Gå til innhold

Er islam eller muslimar pålitelege?


Anbefalte innlegg

anomys skrev (7 minutter siden):

stemmer og buddhismen er heller ekspanderende som  islam er

Ikke ekspanderende med vold nei, det ville jo vært blasfemisk mot religionen 😅

(og en buddhist ønsker absolutt ikke å gjøre noe slikt, å begynne hellig krig i buddhismens navn og slik både myrde masse mennesker og sverte buddhismens navn ville være en grei måte å få ekstreme mengder karma og ende opp med noen evigheter reinkarnert som noe skikkelig forferdelig 😱😰)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Entern skrev (13 minutter siden):

Trist å høre ☹️ jeg har kjent en del jævlige mennesker men hun var sannsynligvis verst.

Jeg hadde også en psykopatisk, voldelig lærer men hun var ateist.

Det var spesielt morsomt når hun lærte oss én ting og den fundamentalistiske pinsevennen vi hadde i KrF lærte oss noe annet, og ingen av dem tolererte den minste uenighet 😬😑

Ja uff det var tider :( tror mange unger hadde det forjæ......skoleår, og mistet både tro og håp på mennesker. 

Psykopatens kone stakk og tok med seg ungene deres og han falt heldigvis sammen av det

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke lest mye jødisk mytologi, så det er jo interessant det du skriver, jeg oppfatter jødisk tro som relativt lite opptatt av demoniske krefter generelt... Men det er kanskje et resultat av at visse grupper ble utslettet

Siterer deg en gang til fordi selv om moderne jødedom generelt ikke er opptatt av demoner, spiller de en viss rolle i jødisk folketro og i Kabbala.

Den som får definitivt mest oppmerksomhet er Lillith, Adams første hustru.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (1 minutt siden):

Ja uff det var tider :( tror mange unger hadde det forjæ......skoleår, og mistet både tro og håp på mennesker. 

Psykopatens kone stakk og tok med seg ungene deres og han falt heldigvis sammen av det

 

Bra slik oppførsel fra lærere ikke lenger aksepteres, og bra det gikk dårlig med læreren din 😀

Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Siterer deg en gang til fordi selv om moderne jødedom generelt ikke er opptatt av demoner, spiller de en viss rolle i jødisk folketro og i Kabbala.

Den som får definitivt mest oppmerksomhet er Lillith, Adams første hustru.

Haha. Jeg tipper du hadde blitt kasta ut av bedehuset hvis du sa det 😆

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Haha. Jeg tipper du hadde blitt kasta ut av bedehuset hvis du sa det 😆

Ja selvfølgelig 😁

I jødisk folketro er Lillith en generell grunn til det meste av ondskap i verden forresten.

I ditto folketro er grunnen til alle demonene at Adam og Eva etter den stygge hendelsen med slangen og frukten og utestengelsen fra Paradis hadde en uoverstemmelse og var separert en hundre års tid og da hadde de, som separerte par innimellom jo har, forhold med andre. 😈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Nei han kom nok til samme sted som læreren min 😅

Jeg håpte læreren skulle ta runden og be om unnskyldning for alt det vonde han hadde gjort mot barn i mange år, tydeligvis var det ikke noe plan med det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (Akkurat nå):

Jeg håpte læreren skulle ta runden og be om unnskyldning for alt det vonde han hadde gjort mot barn i mange år, tydeligvis var det ikke noe plan med det

Nei, psykopater føler ikke skyld for det onde de gjør. De kan føle skam men ikke skyld. Siden de ikke har empati.

Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Ja selvfølgelig 😁

I jødisk folketro er Lillith en generell grunn til det meste av ondskap i verden forresten.

I ditto folketro er grunnen til alle demonene at Adam og Eva etter den stygge hendelsen med slangen og frukten og utestengelsen fra Paradis hadde en uoverstemmelse og var separert en hundre års tid og da hadde de, som separerte par innimellom jo har, forhold med andre. 😈

Har du studert mytologi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Har du studert mytologi?

