Gå til innhold

Er islam eller muslimar pålitelege?


Anbefalte innlegg

Sovna skrev (8 minutter siden):

Ett av 10 bud innen kristendom; "du skal ikke drepe."

-------- !!---------- Islam;  -------------------------- , men hvis urett, blodhevn, så er det innafor med selvtekt..

En ukritisk, ihuga lojal fan av koranen til ytterste brist er i mine øyne en gal og farlig mann..

Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare koranen, men har du lest Bibelen og sett hvor utrolig mange drap og trusler om drap som utføres av Gud eller med velsignelse av Gud? Bibelen viser også i høy grad at det er helt i orden å drepe, bare man har gode, religiøse grunner.

Sammenligningen din er dermed urettferdig kirsebærplukking på høyt nivå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare koranen, men har du lest Bibelen og sett hvor utrolig mange drap og trusler om drap som utføres av Gud eller med velsignelse av Gud? Bibelen viser også i høy grad at det er helt i orden å drepe, bare man har gode, religiøse grunner.

Sammenligningen din er dermed urettferdig kirsebærplukking på høyt nivå.

Glem ikke sex med dyr, partering, gruppevoldtekt, ok å lemleste / drepe kvinner osv.

Så at folk sier at noen religioner er iboende verre enn andre stammer mer fra fremmedfrykten mot alle som er litt småbrune i huden.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Sovna said:

Ett av 10 bud innen kristendom; "du skal ikke drepe."

-------- !!---------- Islam;  -------------------------- , men hvis urett, blodhevn, så er det innafor med selvtekt..

 

En ukritisk, ihuga lojal fan av koranen til ytterste brist er i mine øyne en gal og farlig mann..

Salmenes bok 137:9 Salig er den som griper og knuser dine spede barn mot klippen!

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (42 minutter siden):

Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare koranen, men har du lest Bibelen og sett hvor utrolig mange drap og trusler om drap som utføres av Gud eller med velsignelse av Gud? Bibelen viser også i høy grad at det er helt i orden å drepe, bare man har gode, religiøse grunner.

Sammenligningen din er dermed urettferdig kirsebærplukking på høyt nivå.

Nei sant nok, og jeg er ikke noe religionsforsker. Men så vidt meg bekjent så forkynnes vel ikke gml.(barbar)testamentet i særlig grad opp mot den nye.

Islam er en av de ferskere religionene på markedet, så deres bok( mega-barbar..)er the one and only. Mer enn ille nok når det finnes mennesker som går opp i skyene for de mer voldelige tematikkene der..

Hvorfor hører vi aldri om noe ekstremisme og terror tilknyttet Buddhismen? Gjetter på at det har noe med innholdet og budskapet å gjøre..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (59 minutter siden):

Så at folk sier at noen religioner er iboende verre enn andre stammer mer fra fremmedfrykten mot alle som er litt småbrune i huden.

Om en ikke er helt kørka så kan en se at det er et større konflikt og voldspotensial i de abrahamittiske religioner enn for eks buddhisme og jainisme. Dette har noe med hva slags menneskesyn som forfektes, noe som også har gjenspeilet seg gjennom historien. Det å unnskylde visse tankesett fordi de som innehar dem skulle være småbrune i huden viser egentlig en subtil rasisme i form av lave forventninger.  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (21 minutter siden):

Nei sant nok, og jeg er ikke noe religionsforsker. Men så vidt meg bekjent så forkynnes vel ikke gml.(barbar)testamentet i særlig grad opp mot den nye.

Kristendommen har jo i stor grad gått gjennom en humanisering og har blitt adskillig mindre fundamentalistisk og brutal enn den tidligere har vært, men det er mer enn nok grusomheter å plukke derfra også. Ikke bare fra GT, men også NT, hvor ideen om helvete kommer fra, og ikke minst alle grusomhetene vi blir lovet at Gud og Jesus skal utføre når apokalypsen kommer (Johannes åpenbaring).

Sovna skrev (26 minutter siden):

Islam er en av de ferskere religionene på markedet, så deres bok( mega-barbar..)er the one and only. Mer enn ille nok når det finnes mennesker som går opp i skyene for de mer voldelige tematikkene der..

