arbeidet er svakt er at Riksrevisjonen påstår ei rekke ting som kan skje. Blant anna at kostnadane kan føre til at helseforetaket får mindre økonomisk spelerom til å gjere vurderingar.
Utanom at innføringa har blitt dyrare enn antatt så har ikkje Riksrevisjonen konkrete saker å vise til, som eksempel på dødsfall eller andre alvorlege konsekvensar som følgjer av innføringa av helseplattformen.

Det at Riksrevisjonens anbefalingar til helse og omsorgsdepartementet er at dei må følgje opp at helseplattformen bidreg tilå nå helsepolitiske mål, og at det skal stimulerast til ytterlegare samordning og samarbeid mellom Helse Midt-Norge og dei andre helseregionane, er etter mitt syn berre vis-vass prat.

Det å kritisere pengebruken er sjølvsagt lavthengande frukt for Riksrevisjonen, det eg er mest overraska over er at Riksrevisjonen ikkje har sagt noko om at pengebruken har vært vekkasta. Slik som eg les rapporten så går kritikken mest i retning av at budsjetteringa burde vært betre slik at sluttrekninga ikkje kom som ei overrasking.

Etter mitt syn så burde kritikken i langt større grad vært retta mot beslutningstakarane.
Heilt overordna så er det to store manglar i arbeidet med innføring av helseplattforma.
1. Leiinga har mangla bestillingskompetanse, og ein har rått slukt salgsargumentet om at med helseplattforma så skulle alle helseopplysningar kunne registrerast med eit museklikk. Det har i alt for liten grad vært vurdert om dette har vært realistisk, og ein har satt alt for lite krav til leverandøren, heriblant retten til å halde tilbake heile eller delar av betalinga fram til systemet er innført og fungerer slik som ein har blitt lovd. At ein betalar fullpris til ein leverandør som berre har levert eit halvferdig produkt høyrer sjølvsagt ingen stad heime.
2. Leiinga har fullstendig gløymt at brukaropplæringa ikkje berre skal være kva knappar ein trykker på for å gjere ulike ting i systemet. Den viktigaste brukaropplæringa i eitkvart system er korleis ein skal jobbe for å få mest mogleg ut av funksjonaliteten til det nye programmet. Om brukarane prøver å jobbe på gamlemåten i det nye systemet så er det ikkje rart at det oppleves som både fustrerande og ueffektivt. Ofte er det planlagt at mesteparten av gevinsten med det nye systemet skal realiserast ved å bruke systemet til å jobbe smartare. Det nytter ikkje å irritere seg at du ikkje finn knappen for å printe ut brevet slik at du får satt på frimerke og lagt det i postkassa når systemet er konstruert for at brevet automatisk skal bli sendt digitalt så fort ein er ferdig med saka.

Når kontorarbeidsplassane ellers i samfunnet innførte Teams og skylagring, så var det vel openbart at dei tilsette også måtte endre måten dei jobbar på for å kunne bruke det nye systemet rett?
Skylagring er ein veldig effektiv måte å gjere at fleire personar kan jobbe i same dokument i sanntid, både frå kontoret og frå andre stadar. Men om ein insisterer på å jobbe på gamlemåten og laster ned det som ligger i skya for å jobbe med dokumentet lokalt, og deretter laster dokumentet tilbake til skya og då overskriver dei endringane som kollegaen gjorde dagen før, så er det ikkje rart at ein blir forbanna og meiner at det nye systemet berre lagar krøll og ekstraarbeid.

Feilen som helseforetaket har gjort er at ein ikkje har starta med å gi opplæring i korleis arbeidsflyten skal være i framtida. I staden har ein kjøpt eit dyrt system, gitt grunnleggande opplæring i korleis ein navigerer i brukergrensesnittet, og kryssa fingrane og håpa på at dei tilsette sjølv skal finne ut av kva som er den mest effektive måten å jobbe på.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
Duriello skrev (10 timer siden):

For øvrig, kan være interessant å se hvem som har styreverv i Helseplattformen a/s og styret i Helse Midtnorge. 🫣🫣

Om det er overlappande verv så er ikkje det så rart ettersom Helseplattformen AS er eit firma som er oppretta og eigd av Helse midtnorge og kommunene som har valgt å kjøpe seg inn.

Berre det at det er nødvendig å kjøpe seg inn i eit aksjeselskap for å få lov til å kjøpe nytt dataverktøy burde vel føre til at det ringer nokre alarmklokker. Det er ikkje ei vanleg løysing, det er ingen helseforetak som har måtte kjøpe aksjer i Microsoft for å kunne bruke Office pakken.

