Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe med strømtilførsel innedel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I gamle dager var det alltid sånn. Jeg har hørt at noen krever egen utestikk for nyere pumper men skjønner ikke helt hvorfor. Kanskje noe med sikkerhet hvis det er service på pumpens utedel, lett å se at det er strømløst. Det bør gå an å legge ledningen fra utedelen inn gjennom veggen sammen med kjølerørene, skru av støpselet og sette på nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette viktig for deg? Ønsker du ikke utgiften med å legge en ny utekontakt?

Bare nysgjerrig om det finnes noen varmepumper som tar strømmen fra innedelen. Tenker også at det er billigere å legge en ny kontakt inne kontra ute. Så klart skal det gjøres av en elektriker med egen kurs osv. 

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (24 minutter siden):

Det er blitt bransjekrav om egen kurs på varmepumpe, sikkert fordi montører og servicefolk er lut lei av "geniale løsninger" som tar sikringringer og kan medfører brannfare.

Men krav om egen kontakt ute med egen kurs? Eller også mulig med kontakt inne med egen kurs?

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

Det skal jo legges kabel mellom inne og utedel. Begge skal ha strøm, og det er ikke nødvendig med tilførsel både inne og ute. Da er det likegyldig i hvilken ende den kobles til.

Aha, skjønner. Men ser bare varmepumper som krever egen utekontakt. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

I gamle dager var det alltid sånn. Jeg har hørt at noen krever egen utestikk for nyere pumper men skjønner ikke helt hvorfor. Kanskje noe med sikkerhet hvis det er service på pumpens utedel, lett å se at det er strømløst. Det bør gå an å legge ledningen fra utedelen inn gjennom veggen sammen med kjølerørene, skru av støpselet og sette på nytt. 

Hmm, meget mulig. 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Kakkelfant said:

Det er blitt bransjekrav om egen kurs på varmepumpe, sikkert fordi montører og servicefolk er lut lei av "geniale løsninger" som tar sikringringer og kan medfører brannfare.

Nysgjerrig på denne. Hva legger du i "bransjekrav" og har du mulighet til å dokumentere dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
r0bin93 skrev (33 minutter siden):

Bare nysgjerrig om det finnes noen varmepumper som tar strømmen fra innedelen. Tenker også at det er billigere å legge en ny kontakt inne kontra ute. Så klart skal det gjøres av en elektriker med egen kurs osv. 

 

r0bin93 skrev (32 minutter siden):

Men krav om egen kontakt ute med egen kurs? Eller også mulig med kontakt inne med egen kurs?

 

r0bin93 skrev (30 minutter siden):

Aha, skjønner. Men ser bare varmepumper som krever egen utekontakt. 

 

r0bin93 skrev (28 minutter siden):

Hmm, meget mulig. 

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Minus said:

Nysgjerrig på denne. Hva legger du i "bransjekrav" og har du mulighet til å dokumentere dette?

Det er mulig det bare var han som installerte min varmepumpe, men kravet var egen kurs hvis ikke ville han ikke installere. Han hadde hatt en del dårlige erfaringer med delt kurs og varmepumpe, og fortalte meg at det var omtrent ingen som monterte varmepumpe i privatboliger uten egen kurs.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig fjerner man en  varmeovn når man monterer varmepumpe, og da får man ned strømtrekket. Påstanden montøren din kommer med, tror jeg ikke noe på. 

 

Jeg har vært borti andre feiltolkninger av normer tidligere. Feks "alt utstyr med fast plass på kjøkken skal ha eget uttak" har blitt tolket til at det skal ha separat kurs, noe som da er feil og fordyrende for kunde.

(Husker ikke helt ordlyden, så ikke siter meg på dette)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Minus skrev (48 minutter siden):

Jeg har vært borti andre feiltolkninger av normer tidligere. Feks "alt utstyr med fast plass på kjøkken skal ha eget uttak" har blitt tolket til at det skal ha separat kurs, noe som da er feil og fordyrende for kunde.

(Husker ikke helt ordlyden, så ikke siter meg på dette)

Riktig. Det er heller ikkje krav om det for VVB. Det er vel ikkje stort anna enn elbilladar som har krav om eigen kurs iht. NEK 400.

Det er fornuftig med fleire kursar enn hus hadde før i tida, men eigen kurs til ei oppvaskmaskin som går ein gang om dagen er ikkje nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
r0bin93 skrev (11 timer siden):

Aha, skjønner. Men ser bare varmepumper som krever egen utekontakt. 

Skjønner egentlig ikke problemstillingen. Man kobler bare av ledningen med støpsel og direktekobler med pr eller pfxp 2x2,5kvadrat + jord fra egen kurs. Vet ikke om det er krav om mulighet for ekstern frakobling i den bransjen, hvis det er det så krever de nok kontakt eller eventuellt sikkerhetsbryter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...