Gå til innhold

Bygge egen PC eller kjøpe ferdig, er det noe å spare?


PheIix

Anbefalte innlegg

Jeg har siden jeg var 15 alltid bygget egen pc, men har sett litt på komplett i det siste og synes ikke det lenger virker så veldig gunstig som det pleide å være. Jeg har forholdsvis romslig budsjett nå, og har lagt meg på rett rundt 45k (skjerm kommer utenom).

Har lyst på et beist som ikke trenger å oppgraderes på noen år, slik som pcen jeg nå sitter på en gang i tiden var (1080ti, 7700k, 16gb 3600mhz ram). Denne pcen er nå snart 7 år gammel og jeg begynner å kjenne behovet for en oppgradering. Jeg driver med litt lett photoshop, 3d redigering og spiller en hel del spill (Star citizen, Arma, BF, BG3,).

Har sett for meg minimum RTX4080, men helst RTX4090 og i7/i9 prosessor. Tenker også rikelig med RAM (48-64GB). Greit med lagringsplass er heller ikke dumt, da jeg liker å ha mange spill installert klart for å spille med diverse folk. Sjekket ut komplett build 9 og ender opp med 47k når jeg endrer litt på komponentene (bl.a. 64gb ram, og 4090 kort og 2TB m.2).

Planen er å koble denne pcen opp mot en samsung g9 neo, evt noe lignende heftig, så fint om den er i stand til å utnytte skjermens potensiale.

Spørsmålet mitt er, hvor mye billigere blir det om man bare bygger selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også enig i Leo egentlig, men jeg kjenner at jeg sliter litt med motivasjonen for å lete fram deler for tiden. Blir jo fort litt dyrere også om jeg skal bygge selv. Den pcen jeg sitter på nå gikk jeg for hvite komponenter, kosta meg skjorta å få den slik jeg ville i forhold til å bare kjøpe de billigste delene innenfor de forskjellige komponentene. Et vanlig 1080ti kort kosta vel rundt 8-9 tusen, men siden jeg ville ha hvit måtte jeg ut med 50% mer f.eks.

Og ja, det er et saftig budsjett, ikke noe jeg er vant med, men har arvet noen kroner og tenker å bruke en del av det på en hobby jeg bruker mye tid på. Egentlig langt mer enn jeg ville ha brukt til vanlig, men greit å ha noe som varer en stund. Er så lenge siden jeg bygde pc nå at jeg er ikke helt oppdatert på hvilke merker som er gode osv. Får sette meg ned og se noe youtube eller noe.

 

Takker for gode innspill fra dere begge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å sette av en dag å bygge sin nye pc er jo halve gleden av å kjøpe seg ny pc :p

Men om du heller bare vil slå på å spille så tror jeg ikke det er så store summer i forsjell lenger nei. Er ofte rabatter på ferdigpc'er som kan gjøre dem billigere enn deler alene. Snart black Friday og sikkert noen deals da.

Men jeg ville alikevel bygget den selv.. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, PheIix said:

Et vanlig 1080ti kort kosta vel rundt 8-9 tusen, men siden jeg ville ha hvit måtte jeg ut med 50% mer f.eks.

Dette er vel knapt mulig nå, så mye dyrere er det ikke. Høres insane ut å betale 13-14 tusen for 1080ti, de lå vel på rundt 8 husker jeg, for en vanlig versjon. 

De ferdigbygde har vel kanskje blitt litt bedre. Likevel er det som regel en del kompromisser på kvalitet. Typisk kvalitet på kasse, cpu kjøler og strømforsyning. Jeg har gjerne med en del komponenter mellom bygg så jeg setter pris på litt kvalitet. F.eks har jeg en 1300 watt gold psu som er svært god, D15 cpu kjøler etc. Disse holder lenge. Hvis du har tenkt å gjøre noe av det samme ville jeg bygd selv, hvis du ikke flytter over deler er det kanskje ikke noe vits.