Jeg har studert religionshistorie på universitetet, og lest masse MASSE mytologi på fritiden 😊

Kjærligheten min til mytologi begynte i barndommen da jeg leste greske og norrøne myter og har i grunnen aldri dødd 😊

Har lest mye mytologi fra gamle Midt-Østen, og det hjalp veldig med å få perspektiver på GT og jødedommen. Siden det er en god del likheter. Mytene er selvsagt interessante i seg selv også da 😊 Gilgamesj eposet spesielt, det er nok favorittmyten min, tror jeg.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Nei, psykopater føler ikke skyld for det onde de gjør. De kan føle skam men ikke skyld. Siden de ikke har empati.

åja han skjemtes over kona som stakk med ungene. Jeg husker de ikke fikk hentet noe, på den tida var sosialsatsene niks og nada. men klarte seg sånn passe da mange ga ho ting ho trengte

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si politikerne og mediene har sin skyld her. Det har vert utallige angrep  i Allas navn, flere enn mainstream media publisere. 

Å vere islamkritiker er nærmest en dødssynd. Du kan miste jobb etc. 

Mediene kan publisere artikler om 1 drap i td USA, pakistan etc, men det som skjer i nabolandene her i europa begått av muslimer holder de seg for god for å publisere da folket ikke skal bli islamofobe. 

Muslimene stiger raskt i antall i noen deler av europa, vil vi ha de slik som i td afganistan, pakistan iran etc?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Ja selvfølgelig 😁

I jødisk folketro er Lillith en generell grunn til det meste av ondskap i verden forresten.

I ditto folketro er grunnen til alle demonene at Adam og Eva etter den stygge hendelsen med slangen og frukten og utestengelsen fra Paradis hadde en uoverstemmelse og var separert en hundre års tid og da hadde de, som separerte par innimellom jo har, forhold med andre. 😈

Les koranen Quran.com også

Lenke til kommentar
anomys skrev (4 minutter siden):

Jeg vil si politikerne og mediene har sin skyld her. Det har vert utallige angrep  i Allas navn, flere enn mainstream media publisere. 

Å vere islamkritiker er nærmest en dødssynd. Du kan miste jobb etc. 

Mediene kan publisere artikler om 1 drap i td USA, pakistan etc, men det som skjer i nabolandene her i europa begått av muslimer holder de seg for god for å publisere da folket ikke skal bli islamofobe. 

Muslimene stiger raskt i antall i noen deler av europa, vil vi ha de slik som i td afganistan, pakistan iran etc?

Dette har du rett i, vi hører altfor lite om en del ting, de ganske forferdelige tilstandene i Frankrike f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller gi et litt annerledes svar til tråden....

Jeg våger meg på å si at i dagens Vestlige verden,
så er Islam den mest destruktive og farligste religionen for våre samfunn, ja.
Det går overhodet ikke ann å sammenligne antall moderne Kristne terrorangrep
og voldsgjerninger med det du ser fra muslimene. Og et av grunnene til at
Kristendommen er så populær, er fordi dets tilhengere har vist seg ganske fleksible
og villige til å tilpasse seg moderne tider og samfunn

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Av det jeg har lest i koranen, sira og hadith, kan jeg desverre ikke si at jeg er særlig imponert. Og jeg har lest ganske mye relgiøse tekster og bøker. Jeg er heller ikke spesiellt imponert over menneskesynet og all terroren som begås, og meget kritisk til at så og si ingen muslimer fordømmer den. 

Det sagt så forstår jeg at det er vanskelig for mange muslimer å si i mot, da det er en veldig kollektivistsik relgionskultur som ikke er åpen for kritikk. Bare det at det er dødstraff for å forlate islam sier sitt. Jeg syns faktisk synd på mennesker som blir født inn i den religionen. 

At vi ikke kritiserer den muslimske ukulturen på samme måten som vi kritiserer ukulturen i kristne sekter sier litt om hvor feige vi er. Det er en skam! Men det er jo bare å se på Salman Rushdie og William Nygaard saken, man risikerer faktisk å bli drept. 

Jeg er tilhenger av liket for alle, også når det gjelder religionskritikk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Sam Harris sa noe interessant om jødedommen for en del år siden. Han mener Torah er den verste religiøse boken som er skrevet noen gang, men at det ikke gjør noe fordi relativt få jøder tar den seriøst. Han gjør også et poeng ut av at man kan være både jøde og ateist.

Og dette er viktige poeng, det er hvordan religionen fungerer i praksis som betyr noe. Å slå hverandre i hodet med hvilke vers som er verst i koranen og i bibelen er dermed en debatt uten hensikt etter mitt syn.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...