Gå til innhold

Anmeldelse: Super Mario Bros. Wonder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alaskadaska skrev:

899 var ganske typisk pris for et SNES spill i 1994, som tilsvarer omlag 1700,- regnet om til dagens kurs. Så spill har egentlig aldri vært billigere enn nå, men betalingsviljen for spill i et free 2 play marked er stadig synkende.

jeg skjønner aldri dette argumentet. spill nå tildags treffer ett så mye større publikum enn før, og tjener dermed også mye mer enn de gjorde før, selv om spill "kostet mer" for brukeren å kjøpe, og at det også "koster mer" for utviklerne å lage nå
Lenke til kommentar
Jaqoby skrev (1 time siden):
Alaskadaska skrev (5 timer siden):

899 var ganske typisk pris for et SNES spill i 1994, som tilsvarer omlag 1700,- regnet om til dagens kurs. Så spill har egentlig aldri vært billigere enn nå, men betalingsviljen for spill i et free 2 play marked er stadig synkende.

jeg skjønner aldri dette argumentet. spill nå tildags treffer ett så mye større publikum enn før, og tjener dermed også mye mer enn de gjorde før, selv om spill "kostet mer" for brukeren å kjøpe, og at det også "koster mer" for utviklerne å lage nå

Større publikum, større konkurranse.

Snes hadde 520 spill i Europa, ps4 hadde over 3500.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (35 minutter siden):

Fra en som brukte alle ukepengene på spill på den tiden der: 899 var ikke helt uvanlig, men kanskje forbeholdt de mest avanserte titlene. Jeg så oftere 699 og 799. 

Ja, det er sant det. Men husker så godt at Mikke mus og sirkusmysteriet kostet 899 og det tok 1,5 time å runde 😅

Og alt en hadde å gå på før kjøp var om coveret så gøy ut :)

Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):
Alaskadaska skrev (14 timer siden):

899 var ganske typisk pris for et SNES spill i 1994

Var det? Har du en kilde på det?

Også Nintendo 64-spill var dyre. Donkey Kong 64, som ble utgitt julen 1999, kostet 899 kr (da medfølgte riktignok en såkalt expansion pack").

SNES og NES-spill var langt dyrere enn Playstation-spill grunnet kostnad med å produsere cartridge sammenlignet med cd-plate. Et Playstation 1-spill kostet typisk 399 eller lavere. I dag er prisene langt lavere enn før (justert etter inflasjon). Samtidig er prisene for distribusjon langt lavere.

Før var det kostnader knyttet til til produksjon og frakt av manualer (disse kunne være tykke ). Videre selges spill nå som regel uten fraktkostnader. I dag selges ikke de fleste spill i fysiske butikker, og "salget" er derfor helt uten kostnader til produksjon og levering. 699 kr for en "tilgang til en nedlastning" er i utgangspunktet ikke billig, sett med 2023-øyne.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (12 minutter siden):

Lenge siden S-NES tiden, men jeg mener spill flest kostet 599 kr dengang.

Prisene varierte fra 599 til 799. Jeg vokste opp utenfor Bergen og husker jeg tok med foreldrene mine til lekebutikken på Galleriet når jeg skulle få spill. Her var spillene typisk priset til 599, noe som var 100 kr billigere enn de fleste andre steder.

Endret av Donkey Kong
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alaskadaska skrev (15 timer siden):

899 var ganske typisk pris for et SNES spill i 1994, som tilsvarer omlag 1700,- regnet om til dagens kurs. Så spill har egentlig aldri vært billigere enn nå, men betalingsviljen for spill i et free 2 play marked er stadig synkende.

Ja og de første mobilene og datamaskinene kostet masse. Det første XR headsettet til Apple blir å koste mange ganger mer enn hva de andre blir å koste i framtiden. Ny teknologi er dyrt. Det er ikke nytt.

Det er IKKE et argument for at prisen på dette spillet er vettig.

 

Lenke til kommentar

Men, tilbake til anmeldelsen, jeg syns dette virker innmari moro. :) Elefantmario og krabbende rør, herlig! Ti år gamle meg hadde elsket det. Jeg har ikke fått overtalt meg selv til å kjøpe Switch enda, og arvingen er ikke særlig interessert i spill, så det spørs vel. Uansett gøy å se at serien fornyer seg og lever videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...