Smule8o Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai 2 minutes ago, sedsberg said: Blir enda bedre når vi omsider skal tilbake til å frakte hele gjenbruksflasker på bil på kryss og tvers gjennom landet. Med kostnadene til lagerplass i butikker, nytt (gammelt) produksjonsutstyr for gjenbruk og alt tilbehør. Vinn-vinn! I miljøets navn er det mye rart som blir ansett som bra. Hva virkeligheten har å si om saken er det ingen som bryr seg om 1
rabler Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai 3 minutes ago, Smule8o said: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/effekten-av-faste-skrukorker-overrasker-det-er-jo-litt-trist/17680770/ Se der ja. Vel det er jo ikke overraskende. 3 minutes ago, Smule8o said: Støre omlegginger = betydelige kostnader Det er ikke gitt. Både flasker og korker utvikles, forbedres og endres hele tiden så dette kan de fint ha klart å få til innenfor de vanlige rammene. 2
Smule8o Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai 1 hour ago, rabler said: Se der ja. Vel det er jo ikke overraskende. Det er ikke gitt. Både flasker og korker utvikles, forbedres og endres hele tiden så dette kan de fint ha klart å få til innenfor de vanlige rammene. Det hadde også helt sikkert vært mulig å beholde eksisterende maskiner i mange år til. Men maskiner er vel gratis og det kreves ingen resurser å lage og installere de. 2
obygda Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Smule8o skrev (4 timer siden): Det hadde også helt sikkert vært mulig å beholde eksisterende maskiner i mange år til. Men maskiner er vel gratis og det kreves ingen resurser å lage og installere de. Hele direktivet er søppel som beviselig har negative miljøeffekter og økte kostnader for Norge. Slik går det gjerne når man sitter med EU briller og betrakter verden i sitt eget bilde. Det er ikke det eneste direktivet som har slik negativ effekt i Norge. Slike direktiver bare beviser at man ikke kan sitte på et kontor i Brussel,oppvokst i ett EU land, og så forstå verdens ulike problemstillinger. Man kan ikke sitte på Stortinget og ha vokst opp i Oslo og så løse problemer på Otta heller i en del spørsmål.. eller vise versa. Verden er gjerne det man ser med egne briller..og dette er dessverre et generelt problem med organisasjoner som EU som favner for bredt og stort over ulike land. 2
Powertrainer Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Jeg er snar med å rive av korken så den ikke henger fast. Hvis jeg ikke gjør det så er den enten i veien når man skal helle og det blir mye søl, eller så er den i veien når man skal drikke direkte av flasken. 1
trikola Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 9 hours ago, Smule8o said: Det hadde også helt sikkert vært mulig å beholde eksisterende maskiner i mange år til. Men maskiner er vel gratis og det kreves ingen resurser å lage og installere de. Tror du at de trenger nye maskiner for å montere en annen type kork? Aldri i livet. Eller er en støpeform en 'maskin' for deg? Det sprøytestøpes en annen type kork etter noen ingeniørtimer i CAD-systemet hos TetraPak eller hvem det er, det kjøres tester og den settes inn i kartongpappen/på flasken på samme måte som før. 2
Rune_says Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Trengs en holdningskampanje rundt å ikke kaste alu-bokser i naturen også... https://www.vg.no/nyheter/i/nyx8nB/kuli-5-doede-av-oelboks-i-foret-hostet-opp-blod
Smule8o Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 2 hours ago, trikola said: Tror du at de trenger nye maskiner for å montere en annen type kork? Aldri i livet. Eller er en støpeform en 'maskin' for deg? Det sprøytestøpes en annen type kork etter noen ingeniørtimer i CAD-systemet hos TetraPak eller hvem det er, det kjøres tester og den settes inn i kartongpappen/på flasken på samme måte som før. For Tine har EU-direktivet betydd store omlegginger i produksjonen. Så helt ubetydelig har det ikke vært. 2 1
sedsberg Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 3 minutes ago, Rune_says said: Trengs en holdningskampanje rundt å ikke kaste alu-bokser i naturen også... https://www.vg.no/nyheter/i/nyx8nB/kuli-5-doede-av-oelboks-i-foret-hostet-opp-blod Ironiske er at når/hvis det blir krav om gjenbruk av flasker så vil mange produsenter droppe flasker fullstendig til fordel for boks.