Jeg kjenner ikke Koranen godt nok til at jeg vil være med å dømme den til å være så mye verre enn Bibelen. Det er absolutt mange «gode sitater som muslimer kan kirsebærplukke derfra også, for å hevde at Islam er fredens religion. Men jeg er i hvert fall helt enig med deg at det er mye ikle ved Islam, og at den trenger en humanisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Kristendommen har jo i stor grad gått gjennom en humanisering og har blitt adskillig mindre fundamentalistisk og brutal enn den tidligere har vært, men det er mer enn nok grusomheter å plukke derfra også. Ikke bare fra GT, men også NT, hvor ideen om helvete kommer fra, og ikke minst alle grusomhetene vi blir lovet at Gud og Jesus skal utføre når apokalypsen kommer (Johannes åpenbaring).

Jeg kjenner ikke Koranen godt nok til at jeg vil være med å dømme den til å være så mye verre enn Bibelen. Det er absolutt mange «gode sitater som muslimer kan kirsebærplukke derfra også, for å hevde at Islam er fredens religion. Men jeg er i hvert fall helt enig med deg at det er mye ikle ved Islam, og at den trenger en humanisering.

Jeg slår et slag for koranen del 2, likestilt med NT. Kanskje den kan humaniseres såpass at den kommer innbundet i pride-farger..?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Capitan Fracassa skrev (På 15.11.2023 den 5:31 PM):

Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare koranen, men har du lest Bibelen og sett hvor utrolig mange drap og trusler om drap som utføres av Gud eller med velsignelse av Gud? Bibelen viser også i høy grad at det er helt i orden å drepe, bare man har gode, religiøse grunner.

Sammenligningen din er dermed urettferdig kirsebærplukking på høyt nivå.

Kristendommen har hatt sinn reform og kristendommen er bygd på det Nye Trestamentet. Islam har ikke hatt sin reform. 

Quran.com 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
anomys skrev (8 minutter siden):

Kristendommen har hatt sinn reform og kristendommen er bygd på det Nye Trestamentet. Islam har ikke hatt sin reform.

 

Det er en setning som ikke gir mye mening. Hvis du mener reformasjonen, så gjelder jo den kun protestanter. I realiteten har det vært en lang rekke reformer både innenfor ulike kristne og muslimske retninger.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (7 timer siden):

Det er en setning som ikke gir mye mening. Hvis du mener reformasjonen, så gjelder jo den kun protestanter. I realiteten har det vært en lang rekke reformer både innenfor ulike kristne og muslimske retninger.

Jeg antar @anomys mener å si at i de fleste land så er kristendommen sterkt endret, mindre dogmatisk og mer humanistisk enn den var for 500 eller 1000 år siden.

Du har helt rett i at det har vært en lang rekke reformer innen både kristendom og islam. 

Jeg er jo enig i det jeg tror er noe av @anomys poeng, at for tiden er det større andel dogmatiske, fundamentalistiske blant muslimer enn blant kristne.

Mitt anliggende er at både Koranen og Bibelen forsvarer og forherliger massevis av umoralske grusomheter. For Bibelen sin del gjelder jo dette i liten grad NT (bortsett fra Johannes Åpenbaring), men det blir fortsatt dobbeltmoralsk å angripe Islam for innhold i Koranen, og samtidig overse grusomhetene i Bibelen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det finnes gode mennesker i alle grupper og dårlige mennesker i alle grupper. Noen ganger gjøres ondskap i religionens navn, og det er vel da ordtaket kommer: Ingen gjør ondskap med større glede enn når det skjer i religionens navn... 

Mitt religiøse ståsted tenker jeg er irrelevant her, jeg tenker at IS, Hamas og Lord Resistance Army alle er onde grupper, uavhengig av hva de tror på

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (På 15.11.2023 den 5:31 PM):

Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare koranen, men har du lest Bibelen og sett hvor utrolig mange drap og trusler om drap som utføres av Gud eller med velsignelse av Gud? Bibelen viser også i høy grad at det er helt i orden å drepe, bare man har gode, religiøse grunner.

Sammenligningen din er dermed urettferdig kirsebærplukking på høyt nivå.

Kristendommen vart reformert av Marthin Luther Det nye testamentet vart til.  

Koranen har også sitt utspring fra  Bibelen på 600 tallet.  Muhammed startet islam Hvis du leser i koranen  finner du igjen hendelser og personer muhammed skreiv om. Muhammed skreiv det som ¨hans¨ Du vil endog lese i koranen at Allah skapte verden, men allah vart til på 600, en gud først fortalt om av Muhammed. 