Det finnes sikkert gode grunnar til at det er fornuftig med eit aksjeselskap, men det er i alle fall grunn til å stille spørsmål om kvifor det er nødvendig.
Eg kan ikkje sjå for meg anna enn at dette er ei overføring av ansvar. Ved normalt innkjøp av eit datasystem så ville partane vært helseforetaket som brukar og Epic Systems som programutviklar. No er det vel Epic Systems som har solgt lisensen til Helseplattformen AS, og så er det ein avtale mellom helseforetaket og Helseplattformen AS om å ta i bruk systemet. Det gjer at det er Helseplattformen AS som må stå ansvarleg for alle feil og manglar, og ikkje utviklaren.
Er Helseplattformen AS eit aksjeslskap som er oppretta for å kunne slå selskapet konkurs for å på den måten fristille seg frå alle reklamasjonskrava?

Skrevet
On 12.12.2023 at 5:20 PM, Guest Slettet-ZwZXKsIXQp said:

Jeg har lenge hevdet at introverte it-nerder mangler vesentlig kompetanse innen brukervennlighet, prosesskunnskap, pedagogikk, kvalitetssikring og kommunikasjon med brukernivået.

Det er vanligvis ikke it-nerdene som er problemet, men de lange kommunikasjonslinjene. Ledere med hjelp av konsulenter skrive mangelfulle oppdragsbeskrivelser som sendes videre til utviklere i et annet land uten kunnskap om lokale forhold eller nærhet til de brukerne som skal ta systemene i bruk. Det er først mange år senere når fotfolket skal ta det i bruk at alle problemene oppdages. Da venter mange nye år med feilretting og endringer i systemene. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Her er et eksempel på hvordan styret i Helse Midt BURDE ha gjort det:

https://www.nrk.no/ostfold/apper-sparer-ansatte-for-en-time-hver-dag-1.17102650

Jada, jeg skjønner at det ikke er det samme, men det er mer konseptet jeg tenker på. En oppgave/app av gangen, der appene snakker med hverandre, og det er brukerne selv som kommer og ber om apper, og kommer med forslag til hvordan gjøre ting, endringer osv.

Ansatte sparer altså 1 time pr ARBEIDSDAG, i motsetning til HP, der man bruker mye lenger tid på ting. IT er til for å effektivisere, ikke bruke lenger tid på ting.

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Skrevet
On 11/11/2024 at 9:47 PM, kremt said:

Folk som driver med dette har vel jobb til evig tid. Dette blir aldri, noensinne, ferdig. Konsulenter og rådgiveres drømmescenario. 

Som konsulent er jeg interessert i å gjøre en god jobb uansett hva jeg jobber med. Jeg liker å ferdigstille oppgaver og prosjekter på en god måte. Dersom man er flink komme det altid mer arbeid. Jeg har nå 5 års erfaring in house erfaring og rundt 3 års erfaring som konsulent og foreløpig har jeg valgt å bli i konsulentbransjen på grunn av de forskjellige mulighetene det gir oppdragsmessig. Hvis det finnes konsulenter som liker å hale ut oppdrag så har jeg ikke møtt de. Det er mye morsommere å gjøre en god jobb ettersom det ofte fører til flere oppdrag og mulighet for flere konsulenter. Det er vanligvis kun mulig dersom firmaet nyter godt av konsulentbruken. Hvis prosjekter ikke fullføres og firmaet ikke tjener penger så har de heller ikke råd til konsulenttjenester. 

Her er det folk høyt på rangstiden som har tatt absurde beslutninger som at norge ikke kan utvikle programmvare, og heller kjøpt pakkevare fra USA med et helsesytem som ikke ligner vårt i det hele tatt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Håper en ser på helseplatformen på nytt, i lys av AI og de mulighetene som nå finnes; en har større muligheter nå, på grunn av AI, opp mot utvikling av programvare, testing og design.

Tror en med de AI løsningene som nå finnes, at det i større grad er lettere å få et riktig produkt i havn 😇

Endret av lania
Skrevet
Pop skrev (3 timer siden):

Enda en oppsummering, dessverre altfor riktig. En absurd katastrofe innen inkompetanse og skjulte agendaer.

https://www.nrk.no/mr/xl/helseplattforma-ga-lite-motstand_-men-sjukehus-i-molde-og-kristiansund-ga-fakkeltog-og-bunadsgerilja-1.16708465

I tillegg til andre, så er det en sikkerhetsrisiko å være avhengig av amerikansk programvare og tjenester. USA blir stadig mer fascistisk, fiendtlig og ustabilt. Trump-regimet vil bruke amerikanske bedrifter til blant annet økonomisk krigføring mot tidligere allierte. Dette alene burde være nok til å gå vekk fra makkverket.