Vokteren Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai sedsberg skrev (19 minutter siden): Ironiske er at når/hvis det blir krav om gjenbruk av flasker så vil mange produsenter droppe flasker fullstendig til fordel for boks. Enda mer ironisk er at bare 17 europeiske land har et pantesystem…. 2 1
trikola Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 19 minutes ago, Smule8o said: For Tine har EU-direktivet betydd store omlegginger i produksjonen. Så helt ubetydelig har det ikke vært. Jada, SP-mafia. Får kanskje mer støtte pga annet lokk. Tine kjøper emballasje fra Tetrapack eller liknende og fyller den med melk, lukker kartongen og ferdig. Hvilke trinn som er nødvendig før melken kan renne vet jeg ikke, men det er med 99.9+% sannsynlighet de samme om lokket er løst eller fast. At det var en omstilling da de gikk fra kun-limt kartong til kartong med skrulokk det tror jeg gjerne på, men ikke fra en type skrulokk til en annen type skrulokk av samme format. Samme for plastflaskene hos Ringnes & Co. 2
Inge Rognmo Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai trikola skrev (5 timer siden): At det var en omstilling da de gikk fra kun-limt kartong til kartong med skrulokk det tror jeg gjerne på, men ikke fra en type skrulokk til en annen type skrulokk av samme format. At mafia-gudfar Trikola ikke tror på det andre vet, det sier ganske mye om deg, nærmere bestemt at du er en sånn som liker å forholde deg til alternative fakta. Selv miljødirektoratet, som naturligvis ikke var nøytrale i spørsmålet om tiltaket skulle gjennomføres, (ref. "Kravene følger av et direktiv som vi er forpliktet til å gjennomføre siden det er innlemmet i EØS-avtalen.) skrev følgende: Sitat Krav om korker som sitter fast vil øke kostnadene for produsentene. Dette skyldes behov for utvikling og testing for å finne gode og brukervennlige produkter, og behov for å endre produksjonslinjene for å tilpasse seg de nye designkravene. Dette vil gi oppstartskostnader til anskaffelse av nye komponenter eller maskiner, ombygging av produksjonslinjer slik at nye korker kan tas i bruk, og tidsbruk knyttet til både ombygging, testing og opplæring av ansatte. Ulike produkter kan kreve ulike typer korker, slik at det kan være nødvendig å gjøre flere endringer i parallell. Flere bransjeaktører signaliserer at fristen fra EU er kort og at det er begrenset forsyningskapasitet hos flere leverandører, noe som gjør omstillingen krevende. Anslag fra bransjeaktører vi har vært i kontakt med tilsier at kostnadene vil variere betydelig avhengig av hvilke og hvor mange ulike produkter de setter på markedet. Engangskostnadene forventes å ligge i intervallet 3-15 millioner kroner per produsent, med mulig variasjon også utenfor intervallet. Vi forventer ikke vedvarende økte produksjonskostnader for korkene etter at produksjonslinjene er ferdig tilpasset og tatt i bruk. https://www.miljodirektoratet.no/sharepoint/downloaditem?id=01FM3LD2VKYRES76D3EFE2YZLZNF5Q4AYE 1 1
Inge Rognmo Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Du kan jo sjekke fra 1:10 til 1:30 her, og fortsette med dine alternative fakta om "99,9% sannsynlighet de samme (trinnene)" 1
Nimrad Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Man skal være bra korka for å ikke skjønne hvor enkelt man kan snu korken for å unngå søl 1 2
trn100 Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Smule8o skrev (21 timer siden): I miljøets navn er det mye rart som blir ansett som bra. Hva virkeligheten har å si om saken er det ingen som bryr seg om Den skjønte jeg ikke helt? Hvorfor i alle dager mener du at f.eks. jeg ikke bryr meg? 1
trn100 Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Nimrad skrev (5 minutter siden): Man skal være bra korka for å ikke skjønne hvor enkelt man kan snu korken for å unngå søl Min tanke også! 🙂 Dette er et "minimikroproblem" 🙂 1
trn100 Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai fredrik2 skrev (På 12.5.2025 den 22.43): Kan du inte bara sluta att svara mig når du ändå aldrig svarar på det jag skriver? Kanske för att det är idiotiskt med EU direktiv som är helt meningslösa för i alla fall en del av länderna. Men Fredrik, her sitter du som representant for Sverige og EU, som har vedtatt dette, og kritiserer Norge, som altså IKKE har hatt særlig medvirkning i saken men bare har adoptert direktivet, og mener at Norge har gjort feil? 😉 2
Smule8o Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 39 minutes ago, trn100 said: Den skjønte jeg ikke helt? Hvorfor i alle dager mener du at f.eks. jeg ikke bryr meg? Har da ikke skrevet noe om at du ikke bryr deg? Det jeg skrev var at hva som faktisk har positiv virkning og ikke ser ut til å bety lite når det kommer til mange miljøsaker. 2
Smule8o Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 49 minutes ago, Nimrad said: Man skal være bra korka for å ikke skjønne hvor enkelt man kan snu korken for å unngå søl Men hvorfor skal man behøve å gjøre det? 1
trn100 Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Smule8o skrev (Akkurat nå): Har da ikke skrevet noe om at du ikke bryr deg? Det jeg skrev var at hva som faktisk har positiv virkning og ikke ser ut til å bety lite når det kommer til mange miljøsaker. Da misforstod jeg, beklager! 🙂 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå