Gå til innhold

Norges olje- og gassinntekter vs utslipp.


Anbefalte innlegg

I går kom det altså en rapport fra noe som kalles Klimautvalget 2050 der det anbefales å ikke lete etter mer olje og gass før en plan for hvordan man skal kutte utslipp helt ned til beinet innen 2050 foreligger.
Utvalget mener tydeligvis at vi helst skal stenge ned alt som har med olje og gassutvinning å gjøre snarest mulig, og da senest innen 2050.
Skancke-utvalget vil ha stans i all olje- og gassleting for å nå klimamålene i 2050 – NRK – Klima

I dag kan vi lese at norske selskaper betalt 1086 milliarder kroner i selskapsskatt i fjor.
Av dette kom 890 milliarder fra bransjen ved navn «bergverksdrift og utvinning». Oljebransjen, med andre ord.
Det utgjør da altså 82 % av all selskapsskatt som ble innbetalt i fjor.

Oljebransjen betalte 82 prosent av all selskapsskatt i fjor – E24

Dette vil altså dette utvalget, og en mengde andre surrehuer, skrote omtrent over natten for å spare verden for noen få promiller klimautslipp.
Så kan vi spørre oss:
-Hva vil skje med Norsk økonomi ved et slikt scenario ?
-Hvor lenge ville i såfall oljefondet vare ?
-Hvilke andre skatteinntektskilder skulle kunne veie opp for bortfallet av oljebransjens ? 
 Havvind som går med dundrende underskudd ?

Noen som har noen gode ideer ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi ser det hele ut i fra kun et økonomisk og samfunnsrisko - perpektiv er det helt tullete å satse alt på et kort. Bare se på våre naboland; selv uten olje kan man ha et velfungerende samfunn om man forsøker å bygge opp alternativene, mens her i Norge jamrer og syter folk frem og tilbake fremfor å brette opp ermene å faktisk omstille seg. Da er det enda mer frustrende å høre kommentarer som den som ble sagt i går når rapporten ble overlevert at det ikke var noe poeng å lage en plan for hvordan vi skal omstille oss vekk fra oljen når den uansett fases ut av seg selv - men det er jo ikke poenget, poenget er jo at man vi gjøre mer i mellomtiden slik at vi får en kontrollert overgang istedenfor en krasjlanding.

Merk at jeg her bevisst ikke snakker noe om klima, jeg bare poengterer hvor høl i huet tankesettet er om å velge den behagelige «utsett til senere» holdningen. Skal vi snakke klima så det bare trist, men her vet vi at nordmenn er i verdenstoppen hva angår klimafornektere så det er bortkastet energi å diskutere med folk du aldri vil klare å overtale / få til å reflektere rundt tankesettet om å feie for egen dør.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, Frank Olsen said:

Dette vil altså dette utvalget, og en mengde andre surrehuer, skrote omtrent over natten for å spare verden for noen få promiller klimautslipp.

Noen som har noen gode ideer ?

Slutt med denne dustete skremselspropagandaen er min idé. At man slutter med oljeleting over natten betyr tapte inntekter om 20-30 år inn i fremtiden. I mellomtiden kan vi velge om de skarpeste hjerne skal analysere seismikkdata for å finne nye oljefelt eller bruke tiden på noe mer bærekraftig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (3 timer siden):

Så kan vi spørre oss:

-Hva vil skje med Norsk økonomi ved et slikt scenario ?
-Hvor lenge ville i såfall oljefondet vare ?
-Hvilke andre skatteinntektskilder skulle kunne veie opp for bortfallet av oljebransjens ? 
 Havvind som går med dundrende underskudd ?

Noen som har noen gode ideer ?

Verdiane i form av olje og gassfelt som vi lar ligge i jorda er fortsatt verdiar som vi har sjølv om vi ikkje aktivt pumper opp oljen. 

Kva skjer når det er slutt på oljen? Blir det kroken på døra for AS Norge når oljen tek slutt så er det berre eit godt argument for at vi bør gjere oss mindre avhengige av oljeinntektene alt no medan vi har olje å leve av i omstillingsperioden. Å berre fortsette å pumpe olje til det plutseleg er slutt vil være svært dårleg planlegging. Det blir som å seie opp jobben utan å ha ny jobb å gå til, økonomisk sett er det mykje smartare å skaffe seg ny jobb før du leverer oppseiinga. 

Kor lenge oljefondet vil vare er meir avhengig av kor mykje pengar vi tek ut, enn kor mykje vi setter inn. 