Personlig ville jeg uansett bygd selv, 70-80 % av grunnen til å bygge nytt for min del er rett og slett bare --- bygging. Så å kjøpe ferdig hadde vært uaktuelt for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med et budsjett på 45k høres det ikke ut som om det er så viktig å spare noen hundrelapper da?

Bygger selv og har gjort det i 30 år. Ikke for å spare noen kroner men fordi man da kjenner maskinen, noe som gjør det mye enklere å bytte komponenter/oppgradere etterhvert som det trengs.



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, noen 100lapper er ikke så viktig. Men når skjermkortet alene koster omtrent like mye som hele pcen min kosta sist gang, så begynner det virkelig å svi å bygge pc. Endte vel med å betale 27k for pcen med hvite komponenter for 7 år siden. Et 4090 koster jo 20k+ for relativt ukjente merker. Skal man ha asus eller msi så koster det enda litt mer. Det er vanskelig å lage en pc som er noe bedre eller like god som de ferdigbygde uten å gå over budsjettet.

Jeg vet ikke engang om jeg skal vente på 14. gen intel eller om jeg bare skal gå for 13. Jeg har ikke lyst til å gå for noe lavere enn i7, og snuser også litt på i9 for future proofing. Hovedkort og kabinett er ikke så veldig viktig, men rask ram og mye av det er viktig for spill som Star Citizen og Arma så vidt jeg har forstått. Og heller ikke dumt i andre ting jeg driver med.

Er straks 40 år gammel, og har bygd pc selv siden jeg var 15, så har litt erfaring med det. Men nå begynner det å bli en stund siden sist jeg bygde en pc, og alt jeg vet om komponenter er utdaterte. Det var dessuten litt mer morsomt når man fikk vesentlig bedre pc for pengene når man bygde selv, enn man gjorde med de ferdigbygde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PheIix skrev (34 minutter siden):

Nei, noen 100lapper er ikke så viktig. Men når skjermkortet alene koster omtrent like mye som hele pcen min kosta sist gang, så begynner det virkelig å svi å bygge pc. Endte vel med å betale 27k for pcen med hvite komponenter for 7 år siden. Et 4090 koster jo 20k+ for relativt ukjente merker. Skal man ha asus eller msi så koster det enda litt mer. Det er vanskelig å lage en pc som er noe bedre eller like god som de ferdigbygde uten å gå over budsjettet.

Jeg vet ikke engang om jeg skal vente på 14. gen intel eller om jeg bare skal gå for 13. Jeg har ikke lyst til å gå for noe lavere enn i7, og snuser også litt på i9 for future proofing. Hovedkort og kabinett er ikke så veldig viktig, men rask ram og mye av det er viktig for spill som Star Citizen og Arma så vidt jeg har forstått. Og heller ikke dumt i andre ting jeg driver med.

Er straks 40 år gammel, og har bygd pc selv siden jeg var 15, så har litt erfaring med det. Men nå begynner det å bli en stund siden sist jeg bygde en pc, og alt jeg vet om komponenter er utdaterte. Det var dessuten litt mer morsomt når man fikk vesentlig bedre pc for pengene når man bygde selv, enn man gjorde med de ferdigbygde.

Kjenner meg igjen i det, men så har det også skjedd litt siden den gangen 😉

Det kommer selvsagt litt an på hva man skal bruke maskinen til også. Jeg spilte ikke så mye men var mer opptatt av kvalitet i 2D grafikk og teknisk tegning, og det dyreste skjermkortet var også den gangen helt uinterressant for meg. Men flere skjermer var jeg avhenging av så det ble et Matrox Pharhelia på meg i begynnelsen av 2000 tallet.

Og det er enda en grunn til at jeg fremdeles bygger selv, man kan legge kronene på det man virkelig trenger. For meg vil det være, i dag vel å merke, helt meningsløst å bruke 20k på et skjermkort bare for å ha det dyreste, og det gjelder forøvrig samtlige komponenter i en PC som er designet for noen andre 😉

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, PheIix said:

alt jeg vet om komponenter er utdaterte

Det tenkte jeg også når jeg ikke hadde bygd på en 4-5 år. Men null problem. Noen timer undersøkelse så har du funnet ut hvilken socket, chipset, cpu, kjøler, ram brikker du skal ha. Det er egentlig enda litt enklere nå enn før å bygge PC. Men de nymotens bios-ene er jeg ikke venn med. Liker ikke disse moderne, fancy klikk-biosene med alt for mye valgmuligheter. 