I koranen finnes det noen hundre vers om hvorfor, hvordan og hvem du har lov å drepe.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Tussi said:

Det finnes gode mennesker i alle grupper og dårlige mennesker i alle grupper. Noen ganger gjøres ondskap i religionens navn, og det er vel da ordtaket kommer: Ingen gjør ondskap med større glede enn når det skjer i religionens navn... 

Mitt religiøse ståsted tenker jeg er irrelevant her, jeg tenker at IS, Hamas og Lord Resistance Army alle er onde grupper, uavhengig av hva de tror på

Likevel er det forskjell på religionene. Noen er mer ondere enn andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
anomys skrev (32 minutter siden):

Kristendommen vart reformert av Marthin Luther Det nye testamentet vart til.  

Det nye testamentet ble til over 1000 år før Martin Luther reformerte kristendommen, så jeg skjønner ikke hva du mener her.

anomys skrev (54 minutter siden):

I koranen finnes det noen hundre vers om hvorfor, hvordan og hvem du har lov å drepe.

Det er nok ikke "noen hundre vers" i Bibelen, men det er jo mange vers der også om at gud utfører, befaler eller belønner folkemord og drap, i tillegg til at voldtekt, slaveri (inkludert sex-slaver) er anerkjent med lover og regler.

Jeg mener ikke på noen måte å forsvare Islam, og er enig i at den på mange måter er verre enn kristendom, men når man (berettiget) kritiserer Islam for det som står i Koranen bør man ikke glemme at Bibelens Gud er et monster som står bak utallige uhyrligheter (i følge NT).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (20 minutter siden):

Kjenner ei muslimsk jente hun er veldig pålitelig ovenfor meg i alle fall åssen det er mot faren aner jeg ikke ;) 

I islam er jo kvinner i praksis mannens eiendom, skal gjøre seg minst mulig attraktive og kan ikke skille seg fra mannen uten hans samtykke - så at de er lojale/pålitelige er ikke så rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har nesten 50 muslimske land og jeg skulle ønske man kunne observere mer fremskritt. Alle disse ekspertene i media ser ut til å gå rundt grøten, hensikten deres (som er beundringsverdig nok) ser ut til å være å dempe fordommer og hat mot muslimer. Men ikke å fortelle om hvordan ståa i Islam egentlig er.

Hadde det vært slik at det bare var noen få land som Saudi, Iran osv hvor ting stod på stedet hvil så skulle jeg kjøpt alle unnskyldningene for Islam. Men f.eks "frafall fra Islam" ser ut til å være fullstendig fy-fy selv for muslimer i vestlige land. Religionsfriheten eksisterer nærmest ikke, mao. Ytringsfriheten er der ikke. Demokratiske rettigheter er det heller ikke, finnes vel knapt noe muslimsk land som er et skikkelig, blomstrende demokrati nå? Rettigheter vi tar for gitt i vestlige land er der ikke og spørreundersøkelsene viser at folket i muslimske land ikke vil ha det heller. Hvis ekspertene hadde vært helt ærlige så er nok sannheten den at ståa i Islam er elendig.

Kanskje om en 400 år...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (56 minutter siden):

Det nye testamentet ble til over 1000 år før Martin Luther reformerte kristendommen, så jeg skjønner ikke hva du mener her.

Det er nok ikke "noen hundre vers" i Bibelen, men det er jo mange vers der også om at gud utfører, befaler eller belønner folkemord og drap, i tillegg til at voldtekt, slaveri (inkludert sex-slaver) er anerkjent med lover og regler.

Jeg mener ikke på noen måte å forsvare Islam, og er enig i at den på mange måter er verre enn kristendom, men når man (berettiget) kritiserer Islam for det som står i Koranen bør man ikke glemme at Bibelens Gud er et monster som står bak utallige uhyrligheter (i følge NT).

Ja helt sikkert, men kristendommen går ut fra nye testamentet som er en reformasjon av bibelen

Lenke til kommentar

Når muslimer begår æresdrap, hvorfor fordømmer ikke andre muslimer og imamer dette?

Hvorfor sier de istedet at det er uislamsk handling om de sier noe om det. 

Skal kristne oa religiøse si det samme om og når de begår noe kriminelt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...