Dei tapte oljeinntektene må vi dekke opp med andre skatteinntekter, det skal nok litt til for at vi når ein ny oljealder der vi kan plukke store verdiar rett ut frå jorda. Så vi må nok jobbe for pengane, til dømes ved å bygge opp generell industri eller ved å selge varer og tenester. Dei store verdiane til Norge vil fortsatt være fisken vår, fiskebestanden vil vare evig om vi tek vare på den og det er alltid være eit marked for å selge matvarer. Den andre store verdien vi har er kompetanse, vi har ei befolkning med svært god grunnkompetanse gjennom ein god grunnskule, og dei aller fleste har også fullført vidaregåande eller tatt høgare utdanning. Denne kompetansen kan vi lbrule til å lahe nye arbeidsplassae eller enkelt og greit leige ut til dei som treng kompetansen andre stadar. Norske arbeidstakarar er ikkje konkurransedyktige på pris samanlikna med andre lavkostland, men det vi kan levere er så høg kvalitet på det vi produserer at det lønner seg likevel. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (4 timer siden):

I går kom det altså en rapport fra noe som kalles Klimautvalget 2050 der det anbefales å ikke lete etter mer olje og gass før en plan for hvordan man skal kutte utslipp helt ned til beinet innen 2050 foreligger.
Utvalget mener tydeligvis at vi helst skal stenge ned alt som har med olje og gassutvinning å gjøre snarest mulig, og da senest innen 2050.
Skancke-utvalget vil ha stans i all olje- og gassleting for å nå klimamålene i 2050 – NRK – Klima

I dag kan vi lese at norske selskaper betalt 1086 milliarder kroner i selskapsskatt i fjor.
Av dette kom 890 milliarder fra bransjen ved navn «bergverksdrift og utvinning». Oljebransjen, med andre ord.
Det utgjør da altså 82 % av all selskapsskatt som ble innbetalt i fjor.

Oljebransjen betalte 82 prosent av all selskapsskatt i fjor – E24

Dette vil altså dette utvalget, og en mengde andre surrehuer, skrote omtrent over natten for å spare verden for noen få promiller klimautslipp.
Så kan vi spørre oss:
-Hva vil skje med Norsk økonomi ved et slikt scenario ?
-Hvor lenge ville i såfall oljefondet vare ?
-Hvilke andre skatteinntektskilder skulle kunne veie opp for bortfallet av oljebransjens ? 
 Havvind som går med dundrende underskudd ?

Noen som har noen gode ideer ?

 

2050= over natten?😅

Oljen er redundant innen den tid uansett.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Frank Olsen said:

Så kan vi spørre oss:
-Hva vil skje med Norsk økonomi ved et slikt scenario ?
-Hvor lenge ville i såfall oljefondet vare ?
-Hvilke andre skatteinntektskilder skulle kunne veie opp for bortfallet av oljebransjens ? 
 Havvind som går med dundrende underskudd ?

Noen som har noen gode ideer ?

Det spiller ikke noe rolle på inntekssiden på kort sikt men signaliserer at landet skal bort fra veldig profitabel industri til industri som må subsidieres inntil befolkningen er kondisjonert til å betale mye mere for energi.

Offentlige utgifter er rekordhøye og har eksplodert etter 2007 pga innvandring. Kombinerer vi dette med stor inflasjon så blir resultatet kraftig reduksjon i kjøpekraft og levestandard hvor folk må f.eks. bo i mindre og mindre boliger nærme bysentra. Jeg har sett dette med egne øyne i andre land hvor kraftige prisøkninger på blant annet eiendommer medførte seksjonering fra normale hus til bittesmå bokser i alle tettbygde strøk for å finne kjøpere. Vent å se. 

Oljefondet kan vi ikke lene oss på. Når den hjernevaskede ungdomsgenerasjon kommer til makta kan de fort komme til den konklusjonen at nordmenn ikke fortjener disse fossilpengene og i stedet må vise solidaritet ved å gi bort oljefondet til den tredje verden som opplever eksplosiv befolkningsvekst som f.eks. Afrika. Vent å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ekspertkommentator said:

(…) Når den hjernevaskede ungdomsgenerasjon kommer til makta kan de fort komme til den konklusjonen at nordmenn ikke fortjener disse fossilpengene og i stedet må vise solidaritet ved å gi bort oljefondet til den tredje verden som opplever eksplosiv befolkningsvekst som f.eks. Afrika. Vent å se.

Dette må være noe av det mest frityrstekte som er skrevet her inne. Hvordan kan man påstå at det er ungdommene som er problemet når man skriver slikt? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

2050= over natten?😅

Oljen er redundant innen den tid uansett.