Lenke til kommentar

Å bygge selv, er i de fleste tilfeller gunstigere for lommeboka. Ta deg litt tid og følg med på hva som dukker opp på demo/outlet på Komplett. De to siste maskinene jeg har bygd, har jeg spart alt fra 8-11K bare ved å sitte å følge med på hva som dukker opp på Demo.  Vær flink å lese f.eks ytelsestester for de forskjellige komponentene du velger.

Og når det gjelder CPU-valg, så er ikke ytelsesforskjellen på de siste 3 generasjonene Intel noe voldsomt. Denne forklarer en del https://www.techspot.com/review/2756-intel-core-14th-gen-clock-for-clock/. Kan like gjerne gå for en 12700K som en 14700K med tanke på pris og ytelsesforskjell... AMD har fordelen ved at hovedkortet holder for noen flere generasjoner nyere CPU enn Intel. Vær også lur å bruk https://www.cpubenchmark.net/ for å se generelle sammenlagte benchmarks for det meste inni kassa... Blir gjerne noen A-ha av det, og kanskje også i mange tilfeller en gladere lommebok.

Når det gjelder ferdigbygde Komplett-PC'er, har jeg ingen erfaring selv, annent enn at jeg kan se hva som er stappa inn i kassa (gjerne "billig"-produkter som gir maksimal fortjeneste for Komplett), sammenlignet hva du kan plukke ut og sette sammen selv og da ofte ende opp med en enda kvassere maskin til en noe rimeligere penge...

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Jeg har ferdigbygget fra Komplett, hadde muligheter for å forandre litt på komponentene. Kom på ca. 35500 i 2020. Det jeg ikke liker med den er at jeg ikke kan oppdatere bios, det er låst fra Komplett sin side. Mye mulig en kan omgå dette, men det er nå så. Ellers er den fin til min bruk, som er 99% spilling. Så en som kommentere lavere kvalitet, bl.a på kabinett. Mitt er Corsair 4000D, synes ikke det er noe i veien med det, selv om det finnes mer fancy kabinetter å få kjøpt. Det kompromisset går jeg fint med på.

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (På 1.11.2023 den 11:13 PM):

Jeg har ferdigbygget fra Komplett, hadde muligheter for å forandre litt på komponentene. Kom på ca. 35500 i 2020. Det jeg ikke liker med den er at jeg ikke kan oppdatere bios, det er låst fra Komplett sin side. Mye mulig en kan omgå dette, men det er nå så. Ellers er den fin til min bruk, som er 99% spilling. Så en som kommentere lavere kvalitet, bl.a på kabinett. Mitt er Corsair 4000D, synes ikke det er noe i veien med det, selv om det finnes mer fancy kabinetter å få kjøpt. Det kompromisset går jeg fint med på.

Har du kontaktet Komplett og spurt hvorfor den er låst? Den skal da ikke være låst.

Lenke til kommentar

Har pleid å bygge sjøl, sist gang var i februar for en 40k ish. Samme komponenter kunne jeg også sette i en "ferdigbygd" fra Komplett, men ikke med kabinettet jeg ville ha, var egentlig ikke mange kronene i forskjell.

Jeg har satt sammen maskiner for venner og bekjente med en makssum å gå ut ifra og da har jeg valgt å la Komplett bygge den ferdig. Mest fordi da har personen garanti på hele greia. Dersom jeg bestiller løse komponenter og bygger maskina for dem så må jeg også skru ut, feilsøke og sende inn samme enkeltkomponenter.

Prismessig så har det ikke vært så inmari mye å spare på å bygge sjøl, så neste gang er det ikke sikkert at jeg gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...