Gå til innhold

Mann tok gissel og ble skutt ved Stavanger


otnokes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

slik ser bilen ut

eCMKSH8.png

vet ikke om jeg hadde vært særlig keen på at politiet skulle "hjelpe" meg hvis jeg var gisselet. Å havne i slikt kuleregn kan fort gå galt, hvilket det forsåvidt gjorde da gislet ble truffet i armen. Men kunne brått vært ei kule i torsoen og blitt drept.

Vet ikke hva slags instrukser politi har med slikt, men å blokkere bilen å lage skyte-duell er neppe det smarteste? Når det er uskyldig tredjepart i skuddlinjen.

På annen side, har selvsagt ingen garanti for at bare forfølge på avstand å avvente, evt. at gjerningsmann stikker til skogs eller situasjon der man kan forhandle, ville blitt mulig heller. Men har inntrykk av at gisler sjelden blir drept, er gjerne andre ting som opptar gjerningsmann.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (3 minutter siden):

Du mener virkelig at du heller vil sitte på med en rabiat bevæpnet gisseltaker og risikere at han klarer å kjøre fra Politiet,

ja, det er jo ikke "meg" han har noe uoppgjort med, og hadde vi kommet ut av syne for politiet så er det ikke umulig vedkommende bare ville hoppet ut av bilen å stukket av?

altså, husk at alternativet også brått kunne vært at gislet ble drept.

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (17 minutter siden):

rabiat bevæpnet gisseltaker

apropos "gisseltaker"

det var vel først og fremst et kjøretøy for å komme seg videre som var hovedmotivet, ikke eieren av bilen "som bare ble med på lasset".

Var planen å ta gisler, kunne han jo tatt barna i bilen han kolliderte med i forkant, for da ville ikke politiet våget å skyte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

apropos "gisseltaker"

det var vel først og fremst et kjøretøy for å komme seg videre som var hovedmotivet, ikke eieren av bilen "som bare ble med på lasset".

Enig at det endrer situasjonen litt, men mtp at gjerningspersonen velger å skyte mot politiet ut av vinduet så tror jeg valget mellom å trå mer varsomt forsvant der og da.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mr.M said:

apropos "gisseltaker"

det var vel først og fremst et kjøretøy for å komme seg videre som var hovedmotivet, ikke eieren av bilen "som bare ble med på lasset".

Hvordan i all verden vet du dette? Vi vet jo absolutt ingenting om hvordan dette har forløpet seg, så er egentlig fint lite vits i å diskutere. 

For alt vi vet har gjerningsmannen skreket "nå dreper jeg han" mens han rettet pistolen mot gisselet. 

Er det i det hele tatt bekreftet at gisselet ble truffet av politiet, ikke gjerningsmannen? 

 

Endret av John-B
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (4 minutter siden):

Hvordan i all verden vet du dette? Vi vet jo absolutt ingenting om hvordan dette har forløpet seg, så er egentlig fint lite vits i å diskutere. 

For alt vi vet har gjerningsmannen skreket "nå dreper jeg han" mens han rettet pistolen mot gisselet. 

Er det i det hele tatt bekreftet at gisselet ble truffet av politiet, ikke gjerningsmannen? 

 

Enig, denne tråden må dra i bremsen... Makan til politi fiendtlig. 

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (3 minutter siden):

Enig at det endrer situasjonen litt, men mtp at gjerningspersonen velger å skyte mot politiet ut av vinduet så tror jeg valget mellom å trå mer varsomt forsvant der og da.

det tror jeg også. De ble nok voldsomt provosert at det, og andre hensyn havnet bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Akkurat, så når du har en person som allerede har gjort trussler mot politiet og nå står med en pistol så har en lite valg. 

hvis bileieren/gislet blitt drept i skuddregnet (hvilket kun var flaks ikke skjedde), tror du ikke avisene da hadde vært fulle av artikler og krav om selvransakelse?

Er "den" debatten jeg egentlig berører.

Men siden gislet slapp unna med en skadet arm, så mener nok mange at det hele var en vellykket aksjon. (uten å dvele ved "millimeterne" unna fiasko/tragedie)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (26 minutter siden):

Her tyder jo alt på at Politiet var i en særs krevende situasjon

de lagde den situasjonen sjøl, ved å blokkere fluktbilen, og dermed oppstod skuddveksling hvor politimann ble truffet.

Naboer/vitner hørte jo høylytte "ordre" osv. i forkant av kuleregnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...