Skrevet
lania skrev (18 timer siden):

Håper en ser på helseplatformen på nytt, i lys av AI og de mulighetene som nå finnes; en har større muligheter nå, på grunn av AI, opp mot utvikling av programvare, testing og design.

Tror en med de AI løsningene som nå finnes, at det i større grad er lettere å få et riktig produkt i havn 😇

Utfordringa med Helseplattforma no er at ein har spytta inn så mykje pengar at ein må vurdere om ein skal betale dei siste rekningane og ha eit forholdsvis dårleg program, eller om ein skal trekke seg ut og miste alt.
Ei anna utfordring er at heile betalingsløysinga er pill råtten ved at vi måtte kjøpe aksjer i Epic som ikkje kan selgast, og at det viser seg å i praksis være umogleg å stille Epic ansvarleg for kontraktsbrot. Avtalen var i utgangspunktet veldig klar på at X funksjonar skulle leverast innan Y frist. Men når Epic krever å få jobbe med feilretting i det uendelege og ingen i Norge er villig til å stoppe betalingane i frykt for at Epic legg ned arbeidet så sitter vi i saksa. Epic har og får fortløpande betaling for sitt arbeid, så for deira sin del så vil det være ideelt om arbeidet aldri blir sluttført. Dette er problemet med å kjøpe systemer som skal utviklast og tilpassast, hadde vi kjøpt eit ferdig system så hadde det vært ein eingongskostnad å skaffe systemet.

Når det gjeld AI så har eg ingen tru på det i eit slikt system, i alle fall ikkje som grunnpillar. Er det nødvendig med AI hjelp så er systemet langt meir komplisert enn det trenger å være. Eg er også overbevist om at helseforetaket ikkje kjem til å prioritere opplæring og ressurstilgang som er god nok til å fange opp eventuelle feil som skuldast AI. Eit typisk døme på dette er den feilen som skjedde der 16 000 brev var ferdigstilt av brukaren men som ikkje vart sendt ut til pasientar og legar fordi dei som brukte systemet verken hadde fått god nok opplæring i korleis brevet skulle sendast ut frå systemet, eller hadde kompetanse/tilgang til å sjekke at breva vart sendt ut. Blander du AI inn i dette så får vi masse journalfeil som ingen har kompetanse eller tilgang til å rette opp.

Merk at Helseplattforma alt bruker AI på enkelte områder, men ein held kraftig igjen av omsyn til personvern og sikkerheit.

Største problemet med Helseplattformen slik som eg ser det er at utviklinga har gått alt for seint. Den viktigaste funksjonen som var felles journal for heile helsevesenet har no Helseplattforma gitt opp på. Fastlegane nekter å bruke Helseplattformen så då forsvant den viktigaste grunnen til å ha felles pasientjornal, som var samhandlinga mellom fastlege og sjukehusa.
Det som skulle være revolusjonerande funksjonar som tilgang til eigne helseopplysningar, digitale reseptar, digital timebestilling, osv har no rukket å bli standardfunksjonar i andre tenester.
Helsenorge.no som alle i heile landet har tilgang til gir innbyggarane no nesten alle funksjonane som ein opprinneleg planla skulle dekkast av Helseplattformen. For oss som bruker helsetenestene så er det lite fordelar å hente på å våre i ei kommune/helseregion som nyttar Helseplattformen som vi ikkje frå før har på helsenorge.no.

Skrevet

Når Estland klarer å implementere et helsesystem basert på åpen kildekode og åpne standarder, pluss mer fleksibilitet ift å koble inn moduler for røntgen etc for 25 mill NOK, for flere innbyggere enn det som Helseplattformen p.t. dekker så er det udiskutabelt penger i dass.

Epic har oppvartet og vist politikere og kjøpere reklameshow i en hall på Spektrum størrelse står det i artikkelen.  Det er en type korrupsjon det også - "smøreturer" til USA rett og slett.

Samarbeide med NTNU og UiO Informatikk ang-programvare kvalitet, testing og brukeropplevelse burde være mulig.

