Gå til innhold

Helseplattformen - en IT-skandale


Anbefalte innlegg

Som jeg har skrevet i flere innlegg ang saken på FB bl.a.:

I styret som bestemte at Epic skulle tas i bruk, så var det kun EN person med relevant IT-utdanning. Det blir som at diagnoser på sykehus skal bestemmes av EN lege, en rørlegger, en elektriker, en snekker, en økonom, og en rengjører, og FLERTALLET bestemmer diagnosen.

Det gikk jo som det måtte gå...

Endret av Ratleto
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stig Slørdahl, et navn å merke seg. En av de ansvarlige for katastrofen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XbXV2n/vil-ikke-utsette-helseplattformen-i-moere-og-romsdal

"Direktøren i Helse Midt-Norge overkjører Helse Møre og Romsdal og vil innføre journalføringssystemet Helseplattformen til tross for at styret i sykehuset stemte for utsettelse."

"Det lokale styret i Helse Møre og Romsdal bestemte at systemet ikke skulle innføres som planlagt. Denne avgjørelsen blir nå overkjørt av toppledelsen i Helse Midt-Norge."

"Helse Møre og Romsdal hadde i forkant gjort en risiko- og sårbarhetsanalyse av Helseplattformen som viste rødt nivå for både pasientsikkerhet og kapasitet."

"Helsetilsynet har konkludert med at Helseplattformen truer pasientsikkerheten."

Det er helt perverst. Hvordan er det mulig at disse får herje fritt?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det at prosjektet er veldig stort gjør det vanskelig å styre. Helse-foretaksmodellen er vel også omdiskutert.

Leverandøren av systemet Epic har jeg dårlig inntrykk av. Det virker som at andre som har tatt i bruk dette systemet i England, Danmark og Finland er lite fornøyde. Det er blitt påstått at det er lite brukervennlig og vanskelig. Så valg av feil leverandør og plattform kan være en del av problemet. Systemet sies å passe bare for USA.

Ellers så er det tydlig at systemet er for lite brukervennlig. Det er svært viktig at slike systemer er enkle i bruk og gir god sikkerhet mot feil.

Endret av Svein M
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (1 time siden):

God artikkel om hva som, på flere nivåer, er problemet med Helseplattformen.

https://www.cw.no/arild-haraldsen-debatt-e-helse/gar-helseplattformen-mot-okonomisk-kollaps/2152395

Skremmende, men ikke overraskende når man kjenner litt til flere IT-fadeser de siste tiårene.

Store IT-systemer er komplekse og utviklingen har tendens til å leve sitt eget liv. Altfor ofte er ikke brukernivået med når det gjøres større beslutninger. Når man også leser at eier sitter med ansvar for mangler i leveransen, blir skandalen et faktum.

Jeg har lenge hevdet at introverte it-nerder mangler vesentlig kompetanse innen brukervennlighet, prosesskunnskap, pedagogikk, kvalitetssikring og kommunikasjon med brukernivået.

Inntrykket mitt har blitt ytterligere styrket…….

Lenke til kommentar

Styret i Helse Midt-Norge går imot styret i Helse Møre og Romsdal. Sjukehusa skal ta i bruk Helseplattforma i april som planlagt.

Helse Møre og Romsdal meiner det er for risikabelt for pasientar og tilsette å gå på i april, men får ikkje støtte av eigaren Helse Midt-Norge i onsdagens styremøte.

https://www.nrk.no/mr/reagerer-sterkt-pa-vedtaket-om-a-innfore-helseplattforma-i-more-og-romsdal-i-april-1.16677282

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Styret i Helse Midt-Norge går imot styret i Helse Møre og Romsdal. Sjukehusa skal ta i bruk Helseplattforma i april som planlagt.

Helse Møre og Romsdal meiner det er for risikabelt for pasientar og tilsette å gå på i april, men får ikkje støtte av eigaren Helse Midt-Norge i onsdagens styremøte.

Og det skyldes at pengene ruller ut i et økende tempo.
Da er det bedre å la pasientene lide og gråte noen krokodilletårer hvis noen av dem dør…….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12.12.2023 at 5:20 PM, Inspector said:

Jeg har lenge hevdet at introverte it-nerder mangler vesentlig kompetanse innen brukervennlighet, prosesskunnskap, pedagogikk, kvalitetssikring og kommunikasjon med brukernivået.

Inntrykket mitt har blitt ytterligere styrket…….

Med femten års erfaring i bransjen så vil jeg sterkt påstå at det ikke er nerdene på bunnen som er problemet. De roper så høyt de bare kan i flere år om alle problemene som må løses og hva som ville vært en faktisk løsning på problemene, men idiotene på toppen skjønner ikke bæret, lar seg korrumpere av lobbyister for store systemer, hører på konsulenter fra selskaper som E&Y, PwC som bare meler sin egen kake osv. 

Folk som styrer har ikke peiling, det offentlige har ikke peiling, og de som får ansvarene har ikke peiling.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1.11.2023 at 9:23 PM, trn100 said:



Oppgaven er i utgangspunktet ganske enkel, men er kraftig påvirket av lobbyister med både økonomiske interesser og muskler samt beslutningstagere uten peiling.

Standardsystemer er veldig ofte gode nok. Problemet oppstår når man i stede for å lære opp brukeren kaster bort uendelige resurser på å tilpasse systemet til brukere som ikke er villige til eller evner å lære seg noe nytt.

Har selv jobbet med SAP i mange år og sett utallige gode standardløsninger bli fullstendig ødelagt av brukertilpasninger.

Dette!

Alle som argumenterer mot dette, både hos leverandør (de blir våte på tuppen av mange fakturerbare timer og vedlikeholdstimer de ser i det) og hos kunden (som ikke skjønner den reelle kostnaden og risikoen hver tilpasning utsetter dem for) Skulle vært kasta på hue ut av prosjektene

23 minutes ago, Phantom Software said:

Med femten års erfaring i bransjen så vil jeg sterkt påstå at det ikke er nerdene på bunnen som er problemet. De roper så høyt de bare kan i flere år om alle problemene som må løses og hva som ville vært en faktisk løsning på problemene, men idiotene på toppen skjønner ikke bæret, lar seg korrumpere av lobbyister for store systemer, hører på konsulenter fra selskaper som E&Y, PwC som bare meler sin egen kake osv. 

Folk som styrer har ikke peiling, det offentlige har ikke peiling, og de som får ansvarene har ikke peiling.

Og dette. En gjeng med folk som lager prossesser med basis i «best practice from Gartner» eller et av de store konsulenthusene, og vinner frem med de mest idiotiske endringskrav mot nerdenes protester. 
Men store fagre ord fra leverandører (som våte på tuppen) forsikrer om at det er null-stress-pin-stripe-dress. 
Så ser de på nerdene som noen sære kranglete lite smidige folk som trygt kan oversees.

GRRRRR. Merker jeg blir irritert.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror et når en valgte Epic som leverandør så var en nærmest dømt til å få et dårlig system. Jeg forstår det slik at det har vært en katastrofe både i Danmark og Finland. Men det har ikke blitt lagt ned der heller. En må gjøre det brukervennlig.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 17.12.2023 den 12:11 PM):

Jeg tror et når en valgte Epic som leverandør så var en nærmest dømt til å få et dårlig system. Jeg forstår det slik at det har vært en katastrofe både i Danmark og Finland. Men det har ikke blitt lagt ned der heller. En må gjøre det brukervennlig.

Spørsmålet er hvem som er ansvarlig for at man valgte et system man så var en katastrofe i våre naboland, og neste spørsmål er hvordan man får disse straffet, helst med fengsel.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...