Tviler kraftig. Det kan være at oljeforbruket har minket noe innen den tid, men at det er noe man ikkke har bruk for virker i alle fall for meg ganskje fjernt. Og forstatt ingen gode alternativ til gass rundt svingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Tviler kraftig. Det kan være at oljeforbruket har minket noe innen den tid, men at det er noe man ikkke har bruk for virker i alle fall for meg ganskje fjernt. Og forstatt ingen gode alternativ til gass rundt svingen.

Oljebruken har minket allerede, det er lenge til 2050 og alternative kilder kommer på løpende bånn. 

For min del forbrenner jeg ingen olje lengre, kanskje noe gass til grilling men det er lite. 

Ja, noen av produktene jeg eier har hydrokarboner, men de kan erstattes med dagens teknologi.

Dette er dog kun hva jeg tror og jeg kan bomme kraftig, for all del.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Oljebruken har minket allerede, det er lenge til 2050 og alternative kilder kommer på løpende bånn. 

Det er jaggu minimalt. Og hvilke kilder som kan erstatte olje kommer på løpende bånd?

Og 2050 er faktisk bare ca. 26 år unna. Det er ikke lenge mtp hvor lang tid det tar å komme opp med gode alternativ.

image.png.6b15632266c6a243aa113e8a1ecd2055.png

Just now, Salvesen. said:

For min del forbrenner jeg ingen olje lengre, kanskje noe gass til grilling men det er lite. 

Hva vi driver med her på berget har liten betyning globalt sett. 

Just now, Salvesen. said:

Ja, noen av produktene jeg eier har hydrokarboner, men de kan erstattes med dagens teknologi.

Ikke bare noen. Veldig veldig mange. Dette er ikke trivielt å erstatte.

Just now, Salvesen. said:

Dette er dog kun hva jeg tror og jeg kan bomme kraftig, for all del.

Jeg også. Men mange virker ikke å være klart over hvor mye energi vi faktisk får fra olje og gass og hvor vanskelig det er å finne alternativer som lar seg lagre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (24 minutter siden):

Det er jaggu minimalt. Og hvilke kilder som kan erstatte olje kommer på løpende bånd?

Og 2050 er faktisk bare ca. 26 år unna. Det er ikke lenge mtp hvor lang tid det tar å komme opp med gode alternativ.

image.png.6b15632266c6a243aa113e8a1ecd2055.png

Hva vi driver med her på berget har liten betyning globalt sett. 

Ikke bare noen. Veldig veldig mange. Dette er ikke trivielt å erstatte.

Jeg også. Men mange virker ikke å være klart over hvor mye energi vi faktisk får fra olje og gass og hvor vanskelig det er å finne alternativer som lar seg lagre.

I mitt område kommer vindmøller mer og mer på banen, både til land og vann. Vi har stort sett vært fokusert på olje, men det har skiftet de siste årene.

Også har en jo sett en massiv vekst i solceller her til lands etter de høye strømprisene.

 

Jo det er trivielt å bytte ut hydrokarboner i produkter, men det er kostbart. Og da gjøres det i liten grad. Men det blir stadig billigere. Det er litt som kull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

I mitt område kommer vindmøller mer og mer på banen, både til land og vann. Vi har stort sett vært fokusert på olje, men det har skiftet de siste årene.

Også har en jo sett en massiv vekst i solceller her til lands etter de høye strømprisene.

Er du klar over hvilken absurd menge vindtubiner og solcellepanel som behøves for å dekke opp energimengden vi får fra olje og gass? Og da kommer også problemet med overføring og lagring inn i bildet. Der finnes det pdd ingen gode løsninger. Det vil kreve absurde mengder batteri (og mineraler for å lage disse) og mer kobber enn det finnes gruver til å utvinne. Og dette tar tid å få til. 26 år er ingenting når det kommer til å finne mineralene, utvilke gruver, lage fabrikker og forsynsingskjeder og til slitt lage alt som skal til for å lage alt. Og verden har igrunn ikke en gang begynt på denne jobben. Ikke foreligger det noen konkrete planer heller.

7 minutes ago, Salvesen. said:

 

Jo det er trivielt å bytte ut hydrokarboner i produkter, men det er kostbart. Og da gjøres det i liten grad. Men det blir stadig billigere. Det er litt som kull.

Eksakt. Det gjøres ikke en gang i (enn så lenge) rike Norge. At de skal gjøre slikt i India og Kina med det første er utopi.