Eneste jeg husker å ha sett på en reportasje for noen år siden var bl.a. at tidspunkt (for pasientavtaler/observasjoner) ikke kunne skrives direkte inn, men måtte snurres på to virtuelle hjul for hhv timer og minutter... et lite men symptomatisk eksempel på hvordan enkle ting kan overkompliseres og bli tidstyver (gang opp sekunder tapt med antall ansatte og tidsføringer pr dag)

I reportasjoen forsinket dette og andre obligatoriske felt/valg også ambulansetjenester, selv om nevnte utfylling var helt irrelevant (for andre enn statistikere i Helseforetaket, som skal analysere i etterkant)

• Liker 1
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (21 timer siden):

Utfordringa med Helseplattforma no er at ein har spytta inn så mykje pengar at ein må vurdere om ein skal betale dei siste rekningane og ha eit forholdsvis dårleg program, eller om ein skal trekke seg ut og miste alt.
Ei anna utfordring er at heile betalingsløysinga er pill råtten ved at vi måtte kjøpe aksjer i Epic som ikkje kan selgast, og at det viser seg å i praksis være umogleg å stille Epic ansvarleg for kontraktsbrot. Avtalen var i utgangspunktet veldig klar på at X funksjonar skulle leverast innan Y frist. Men når Epic krever å få jobbe med feilretting i det uendelege og ingen i Norge er villig til å stoppe betalingane i frykt for at Epic legg ned arbeidet så sitter vi i saksa. Epic har og får fortløpande betaling for sitt arbeid, så for deira sin del så vil det være ideelt om arbeidet aldri blir sluttført. Dette er problemet med å kjøpe systemer som skal utviklast og tilpassast, hadde vi kjøpt eit ferdig system så hadde det vært ein eingongskostnad å skaffe systemet.

Når det gjeld AI så har eg ingen tru på det i eit slikt system, i alle fall ikkje som grunnpillar. Er det nødvendig med AI hjelp så er systemet langt meir komplisert enn det trenger å være. Eg er også overbevist om at helseforetaket ikkje kjem til å prioritere opplæring og ressurstilgang som er god nok til å fange opp eventuelle feil som skuldast AI. Eit typisk døme på dette er den feilen som skjedde der 16 000 brev var ferdigstilt av brukaren men som ikkje vart sendt ut til pasientar og legar fordi dei som brukte systemet verken hadde fått god nok opplæring i korleis brevet skulle sendast ut frå systemet, eller hadde kompetanse/tilgang til å sjekke at breva vart sendt ut. Blander du AI inn i dette så får vi masse journalfeil som ingen har kompetanse eller tilgang til å rette opp.

Merk at Helseplattforma alt bruker AI på enkelte områder, men ein held kraftig igjen av omsyn til personvern og sikkerheit.

Største problemet med Helseplattformen slik som eg ser det er at utviklinga har gått alt for seint. Den viktigaste funksjonen som var felles journal for heile helsevesenet har no Helseplattforma gitt opp på. Fastlegane nekter å bruke Helseplattformen så då forsvant den viktigaste grunnen til å ha felles pasientjornal, som var samhandlinga mellom fastlege og sjukehusa.
Det som skulle være revolusjonerande funksjonar som tilgang til eigne helseopplysningar, digitale reseptar, digital timebestilling, osv har no rukket å bli standardfunksjonar i andre tenester.
Helsenorge.no som alle i heile landet har tilgang til gir innbyggarane no nesten alle funksjonane som ein opprinneleg planla skulle dekkast av Helseplattformen. For oss som bruker helsetenestene så er det lite fordelar å hente på å våre i ei kommune/helseregion som nyttar Helseplattformen som vi ikkje frå før har på helsenorge.no.

Er mye kriminalitet innad i det Norske IT miljøet, og er vel det jeg innbiller meg er typisk for hele bransjen enkelte steder: Tyveri, løgn, bedrag, straffbare trusler,korrupsjon,underslag og manipulering

Fordelen med AI, nå, er at en slipper å engste seg i samme grad for alt dette - folk som er kompetent trenger ikke AI, i den grad enkelte tar den i bruk.

Folk er vant til å stjele design og kode på internett, basert på alle jeg kan ha snakke med - før 2022 og AI - som til og med gliser at det faktisk er slik at "En skal stjele,manipulere, og drite i lovverk " :)

Er ikke rart helseplatforma ble noe dritt.

Viktigste en kan gjøre er å få faktiske kompetente mennesker inn i bransjen (ja f.eks UIO og NTNU), folk med eksamen og reel bakgrunn - ikke bare folk som kun har erfaring med å "meshe" sammen noe andre har laget, uten en gang å forstå noe av det en gjør.

Endret av lania

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...