Og igjen, forsyningskjeder, produksjonskapasitet mm. må opp på å. Dette tar tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (13 minutter siden):

Er du klar over hvilken absurd menge vindtubiner og solcellepanel som behøves for å dekke opp energimengden vi får fra olje og gass? Og da kommer også problemet med overføring og lagring inn i bildet. Der finnes det pdd ingen gode løsninger. Det vil kreve absurde mengder batteri (og mineraler for å lage disse) og mer kobber enn det finnes gruver til å utvinne. Og dette tar tid å få til. 26 år er ingenting når det kommer til å finne mineralene, utvilke gruver, lage fabrikker og forsynsingskjeder og til slitt lage alt som skal til for å lage alt. Og verden har igrunn ikke en gang begynt på denne jobben. Ikke foreligger det noen konkrete planer heller.

Eksakt. Det gjøres ikke en gang i (enn så lenge) rike Norge. At de skal gjøre slikt i India og Kina med det første er utopi.

Og igjen, forsyningskjeder, produksjonskapasitet mm. må opp på å. Dette tar tid.

Det krever lite område å fjerne olje med solceller. Vi har mer enn nok plass.

Og om hvert hus produserer selv har vi tatt majoriteten. 

PosterSolarSimple.jpg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Det krever lite område å fjerne olje med solceller. Vi har mer enn nok plass.

Og om hvert hus produserer selv har vi tatt majoriteten. 

PosterSolarSimple.jpg

Altså ABSURDE maengder solpanel. 496,805 km^2 er 1,3 ganger hele norges areal!

Disse solcellene skal produserers. Gruvene for råstoffene skal åpnes. Noe må sørge for strøm når sola ikke skinner. Dette må produseres. Gruvene for råstoffet som kreves for det må åpnes. Alle verdens biler, fly, båter, fabrikker for ting som benytter hydrokarboner må byttes ut. Og pdd finnes det ikke en gang realistiske planer for dette. At dette skal skje på 26 år er skummelt naivt.

Endret av Smule8o
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Altså ABSURDE maengder solpanel. 496,805 km^2 er 1,3 ganger hele norges areal!

Disse solcellene skal produserers. Gruvene for råstoffene skal åpnes. Noe må sørge for strøm når sola ikke skinner. Dette må produseres. Gruvene for råstoffet som kreves for det må åpnes. Alle verdens biler, fly, båter, fabrikker for ting som benytter hydrokarboner må byttes ut. Og pdd finnes det ikke en gang realistiske planer for dette. At dette skal skje på 26 år er skummelt naivt.

Såklart er det ikke rett frem, men vi har nok av plass.

Sier ikke at det skal skje på 26 år jeg, sa olje er redundant innen da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det trengs nok olje for det meste av fremtiden for å produsere og frakte ting. Mining av metaller og mineraler f.eks, shipping verden rundt med containerskip. Du kan jo tappe ut oljen av teslaen din og se hvor lenge den går uten. Eller se på hvor mye olje som er brukt i produksjonen av batteriet, metaller, lakk, plast, interiør osv. Er nok mye mer enn folk tror. At bilen ikke går på fossilt drivstoff til fremdrift betyr ikke at den ikke er avhengig av det for å bli produsert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Det trengs nok olje for det meste av fremtiden for å produsere og frakte ting. Mining av metaller og mineraler f.eks, shipping verden rundt med containerskip. Du kan jo tappe ut oljen av teslaen din og se hvor lenge den går uten. Eller se på hvor mye olje som er brukt i produksjonen av batteriet, metaller, lakk, plast, interiør osv. Er nok mye mer enn folk tror. At bilen ikke går på fossilt drivstoff til fremdrift betyr ikke at den ikke er avhengig av det for å bli produsert. 

Som sagt over, man kan bytte ut hydrokarboner men det koster. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Som sagt over, man kan bytte ut hydrokarboner men det koster. 

Og du har troa på at dette er noe verden gjør innen 2050 så olje og gass er avleggs da? Selv om det vil være menneskehetens største prosjekt noen sinne og vi ikke en gang har begynt å legge en realistisk plan?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Og du har troa på at dette er noe verden gjør innen 2050 så olje og gass er avleggs da? Selv om det vil være menneskehetens største prosjekt noen sinne og vi ikke en gang har begynt å legge en realistisk plan?

Du klarer tydligvis ikke å lese. Jeg har ikke at det er avleggs. Jeg har sagt det er redundant. Som kull i dag og har vært lenge som ett eksempel. Men vi bruker det fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...